22 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

22 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

22-6-939 EKONOM Türk - Yunan İktısadi Birliği İnkişaf Ediyor YATAY O SUAL Yazan: Naci SADULLAH B ir vatandaş “Tan” den şu suali sormuşt “. Gazetelerle muharriri kimdir?” “Sual - Cevap” sütunu muharriri de, “Tan” ın dünkü nüshasında, cevabı veri “— Naci Sadullahtır” Bu sütuna yazdığım yazıların al. İlanda veya üzerinde daima imzam bu. lunduğu için, o suali de, cevabini da okurken gülümsemekten kendim tamadım. gazetesin - Şakalar sütunu İki Milleti Birbirine Bağlıyan Manevi Alâkalar İktisadi Hayata Tesirden Hali Kalmıyor Atina 12/6/939 T mucizesi Avrupa ve Amerika edebiyatında pek maruf olan bir ta- | birdir. Kısa olarak Türk * inkılâbını ifade eder. Türk inkılâbının akı! ve hayale sığmıyan tezahürlerini, hay- ret verici eserlerini normal ölçülerle ifade etmek İmkânı bulunmadığı 1. çin kısa olarak Türk mucizesi deyip geçiliy Filvaki Türk inkılâbının tesirleri Türkiyeye munhasır kalmamıştır. Bu srada Türk - Yunan kardeşliği de | meydana çıkarılmıştır. Türk - Yunan kardeşliği feyiz ve kuvvetini iki milletin ruhundan, ruh- ların en derin köşelerinden alıyor. Bunun içindir ki, son günlerde A- na halkı Türk - Ingiliz anlaşmasını İ haber aldığı zaman müthiş bir kü-| — * İ bustan kurtulmuş gibi sevinmiş, de-| Lâyemut havadis İrin ve geniş bir nefes almıştır. Av. Tupanın son zamanlarda geçirdiği va- him tehlikeler ve buhranlar karşı sında Yunanistan son derece nazik bir vaziyete girmişiti. İşte bu vazi yette iken Türk . Ingiliz anlaşması herkese büyük bir emniyet vermiş” tir. Bugün Yunanistanın mulli istik- İlâli Türk süngüsünden pek geniş bir mikyasta kuvvet alıyor, büyük bir itminan ile Türk süngüsüne dayam- yor. Bu realitenin tabii neticelerini iki millet ricali çoktan idrâk ve takdir etmişlerdir. Bu neticelerin en başın. da Türk - Yunan iktisadi mukarene- ti geliyor. Bu iktisadi mukareneti ta- bakkuk ettirmek için iki devlet ri. cali elden geleni deriğ etmediler. Bu husustaki zorluklar her ne ma hiyette olursa olsun hiç şüphe yok. Türk - Yunan iktisadi mukâreneti er Nevyork | Paris Milâno Anlaşılıyor ki, e okuyucum, im - zalarımı okuyamamış. Çok şükür, yine taliim varmış ki sade imzam okunamamış. Maazallah » bazı meslekdaşlarım gibi . ya. zlarım okunmasaydı? Hem © okuyucunun süali meslek. daşlarımın kulaklarına küpe ols: Görülüyor ki vatandaşların “at. ma” ya hiç tahammülleri yok: Palav. | ra, kıtır, martaval değil, imza atmı-| ya bile gelmiyor! Amsterdim Berlin Brüksel Feriştanof Solyada meşhur Danklof'la yaptığı bir buçuk saatlik güreşinde (Feriştanof solda mayosu zırhlı olandır) - Niçin? Mektepliler Maçı İçin Şampiyon Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama Stokholm. Moskova ESHAM VE TAHYVİLÂT Sivas - Bırum II ve 111 18,82 Anadolu Demiryolu 1 ” Bomonti - Nektar Feriştanof Güreşecek