22 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

22 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Uzak Şark Hâdisesinin Avrupa İle Alâkası (Baştarafı 1 incide) orada teşekkülü faydalı olabilirdi. Fakat Ginin istilâsı ilerledikçe In- giliz ve Amerika menfaatleri de bo. zulmıya, hattâ Uzak Şarkta bu iki| devletin nüfuz ve mevkii sartılmıya başladı. Bu menfaat çarpışması Ja- ponlarla Ingiliz ve Amerika urasin daki görüş birliğine nihayet verdi. 1936 da Hitler bu veziyetten istifade ederek, Sovyetlere karşı Japonyaya yardım teklifinde bulundu. Japonya bu fırsatı kaçırmadı ve Almanya ile birlikte Antikomintern pakta girme. ği kabul etti. Ingiltere ve Fransa, Almanyaya karşı uyuşma siyaseti ta- kip eftikleri için bu anlaşmanın €- hemmiyetini kavramadılar. Fakat bu anlaşmadan sonra Avri-| pt hâdiseleri ile Uzak Şark hâdise. | leri arasında bir münasebet ve bir & henk görüyoruz: talyanlar Akdenizi tehdide başladıkları zaman Japonlar Çin sahillerini abloka ettiler. lik Çek buhranı başladığı zaman, Japonlar Kantonu işgal ettler, Son Çek buhranı ile Japonların Haivan şehrini işgalleri ayni tarihe tesadüf eder ve nihayet İtalyanlar; AArnavutluğu işgal ettikleri günlerde, Japonlar da İngilizlerin Uzak Şark- teki Cebelitarığı olan Singapur ile Hongkong arasında Spratley adasına «l koydular. Bundan sonra da demokrasilerin sulh cephesini kurma teşebbüslerine karşı mihver devletleri ile Japonya arasında askeri bir ittifak akdi için müzakerelere başlandığına şahit olu- yoruz. Bilhassa bu hâdisenin İngi: Sovyet müzakerelerinin Moskoyada | cereyan ettiği, Almanların Slovakya- ya asker yığdığı ve İtalyanların Trab- İss ve Arnavutluğa sevkiyat yap. *ıkları bir zamana rastlayışi hiç te tesadüfi bir hal sayılamaz. Onun için Uzak Şarkta başlıyan İngiliz - Japon ihtilâfının vahamet kesbettiği takdirde Avrupadı & kisler yapması ihtimali pek çoktur. - * u bakımdan İngilterenin Ja- B pon tehdidi karşısında alacağı “vaziyetin büyük ehemmiyeti vr- dır. Chamberlain hükümeti, Avrupa. da mihver devletlerine karşı takip et- G0ği uzlaşma ve uyuşan siyasetini bu- | râda Japonlara karşı da tatbik e-| derse yarın daha mühim ve daha bü. yük emri vâkilerle karşılaşmıyacağı | İshmin edilemez. Japonyanın bu mi- salden cesaret alarak diğer Çin $şe- hirlerinde ve bilhassa Şanghaydaki imtiyazlı Ingiliz mintakalarını işgal edip ortadan kaldırmak istemiyeceği iddia edilemez. Zaten Ingiltere naza- rında işin ciddiyet ve vahameti bu. » radadır. çe Ingiliz hükümeti Mu. nich konferansından aldiğı dersten mütenebbih olmuş ta, bura- da artık şiddet göstermiye karar ver- “mişse, Japonyayı boyun eğmiye mec. bur etmek için elinde bir çok vasıta- lar vardır: Japon harici tcsretinin üçte ikisi İngiliz imparatorluğu, Ame- | rika Birleşik devletleri ve Fransa ile cereyan eder. Japonyanın en ziyade muhtaç olduğu maddeler İn; merikan ve Fransız müstemlekele. rinden gelir. Japon ihracatının yüzde 50 si ham ipektir. Bunun yüzde 85 ini Amorikâ, geri kalanını İngiltere alır. Japonya petrol ihtiyacını Amerika- dan temin