22 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

22 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Perşembe 22 HAZİRAN YE BULGAR SADIK Yakın Tarihin en esrarlı çehresi Kitap halinde çıktı * o Fiatı 100 Krş. İNKILAP KİTABEVİ — İstanbul Mısır Hariciye Nazırının Dün Radyoda Verdiği Hitabe Misafir Nazır Bu Sabah Geliyor Muhterem misafirimiz Abdül Vekilimiz Şükrü Saracoğlu ile Ankara, 21 (A.A) — Mısır Hariciye Nazırı Abdülfettah Yahya paşa bugün saat 16.30 di yaret etmiştir. Burada Münakalât Vekili Ali Çetinkaya tara- fından karşılanarak şereflerine sonra, Türk milletine aşağıdaki Uzak Şark Hâdisesinin | Arpi İle Alâkası - EFPTEK zak Şarta Tini. Sin şehrinde imtiyazı "İsi giliz mımtakasının Japonya ta-| rafından abloka edilmesinden | doğan hâdise günden güne | büyüyor. İngiliz hükümetinin | protestosuna, mukabeleibilmi- sil tedbirleri almak mecburi-|,.. tehdidine| , yetinde kalacağı rağmen, abloka devam ediyor. İngiliz Sefiri tehdit ediliyor. Ve vaziyet vahamet kesbe- diyor, Japonyanın bu meseleyi kapamak için ileri sürdüğü şart hayli küstaha- | nedir. Çinde, nizam ve asayişin te- mininde İngilizlerin kendisine yar- dım etmesini istiyor. Yani Japon; nm Çini işgaline, Ingiltere para rerek, mühimmat ve silâh vererek yardım etmelidir. Ingilterenin böyle bir teklifi kabul etmesine imkân yok- tur. Buhun üzerine Ingiltere Japon- yaya, bu metalibinde ısrar ederse derhal mukabil tedbirler almıya mec. bur olacağını bildiriyor. * aziyetin hezaket ve vahameti, | bu Uzak Şark hâdisesinin Av. rupa hâdiselerile alâkadar olması ih- timalindedir. Japonyanın Uzak Şark- ia en büyük düşman Sovyet Rusya. dır. Japonya, Çin sahillerini baştan- başa İşgal ettikten sonra eski Çin de- nizlerini bir Japon gölü haline getir- miştir. Yalnız Sovyet Rüsyanın Ja. pon denizine bir tabanca namlusu gibi uzanan Vlddivostok Ilmam, Ja- ponyayı kendi denizlerinde rahatsız ediyor. Bu liman, Sovyet donanması için bir üs olduğu gibi, Japonyayı ha- vadan tehdit edecek olan Sovyet ha- va kuvvetleri için mükemmel bir ha. va üssü teşkil etmektedir. Japonya- nın Çini işgal ederken takip ettiği he- deflerden biri de Sovyet Rusyanın bu vilâyetini arkadan çevirmek ve müdafaasız bir hale getirmektir. aponya Çini, ilk işgale başladı- ği zaman İngiltere ve Ameri. kanın yardımına güveniyordu. Çün- kü bu suretle Sovyet Rusyaya karşı uzakta büyüyüp kuvvetlenen bir let teşekkül etmiş olacaktı. İnigi ve Amerika için böyle bir (Sonu: Sa. 107 | tirm fettah Yahya Paşa Hariciye beraber Ankara istasyonunda a Ankara radyo merkezini zi- tertip edilen hususi konserden hitabede bulunmuştur: Türk halkına, Msır halkınm kar-| deş selâmlarını sunmak, Mısır Hari- ciye Nazırı için bir zevk ve şeref teş kil eder. Şanlı tarihi bir çok şerefli hâdiselerle bezenmiş olan, kardeş büyük mjiletin topraklarına ayak eri bt ailemi 0 DUYUK kahramina” teveseüh ediyar. O bü- yük Kahraman ki, milletinin sevgisi ne dayanarak, güzide mesai arkadaş- larının yardımı ile Türkiyeyi hayran lik uyandıran, disiplinli, ve daima ileri bir devlet haline ge- kudret Eski Türkiyeyi tanıyan yabancı seyyabin, şimdi burada karşıla; ığı manzara, yüksek bir içtimai| ders teşkil eder. Ciddi, çalışkan ve uslu bir milletin yılmak bilmez fa- aliyetleri karşısında, * hürmetle kim eğilmez, ve âdil ve basiretli bir hü: kümetin verimli / çalışmaları karsı sında kim hayranlık duymaz... Tarihi, uzun bir zaman, Türk İm- paratorluğunun ; tarihine karışmış lan ve bügün