3 Kasım 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

3 Kasım 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

No. 2903—517 UYANIŞ 337 Reisicümhur Atatürkün orduya mesajı Cümhuriyetin 15inci yıl bayramında Büyük Şefin Başvekil Celâl Bayar tarafından okunan mesajlarını naklediyoruz : «Zaferleri ve mazisi insanlık tarihile başlıyan, her zaman zaferle beraber medeniyet nurlarımı taşıyan kahraman Türk ordusu, Memleketini en buhranlı ve müşkül anlarda zulümden, felâket ve musibetlerden ve düşman istilâsından nasıl korumuş ve kurlarmış isen, Cümhuriyetin bugünkü feyizli devrinde de askerlik tekniğinin bütün modern silâh ve vasıtalarile mücehhez olduğun halde, vazifeni ayni bağlılıkla yapacağına hiç şübkem yoktur. Bugün Cümhuriyetin 15 inci yılını mütemadiyen artan büyük bir refah ve kudret içinde idrak eden büyük lürk milletinin huzurunda kahraman ordu, sana kalbi şükranlarımı beyan ve tfade ederken büyük ulusumuzun iftihar hislerine de tercüman oluyorum. Türk valanımn ve Türklük camiasının şan ve şerefini dahili ve harici her türlü tehlikelere karşı korumaktan ibarel olan vazifeni her an ifaya hazır ve âmade olduğuna benim ve büyük ulusumuzun tam bir inan ve ilimadımız vardır. Büyük ulusumuzun orduya bahşeltiği en son sistem fabrikalar ve silâhlarla bir kat daha kuvvetlenerek büyük bir feragati nefe ve istihkarı hayatla her türlü vazifeyi ifaya müheyya olduğunuza eminim. Bu kanaatle kara, deniz hava ordu. larımızın kahraman ve tecrübeli komutanlarile subay ve eralını selâmlar ve takdirlerimi bütün ulus muvacehesinde beyan ederim. Cümhuriyet bayramının 15 inci yıldönümü, hakkınızda kutlu olsun,» Onbeşinci yı dönümü . Bir asırdanberi yeisten, hicabdan, zulümden ve ızdırabdan iğilen başlarımızı bugün dik tutuyoruz. Maneviyatımız da, maddi benliğimiz de dinceldi. Gönüllerimiz passız, birer inanç fahfazasıdır. Kafes arkasından, Millet Kürsüsüne bir hamlede atlıyan kadınlarımıza, Cihan, hayretle, hürmetle gıbta ediyor.. Bizi köle yapmak istiyenler, siyasette reyimizi goruyor, yardımımızı diliyorlar... Birkaç liralık bir alacak için gelir kaynaklarımızı haciz &ltına alanlar, hazinelerini emrimize âmâde tutuyorlar. Sözümüz dinleniyor, sramız gözetiliyor.. Varlığı miz, bizi alâkadar etmiyen davalarda bile, hesaba katılıyor. Ordumuz en kuvvetli ordular arasında, ön safta- dır. İddialarımızı icabında, onunla teyide, yurdumuza tecavüz edecekleri, onunla tepelemeğe muktediriz. Maarifimiz, medeni kültürü, yeni harfler sayesinde Vatanın en hücra köşelerine yaymıştır. Yurdun her tarafı demiryollarile kuşatılmıştır. Bugün bu çelik damarlardan, memlekete bereket akıyor. Dünya kriz geçirdi. Her yerde paranın kıymeti düştü. En muteber tanınanlar borçlarını ödemekten kaçındılar. Biz, mali ve iktisadi itibarımızı, hiç bir zaman ulaşamadığı mertebeye yükselttik. Evvelce kervan göçmiyen yerlerde, fabrika baca- ları tütüyor. «Memaliki Osmaniye» yabancı sanayi için başlıca mahreçti. Kemalist Türkiye bugün, ya bancı memleketlere ihracat yapıyor.. çeride kaviyiz.. Dışarıda kavi!. Bunun gururunu, içimizde, ısıtan bir güneş gibi hissediyoruz, Eskiden Osmanlılığımızı bazan gizlemek vuziye- tiue düşerdik. Bugün, her yerde, her vaziyette, kafa- mız dik, nazarlarımız önde: «Türkün. Ne mutlu bana!» diyoruz. İşte bütün bu nimetleri Cümhuriyete ve onu kuran Büyük Şefe medyunuz, (Son Posta'dan) Ercümend Ekrem Talu