22 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

22 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

22-6-919 BUGÜN Mihverciler ve Araplar Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL. Sez Ari an mümessilleri den birinin Her Hitler tara fından kabulü dolayısıyle Alman ha- riciyesi ile sıkı fıkı # malüm 0. lan bir Alman gazelesi yazdığı bir makalede Arapların bundan sonra emperyalist devletler tarafından is « tismar edilmek, yahut iktisadi ehli - yetleri müsellem devletlerle anlaşarak tabii kaynaklarını işlet - mek arasında muhayyer (o oldukla - rını, fakat herhalde bir karar ver » mek sırasının hulül ettiğini yazmış, ve Almanların daima Arap istiklâli lehinde olduklarını Almanların A - raplara verilmiş ve tutulmamış bir sözleri bulunmadığını da ilâve etme. yi unutmiyarak Almanların Ara; Jemine gösterdikleri alâkayı ileri gö. türmek fikrinde olduklarını, bu ve - sileden de istifade ederek, anlatmış, Fakat Alman gazetesinin bu neş. riyatı yapılır yapılmaz Her Hitler ta. rafından kabul edilen Arap mümes. sili Almanyayı ziyaret o etmesinden çıkarılan bütün bu O mânuların asli faslı olmadığını, kendisinin ancak Almanya tarafından Suudi Arabis tan kralı nezdine gönderilen bir mü. messilin ziyaretini iade ettiğini, da- ba evvel Londra ve Parisi ziyaret et. miş bulunduğunu ve Suudi Arabiş . tanın, İngiltereye dost olduğunu izah etmiştir. O halde Alman gazetesinin neş - riyatını Almanların araplara ve A » raplık âlemine karşı besledikleri dü. şünceleri, emelleri ve ihtirasları i de eden bir vesika olarak | tanımak herhalde yanlış bir hareket teşkil et. mez, Araplar, bizim kapı komşularımız ve asırlarca bizimle birlikte yaşamış kimseler oldukları için bu neşriyat üzerinde bir lâhza durmak ve vazi - yeti aydınlatmak icap eder. Mihverciler, kuvvet o kullanarak Se tabak yolma öitinkin sete âlet olarak kullanmayı kurmus. ve ona güre tedbir almışlardır. Çün. kü Almanyanın İngiltere ve Fransa. ya karşı açtığı mücadelede istifade e. | deceği unsurların en mühimlerinden biri Araplardır. Bütün Şimali Afrika, Filistin ve Suriye Araplarla meskön. dur ve Fransa ile İngilterenin elin - de ve idaresindedir. © İngiltere ile Fransanın manevi nüfuzuna boyun eğen daha başka Arap memleketleri | ve ülkeleri bulunduğu da malümdur. Bu çok geniş sahada yaşayan Arap-| ları İngiltere ile Fransa aleyhinde! kışkırtmak ve harekete © geçirmek, şüphe yok ki bu devletleri zâfa uğ ratır. Hiç olmazsa kuvvetlerini da . Eıtmağa ve yıpratmağa yardım eder. Bu yüzden mihverciler, propa - ganda faaliyetlerinin büyük bir kıs. mmı Arap âlemine karşı çevirdiler, Arapların ıztıraplarını ve şikâyetle rini naza nte alarak Arapları bunlardan kurtaracaklarını, kurtar . mak için yardım edeceklerini göste. ren ve anlatan bir vaziyet aldılar. | Berlin, Roma ve Bari radyolârının bu yaldaki neşriyatı, Alman ve İtal yan ajanlarının Araplar (arasındaki faaliyeti, hep bu propagandanın ese. rldir Arapların İngiltere ile Fransadan memnun olduklarını, şikâyetleri ve #ztırapları bulunmadığını — söylemek süphe yok ki mügalâta teşkil eder, Bilâkis, İngilizlerle Fransızlar Arap âleminin, ellerinde bulunan kısım - larında sayısız şikâyetlere sebep ol - makta ve bu yiizden derin memnuni. | yetsizliklerle karşılaşmaktadırlar, Bu böyle olmakla beraber İngi - Üzlerle Fransizların ellerindeki Arap memleketlerini bıraktıklarını farze. decek olursak bu memleketlerin y ağını, Arapların kendileri de çek iyi biliyor ve böyle bir hâdisenin vukuunu da istemediklerini açıkça anlatıyorlar. Bu vaziyet İngilizler ve Fransiz - larla, idareleri altında bulunan A - raplar arasmda müşterek bir anlaş. ma zemini vücude getirmekte ise de bu anlaşma zemininin lâyılayle kay. randığını gösteren delâil henüz göze İN İşi A TAN BEEE Çinde Harp öl Japonlar Cenubi Çindeki Bir Limanı Daha Abloka Ediyorlar Çinde yeni taarruzlara li Japon Demeli bir top kıtası ile ağır makineliler harp harekâtı sırasında Tokyo, 21 (A.A) — Japon kara ve deniz kuvvetlerinin bu sabah Svatov civarında kârsya çıkarıldıkları res- men bildirilmektedir. Bu kuvvetler, süratle Svatov mektedirler. Svatova hâkim adalar Tokyo, 21 (A.A.) — Dome ajansı bildiriyor: Bahriye Nezaretinden bildirildiği- re göre, Japon kuvvetleri, Çin mu- kavemetini kırarak Svatova hâkim olan bütün adalari tamamile işgal et- Diğer taraftan; Bahriye nezareti sözcüsü matbuala yaptığı beyanatta, Japonyanın Şankayşek hükümetini Gevirmiye azmetmiş olduğunu ve Çin sahillerinin ablokasını bir kat daha şiddetlendireceğini söylemiştir. İngiliz gemileri limana girmekten menolundu Hongkong, 21 (A.A) — Japonlar, Svatov civarında sahilin iki nokta. sına asker çıkarmıştır, Japon kıtaları şehre doğru yürümektedir. Çin ktt (ları Japon kıtalarma karşı hafif mu- kavemet göstermektedir. Bu sabah, Japon bahriye makam- ları, Svatovdaki askeri harekât do- layısile bu limana girmemelerini üç Ingiliz gemisine tavsiye etmiş ve bu gemileri yollarından alıkoymuştur. Bunun üzerine iki Tagiliz torpito muh ribi, tahkikat için bu gemilerin yanı- na gitmek emrini slmıştır. Japonların Svatovdaki bu hare- keti, cenubi Çindeki son mühim a. çik limanın da abloka altına alinme- sını istihdef eylemektedir. Japon kuvvetleri şehre girdi Tokyo, 21 (A.A.) — Genel kurma- Son zamanda Romadan gun askeri nakil vasıtaları * kıtalar göndermektedir. * çarpmamaktadır, Fakat mihvereiler son hafta zar «| (Sonu: Sa. 10, sü. 5) istikametinde ilerle. | İyın ordu dairesi neşrettiği resmi İT İğde diyor ki: Japon keşif tayyarelerinden alınan raporlara göre, Japon kuvvetleri sa. Jat 1630 da Svatov şehrine girmişler- dir, İşgal tamamlandı Tokyo, 21 (A.A.) — Genel kurma- yın ikinci bir tebliğinde Svatovun Japon kuvayı külliyesi tarafmdan ta» mamile işgal edildiği bildirilmekie. dir, —— —— Gafenke Bükreş, 21 (A.A.) — Hariciye Na- zır: Galenko, bugün öğleden sonra, Ankara ve Atina ziyaretlerinden Bükreşe dönmüştür. | iimerelliki Uydurdukları Bir Haber Tekzip Ediliyor Helsinki, 21 (A.A) Fenlandiya telgraf ajansı bildiriyor: “Mareşal Mennerheim'in tarzı has reketi hakkında ecnebi memleketle- rinde dolaşan haberler uydurmadır, ve fena bir maksatla işae edilmiştir. Gerieral ile Finlandiya hükümeti a- rasında göri ilâfı yokt Tühahiha hiareşalın ansızın istifa ettiğine dat dün akşam bir yayin çıkmıştır. Bu haber Mare: giliz ve Fransız dostu olarak tanıyan beynelmilel siyasi mahfillerde büyük bir tesir husule getirmiştir. büyük bir Paris, 21 (A.A) — Moskova ile yapılmakta olan müzakerelere dalr Figaro gazetesi şöyle yazıyor: Bu müzakerelerin en büyük hata. | s1 evvelden ilân edilmiş ve uzun müd | det aleni sahada cereyan etmiş olma- sıdır, Bundan herkes memnundur. Petit Parislen diyor ki: “Moskovadan alınan son haberler, İngiliz - Fransız - Sovyet müzakere. lerinin müssit bir cereyan — aldığını gösteriyor. Bundan anlaşılıyor ki, en büyük zorluklar daha şimdiden ber- yanın Yakın Şarkta yeniden faaliyete geçtiğini gösteriyor. Mussolini'nin ilk plânı Habeşistanı Trablusa bağlamaktır. Bunun için General Balbo Trablusta hazırlık yapmakla meşguldür. İtalya hükümeti bir müddettönberi Habeşistanda Gondar'dan başlıyarak Hartum ve Assouar'dan geçerek Bingaziye kadar uzanan bir demiryolu inşasını tetkik etmektedir. Bu hattın en büyük hedefi Bingaziye, Mısır hududuna kolaylıkla as- ker naklini temindir. Şimdilik ora şeraitine uy. Tarablus hududundaki tahşidata devam edilmektedir. İtalyanlar buraya motörize kuvvetler İtalya Trablusgarbe ve Bingaziye 70 bin kişilik yeni bir kuvvet göndermiye karar vermiştir. Bir taraf edilmiştir... Metin gazetesi diyor kik gelen haberler, İtal. temin edilmiştir. ismi verilen İngiliz -Sovyet Müzakeresi , Müsait Bir Safhaya Girdi “İngiliz - Fransiz - Sovyet paktı asrımızın en mühim hâdisesi ola. caktır. Binaenaleyh, bütün teferria- tının büyük bir itina ile tetkiki kadar tabii bir şey olamaz. Euvre de şöyle diyor: “İngilizler nihayet Stranga Fransız formülünü müdafan serböstisini ver- mişlerdir. Bu formüle göre, muahe- deyi Imza edecek üç devletten her biri kendi hayati menfaatini tehlike- de gördüğü takdirde diğer ikisinin ru Fun e) Mihverciler Arabistana El Atıyorlar Hitler Arabistana Adam Yeolluyor Berlin, 21 (A.A) — “Corres pondance Politigue et o Diple- matigue,, gazetesinin bildirdi. ğine göre, Kral İbnissuud tara- fından gönderilen murahhasın, Hitler'i ziyareti üzerine Alman- hükümeti Suudi Arabistana daimi bir diplomat yollamağa karar vermiştir. Yeni bir tehdit Berlin, 21 (A.A) — Nasyonal sosyalist Partisinin gazetesi o- lan “Die Bewegung., neşrettiği bir makalede, Alman üniyersi- telilerini Moravyanın merkezi 0- lan Brünn'deki yüksek mektebe kütle halinde kaydolmağa da. vet ediyor ve hu suretle manyadan gelecek olan üniver. sitelilerle Moravyanın bir Al man kalesi haline geleceğini ya- zıyor ve diyor ki: 15/3/939 tarihinde Alman kı İaatının yapmış olduğu yürü- yüş İle iş bitmiş değildir. Mü. cadele asıl bundan sonra başlı- yor. Yirmi sene müddetle Cer- menlikten koparılmış olan par- ça, yilksek bir mücadele ile tek- rar ele geçirilecektir. Amerikada Bitaraflık Kanunu Tadil Ediliyor ngton, 21 (A.A.) — Roosevelt, Vaşi bitaraflık hakkındaki ka- sin tadilât Yapmadan kongrenin tatil devresine girmek istemediğini teyit etmi T Bir gazeteci, mumaileyhe Blsom tarafından tevdi edilen projenin A- imerikayı harbe girmekten koruyup körüyamıyacağını sormuştur. Roose- velt, Bloom'un tadil yerojesinin Amö- rikanın sulh lehindeki nüfuzunu tak. viye edeceği kanaatinde bulunduğu cevabını vermiştir, ln Danzig Polisi İngiliz Gemicilerini Tevkif Etti Varşov Hisi, Hitler aleyhinde sözler söyliyen Balrover vapurunun Ingiliz mürette- batını tevkif etmiştir. Bunlar serbest bırakılmadıklarından vapur Jiman- dan hareket edememiştir. —— Hamidiye Samsunda Samsun, 21 (A.A.) — Limanımız. da bulunan Hamidiye mektep gemi- sindeki stajyerler şerefine bugün be- lediye tarafından bir çay ziyafeti ve- yardımını istiyebilecektir. Bu süret- | rilmiştir. Gece de geminin komutan le Ruslarla Ingilizlerin süratle anle- | şabilecekleri ümit olunur, şacaklardır. İm taraftan da Arnavutlukta tahşit edilen kuvvetler de arttırıdacaktır. Buna mukabil Almanya İtalya- ya 185 bin kişilik bir kuvvet gönderecektir. Bu kuvvetler bilhassa hafif topçu ve motörize olmı- yan piyade kıtalarından mürekkep olacaktır. Bu Alman kuvvetleri Alplerde ve Arnavutlukta çalı- Balkar hükümdarlarımn Londrayı ziyaretleri sayi ol. ması üzerine, İtalya Balkan Kralların Romaya davet etmeğe karar vermiştir. Bu davet için, Spoleto dükü. nün İzdivaç merasimi vesile ittihaz edilecektir. nan, Bulgar ve Yugoslav Krali, bulunmaları istenecektir. Londrada bulunan Türk ve Polonya askeri heyet- leri gayriresmi temaslar yapmışlardır. Bu temas- larda lüzum halinde Romanyaya süratle ne su- retle yardım edilebileceği tetkik olunmuştur. ve diğer snbaylarına yine belediyece mükellef bir ziyafet verilmiştir. mke ye » Yu. ının düğünde hazır » 21 (A.A) — Danzig po-| “FELEK Adamına Göre!. Yazan: B. FELEK ün görmüş, kârâizmüde bir dostum vardır. Geniş bir iş başında çalışır. Geçende onu zi rete gilmiştim. Yaptığı iş, yanına sik sik ve mühtelif seviye ve mesle- ğe mensup İnsanların girip çıkma- sına yol açan bir şey! Dikkat ettim; herkese seyyan mü- amele etmiyor. Meselâ bir kadın geliyor, oni — Otur bakalım valide! Diyor, j Arkadan bir yaşlı adam geliyor, ona: — Biraz bekle! Diye dürüştçe mu- amele ediyor. Çocuk geliyor sertleşiyor, hamal geliyor, yumuşuyor. Velhasıl benim | tahmin etmediğim şekilde kabul ve | idare ediyor, İşler aralandığı bir sırada dostu- ma sordum: — Hazret! Sen herkese bir mun- mele etmiyorsun! Ben bunu doğru bulmam! Gencine, yaşlısına, okumu- Şuna cahiline, erine, avretine ayni muameleyi yapmalı değil mi yal Gülümsedi: — Dinle! Dedi! Evvelâ sana şunu söyliyeyim! Ben seni müşahede ka- - biliyeti olan ve gördüğü şeyden his- se kapan bir adam sanırdım. Zaten seçtiğin meslek te bunu icap ettirir. Görmiyen ve gördüğünden mâna çıkaramıyan adamdan gazeteci ol- maz. Olur, gürgen ağacından engi- nar dolmusı ne kadar olursa o kadar olur. — Teşekkür ederim. Hakkımdaki iltifatınızm minnettarıyım! — Yook! İşi şakara alma! Ciddi söylüyorum. Şu sözün beni nevmit demiyeyim amma cidden meyus et- ti ise, söyle bakayım bana senin bahçen var mı? — Var, — Bahçıvanın? — O da var. — Hiç sormadın. veya görmedin mi? Bahçıvan bütün zerzevatlara, a- #açlara ve çiçeklere ayni gtnde ay- ni miktarda su, şerbet ve gübre ve Tir mi? — Hayır! Hatiâ dün patheanlara yağmur fazla geldi, sarardılar diye şikâyet bile ediyordu. — Hah! Ne İse bari bunu görmüş» sün! Gözünü sevdiğim gazeteci! İn- sanlar da işte o patlıcanlar, biber» ler, domatesler, fasulye ve kabaklar gibidir. İçinde nazlı olanları var. İdır. İyi bakılmak, çok su verilmek İ ve şerbetlenmek icap eder. Bir kas- imi da vardır çok su verdin, gübrele- din mi, azar, mahssl vermez, neden bağların filizlerini kırarlar? İyi mahsul versin ve azmasın diye! Ayni sebepten burnu | kırılmak icap eden adamlar da vardır. Bırakırsan azar. Hem kendine hem başkasına zarar verir, Lâkin biraz hırpaladın mi mitikemmel hale gelir, Onun İçin gözüm, sana çok teerğ- be görmüş biri sıfatiyle tavsiyem şudur: İnsanları da ttpkı ağaçlar, fi- danlar, fideler ve sebzeler gibi det kik et! Müfit ve müsmir olması iyi muameleye, bol tevercühe ve yardı- ma mütevakkif olanlara öyle mua- mele eyle! Faydalı olması biraz dürüşt kârşı- lanmayı icap edenlere de ona göre tuvalet yap! Ve bu biribirine aykırı | muameleleri zamanında yap! Tıpkı | vaktinde budanan ağaçlar, sulanan sebzeler ve dibi bellenen asmalar gibi, BEAN İS İLAN A ER Bulgaristanda Piyade İhtiyatları Silâh Altina Çağırıldı Sofya, 21 (A. A) — Harbiye Nazi. rı bu akşam gazetelere verdiği be. yanatta iki piyade ihtiyat smıfının yirmi günlük bir devre için silâh altına çağrılacağını bildirmiş ve bu şağırmanın ihtiyatların yeni bary malzemeleriyle ünsiyet peyda et meleri ve askeri bilgilerini tazele. meleri maksadıni matuf bulundu. Eunu ilâve eylemiştir. İİİ