istirdat ettiği istiklâ- e sahip bulunan Mısır, yehi Tür. kiyenin sulhçu ve sadik bir dostu: | dur. Ayni sulh gayelerini istihdaf e- diyoruz. Ve biricik emelimiz, dahil. de faaliyetlerinin semereleri, hariç tesis ettikleri dostluklarla, milletleri mizin saadet verefahıdır. Beynelmilel yaziyetin bu endişe. Ui amnda Türkiyenin de.en mühim | unsurları arasında bulunduğu Şark, hak ve adaletin zaferini temine 8z- mederek sulh eserini tamamlamağa devam ediyor. Her yerde bize gösterilen hararet- li kabulden son derece mütehassis olan dost Mısır, benim mütevazi se- simle, asil Türk milletine sürekli bir refah ve sürekli bir taali devresi te- menni etmektedir. Mısır da, dünyanın hakiki bir em- niyet ve muzaffer bir medeniyete ka vuşmasını istiyenlerin gayretlerine, yorulmak bilmiyen gayretlerini ka-| tacaktır, Nazır bugün geliyor Ankara, 21 (Tan Muhabirinden) — Uç gündenberi şehrimizde bulunan dost ve kardeş Mısırın Hariciye Na- zırı muhterem misafirimiz Abdülfet- tah Yahya Paya ile refakatindeki ze. vat bu akşam Istanbula hareket et- Yler. Muhterem misafirimizi | hâmil en yarın (bugün) sabah 8.50 Paşaya muvasalat edecek| e karşılanarak Perapalas | Bir edilecektir. .ti RESMİ. TEBLİG a, 21 (A.A) — Bu akşam aşağıdaki tebliğ neğredilmiştir. Misir Krallığının Hariciy, Ekselâns Abdülfettah Yi Türkiye Hariciye o Vekli sene yaptığı ziyareti iade ötmek Üze- ze 19 Harlran 1839 da Ankaraya gel- miştir. Mısır Hariciye Nazırı Yalo r İaretından kabul olun- adamlariyle muştur. Fevkaldde sami görüşmelerde tam Bu ziyeret, Türkiye ile Misir #ra- sındaki an'an sebetlerin he- yecanli tezahürüne vesile olmuştur. Ve muhtelif sahslarda ve bilhassa e- konomik sahada dalma öshe siki müstakbel bir teşriki mesainin inan» casını teşkil eder, arlaşmayı Hatayda Dün Verilen Ziyafet Jandarma Kumandanının Ziyafeti Neşeli Geçti Antakya, 21 (A.A.) — Hatay jan-| darma alayı adına umum kumandan vekili yarbay Kemal tarafından dün Harbiye çağlıyanlarında bir öğle ?i- yafeti verilmiş, bu ziyafete devlet relsi Tayfur Sökmen, alb: Kanatlı, meclis reisi, Başveki konsolosumaz, vekiller, parti ilyön kurul üyeleri, askeri ve zabıta erkânı, gazeteciler, davetli o- larak hazır bulunmuşlardır. Yemek- ten sonra jandarma erleri milli oyun- Jâar oynamışlardır. Ziyafet pek neşe- İH olmuştur. baş| mebüslar, Avam Kamarasının mühim müzakerelerinden birinde Chamberlain beyanatta bulunurken .Chamberlain Dünkü Beyanatında: Türk - ingiliz - Leh Askeri Kuvetlerinin Avrupa Harbi Takdirinde Beraber Hareketlerine Dair Sorulan Suale Cevap Verdi Uzak Şark Vaziyeti ve Sovyetler Müzakerelerini de İzah Etti Londra, 21 (A. A.) — Başvekil bugün Avam sında izahat verdiği sırada; Londrada İngiltere, Polonya mümessilleri arasında bir harp halinde üç memleket kuvvetlerinin telif ve tanzimi için cereyan etmekte olan erkâ- nıkarbiye müzakereleriyle ayni maksat için halen Türkiyede bulunan İngiliz askeri heyeti hakkında bir beyanatta bulun- ması Mander tarfından Chamberlainden rica edilmesi üzeri- ne Başvekil demiştir ki: “Görüşmeler memnuniyet verici bir tarzda devam etmek- tedir. Fakat bu hususta tafsilât vermek umumi menfaate uy» gun düşmiyecektir.” Barem Müzakeresindel Dün Münakaşalar Oldu Kanun Çıkmadan Evvel Bazı Müesseselerde Yapılan Yüksek Zamlara İtiraz Edildi Ankara 21 (Hususi) —Büyük Millet Meclisi bugün saat on beşte Reis Vekili Dr. Mazharın reislğinde toplanmıştır. Kürsüye gelen Maliye Vekili Fuat Ağralı umumi heyetten bir rica ve