Bu Pazar Bulgar Pehlivanını| Seyredeceğiz Geçen gün meşhur Bülger pehli- vanlarından Feriştenofun şehrimize | kadar geldiği halde güreşmek husu- unda müşkülât çıkarıp burada çar»| pişmadan vatanına avtlet etmesi ih- timalinden bahsetmiştik. Feriştanofdan evvel buraya gelen diğer Bulgar pehlivanlarının burada ki güreşler hakkında ötede beride ne kadar yanlış. şeyler söylediklerini bildiğimiz içi zi ile hal va ziyeti evvelden bildirmeyi faydalı bulmuştuk. Miri Setur na Dün “Cida zeteyi gözüme şu serlâvhalar ilişti 1 — Otobüs derdi, 2 — Et fiyatları nasıl ucuzlar? 3 — Stadyum meselesil 4 — Uzakşarktaki dava. 5 — Süt komisyonu, 8 — Ceza gören dilenci, Bu serlâvhaları görünce, müvezzi. | in hana, altı ay evvelki gazeteyi! yutturduğuna hükmedecektim, Fakat bereket ki, gazeteyi buruş. | İ turup atmadan evvel tarihine de bak- İtim da, biçare müvezziin o günahına girmekten kurtuldum: Zira elimdeki ceride, altı ay İevvelki değil, dünkü nüshası imiş! Anlaşılıyor ki, havadis yazan mu. İhabirlerimiz, ediplerimizi — bastır. makta, Ve “Lâyemut eserler POSA: Ber Telek nız üzerine Bulgar pehlivanı matba İamıza geldi. Para vesair hususlarda- ki şartlarını buraya göre tâdil etti- ğini ve bu Pazar güreşeceğini bil dirdi. l Bulgar pehlivanına ilk rekip ola- rak Babaeskili İbrahim veya Mülâ- yim pehlivanın çıkarılacağını haber aldıkTekirdağlıdan evvel bu iki pehli İvandan birile kapısacak olan Bul - gar güreşçinin hakiki ayarını anla- mak kabil olacaktır. Esasen işin doğrusu da budur. Vâkıâ Feriştanof Fransada iyi nam kazanmış olan Pankolef'la Sofyada bir buçuk saat güreşmiştir. Fakat ne de olsa bizim gözümüzden uzak olan o güreşle bu- günkü Feriştanof'un kıymetini ölç- mek mümkün değildir. Bu Pazar misafir pehlivan Baba eskili İbrahimi yahut Mülâyimi hakkiyle zorlar veya yenerse O 78- İman Tekirdağlı ile kapışması daha derik ve daha meraklı olur. Şöhretinden ve Sofyadaki güreş- lerinin neticelerinden . iyi bir pehli. van olduğu hissini veren Bulgar hakkındaki hükmümüzü vrebilmek üzere Pazarı bekliyeceği okurken, | 3843 10— kiyeye yapılan ihracat 665 bin lira- ya baliğ olmuştur. 937 sönesinin on bir aylık ihracatı ise yalnız 516 bin liradan ibaret kalmıştı. Yüzde 288 nisbetinde bir tozayüt demektir.,, Hatip bu münasebetle 934 senesin- de Ankarada Türk Iktisat Vekili ile Yunan Iktısat Nazırı tarafından im. za edilmiş olan beyannamenin mün- derecatını hatırlatmıştır. Bu müşte rek beyannamede iki devlet ricali i- kimemleket müvaredatı arasında İm- tiyazlı tarifelerin tatbiki ve müşte- rek karşılıklı bir sanayi siyasetinin - Müsabakalardan Galebe Hakkını Kaldırmak Müsabakanın Müksadını İhmal Etmek Olur Mektepliler arasındaki maç için, gazetemiz tarafından üç sene müddetleortaya konan TAN şildine ilk'#ene hangi ta- kımın ismi yazılacağı, son Haydarpaşa - Işık liseleri arasında- | ki kavga hâdisesinden sonra meşkük bir vaziyet