22 Haziran 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

22 Haziran 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

No. 2235—3530 UYANIŞ MISIR ÇARŞISI Oarihe karışırken —— SAğ Bir Mısır Çarşısı es- nafı söylüyor: Bizler a- laydan yetişme birer ec- zacı idik. Türlü hasta- ıkların şifasını, nebat köklerinde, kurutulmuş yapraklarda, arıyan dert- liler, hattâ inanırmısınız, gelinine, oğluna büyü yapmıya kalkmış cada- lozlar büyünün iptidai maddelerini buradan te- min ederlerdi. Yazan: Nu. Sa. Co. — İstanbul beledi bir inktlâb sıt- ması geçirirken, Eminönü, imarın kazmasını, Mısır çarşısı da beledi- yen sillesini yedi. Esasen çoktan rahu uçmuş, sadece birkaç gizgi halinde tarihi hususiyetleri kalmış olan Mısırçarşısı hâl oluyormuş. Zavallı Musırçarşısının emekdar ve kıdemli esnafı çoktandır, kârlarına kesad girdiği için halimiz nice ole çak derken, çarşılarının hâl oldn- ğunu gördüler. Hâli çarşının hâl olugunda bir kısım esnaf hâllerinin nazar itibara alınmadığı iddia edi- yorlar. Belediyenin verdiği karar, eğer duyduğumuz doğru ise, buta- rihi çarşıdan bir köşenin müze ha- ğinde muhafaza edileceği şeklinde- dir, Belediye, şehirdeki gıda maâde- lerini ucuzlatmak, bayatlamadan, gıdai kıymetini kaybetmeden satış- larını temin etmek gayesile semt hâlleri yapmak kararını vermişdi. Bu kararın tabbikine Musırçarşının- dan başlamaktadır. Çarşının bir kısmı muhtelif eğhaayı, biz kısmı da Bvkafın imip.. Menafii umumiye kararını gü- ranti eden belediye 160 bin liraya kıyarak burayı istimlâk edecek.. Proat'ün projesine uyarak, clvarda- ki bir iki apartımanla, dükkânı da yıkacak ve 700 bin lira serfile (T) harfi şeklini alacak olan çarşıyı esri bir hâle getirerek hâl yapacak.. Bugünlerde imantı kazması, & sarın kafasına şiddetlice iniyor. Binaenaleyh İstanbulun sabık eo- zahanesi, yakında Kâl oluverecek demektir. Bâki huspiiyetlerini ka- mamen kaybetmesine rağmeh de- virlerin, snanelerin, hattâ meslek» enkazlarını küflü Hoynunda saklı- yan Mısırçarşısını son defa bir gö- reyim, hem de babadan kalma bir mal gibi orasını benimsiyen Mısır- çarşısı esnafile bir yarenlik yap&- yım dedim. Mısırçarşısı yeni egii ile yaşıd ve sütkardeştir. Aynen istimlâki gibi, gayet bati ve üç devrede in. şa olunabilen Yenicmi ile beraber yapılmıştır. O zamaridanberi ma- balli hususiyetini seühafaza eden yegüne yer, denebilir ki, Mısırçar- şısıdır. Eeki yalnız İş- tanbulun değil, beliri de Türkiyenin eoza deporuydu. Doktorların apar- tımar yaptıramadıkları devirlerde, her türlü derdlere Mısırçarşısında deva bulunurdu, Mısıtçarçısı, rive- yete inanmak lâzım gelirse, med- rese imiş.. Cere çıkan talebel ulüm, sıcak memleketlerden getirdikleri baharatı burada satatlarmış.. İşte Mısırçartısı gitgide, medretelikten çıkarak çarşı haline inkılâb etmiş ve bir baharat ve ilâç pazarı olduğ. Mısırçarşısı esmafı belediyenin bu kararıne çok üzlilnilişler.. Tees sürlerini şöyle ifade ediyorlür” «— Bir çoklarımışa dükkân ba- badan, hattâ dededen kalmadır. Buranın tarihi kıymeti vardır, İs tanbulun en eski bir çargısıdır, Burayı bir müze gibi mubafasa skill, Yy & m A düşen bi tur, Başına bir tarih ole çarşıyı oftadan kaldırmak tır. Çarşının çok öski elan 1 j zarı itibara gil rılmamamısı belediyedeş £ tik; bakalıta Akibetimiz ilem giğk oakt, » Mısırçarşısımız- otuzyullıle nafı bana derdini yaydı» bir yeri iği, Şisiiki gibi bir kısmı mobilyosi, vala ve hasır iskemi larile kaplanmamışkı,, babarat vesaire #atan kânlarile doluydu. Bir a yetişme biter sopao hastalıkların şifasını, Ki rinde, kurutulmuş yapı arayan derdiller, heâlâ “İnen; BLD, Mi tuna Biye mağa kalkmış endalorlaş ibtldet maddeldini ederlerdi, Hu epey kez büy vpsuzü- Mağ Demek istiyotunl ti bip gey bulunurdu. Kadreb mişk ve apbere miş ve bir takım şıyan bir çe ne dereceye» kağ kettirf.. Hapishaitö “bi; kalktılar. Bayam hidir diye. Bati & Masırgarşısının Bö kib da ye meli. Tarilğ 4 olanlar niğin bir devri yeli