5 Ocak 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

5 Ocak 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

108 — Keyfiyet ve kemmiyet iti- bariyle artan bir nüfus, — Ve nihayet en son ve fakat 60 az mühimi olmıyarak bütün iyi vasıfları, ginden güne daha büyük bir süratle yükselen bir ordu de- mektir, Bir cümle ile, üstün bir Köy ve Ziraat kalkınması, üstün ve ör- nek Türkiye idealinin temel dâva- sıdır. Bunun içindir ki, Köy ve Ziraat kalkınma dâvasını, aynı zamanda ana milli dâva diye ele almış bu- lunuyoruz. Aziz arkadaşlarım, Köylerinize, yerlerinize tüm gü- venle dönünüz. Ve deyiniz ki, Atatürk'ün «milletin maküs ta- lihini yendi» diye taziz ettiği O'nun en büyük fakir ve muvaffakiyet arkadaşı büyük Milli kahraman, Milli Şef ve Cümhurreisi İnönü'nün ağzından, partimizin büyük kurul. tayında şunları dinledik : İnönü «hepimizin, kıymetdi alâ- kamız> dedi... «Milletin en ebemi- yetsiz zannolunacak şikâyetlerine kadar vakuf sahibi olmak, ve mil- letin en pahalı ve en güç sayılacak dileklerine kadar tedbir bulmıya çalışmaktır..» Müebbed Önderin, 19 yıl evvel, Ankara'ya ilk ayak bastığı uğurlu günde bizi topladılar, mukaddes bir dâvanın seferberliğini ilân ettik. Bu dâva, bizim refahımız, bizim yükselmemiz ve bütün hükümet kuvvetlerinin bizim için 15 yıldır durmadan sarfettiği mesaiyi, hız- landırmak, plânlaştırmak ve kati neticeyi, bizimle elele tezlendirmek dâvasıdır. Büyük milletimizin, dünyanın daima en büyük ve en üstün ka- rarlarına sahne, eşsiz meclisinde, cümhuriyetin yurdun efendisi ilân ettiği köylüler, saylâvlarla, hükü- met adamlariyle diz dize oturduk, dertlerimizi döktük, ulusal kararlar verdik Bu dertler derindir, bugünden yarına onarılabilecek şeyler değil, İakat, cümhuriyet ve onun koru- cusu olan Cümhuriyet Halk Parti- sine ve eline aldığı bu büyük dâ- vayıda bütün büyük başarılar gibi, durmadan hızla başaracağına şüb- hemiz yoktur. Cümhuriyet ileri attığı hiçbir adımı geriye alrnnili ve mutlaka SERVETİFÜNUN muvaffakiyete götürdü. Bu dâvayı da muvaffakiyete erdireceğiue şüb- hemiz yoktur. Köylerinize, evlerinize, Başşeh- rin size candan gösterdiği sıcak sevgiyi götürün. Siz tarihi sırtında taşıyan kahramanlarsınız. En yüce bir nesildensiniz. En refahh, en devamlı, en ileri yaşayışa en sür- atle ermek için, en üstün vasıflara maliksiniz. Sizi bu yaşayışa bir an evel yetiştirmek Cümhuriyet hükümeti- nizin hem kararı, hem borcudur. Hepinize hayırlı yolculuklar dilerinı. Söylediklerimizin, çalışmar larımızın, müsbet hesablarını, gene sizlere verebilmek, her Ziraat Ve. kilinin en büyük ihtiras, ve üzerin de duracağı ilk vazifesi olacaktır. Bâyın üyeler, Köy ve Ziraat Kalkınma Kor. gresinin kapanmış olduğunu beyan ederim, Yaşasın Cümhuriyet, Milli Şef İnönü!, Ziraat Vekilimizin nutku çok sürekli alkışlar arasında nihayet bulmuştur. yaşasın Modern fizik muayyeniyetçi değildir | — 103 üncü sayıfadan devam — edilirler. Yeni mihanikin bu gayrı muayyeniyet meselesi etrafında bu son senelerde bir çok münakaşalar yapılmıştır. Bir çok fizikçiler bu günkü kovanta fizikinin inkârma dayandığı dar muayyeniyeti hâlâ kat'i gibi telâkki etmekte en büyük No. 2211—526 mukavemeti gösteriyorlar, Muay- yeniyetçi olmıyan bir ilmin aânla- şılamaz olduğunu söyliyecek kadar ileri gidildi. Bu fikir bana müba- leğalı görünüyor. Çünkü kovanta fiziki mevcuttur, ve o gayri muâay- yeniyetçidir, Bununla beraber fi- zikin günün birinde muayyeniyeb yollarına avdet edeceğini ve 0 28 man ilmin bugünkü vaziyetinin ani bir hamle gibi gözükeceğini ve bu hamle esnasında könsepsiyon- larımızın kifeyetsizliğinden dolayı atom eşeli hadiselerinin muayye- tini harfi harfine takibden muvak- katen ayrılmıya mecbur kaldığımı- zı düşünmek bize tamamen müsaid görünüyor. Münkündür ki mikros- kopik âlemde illiyet yolunu takib- deki bugünkü iktidarsızlık; kozpüs- kül, mekân, zamad ve süire gibi hergünkü mikroskopik tecrübemi- zin ma'talarından itibaren bina ettiğimiz ve bilâkis realitenin tem- siline müsaid olacakları hakkında bize hiç bir şey temin etmediği halde mikroskopik âleme nakletti- gimiz mefhumlardan ileri gelsin. Bununla beraber koyanta fizıkinde vazih görmek için bir çok esaslı reformlar lâzım görünse bile bence eski zaman musyyeniyetçiliğinin tamamile tekrarnan tesisi çok muh- temel görünmüyor. Yeni mihanikin İnkişafının isal ettiği zirveler ko- laylıkla yok edilemiyecek gibi de- rin ve esasiı görünüyorlar. Bu hu- sustr en mekul hareket şüdhesiz şu müşahede ile iktifa etmektir: Bugünkü günde kovantaların medhaldar oldukları hâdiselerin fiziki artık muayyeniyetgi değildir. Hamburgda bir yılbaşı gecesi Hamburgda bir yılbaşı Noel gecesi şehrin en kibar ve zarif kısmını gösteren Alster göl kıyısını görüyorsunuz. Liman buradan uzaktır.