eder. Binaenaleyh demokrasiler liman - “larını japon ihracat mallarına ka- par, ve japonyaya mal sevketmeyi menederlerse, japonya (| İkirsaden kötürüm bir hale gelebilir. İngil - terenin bugün japonyaya yaptığı in kurulma teşebbüsleri nasıl tecavüzleri durdur- © muya kâfi gelmişse Uzak Şarkta da Ingilterenin ve demokrasilerin şid- eti ve mukavemet siyaseti Japonla. Ti yola getirebilir. Dünya sulhünün mukadderatı Ingiltereden bu şiddet ve mukavemet siyasetine devamını ister. Fransız - İspanya Münasebetleri Paris, 21 (A.A.) — Fransız diplo- masisinin Japonyaya karşı gösterdiği hummalı faaliyet ve bilhassa bir ta. © raftan Mareşal Petain, Daladier ve Bonnet arasında, diğer taraftan Fas umum valisi General Noguwes ile| Bönnet arasında dün yapılan görüş | meler Paris matbuatı tarafından tef- sir edilmektedir. İrada du kalkacaktır. Bu tadilâı ya- İparak hâkimler kanununu bu yeni (Başı 1 incide) — 30, 35 maddeden fazla ise çıka” ramayız. (Gülüşmeler), Hâkimler kanuna Maliye Vekilinin teklifi kabul e- dilmiş ve sivil barem projesinin mü-| zakeresine geçilmiştir. 26 ncı madde müzakere edilirken hâkimlerin bu projeye tâbi olup ot mıyacakları münakaşa mevzuu ol- muş ve Abidin Binkaya (Kastamo- nu), hâkimler kanunu ve hâkimle- rin terfi müddetini alâkadar eden fıkra üzerinde müta'falarını söyle- miştir. Refik İnce hâkimler hakkındaki, hâkimler kanununun hükümlerinin mahfuz tutulmasını bilhassa istemiş ve kürsüye gelen Adliye Vekâleti Vekili ve Gümrük ve İnhisarlar Ve- kili Raif Karadeniz şu izahatı ver- miştir: — Bu kanun bâkimler kanunu-| nun mer'iyette kalacağını tesbit et mektedir. Hâkimler kanunu hüküm- leri mahfuz olduğuna göre bu kanun | çıktıktan sonra bir teşkilât kanunu demek olan hâkimler kanununda ya pılması icap eden bazı değişiklikler mevcut olacaktır. Meselâ orada 45 ve 55 liralık hâkimlikler vardır. Bu proje bu dereceleri kaldırdığı için o- âhenge uydurmak için Vekâletçe bir proje hazırlanmıştır. Yüksek huzu- runuza arzedilecektir. Demin bir arkadaş ayni mlnase- betle bir endişe izhar eyledi, 3 sene- lik müddetin ikmal ve hâkimin 3 se. ne nihayetinde terfiini temin hakkın- da hir endişe.. 3 sene nihayetinde terfü temin etmek için bazı forma- Mite bulunmasını istiyorlar veya idar! usuller bu müddet geçilmesin, diyor- lar. İcap ederse yeni lâyihaya bımun için hüküm koyacağız, Müsterih o- lun... Terfi meselesi Projenin muvakkat ikinci madde. sinin müzakeresi bilhassa olmuştur. Bu münasebetle ilk sörü alen Re- cep Peker, 3 barem projesi grüpunun en mühim maddesinin bu olduğunu tebarüz ettirmiş ve ezcümle demiştir ki: raretli İstihkakta müsavat — Teadül vaziyette hukukta, is- tihkakta müsavat temin edecek fik. rin bütün bu projeler grupu içerisin- de ifadesi şimdi müzakere ettiğimiz maddenin içerisinde bulunmaktadır, Bundan sonta devletin bilhassa ücret- li hayatının nasıl tanzim edileieğine ait hükümler projeye konulmuştur. Şimdiye kadar uzun şikâyet, hattâ 1s. tırap mevzuu olan meselelerin hep. sini topyekün yeni şekle irca edecek olan bu madde şüphesiz ki çök ehem- | miyetlidir. İ Maddenin hususiyeti Maddenin psikolojik bir hususi - siyeti de vardır. Her kanun ihtiva et. tiği hükmün ehemmiyeti ve tabaka tabaka millet unsurlarına şümulü de recesiyle mütenasip olan bir milli a. kis bulur. Sadece böyle bir tedvin olunuyor diye sevinen bi bir idealist Türk milleti kitlesi var - dır. Yâni nizamsızlığın, ruh inkisarı. nm kalpte vukubulan büyük tahâm. mürlerinin, ki bunlar, milli hayatta bu bakımdan menfi surette tesirini gösterirler, kaba manasiyle bu nevi tahammürâtü kıskançlık diyeceğim müsavatsızlığı, müvazenesizliği tey - lit eden bu vaziyetin Meclisin keskin eliyle kati tasfiyeye uğraması arzet. tiğim mahiyette düşünen efkârı u . mumiyemizde derin akisler uyandır. mıştır." Altı ay evvelki terfiler Recep Peker bundan sonra, bu proje kanun olduktan sonra tatbika. tında altı ay evvelki terfileri de içine almasını ve bu suretle akrabalık, ah. baplık vesair suretlerle kanun çıka. cak diye alelâcele terfi eden O bazı memurlârın vaziyetlerinin tetkike tâ bi tutulmasını ve lâyık olmadan terfi edenlerin hakiki derecelere indiril mesini istemiştir. Fuat (Rize), 210 liraya kadar üc. ret alanların ücretlerinin indirilme mesini müstakil grup namma teklifi Jetmiştir. İ yan etmiştir. Karabekir ezcümle de- TAN Barem Müzakeresinde Yüksek ücret sıkıntısı Recep Peker, Fuat Sirmenin tek- Iifipi yerinde görmemiş ve bu müna- sebetle mütalâasını şöyle anlatmış-| tır: — Bir de umumi sıkıntı var. Mil- letin bu yüksek ücretlerden duydu- ğu ağir sikıntı, İstırap buradadır. Biz millet Vekillerinin tedavi ede- ceğimiz, şifa vermeyi düşündüğü- müz, İşte bu sıkıntıdır. Fuat Sirme- nin teklifi ile kanunun tedvininde esas olan ana fikirler mütoarızdır. | Askerlikte geçen müddetin âmme | izmetinden sayılmasını istiyen Zi- ya Gevher, ezcümle demiştir ki: — Bu maddeyi tcadülün emretti. gi maddi ve mânevi istikamete sev- zaten baremin kıymeti iner. Onun için bu madde üze- rinde durmalıyız. Burada memür- ların tahsil derecelerine göre müt addit terfi esasları görülüyor. Bili- yorsunuz ki Harbi Umuminin en büyük fedakârlığını çekmiş bir nesil vardır. Yüksek tahsil gençliği. O za- man 36 bin küsur genç Harbiye; ve oradan da talimgâha sevkedi mişlerdir. Bunların bir çokları tah. sillerini ikmal edememişlerdir. 36 bin münevverin nasıl bir kiymet ol-|, duğunu bir kere hatıra getirirseniz | vaziyeti daha İyi kavrarsınız. Bu mü nasebetle bu zümrenin korunması! lâzım geleceği noktasnda ısrar edi- yorum. Ve reisliğe bir takrir takdim | ediyorum. Yeni yapılan yüksek zamlar Ziya Gevher kürsüden ayrılma- dan barem, daha encümenden çık- madan bazı müesseselerde yapılan yüksek zamların nazarı itibara eli- mp alınmıyacağını geçen celsede sorduğunu, hükümetten cevap iste- diği halde a cevap verilmediğini söylemiş ve ayni suali tekrar ede rek sormuştur: — Bu yapılan ermrivâkileri kabul | İ edecek miyiz, yoksa kahul etmiye. | cek miyiz den ücret alanların bu defa kati de- receleri tesbit edilirken ücretlerin- de hasıl olâcak farkın 25 ayda değil, derhal kesilmesini istemiştir. Mazhar Müfit, bozi dafrelerde