8 Haziran 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

8 Haziran 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

No. 2238—3948 mel bir hâle ifrağı, 6 — On iki yeni ilk mekteb. 7 — Çocuk bahçeleri. 8 — Süt ve ekmek fabrikala- rının inşası. Bütün bunların daha ilk nazar- da mühim bir varidat membalnâ mubtaç olduklarını anlamamak im- kânsizdiır. Bu da fazin, fuzuli mas- raflardan çekinmek, daha fazla, daha başka, bir varidat temin et- mek ile olabilir.. Bunun için. büdçe ile tahdid edilmiş olan belediye varidatını fay- dalı bir hale sokabilmek lâzımdi. Lütfü Kırdar, makineyi eline aldığı vakit bu varidatın ancak yüzde alt- mışının toplanabildiğini gözönüne getirmiş ve ilk iş olmak üzere de, bu varidatın yüzde doksan nisbe- tinde tahsilini temin etmek olmuş- dur ki, belediye bu yüzden senevi bir buçuk milyon lira daha kazan- mış bulunmaktadır. Fakat İstanbul için bu para akıntıya bir yemdir. İstanbulun ibtiyacı olan parayı temin etmek içinde bütün gençlerin düşündüğü gibi halkın sırtına olacak ver- gilerin tezyidi gibi şeyler düşünme- miş, bunları de başka başka yol- lardan yürümek suretile temine muvaffak olmuşdur. İlk iş olmek üzere beş milyon liralık bir borç akdetmişdir. Diğer bir varidat da şirketleri ele almam ve bütün bunları belediyeye mal , eylemesidir. Gerek tasarruf ve ge- rekse girkötlerin getireceği hâsılat ve saire ile belediye varidatı senevi 8.500.000 liraya çıkartılmış demek- dir, ki bu para ile bir memleket imarı işi pek çok kolaylaşmış olur. Bu ilk muvaffakıyetinde Vali- mizi tebrik etmekle beraber, gene birçok noktalar üzeribde durmak, ve biraz düşünmek iğdb eder. Bizce bir idare adamının yalnız maddi tezyinleri temin etmekle iktifa etmesi Kâfi gelemez. Bunun yanında ve bundan daha evvel, hattâ daha mijbrem olan birçok ruhi ihtiyaçlar da vatdır ki, süs- lenecek olan şehirler için ona l&- yık bir halkın mevendifetini isbat eden en büyük varlıklardır. Bu da zevk ve eğlence megele- leridir. Eski bir zihniyet ila kendisin- den evvel geçenler, miiletlerin in- kişaf ve tekâimüllerinde, medeni bal ve kıyafetlerinde en. büyük, en kuvvetli bir âmil olen zevk ve eğlence ihtiyacını tatinin etmeği unutmuşlar, bilâkis bunu ezerek, şehri süslemek gayesine kapılmış- Jardı, Eğleşge yerlerine, barlara, gasinolara, tiyatro ve öjuemalara konan vergiler, bu yanlış sihniyet- ten ileri geliyor, mıhi ibtiyacı söndürmekle okalmıyor, öldürü- yor, yok ediyordu. Bu yok etme keyfiyeti, sanat, musiki üzerinde ağır ve hem de pek kati gurette mevcudiyetini his- seştirdi. Güzel İstanbuldan bir görünüş : OGurubda minareler... Mâdeni ülkeler beşte AR atkârlar, 'ülkdlerine sşibedi için paraler miaaraf etlik. bis bu fuzuli konan v4 irad getiren vergilere şı kapılarımızı ebediyen Espi olduk. ; valiberin çed, öğ” Baki aihniyet İl rını vergide lerde, etzayışı İh sit makentiariğ, kikdağ eğlence hissini baltaladilı; rubi bir teresiğiiyi'ddgii, a; manda, sanbtş, musikiye, rim eğlensaye karşı da umu vi gâneliği hazırlamışdır, " Un utulmamalıdır. kk Mek, ruhen inceldikleri & niyet ile bir istinas peyda ddiğlı lirler,. Bunu temis vasıta dü zev ve ra iklim jtibapile öğ ve eğlence bissini d