6 Nisan 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

6 Nisan 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

No. 2234—539 UYANIŞ 309 mektebde kuruluşu, bence en isabetli tarafıdır: okul sırala- rında toplanan inkilâb adam- İarı, her büyük müjdenin doğ- duğu böyle bir dekor içinde toplanmakla inkılâb hareketi- nin öz kaynağı neden ibaret olduğunu da tebarüz ettirmiş- lerdir. Servetifünun sayıfalarından güneşe arzedilen bu vesikaları tedkik edenler, Ebedi Şef Ata- türk'ün artık sonsuz bir sükü- na intikal eden aziz elleriyle kaleme alınan iki yazısını ob- jektifin yalansız dilinden öğ- renmiş olacaklardır, Hiçbir ka- yıt ve şart tanımıyan büyük inkılâb hareketinin mübeşşiri en cesur adımını atarken bile kanuna uymuş, onun çizdiği yollarda yürüyerek milletin ira- desini imzalamıştır; pullu isti- daların bu cebheden böyle ay- rı kutsi bir manâsı olduğunu da gözönünde tutmak lâzımdır; bence Cümhuriyet denilen ka- nun devrinin ilk işaretleri iş- Sıvastaki tarihi vesikalardan bir diğeri FEVZİYE — ŞAHPUR Koca koca asırları sinesine barındır- mış olan (köhne tarih)in sayıfaları geçen ay yepyeni, muazzam bir hâdiseyi en renkli hatlarla kaydetti. Bu hâdise, iki Şark hükümderliğinn birbirine kaynaş- masıdır : Eski bir medeniyetin halefi, dost ve kardeş İranın necib veliahtı Şahpur Mehmed Rızanın diğer bir eski medeniyetin vârisi dost Mısırın inci gibi güzel, zeki kızı Prenses Fevziye ile ni- kâhları kıyıldı. Nil vadileri günlerce şeh- ri öyin yaptı. Telsizler | veliahtın İran- dan kalkarak, çöller denizler aşıp Mısıra varışını, şerefine yapılan şenlikleri yedi cihan, dört iklime yaydılar.. köhne dün- ya buhranlar içinde kıvranırken Mısır neşesinden, sevincinden bir zerre bile kaybetmedi. Kibar, asil, genç ulu mise- firini şanına lâyık bir surette, ikramı seven, misalirni ağırlamasını bilen bir eda ile ağırladı. İranın büyük kurtarıcısı Alâhazret Humayun Pehlevinin en sevdikleri oğ- lunun, kendisine Mısır ülkesinden bir eş seçmesi asırlardır sürüp giden en bü- te böyle kanunlaşan retle kendini göstermiştir. Objektifin söylediğine bir fâninin kalemi ne ilâve edebi. lir? Onun için bu yüce tarih vesikaları karşısında hayret ve hürmetle sükül etmeyi tercih ediyorum. bir kud- | yük, en had bir meseleyi de kökünden baltaladı. İki hanedanın birbirlerine fi- yongalanması, şii ve sünni kublarının birbirlerine ulaşması, birbirlerinin içinde kaynaşması demekti. İslâm âleminin en büyük din otori- tesi, Mısırda El'ezher Üniversitesi rek- törü şeyh Maragi, bu nikâhı kıydıktan sonra, gözetelere verdiği beyanatında: “İslâm âleminde artik şiilik sünnilik di ye bir mefhum kalmamıştır.,, demesi, İslâm tarihinde yeni bir devrin, çığırın açıldığını göstermesi itibarile mühimdir. Bügün, İran veliahtı, refikasi ve ana Kraliçe Nazlı ile birlikte ana vatanına dönüyor. Yeni gelin, yepyeni bir yurd görecek, bambaşka bir iklim ile kere laşacak dost ve kardeş İran dört gözle ve engin bir iştiyakla beklediği gelinini, büyük bir hükümdar kızına yaraşacak bir şekilde karşılamak için hummalı bir surette hazırlanıyor. Bugün babaların en mesudu olan Şehinşah Pehlevi, çok sevdiği oğlunun sevimli eşine tarihlerin bile kaydetme- diği bir düğün yapacak. Bilhassa onlar için inşa ettiği, ve İranın dört bucağın- dan getirilen mermerlerden şehrin en mutenu seyfiyesinde yükseltilen “Mermer köşk, daha şimdiden en şirin bir saadet yuvası haline getirilmiş bulunuyor... Bu düğün Şark tarihinde manâh bir merhaledir. Enis Bülend Yedek