ya- pılan zamlara temas ederek, demiş- tir ki: — Anlamadğım bir nokta var: Filân memuru yükselteni kabahatli görmüyoruz da, bir küçük memura sen yükseldin diye onu zamdan mah rum ediyoruz. Kanun yalnız küçük- ler için midir? Katakulli yapanlar ce zasıZ mı kalacaktır? Daha sonra ter- fi edenler srasında “muhakkak ki liyakatliler de vardır. Bunları na- sil tefrik edeceğiz. Yükselen değil, kanuna muvafık olmıyarak yüksel- tenler mesul tutulmalıdır. Ordu mütekaitlerinden yüksek derecelere geçenler Kâzım Karabekir (İstanbul), ordu mensuplarından tekaüt edilerek si- vil devlet hizmetine geçenler hak-| kında dikkate değer mütalâalar be- miştir kiz — Orduda muvazzaf olan gerek! kurmay ve gerekse harp zabitleri te- kaüt oluyorlar ve görüyoruz ki bun-! lar rütbelerinin muzdilinden çok! fazla mevkilere geçiyorlar. Dışarıda | ikinci, üçüncü derecedeki yerleri pey! liyenler tekaüt olup bu yerlere tayin olunüyorlar. Bir yüzbaşıyı ele ala- İım: Orduda en sğır bir makamdır. Bir de bakıyoruz ki bu zat kıtadan ayrılarak ve bir yolunu bularak ba- remin dördüncü, üçüncü derecele-! rinden bir memuriyete, bir albayın, hattâ bir generalin geçebileceği bir) dereceye tayin olunuyor. Bu vaziye- tin arkadaşları üzerindeki tesiri ta- bii teemmül olunabilir. Bu münase- betle, şimdi bir takrir veriyorum ve mütekalt ordu mensuplarının teka- üt olduğu derece İle mütenazır bir memuriyetten fazlasına tayin edile- memesi esasının kabulünü yüksek heyetinizden rlea ediyorum. Emrullah Barkan (Malatya), Ba rem projesine, bağlı muhtelif cet veller arasında bir de hâdisatı içti- maiye cetveli tasavvur etmenin doğ | mıştır. Bunun birisi diğerine ist ikında Hakkı “Dün Münakaşalar Oldu ru olacağını tebarüz ettirmiştir. Recep Peker, tekrar kürsi rek müstaki! gruptan Fuat Sirmene ve müşterek mevzular üzerinde gö: şen Ziya Gevher Etiliye cevap ver- miştir. Recep Peker, bazı müessese- lerde ücele zamlar yapan daire â- mirlerinin mesuliyetleri işine temus ederek demiştir ki — Bu mesuliyeti hiç bir şahsa| yükletip bunun içinden tecerrüt e-| demeyiz. Burada bir ifadesi varsa bu dir. Retep Peker kürsüden ayrılmadan Fuat Sirmenin teklifine de cevap vererek bunun reddini istemiş ve bu teklifteki mahzurları şöyle anlat. mıştır? N “Maaş imtiyazi, küyırma telâkki. sinin yaptığı manzâra memlekette biribirine yan bakan iki sin yarat. hepimize raci ile tepeden bakıyor, ona hiç otomobi. | le binemez, çocuklarile bir defa ol. sun küçük çulgılı bir yere gidemez hazarile bakıyor ve bu ailenin ya.| nında göze batan bir zümre beliri. yor. Binaenaleyh projenin rukunu tahrip eden bir teklifin kabul edil. memesini temenni ediyorum.” Raif Küredeniz (İnhisarlar Veki.