almıştır. Maçın tekrarı veya iki yapılması Te ileri olunmüuştur.,, Dört sene evvel iki devlet ricall ta rafından imza edilmiş olan bu müş- terek beyannamenin ahkâmı şüphe- siz ki, elân bütün kuvvetini muha- faza etmektedir. Mesul makamlar bu meseleleri lâikile tetkike ve tat- bikatta bulunmıya henüz imkân ve fırsat bulamadılarsa iki memleketin iktısadi mümessilleri, ferdi teşebbüs- ler, iki tarafın alâkadarları faaliyet- ten geri durmadılar, Iki milleti biri- - birine bağlıyan mânevi alâkalar mad- di ve iktısadi hayata tesirden hâli kalmıyor. Iki memleket arasında mal mübadelesi gittikçe artıyar. Hiç şüp- he yok ki; iki devletin ricali esas hat- ları dört sene evvel çizilmiş olan pro- gramin tatbikatına geçmiye imkân ve fırsat bulacakları zaman zemini lâyıkile hazır bulacaklardır. nin ne derece süratle ilerlem, bulunduğunu takdir etmek için Ati- hada senelerdenberi çalışmakta olen | Türk - Yunan iktisadi ofisinin son umumi heyet toplantısında meydana konulan rakamları gözönünde bulun- durmak faydalı olur. Ofisin reisi olan sabık Iktisat Nazırı Bükalbaşı, umu. mi heyet toplantısında irat ettiği nut: | İ kunda bu husustaki rakamları şu su- retle hulâsa etmiştir: 1938 senesinin on bir ayr zarfında ton ikinci a istatistikleri henüz neşrolünmamıştı) Türkiyeden, Yuna- nistana yapılan ihracat 2 milyon 800 bin liraya baliğ olmuştur. Halbuki 1937 senesinin ayni ayları zarfında "efiklerimiz | bü ihracat yalnız 1 milyon 800 bin Nitekim, | liradan ibaret kalmıştı Demek yn fikirleri | yor ki, bir sene zartında yüzde kiri derecesinde bir tezayüt yardır. Ayn! müddet zarfında Yunanistandan Tür- Filândiya İle Ticaret Anlaşması Finlandiya ile memleketimiz ara- sında ücaret işlerinin genişletilmesi ve iki memleket arasındaki münase. batı ticariyenin daha sağlam esaslar üzerine isitinat ettirilmesi için görüş. meler devsm etmektedir. Bugünlerde ler, ediplerimizin eserlerinden çok daha uzun ömrlüdürler Bu itibarla, o “ölmez“ havadisle. | rin serlâvhaları bana, “lâyemut” bi. | rer şaheserin adı görünüyor. Bazı refiklerimizin sayfalarında bayatlamıyan havadislerin © gittikçe çoğahşına bakılırsa, yakında bir ga. zele bir vatandaşa altı ay dayanacak demektir. Ve bu gidişle müvezzilerden ga » sete isteyen okuyucular, tıpkı çorap, gömlek, es Mir gibi sıkı siki tem- bih edecekler: | “— Dayanıklısından ver... İki, üç okuyuşta eskimesin!” Hem havadislerinin bayatlamadık. larına bakılırsa, bazı buz dolaplarına döndüler; mübareklerin nükteleri ve de buz gibi! takımdan kında karar verilmek üzere Maarif Müdürlüğü tarafından Vekülete ya- zılmiş, fakat henüz bu hususta cevap ir. Msarif Müdürü Tevfik Kut, bu bahis üzerinde bize şunluri söylemiştir: “.— Mektep maçlarında hedef birincilik ikincilik değildir. Şu şampiyon çıkacak, bu şampiyon çıkacak diye düşünmü- veya tayini yoruz. Gaye gençlerin boş zaman- larında spor yapmak ve vakitleri- ni sporla hoş geçirmekten ibaret. #ir. Gazetenizin ortaya koyduğu şilde gelince; İsim yazdırmak o senenin şampiyonunu şild üzerin- de tesbit mevzuu bahis değildir. Üç sene sonunda en İyi oynıyan en dürüst hareket eden takıma . Dünya altüst oluyor Akçaabatta Tütün Piyasası Akçaabat (TAN) — Dahil ve he- riç piyasalarda Trabzon tütünü na- mile satılan ve başlı başına bir hu- susiyet arzeden tütünlerin çoğu ka. zamızın, bir kısmı da Trabzon mer- kezinin sahil köylerinde yetiştiril. mektedir. 938 yılı .tütün mabsulü Yine gazetelerde okudum: Mis Batira adında Brezilyalı bir sanatkâr. Parise gelmiş, bir müessese ile anlaş. mış. Ve çalışmağa başlamış. Fakat orada işe başladığının ikinci gecesi, çalıştığı müessese, hükümet tarafın. dan kapatılmış: Zira, o müessese, lâ- zım gelen kanuni ve resmi muame - Maarif Müdürü Tevfik Kut ' Bu Haftaki bu şildi verdireceğiz.,, TAN — Muhterem Maarif Müdü- | Maçların rünün bu beyanatını hayretle yuka- Hakemleri Galatasarayın Yıldö nümü tıya yazdık. Spor müsabakalarından maksat oraya iştirak edenlerden en © yi çalışanı tayin etmektir. Buda o © müsabakalarda galip gelenden baş- © kası değildir. Spor âlemi başka bir şekil bulmuş değildir. Esasen mek- İ Bu hafta Fenerbahçeliler Ankara. | ya gidecekler, Demirspor, Ankaragü- | cü ile karşılaşacaklar. İzmirin Ateş sporu da Istanbula gelerek Galatasa- ray ve Beşiktaşta oyruyacaktır. Federasyon tarafından bu maçlar Sarı kirmızılılar yıl dönümleri için şimdiden tertibat almaktadırlar. Ge- nel direktör Fenerbahçelilerin çok muntazam bir şekilde kutladıkları gördüğü intizam- dan çok memnun olmuş, böyle bi yıldönümlerinde leleri tamamlamadan işe başlamış. racaat etmiş. Batiranm avukatı: Kabahat müessesededir. Di » yor. Ve onun kabahati o yüzünden. kilimin halk indindeki şöhreti, barı sarsıldı; haysiyeti kırıldı. Şimdi, Batira, mahkemeye mü -| Finlandiya anlaşması itmam edilmiş olacaktır. Finlandiyanın yurdumuz- dan küllyetli miktarda buğday als- cağı teyit edilmiştir. Finlandiyaya ib- raç edilecek buğdaylar toprak mah- sulleri ofisinin silolarından verile- Trabzonda iki yüz elli bin, Akçaa- batta üç milyon kilo olarak tesbit e- dilmiş ve bunlafın iki milyon kilosu İ satılmıştır. Mütebakisi zürram elin- de kalmıştır. Fiyatlar geçen yıldakine nazaran biraz düşük olmuştur. Gör- mezler 15 ile 28, biçaklar da 50 ile 80 kuruş arasında satılmıştır. Tütün- lerini satamamiş olan köylüler, 939 yılı zeriyatına başlamak için çok si. kıntı çekmiştir. Ziraat Bankası bun- lara mâdeni gübre ve mısır vermek süretile yardım etmiştir. Tütünleri alınmıyan köylüler, bir çok makama müracaat etmişler, bu- nun üzerine Inhisar İdaresi, ambar- lardaki tütünlerin hemen mübayassı için alâksdarlara emir vermiştir. Bu suretle, aylardenberi köyü ile kasaba Arasında mekik dokuyan zürraın yüs zü gülmiye başlamıştır. Üç hususi firma da tütün mübayaasına koyu muşlardır. linden yüzde