25 Nisan 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

25 Nisan 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No. 1854 — 169 SERVETİFÜNUN VORONOF TAN Cranach'ın 1890 tarihli karika- tür tablosu Nesiller gittikçe hayata erken olarak veda etmektedirler. Çok eğki zamanda yaşayan ecdadı- mız uzun ömürlü olurlar ve en aşağı yüz yaşına kadar yaşar- lardı. Zamanımızda hgyatı beşerin pek kısa olmaş ve gittikçe kısalmaya doğru gitmesi her halde kimseyi memnun etme- yor. Eski zamanlardaki yaş uzun luğuna rağmen o devirlerde dahi ömrü beşeri uzatmak çarelerini insanlar hararetle aramışlardır. Mamefi bu taharriyat bir takım şarlatanların türemesine sebebiyet vermiş ve fenni haki- katlerin tezahüründen e para kazanmak ve âlemi soy- mak için bir ticaret vesilesi ha line gelmiştir. Bu HİTE ilk defa ortaya fikir atan meşhur âlim ve feylesof Çiçeron oldu. Bunu müteakip Mısırda ekseriyetini rahipler teşkil eden ve gizli, garip bir takım vasıtalarla insanları gençleştireceklerini iddia öden insanlar meydane çıktı, Bu adamlar bir takım terletici furunlara insanları sokuyorlar ve bir haylı azap yaptıktan sonra daha ziyade telkine istinat eden böyle bir vasıtayla göya bu insanları gençleğ- tirdiklerini söyleyorlardı. Bu hususta meşhur olmuş bir çok fen adamları yanında bir haylı da meşhur olmuş şarlatanları tarih mufassalan kaydetmektedir. Bunların içinde Hollen- dalı Dr. Boerhave ve Cagliyostro isminde bir Fran- sızı zikredebiliriz. « Lucas Cranach le Vicux >» nün Jouvence Çeşmesi ( 1540) — Ni / Gençleştirmeğe yardım eden bir ocak (16 ıncı asrın başlangıcı) Mamafi bu adamlar bu husus- ta bir takım inenkuları ve ter- kiplerini gizli tuttukları esrarlı bir nevi içkiyi vasıta olarak kullanıyorlardı, Son zarnanlarda balıa ziyade ilmi vefenni tetkikata istinat eden bir takım usuller ve tek- lifler insanlar üzerinde cazip te- sirler yaptı. Bunlardan bir tanesi kan nakli ameliyesi, diğeri de Ve- önof aşısıdır. Her ikisinden d6 henüz kavi bir netice elde edi- lememiştir. F< Cagliostro'un portresi