| li), barem lâyihası müzakeresi sira. sında birçok arkadaşların o mevhum bir mücrime hücum eder gibi hare. ket ettiklerini, zam gören memurla. Tın bu işte âdeta bir suçlu gibi mü. İtalen edildiklerini söyliyerek: — Burada ne zammı yapanın, ne İde alanın hiçbir kusuru yoktur. Bu hal bir takım zaruri hâdiselerin ne. ticesidir, dedi. Lâyihanın muhtelif yerlerinde bazı müesseselerin o mad. deden istisna edildiklerini, inhisar maddelerinin de birçok *asfiyeden sonra bugünkü dereceye vardıkları. nubu münasebetle onların da bu i- kinci maddeden istisnalarınm gayet yerinde bir hateket olacağını söyle. di. leriye sürü. da cevaplar verdi, Reisliğe tevdi olunan takrirler o- kunarak birer birer reye kondu. Bu takrirlerin nazarı ftibare alimp alın. madıklarını sıra ile bildiriyorum. Re. isliğe verilen takrirler: 1 — Kanunun neşri tarihinde bu. Jundukları vazifede hizmet müddet. leri üç seneden fazla olanların hir yukarı dereceye geçirilmesi hakkın. da Recep Pekerin teklifi nazarı il. baro alındı, 2 -- Son aylar zarfında alınmış haksız dereceleri karşılışacak bir fıkranın ilâvesi hakkında Recep Pe. kerin takriri nazarı itibare alındı 4 — Ücretlilerden mütekait olan. ların vaziyetlerinin düzeltil mesi i. çin Recep Pekerin takriri nazarı i bare alındı. 4 — Yıllarca devam etmiş bulu. nan haksızlığın sürüp gitmemesi i. çin maaş fazlalarının ceste ceste ya. ni her ay muayyen bir miktar indi. rilmek suretile değil, defaten kesi. lerek adalelin yerine getirilmesi hak. Kıheoğlunun takriri reddedildi. 5 — Ücretleri 210 Traya kadar o- lanların aylıklarından tenzilât yapıl maması hakkında müstakil grup na. mına Fuat Siglenin verdiği takrir reddedildi. 6 — Umumi harpte veya MiMi ci- dalde yüksek tahsil yaparken silâh altına slinün ve subay rütbesini &- İanların dereceleri yüksek tahsil er- babı gibi yapılması hakkındaki Ziya Gevherin takriri kabul edildi. 7 — Harp hali dolayısile tahsille. tini ikmal etmeden yedek subaylığa ahnanların harpten sonra ihraz et. miş oldukları rütbelerin muadili 0 lan derecede sivil vazifeye alınmala. Tı hakkında Karubekirin teklifi naza. rı itibare alındı. 8 — Harp hali dolay:sile sskeri dadileri ikmal ederek talımgühları alınarak zabit namzetliği ile kıtalara gönderilen ve staj vazifelerinde mu. vaffak olarak muhtelif rütbeler ih. raz edenlerin harp okulu mezunu sa. yılmaları hakkında Kâzm Karabeki. rin teklifi reddedildi. 9 — Askeri müteksitlerin - ancak rütbelerinin muadili olan bir dere. gele.| İecisede yanlışlık, bir! Chamberlaynin Dünkü Beyanatı Uzak Şark Vaziyeti | (Başı 1 incide) İngilterenin japotiya büyük elçi » sinden japon kariciye nazırı ile yap» tığı mülâkata dair gelen rapor tet - İkik edilmiştir. Bundan sonra Lort Halifax japonyanın Londra elçisiyle yaptığı mülükatı anlatmıştır. İngiliz kabinesi iki saet süren bu Moskova müzakerelerin İson safhalarinı da tetkik etmiştir. Amerika protesto etti ington, 21 (A. A) — Hull, mat. buata beyanatta bulunarak Doo - manun Amerikalılara ait binala - rın japonlar tarafından bombardı. man edilmesini Erita nezdinde ye- niden protesto ettiğini söylemiştir. Vaziyet ayni gerginlikte Selühiyettar bir menbâdan bildi. rildiğine göre, Erita ile Craiğic ara « sında yapılan görüşme, vaziyette bir değişiklik husule getirmemiştir. Çün | v #İkü Arita, japon hükümetinin vaziye. tini bildirmemiş ve Tokyonun Tien » tsin işini maballi bir hâdise mahiye. tinde telâkki etmeği kabul ediy et. mediğini söylememiştir. Yakında