15 Aralık 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

15 Aralık 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

No. 2308—523 Victor Hugonun UYANIŞ tarihi oteli satılık ?. Fransız şairi Victor Hugo'nun, .Sefiller adlı meşhur eserini yazmak içln üç ay içine kapandığı otel binası satılığa çıkarılmıştır. Victor Hugo, bu esere başla- dıktan sonra birkaç kere yarıda bırakmış, sonra bir köşeye stıp büsbütün unutmuştu. 1860 senesin- de, Guernesey adasında bulunduğu sırada, ilkönce « Sefaletler» adını vermeği tasarladığı bu şahesere artık başlamağı kat'i surette karar- laştırarak kaleme sarılan şair, bi- rinei iş olarak eserin ismini Sefiller şeklinde değiştirdikten sonra çalış- mağa başlamışdır. Victor Hugo, Sefillere, Vaterlo muharebesinden bahseden bir faslı ilâve etmek istiyordu. Fakat, bu- lunduğu mevki, muharebenin bü. tün safabatını tahayyül edebilme- sine müsaid değildi. Tarihin en bü- yük muharebelerinden birinin ce- reyan ettiği o meşhur Vaterlo ov& sına kadar gidip bir nevi röportaj yapmağa, yerinde toplayacağı ih- tisasları sahifelere geçirmeğe karar verdi ve 21 mart 1861 de adadan ayrıldı. 26 martta Brüksele varan şair, maşisin yedinci günü, harb mey- danına yakın noktada bir ikamet- gâh aramağa koyulmuş ve Colon- nes oteli denilen binayı intihab — Alman Biniciliği Çayır mizi” > çukurun üstündeki dü atlıyan r alman süvari zabiti oi ederek oraya yerleşmişti. Ertesi günden itibaren faaliyete koyuldu. Kasabadan kasabaya gidiyor, yer- lileri istievab ediyor, ağaoların karşısında, büyük meydan muhs- rebesinin bu süküti şahidlerinden ihtisaslarını öğrenmek ister gibi uzun uzun duruyor, düşünüyor, mermilerle delik deşik olmuş göv- delerini seyrediyordu. Tarlalarda geziyor, bahar kokuları sinmiş ha- vayı, barut kokusu duymak için kokluyordu. Artık, bütün yolları, bütün tar- Isları, muharebenin muhtelif safa- hatına şahid olmuş noktaları te- mamen öğrenmişti, Dartaşlarını, âbidelerini birer birer tanıyordu. Bazan, mehtablı gecelerde de dolaş- mağa çıkıyor, en ufak gürültüye kulak kabartıyor, kanla yoğurulmuş bu toprağın derinliklerinden sesler işitmek ister gibi etrafı dinliyordu. Victor Hugo, böyle günlerce, arayıp soruştursrak notlar aldıktan sonra birtakım dosyalar karıştırmış, kendisini mütekaid bir Fransız za- biti zanneden Belçika köylülerinde biraz kaçık bir insan hissi bırak- mıştı. a bastonunun oucile toprağı kazıdığı, yerden mermi parçaları çıkardığı da oluyordu. Hugo, İmparatorun son karar- gübı olan Cailleu çiftliğini ziyaret etmiş, Napoleon'un muharebe pli- nını üzerinde çizdiği masanın ba- şında oturmuş; 17 haziran akşamı, Napoleon'un, kül rengi redingotu- mu, kurutmak için karşısına geçip oturduğu şömineyi görmüş, dima- Zını, o facinlı günlere aid teferrü- atın hayalile kabil olduğu kadar doldurmağa çalışmıştı, 1861 senesi haziranının 18 ioci günü, Hugo, Vaterlo muharebe meydanını, her günkünden daha asabi adımlarla dolaşıyordu. O gün, tıpkı 1815 te olduğu gibi müthiş bir fırtına çıktı ve aşir, otele, ilik- lerine kadar ıslanarak avdet etti, Derhal odasına çıktı, masasının başına geçti, yazmağa başladı. Şa- fak sökerken, o hâlâ çalışıyordu. Bu suretle başlıyan OVaterlo fash, haziranın 30 uncu günü İk- mal edilmiş, ve Hugo 14 temmuz. ds Brüksele avdet etmiş bulunu- rdu ordu. İşte, şimdi satılığa çıkarılmış olan Colonnes oteli, Fransız şairi- nin, şaheserleri arasındaki en parlak sahifeleri, içinde hazırladığı bu binadır.