5 Ocak 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

5 Ocak 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

No. 2211—3526 UYANIŞ 109 Kısa Tiyatro Bilgileri Amatör sahnede bir eser nasıl oynatılır ! Çeviren: Nurullah Kâzım Tilgen Halkevleri merkezince tasdik edilmiş piyes- lerden her hangi biri edebi heyet veya rejisör tarafından intihap edilir. Rejisör eser üzerinde çalışmalarını yaptıktan sonra rolleri tevzi eder. Bir hafta zarfında her rol sahibi rollerini yaz- mağa ve ezberlemeğe mecburdur. Roller tevzi edildiği gün rol sahipleri bir okuma provası yapar ve rejisör tarafından piyesin izaha mub- taç kısımları artistlerin önünde canlandırılır. Bu okuma provasında her artist eserdeki vazi. yeti yakınen öğrenir; bu şekilde rol ezberle- mek te kolay olur. Şüphesiz ki provaların, profeysonellerde ol- duğu gibi, amatörlerdede hergün, ve bilhassa gündüzleri yapılmasına imkân yoktur. Zira a- matör bir artistin mesleği artistlik olmadından maişetini temin edecek başka bir işi vardır. Bunun için okum provasının yapıldığı gün re- jizör arkadaşlarile beraber prova gün ve Saatle- rini tesbit etmelidir. Bu suretle tesbit edilen gün ve saatte her artistin gelmesi lâzımdır. Yukarıda söylediğim gibi amaiörlerin her biri talebe, muallimi sanatkâr memur veya serbest meslekte olduklarından vaktin çok kıymeti var- dır. Tesbit olunan prova saatinde gelmiyen bir artist, diğer arkadaşlarının vakıtlarını da çal- mış ve belki anlara bu lüzumsuz vakit geçirt- meyi pek pahalıya maletmiş olur. Bunun için amatörlere tavsiyemiz, prova gün ve saatleri için mümkünse not defterleri- nizde bir sahife ayırınız, ve yazınız; provalara gününde ve saatinde gelmiye çalışınız. Zira bu gün siz provaya vaktine gelmeyip arkadaşları- nızı bekletirseniz bir arkadaşınız da başka bir gün sizi bekletebilir. Eserin iyi veya fena çıkmasından en büyük Tol oynıyan şüphesiz ki provaların az veya çok yapılmasındandır. Rejisör provaları evvelâ her bir meclisi müteaddit kereler ve sonra bütün bir perdeyi ve nihayet bütün bir prova jeneral- le hazırlar. Bu prova usulleri rejisorün tatbik edeceği şekillere göre değişebilir. Rejisör yapı- lan provaları kâfi gördüğü takdirde artık eserin lemsilinde bir mahzur yoktur. Bundan sonra rejisör eserin hazırlanmiş olduğunu Gösterit ko- du başkanlığına bildirir. Gösterit kolu haftalık toplantısında rejisörün düğünceleri üzerinde ko- nuşarak vaziyeti halkevi Yön irurtld sunar. Rejisör eser oynamadan iki üç gün evvel eseri bir kere daha okur ve tesbit ejtiği mizan- senleri, giriş ve çıkışları eser üzerinde altlarını boyalı kalemle çizer. Bu suretle kondüit ve süf- lör temsil esnasında mizansenleri daha kolay- lıkla fark ederler. Rejisör her eser için umumi bir liste tanzim ettirir. Bu listede bulunması icap eden nokialar şunlardır : 1 — Rollerin tevziatı ve hangi artiste hatıgi rolün verildiği, 2 — Dekorun krokisi, 3 — Rol sahiplerinin temsilde yapacakları mak- yajlar ve kullanacakları aksesuar ve levaztmat, 4 — Sahnede kullanılacak mobilya ve ksesuar- lar, 5 — Sahnede eser için gerek sahne üzerinde ve gerekse sahne gerisinde vazife alanların al- dıkları vazifeler ve isimleri, (Devamı var) Yeni bir teleskop Son günlerde Almanyada yeni bir teleskop ya- pılmışdır. Yukardaki resimde, bu büyük &letin, bir fotoğrafını görüyorsunuz.