bir mülâkat daha yapt - lacaktır. Bu münasebetle japon hari. ciye nazirının japonyanın © vaziyeti hakkında malümat vereceği ümit e dilmektedir. Japon kumandanı, İngiliz kumandanına aksi cevap verdi Tokyo 21 (A. A) — Dome? Ti- enisin İngiliz garnizonu kumandanı bu sabah japon kuvvetleri kumanda. nından bir mülâkat istemiştir. japon konsolosu, dün — İngiliz ve japon konsolubları arasında görüşü - len meseleler tekrar edilecekse ja - pon kumandanın bu hususta hiçbir tavizde bulunmuyacağımı İngiliz ku. mandanına ihtar eylemiştir. Japon erkânının mühim içtima Tokyo, 21 (A. A.) — Tienisindeki askeri ve mülki japon erkânı, İngiliz imtiyazlı mıntakesına karşı takip e. dilecek hattı hareket © hakkında bü | ibi amlennme yapanın lardır. Moskovanın tekzibi Moskova, 21 (A. A) — Ban Al. man gazeteleri, 20 haziran tarihli nüshalarında, İngiltere ve Fransa ile yapılan müzakerelerde, Sov . yet hükümetinin Uzakşark hudut. larının garantisi bahsinde ısrar et. tiğini ve bu keyfiyetin bir anlaşma ya varılmak hususunda © engellik eylediğini bildiren bir haber meş. retmiştir. Tas ajansı, bu haberin her türlü asil ve esastan âri olduğunu bildir. meğe mezundur. Singapur, 21 (A.A.) — Hindi Çini- deki Fransız kıtalarınm kumandanı General Martin, yarın aktedilecek 0- lan Ingiliz — Fransız (müdafaa kon- feransı) na iştirak etmek üzere mai. yeti ile birlikte buraya gelmiştir. Mihverciler ve Araplar (Başı 3 üncüde) tında faaliyetlerini bütün sulh cep hesine doğru çevirdikleri için Arap. ların komşularımız olduklarını naza. rı dikkate alarak onların hukukunu Türkiye aleyhinde de körüklemeğe başladılar Bunu bir kaç defa izah ettiğimiz için tekrarma lüzum gör müyoruz. Hedef, Araplık âlemini tahrik © derek bu cepheyi zâfa uğratmaktır. Arapları bizim sleyhimize tah . rik etmek kolay değildir. Fakat A - rapları aydınlatmak ve mihver pro - pağandasının A, pları nereye sürük, lemek istediğini paçık göstermek te bir vazife teşkil eder, vedel maaşlı eye bir ye. re alınabilmeleri, yabancı dil bilen. lerin, memurlar hakkındaki hük. münden İstifade eylemeleri hakkında Kâzım Karabekirin teklifi nazarı iti, bare alındı. Bu takrirlerin hepsi bütçe encü. menine gönderildi. Encümen meclis umumi heyetinin bu teklifler hak. kındaki mütolea ve arzularını gözö.. nünde tutarak ikinci muvakkat mad. deyi yeniden tetkik edecektir. Mec. lis cuma günü 15 te toplanarak, ba. rem müzakeresine devam edecektir. 22-6 Klüpler İsim meze Değiştirmiye pi Mecbur Değil (Başı 1 incide) dahilindeki spor klüplerinin nazarı dikk; 4 bu nokta üzerine celbetme. yi faydalt bulmuştur. Yeni kanunda mevcut ve nizam. namelere, kongrelere, heyeti umu - miyelere, aza aldatına dair olan yeni bir çok hükümlere spor klüplerinin de intibak edecekleri tabiidir. Unvan değiştirme işi İşte bu ara- da kanunda mevcut bir tâbirin şü » mulü, ve münasının tayininde fazin çöp atlamazlık edilmiş o olmasından doğmuştur. Yeni kanunun 9 uncu maddesi teşkili yasak cemiyetleri (o yazıyor. Nevi dokuzu bulan bu yasak cemi - yetlerden biri de maddenin g fikra - sında yazılı: “Her