8 Aralık 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

8 Aralık 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No. 2907—5722 ları, gençlik, halk ve esnaf cemiyet- leri yığın halindeydi. Bu arada civar köylerden atlariyle gelmiş olan köylüler de vardı. İçlerinde yalnıs Devrekâni nahiyesinden 500 atlı vardı. İnönü, Olukbaşı mevki- inde otomobilinden indi. Sağlı sol- lu biriken halkın selâm ve tezahür- lerine mukabele ederek iltifatta bulundu, Vali konağına kadar iler- leği, Vali konağında, bir müddet i8- tirahat eden İsmet İnönü saat 16 da bükumeti, müteakıben kışlayı ziyaret etti. Onmhur Reisimiz, vi- lâyet makamında memurları ve teşekküller mümessillerini kabul etti. Saat 17 de de Kastamonuda 63 bin lira sarfile pek mükemmel şekilde inşa olunan Halkevinin kü- şad resmini bizzat yaptı. Bu sırada Halkevi meydanında binlerce insan toplanmıştı. Dakikalar geçtikçe t6- hacüm artıyordu. O kadar ki, opar- lörlerle halka büyük misafirin ge- çeceği yolun açılması için merasi- mi idare edenler tarafından rica- larda bulunuldu. Cumhur Reisimiz, maiyetinde Kütahya meb'usu Vedid, Başyaver, yaverleri ve Hususi kalem müdü- rile Muhafız kıtaatı kumandanı ve Kastamonu Valisi olduğu halde Halkevi önüne geldi. Halkevi ikinci reisi lise başmu- avini Osman Faruk burada heye- canlı bir nutuk söyliyerek dedi ki: «— Mubarek elinizle şimdi açı- lacak olan yeni Halkevimiz Türk- lüğün mihrabı, inkilâbın ana kucs- ğı ve Türk gençliğinin nur alıp nur dağıtacağı bir yerdir. Biz, Halkevliler, sizin yüksek ışığınız- dan aldığımız nuru dağıtan kuğ- lara benzeriz. Sayımız 17 milyon, uçtuğumuz sahg bütün bir Tür- kiyedir.» Bu nutuktan sonra İsmet İnönğ, iki mektebli kız trafından tutulan kordelâyı kesti. Binaya girerek evvelâ büyük salonu tetkik etti, izahat aldı, müteakıben kütüpha- neye geçti; kitabları tetkik ettik- ten sonra binanın Partiye aid kıs mına geçti. Vilâyet idare heyeti odasında bir müddet kaidı. Burada Kastamonu omeb'uslarile vilâyet idare heyetini kabul etti. Cumbur Reisimiz burada bir çok işler etrafında izahat aldı ve direktifler verdi, UYANIŞ Yeni Halkevi binaşında bir ga- at kadar kalan İsmet İnönü bin- lerce kişinin coşkun tezahürleri arasında Vali konağına avdet etti. Akşam yemeğini orada hususi su- rette yedi. — Kastamonu geceyi bü- yük bir sevinç ve heyecan İçin- de geçirdi. Kasabaya atla gelen yüzlerce eski muharib köylünün tezahürleri azametli oldu. Hatta Vali Avni Doğan Reisicumburun Partiyi ziyareti sırasında bu nok- tayı arzederken dedi ki: « — Kastamonulular bu beye can ve sürura şu noktadan da kendilerini haklı görüyorlar. Daj- ma maiyetinizde harbetmişlerdir.» Çok canlı ve samimi tezahür- lerde bulunan Kastamonu, heye- canla beklediği İnönüne kavuş: maktan mütevellid sevincini va- kur ve asil bir şekilde bilbaasa tebarüz ettirdi. Cumhur Reisimiz mühim bir hitabede bulunacak Cumhur Reisimiz Dadaya ve Tagköprüye giderek tetkikatta bu- landular. Kastamonulular kendir sanayii ve demiryolu için dileklerde bu- Ianuyorlar. Şehirde ve havalide urgancılar kendirden yapılmış tak- Jar kurmuşlardır. İsmet İnönü, buranın kendir sanayiine merkez olacağını ihsas eden tebşirlerde bulundu. 37 vt: e Cumbur Reisimiz ayın 9 unda Kastamonu Parti kongresinde bu- lunacaktır. Kastamonudaki kong- renin büyük bir hususiyeti olscak- tir. İsmet İnönü bütün ihtiyao ve şikâyetleri dinliyecektir. Cumhur Reisimizin kongrede mühim bir hitabede bulunması muhtemeldir. Öğrendiğime göre Cumhur Re- isimiz Kastamonudan İneboluya gidecek, hava müsaid olduğu tak- dirde deniz yolile Cideye ve diğer iskelelere uğrıyarak (o Zonguldağı teşrif edecektir. Köy kalkınmasında yeni hamleler Reisicumhur İnönü Kastamonu Parti ilyön kurulunun kongresinde hazır bulunacak. Kongrede bizzat halkın ve de- legelerin dilek ve izahlarını din- liyecek, ağlebi ihtimal bir de nu- tuk irat edeceklerdir. İnönü'nün bu nutku hem dele- gelere birer cevab teşkil edecek, hem de memleket işlerine müte- allik umumi bir direktif ifadesini ihtiva eyliyecektir. Reisicumhurumuz ziyaret ve 88- yahati müddetince köylü ile bil- hassa yakın vederin temaslar mu- — Devamı 43 üncü sayıfada — Halkçı İsmet İnönü, inkılâ- bın ilk yılla- rında, meni- leket dabilin- de bir seya- hat sırasında, bir köylü ile görüşürlerken