temennide bulunarek ezcümle demiştir ki: “Vergilerimizin tarh ve tahakkuk usullerini o mümkün olduğu kadar basitlik ve mükellefler için de ko- laylık temin edecek usulleri araş- tırmakla olduğumuzu münasebat düşürdükçe huzurunuzda defaatla ar zetmiştim. Bu cümleden olarak ge- çen yıl 380 küsur maddelik bir pro- Jeyi huzurunuza takdim etmiştik. Pek ziyade müşkülütı istilzam etti- ği görülen ve bir an evvel çıkmasın- da gerek mükellefler için, gerek ha- zine için fayda olacağını tahmin etti gimiz, bilhassa tebligat noktaların- daki iphamı izale edecek surette 30, 35 maddelik bir projeyi bu defa Bü- yük Millet Meclisine takdim etmiş bulunuyoruz Bu lâyihanın Meclisin tatilinden eyvel çıkmasında fayda vardır. Ten- sip ederseniz muvakkat ve müşte- rek bir encümende tetkik edilsin... Refik İnce yerinden cevap verdi (Sonu: Sa. 10, sü. 2) Barem müzakerelerinde söz alan hatiplerden Fuat Sirmen l k Kamara- Türkiye ve Chamberlain'in Uzak Şark hakkındaki izahı Chamberlain Tientsin vaziyetini i. zah ederek ezcümle demiştir ki: Ablokanm 'tafbikini intaç © eden muhtelif hâdiseler büyük elçimiz ile japon hariciye nazırı “ arasında münaka; Narır kendisine bildirilen muhte . lif fena muameleler hakkında tah. kikat yapacağını vadeylemiştir. ja. ponyaiın esaslı meseleler hakkın. da hattı hareketi henüz sarih de ğildir. Bununla beraber bügün ya. rm bu hususta © diğer bekliyoruz. japonya İngiltereden ne istediğini | henüz sarih surette bildirmemi miz japonya hükümeti. nin İngilterenin ablokayı kabul et. miyeceğini bildirmiştir. Moskova müzakereleri Avrupaya ait Başvekil, muhtelif mesâleler hak. kındaki izahatı ında Moskova müzakerelerinin münhâsiran Avru - pa vaziyetine âit bulunduğunu t eylemiştir. Alman konsolosu geri alınmış Chamberlain, Alman hükümetinin Liverpoldeki konsolosunu geri al - mak için emir verdiğini de Avam) Kamarâsında bildirerek izahatına ni. hayet vermiştir. Londra, 21 (Hususi) — İngiliz ka. binesi bu sabah yaptığı haftalık içti. mamda Hariciye Nazırı Lort Hali - İaxın Uzakşark hakkında verdiği iza. hatı dinlemiştir. malümati | (Sonu Sa: 10, Sü: 5) ingiliz - Sovyet Müzakereleri Moskova, 21 (A-A.) — Mole- tofla İngiliz ve Fransız büyük Elçileri ve William Sirang ara» sında bugün yapılan görüşme iki saat sürmüştür. Görüşme den sonra hiç bir beyanat veril memiş olmakla beraber İngilte- re Büyük Elçisinin Baltık dev- etleri hakkında yeni bir Fran- sız — İngiliz formülünü verdiği tahmin edilmektedir. Moloto- fun bü görüşmeler neticesini şimdi siyasi büroya tebliğ ede- ceği ve cevabını Perşembe sa- bahı vereceği bildiriliyor. (Ecnebi matbuatın mütalâs- ları üçüncü sayfamızda) Klüpler İsim Değiştirmiye Mecbur Değil Bir kaç gündür spor klüpleri ve İmatbüat, klüp isimlerinin 'değiştirik mesi meselesiyle meşgul olmaktadır Bu aradâ hangi & klüplerin yeniden hangi isimleri alacağına kadar işi ile. ri götüren gazeteler bile vardır. Evvelâ bu meselenin nereden çrki tığını mütales edelim 15 temmuz 1938 tarihinde neşroz lunan ve neşrinden muteber olan yes ni cemiyetler kanununun muvakkat A maddesinde “Bu kafunun neşri tarihinde mü - esses cemiyetler ve müesseseler en çek bir sene içinde kendi teşek. küllerini bu kanun hükümlerine uydurmağa mecburdurlar.” Diye mevcut hükme göre 15 tem- muz 1939 tarihinde bütün cemiyet ler.ve o arada spor klüpleri yeni ka. nun hükümlerine intibak etmiş bu. unacaklardır Yeni kanunun bu hükmünü biler spor mıntakâsi başkanlığı o mıntakâ (Sonu Sa. 10, Sü. 6)