ne şekil ve nam altında olur. sa olsun mıntakavi maksat güden veya unvan taşıyan” cemiyetlerdir. İşte spor klüplerinin isim değiş « tirme davası bu (mıntakavi unvan) tâbirinden çıkmaktadır. Galatasaray, Vefa, Şişli, Arna - vutküy, Fenerbahçe gibi birer semt hatta mesire ismi taşıyan klüpler ya kendi endişeleri, ya resmi dairelerin melhuz hassasiyetleri önünde kanu - na karşı gelmiş olmak korkusu ile #enelerdenberi söküp gelen ve üzeri. ne nesil nesil emek verilmiş ve ana. nelerle bağlanılmış olan isimleri de. İğiştirmeyi düşünmektedirler. Bu kanun ve ona merbut encü - men mazbatası iyi okunursa bu en - dişenin varit olmadığı derhal görü - lür. Çünkü (mıntakavi) o kelimesi semt demek değildir. Bu kelime ile kanun meselâ Dersimliler cemiyeti, Egeliler yurdu, hattâ Egeliler musiki yurdu, Marmara klübü gibi memle - kette rejiyonal bir taksim yapan ve bu maksadı veya unvanı taşıyan ce. miyetleri yasuk etmektedir. o Yoksa Galatasaray pastahanesi, Galatasa - ray eczanesi, Galatasaray lisesi olu » yor du Galalasarayller o cemiyeti, Galatasaray spor klübü neden olma. sın! Kanunun (bu mıntakavi) kelime - #inden anladığı mananın — Hadiğimi gibi İrejiyonal) maksatlar güden ve- ya güttüğü isminden sezilen cemiyet. ler olduğu dâhiliye encümeni maz » batasindaki şu: “Ve yine bu bakımdan yürüyen enciimenimiz faaliyetlerinden memlekete zarar geleceğine kani bulunduğu cemiyetlerin teşekkü - lünü yasak etmiştir. (Madde 8, 9, 10,11, 12,13)” Fıkrasından anlaşılmaktadır. Meselâ Topkapı Fıkaraperver ce- miyeti, Beykoz idman yurdu gibi masum müesseselerin faaliyetinden memlekete zarar geleceğini ise ne en cümen, ne de M. Meclisinin düşün - müş olmasina ihtimal yoktur. Vaziyet böyle olmakla (o beraber yeni kanunun tatbikatında bir hayli tereddüde düşmüş olan İstanbul vilâ. yeti mahafilinde de bu bapta her: tebellür etmiş bir kanaat yoktur. İstihbaratımıza göre (vilâyet bu gibi müphem noktalarda direktif al. mak için hukuk işleri müdürünü An. karaya göndermiştir. Ankarada, Dahiliye oVekâletinin bu baptaki mütaleası: malümumu? olmamakla beraber semt isimlerini taşıyan spor klüplerinin unvanlarını (mintakavi) addedip adlarını değiş - tirmiye sevkedileceklerine de kail değiliz. Kaldı ki; meselâ Fenerbahçenin .| Türkiyede bir mıntaka olduğunu id- dia etmek te kimsenin aklına gelmez. Binaenaleyh, bir taraftan bu mü - lâhazalara göre yeni kanunun tatbi. katının * kolaylaştırılması — Dahiliye Vekâletinden beklenirken diğer ta. raftan Beden Terbiyesi kanununa tâbi olan spor klüplerini Kızılay, Ço. cuk Esirgeme derneği gibi cemiyet - ler kanunu hükümlerinin dışında bı. rakacak kanuni tedbirler | almasını ve adedi yüzleri bulan bir çok spor klüplerinin yeni kanun © dolayısıyle unvan değiştirme külfetine koşulma ması da Beden Terbiyesi Genel Di - rektörlüğünün semereli himmetlerin. — m ma Gümrük Müsteşarı Âdil Okuldas Vefat Eti Ankara, 21 (Tan Muhabirinden) — Teessüfle haber aldığıma göre Güm- Tük ve Inhisarlar Vekâleti Müsteşarı Adil Okuldaş, bugün vefat etmiştir. Cenazesi yarm kaldırılacaktır. dili yi A Md Ğİ uy