20 Şubat 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

20 Şubat 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

sınıfı teşkil eden karikatüristler: Muhitin Etingü, Avni, Sezal; Rıza Memil'dirler. Buniardan başka az bir zaman- danberi karikatürleri ogörülmiye başlanan O. Ayçe, Vedat Erbil, M. Apa, Feruz Aşkın V.8. gibi imzaları görmekteyiz. İkinci sınıftaki Necmi Rıza, Or: han Ural, Salih, Togo, oldukça kıy- metli eserler veren karikatürist- lerdir. Fakat hiç bir hususta bulunan- ları, birinci sınıftaki dört karika- türistle mukayese edemeyiz. Necmi Rıza : Çok velüt olan bir san'atkâr.. ve bütün karikalürisit- lerimiz içinde ümitlerimizi en faz- la üzerinde toplıyan adamdır. Necmi Rıza muhakkak günün birinde, birinci sınıf karikatürist. lerimizin arasına katılacaktır. Şimdiye kadar yuptığı karika- türler espri ve çizgi bakımından ne fevkalâdadir ne de kötüdür. O iyi bir karikatüristtir. Ve büyük bir karikatüristle olabilir. Orhan Ural: Mahalli renkleri eserlerinde muvaffakiyetle veren bir karikatürist... Bazı karikatürist lerinde müstesna bazı güzellikler görülepiliyor. ogo: Bilhassa krokide göze çarpıyor. Şahısları, herkesi kendi tipine uygun olarak kâğıda male- diyor. Ratip Tahir: Çizgileri pek kud- retli olmıyau fakat bu yolda epi bir emek sarfedrek çalışan bir san- atkâr.. Bazı esprileri hoş... Rakım Çizer: bir karikatürist. İkinci sınıfın vasat eser veren Şa- hıslarından biriydi. İlk sınıfla bu sınıf arasında fark, bilhassa espirideki incelik ve lets fetin ikinci sınıfta eksik olmasıdır. Şimdi üçüncüsü sınıfa geçelim. Bu gurup henüz emeklemiye baş- lıyan çocuklar gibi düşe kalka bu sahada «eğer» fler vermiye Öze- niyor.! Belki ilerde güzel eserler vere- cek olanlar aralarında vardır. L&- kin hali hazırda bu gurupta biç hiç ümit verici alâmet mevcut gö- rünmüyor. Bu şahısların eserleri sik sık mecmua sahifelerinde de bize &ırı- tiyorlar. Fakat ne yazık ki ekse- risi öyle soğuk ve saçma şeyler ki... Bu üçüncü sınıfı teşkil eden kearikatüristler : Muhittin o Etingü, Sezai, Avni, Rıza Memil | Şimdi bunları gözden geçirelim; Muhittin Etingü : Çizgileri oldukça kuvvetli, fakat verdiğiseserler kari- katür mefhumundan çok uzak, Bel- ki iyi bir ressam ve kuvvetli bir fırçaya sahib fakat geçen yazımız- da dediğimiz gibi: Her ressam ka- rikatürist olamaz. Muhittin Etingüden daha iyi eserler bekliyoruz. Sezal : Orta. bir karikatürist. İlerde daha iyi eserler verip ön sınıflara geçmesinin ihtimeli var. Çizgileri de fenâ değil... Rıra Memil: Yeni bir imza... Henüz pek az olan kariketürleri müspet veya menfi bir fikir ver- miyor. Bazı karikatürlerinde ince bir zekâ göze çarpıyor. Avni: Vasat bir karikatürist. Çizgileri iyi değil. Esprileri de çok banal... YAPUP MN ER Birçok karikatüristlerimiz espri- leri birbirlerinden ç4lıyorlaş, Jill» hassa Avrupa karikatürleri, yerli karikatüristlerimizin dayandığı bir baston vazifesini görüyor. Yukarda saydığımız üç sınıf ka- rikatüristten sonra henüz yeni çi. kan bir takım imlâlardan bahset- mek lâzım. Bunlar: O. Ayça, Vedat Erbil, M. Apa, Feruz Aşkın'dır. Bu imza- ların içinde bilhassa M. Apa kuv- vetli bir istidat olarak beliriyor. Diğerleri ne yazık ki, fiçin saç- ma tarafını tutmuş yürüyorlar. Karikatürizmimizde yeni ele manları bekliyoruz, Türk karikâ- türizmini taklitten ve bayağılıktan kurtarip ona yeni bir ahenk vere- rek, ılık bir atmosfer yaratacak olan kudretli sanatkârlar ne zaman yetişecek 9... Me ALMA Geçen bir mevsim : çulluk avı 161 — Servetifünun — 2322 v