kırkı döviz olarık öde- neceği gibi yüzde altınış mukabilinde de takas suretile Finlandiya emtia sından Türkiyeye ithalât yapılacak- Bu emtlu arasında makineler, sel- | lülöz, kâğıt hamuru, kâğıt ve sair muhtelif maddeler bulunabilecektir. ———— Bugün artık o, sönmüş bir yılı dır. Binaenaleyh, biz, parlak bir dızı, kendi hatası yüzünden söndüren müesseseden, pek haklı olarak bir milyon frank zararı manevi isteriz!” Ben, şimdilik mahkemenin ne ka- rar vereceğini bilmiyorum. Fakat e- İğer, bu avukat istediği parayı kopa - rabilirse, sönecek olan şey, ; bayan Batiranın “yıldız” ı değil, biçare mü- essese sahibinin ocağıdır. Ve insan oğulları, bulutlar ara Hem, siz, bu sönen, doğan “yıl -İsmda uçuşuyorlar. Bizim havalanışı. dız” ların yer yüzünde gittikçe çoğa. | mıza, ve gük yüzünün, güneşi, meh - lışma ne dersiniz? tabı “yıldız” ları ve “bulut” ları ile Ortalık spor yıldızı ile, sahne yıl. ine göre, artık tereddütsüz den ile, sinema yıldızı ile doldu. | |inanabiliriz: Şairler, mehtabı suya, güneşi ve - — Dünya, hakikaten altüst olu. re indirdiler, Binaenaleyh, artık “gü-İyor!” İ gün tertip edildiği takdirde her tür- İlü yardımı yapmıya hazır olduğunu sor maçım | Gülatasaraylılara bildirmiştir. Ankaragücü mı mi için şu hakemler tayin edilmişler. dir: a Fenerbahçe — Der i ede! s neşrettiği talimatnamede| #ilan Fenerbançe çını Asım. Beşiktaş — Akınspor teplordeki spor işleri hakkında Mas- “rif Vekkileti Beden Terbiyesi Müdür- Yüğünün © de mektepler arasında şampiyona — yapılacağı yazılıdır. Zaten Maerif Beden Terbiyesi Müdürlüğünün mü © saadesi ile “TAN, kupasını koydu- © umuz zaman, kupanın üç sene zar- “© tında en çok şampiyon olan takıma ait olduğu da maarifçe kabul edil mişti, Bütün bunlara rağmen spor © müsabakalarından galebe hakkını kaldırmak, müsabakanın ruhi mak-| Ksansını göndermemiş ve Melih te sadıni tamamen ihmal etmek, hattâ| Galatasaraya karşı oynıyamamıştı. “müsabaka mantığına karş yürü-| Mutbol federasyonu lisansı gönder - © mek olmaz mı? miştir. Haber aldığımıza göre, Fe- Sari kırmızılılar yıldönümleri için birinci sınıf iki ecnebi takım getir - > İmeyi, Fenerbahçelileri de iştirakile dört takım arasında bir turnuva yap- mayı düşünmektedirler, Fenerbahçe | — - nerbahçeliler, çok haklı olarak ni zamsız bir hareketle lisans tutmak ve göndermemekten mütevellit zararla- rmın telâfisi için Genel direktörlüğe müracşat edecekler ve Galutasaray, Fenerbahçe maçının tekrarını istiye- eeklerdir. Çünkü Sarı lâcivertiiler li. sansın gönderilmesile haklı oldukla- rım iddia etmektedirler. spor maçım da Ahmet Âdem id: decektiz Melihin Lisansı Geldi Eski Güneşli Melih, klübüne intisap ettikten ve bölgece tescil muamelesi tamamile Ikmal €- dilerek Ankaraya gönderildikten s0n- ra Futbol federasyonu gayri resmi bir müracaatı nazarı jitibara alarak meş” Idız” lar, “mehtap”, hattâ. Bulutlar aramızda dolaşıp duruyor.