3 Ağustos 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

3 Ağustos 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

No. 3341—356 İyi görürler. Uzağa gitmeğe ne hir cet, hattâ Hindiller arasndaki (Buda) efannesi bile elde başlı bâ- ına, canlı bir vesikadır. Biz haki- katte (Buda) hakkında, hattâ gelip gelmediği hususunda hiç bir şey bilemeyiz. Yalma Hind edebiyatı” nın ve Asyü& dinlerinin en nüfasla sayıfalarını işgali etmesi yüzünden, bunların deyişlerini kabul ile, Mi- Mddan eyvel 583 senelerinde dün- yaya geliliğimi söyliyebilirir (9) (Buda)nın uzun öğlşaneğinde, anadı kraliçe Marya, Himnaiaya dağlarının şimalinde bir Gümüş dür gına yatırtılır. İşte bu sırada he- nfg deha (Buda) olmamış olün Badishattwa, beyaz bir fil suretine giret. İkametkâh; olan şimal ülke lerindeki ' Altın dağının üstünden kalkarak, Gümüş dağımu üstüne * gelir, ânnesinin rahınine girer» (3). Bu doğrudan doğruya, (Buda) nın orta Asyalı olduğuna bir olö- metkir, Balbuki diğer taraftan Sir John Marshall Mohenje Daro'da gon se nelarde yaptığı hafriyatta, Milâd- dan evvel 3000 senelerinde, Turani bir ırkın büyük bir medeniyetini meydana çıkarmıştır ki; bu eserler meyanında, aynen Budanın, budiz- mi ğe olduğu gibi bir de istattisü çıkmıştır. (4) Şu halde (Buda), Budanın doğumundan 2500 veya 3600 sene evvel, Orta Asyada mevguddu. Yani (Buda) efsanesi- pin onu şimalden, Turan ülkesin- den getirtmesi de beyhude değil- dir. Lejandlan bizim bir, tarih mukaddemesi olarak kabul etme- Tniz lâzımdır. Fakat işin daha garibi, gerek Flristiyanlığın (inciline), gerekse (Buda) nın felsefelerine, milâttan evvel 3009 senelerinde Orta Asya- da rast gelmemizdir. Türklerin en eşki şkidelerinin bu «Mukaddes kitabını» Çinliler tercüme etmiş- ler, bülün Türk medeniyetini be- nimsemek istedikleri gibi bunu da benimnsemişlerdir. “faj Wil Durami; eistolre de la civi- Hsation; Il, 149. g3) Toma. E jJ.: Life of Buddha, 814. N 4) Sir John Marshall; tie prehistorlc givilizatten of the indus “ UYANIŞ | Bu kitabın -İsmi, «yolun ve İs giletin kitabıdırb Çinliler bu kitabı Şu ların za- mani saltanatında yazdırtırlar yani aşağı yukari milâttan evvel 1200- 1300 dür. Bu tarihi kabul etsek bile gine bu Brahmanizmiden pek eskidir. Ve kitabın müellifi olarak lao - tse namında bizisi gösterilir. Bize bu kitab hakkında Çinlilerin meşhur eski tarihçişi Szxuma - Şien , , bahseder. Bu tarihçi der ki: «<Dao - tzo, Şu kütüphanbi kıta lisinin hafızı kütübü idi. Çin üjke- lerini terk etmeğe karsr verği, Çinden çıkmak için hududa geldi- Bi zaman, hudut bekçisi Yin - Esi ona şu sözleri söyledi: eMadem ki Çinden uzak sahralara gidip yer leşmek izteyorsan, erada benim için bir kitap yüz.» İao- tze ka- bul etti, Çin topraklarından çık- tıktan sonra, bir kırda Tao ve Te hakkında iki kitap yazdı Sonra kayboldu. Nerede öldüğünü de bilen yoktur!» (5). Bu masal bu kitabın Türkler diyarında yazıldığıvı açıktan açi- ğa gösterir. Çünkü hudut doğru- dan doğruya şimal kudududur. Will Duran şöyle der: . «Bize ondan yalnız kitabı ve ismi kal mıştır, ki ne isim, ne de kitap ona atfedilememektedir» (6). Lao - ze bir isim olmaktan 2i- yade bir muhlistir ve «ihtiyar He- ta» veyahutta «eski musllim»: mw nâsına gelir, Bindeneleyh eser ha- dar isim de, sahibi de şüpheli kal mış, bu yüzden bir çok münaka- şalara yol açmıştır. Müsbet olan bir şey varsa, ef#ans» masalda da dehildiği gibi, kitabın Türk ülke- sinde yazılmış olmasıdır. Binsene- leyh Türktür. İşte bu kitapin, tamamile inei- lin ahkâmıns -bulduğumus gibi, «Bvamiriaşere» yı da görürüz. Ya- ni bu kiteh #amamile (İsa) nın Ji. sanile mütekellindir (7) Bundan w biz en eski Türk akidesinde, (teslis) i bulduğu- muz gibi, (Salibi) da Türklüğün bir e olarak ttâ (Oğuzhan)yir 24 bayızadaki Tİ onun biralmbali oldu vi gi- a A., History a olam ature (6) Win Doraüiş bist” Hi.” S8. Mn Histolre... .; Di, —. ' er dizm) i de Türk halklem #riğiie (Lâma) mezhebi ismini almdiğ, 9 (Şinanlem) ile karışık bir “şeki meydana çıkmıştır. Elıristiyeiğ ve Müşlümenlik dö na külsyiikie girmem Büyük biz gühül ” mak üzere gösi ği (Babek) se opan ak radan değruya Fürk din ârannds, yüke don ileriye gelpigiiz. Türk vatanparran) dü rahu, kendişina let bu komüni »decektir, Ziyan or ekler iğ süretle Hıristiyanlığı epkri “LNN nizmiye uydurdukları gi man olân Türkler dş e e

Bu sayıdan diğer sayfalar: