26 Ocak 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 2

26 Ocak 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 2

146 H A E T SERVETIFUNUN A Y A No. 2214—329 Z l g l Milli Şefin Etrafında Yürekden, candan toplanalım, çalışalım ! Millüii ve memleketi mah- volmaklılm ve köle olmaktan kurtarış ve en esaslı teceddüd- leri kurum Atatürkün ebedi gay- bubeli yüksek milletimize haki katen yilkanle olduğunu göster- mek ği bir fırsat daha ver- mâşti. Milletin her ferdinin yü- reğindi yer tutmuş olan İsmet İnönünü Büyük Millet Meclisi 45 saot içinde canevinden ge- len derin saygı ve sevgi öle derhal seçdi. Bu 'seçiş bütün milletin tak- dir ve sevinç avazesile kuvveli- ni aldı. İsmet İnönü Türk oumhurüysluntn. Rest ve enm- huriyeli kuran Halk Partisinin değişmiz şefi oldu. Yürekleri. mizi çek yakan ölümden sonra büyük ölünün en eski ve aziz arkadağımın onun yerine gel- mesi İkimizin göğünü bir noktadün daha kabaritı. Bu gibi büyük değişiklikler. de cihtw tarihi çok göze çar. par vainlar yazmış olduğu için Atatürkün ölümü ile İsmet İnönünün Reistecümhur olduğu günler arasında bütün dünya meraklı gözlerini bize dikmişti ve her taraf Türk milletini çok büyük bir soğuk kanlılıkla ve son derecede ciddiyetle yaptığı hayırlı işden dolayı yürekten takdir etmiştir. Bu vak'a tari. himizin en parlak sahifelerin- den birisidir. İsmet İnönü Milli müca- delede İnönü zaferile askerce ve kumandanca kendini göster- miş ve harp tarihimize altin kalemle adını yazmıştır. K Milli mücadele bilince İs- met İnönünün Mudanyada im- zalasığı mütarekeyi yıne ken. disinin 1922 Tegrinisanisinden 19423 Temmuz sonuna kudar Luzanda bizzat idare ettiği sulh konferansı kendisine en yüksek devlet adamlığı şunını vermiş- tir ve o, sulh muahedesini Lo- zunda bir altın kalemle im24- hyarak Türklüğe siyasi, iktisa- di tam istiklâlini temin etmiş ir. Lozan sulhunun yıl dönü- wünde Lozan devresinin ente- resan bakımların yazmak ve ukuyuculara takdim etmek en iailı emelimdir. Lozan konfe- ransının devam etliği aylarda orada hazır olmak saadetine nail ulmuştum. Onun işin yıl dönümünde yazacaklarımın me- rakla oğunacağını umuyorum, Mili Şef İsmet İnönünün Lozandan sonra on iki sene de. vam eden Başvekilliği memle. kele çok bariz üç büyük eser vermiştir. Birisi wii Türk n parasının kıymetinin mahfuzi- yeti, ikincisi Türk şimendifer- lerinin bütün yurd içinde kol. lar yayması, üçüncüsü yurdu. muzun her tarafında asayişin kabi suretle tesisidir. İktisadi tehlikelere karşı pa- rayı masum tutan Büyük Şef iktisadi inkişafın en mühim dâmili olan demir hatları dahi Karadenizle Akdenize ve An- karadan uzak Şark hududuna kadar döşeyerek sağlam suret. te kurdu ve yurd dahilinde malın canın masuniyelini te- min ederek ektisadi inkişafa muhtaç olduğu tam zemini ha- zırladı. Avrupada siyasetin 1939 da çok endişeler ve tereddüdler doğurduğunn baktıkça biz Türk- lere düşen vazife Milli Şefin etrafında toplanıp onun fazilet ve bilgi ile dolu işaretlerine go- re çalışmak ve milleti, mülkü korumaktan ibarettir. Ahmed İhsan Tokgöz