20 Şubat 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

20 Şubat 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

AA ŞÜ | ! İ t i —— ——— ye Nazırı, bu mesajında, — yalnız | Uzak Şarkta değil, bütün dünyada mormal şartları yeniden tesis ede- bilecek bir sulhun avdet ettiril « mesi için İngiliz Hariciye Nazırı- Bon gayretini istemektedir. Bay Matsuokanın bu sulh teklif ve gayreti üzerindeki hususi me- #sisini iki nokladan mülalca cl- A— Japonyanın hakikaten $4 - mimi bir hisle, bütün dünyada bir hedefe varmanın Kİ Ması ve ıı.'..ıuıuı da İngiltere mezdinde evvelemirde hususi ma- kiyette bir sondaj yapması B — Japonyanın -M= Almanya ve İtalyayı kurta: Ve kendi menfaatlerini de bu ara- HLA fn F iramlyok, değrtiniyâ, ıııl::n' Buya yarar hareketler olacaktır. Almanyanın muvaffak olabilmesi birinci plünda İngiltereyi Akde - mizde, Britanya adalarında; İkinci bütün Bahrimuhitlerde ve mun da İmkânı yoktur. Bu itibar- ka, Almanların ve İtalyanların müşkül vaziyetini takdir. etmek Büç değildir. Her iki devlet de ka- zandıklarını kaybetmemek, Nati ve Faşist zejimin yıkılmasım ön- lemek, ucuz, pahalı harpten siy » rılmak ve izzelinefislerini koru- (Devamı & taci Harfada) Mühim Satışlar Mülk sahibi olmak - isterseniz Emlâk ve Eytam Bankasınca Pazartesi ve perşembe günleri yar Pılmakta olan müzayedelere işti - Tak ediniz. Sizin için kaçırılmıya- , Bir fırsattır K Selâniğin tah- liye edileceği doğrudeğil! Üç İtalyan taar- rüzu tardedildi Atina 20 (A-A.) — Yunan ma- kamlarının Gelânik halkının tah - İiyesi için emir verdiği hakkında Roma radyosunun verdiği haber izat'i surette tekzip edilmektedir. Atina 20 (ALA. )— Yunan kuv. wetleri üç İtalyan mukabil taar » ruzunu tardetmiştir. Atina 20 (AA.) — Birkaç gün- denberi Atinalılar Harigan tay - Habeş İmparaloru Haile Selâsiye pasaportunu istedi mi ? Belgrat gazetele- rinin bu haberi tekzip edildi Belgrat, 20 (A.A.) — Sofyadaki İngiliz sefiri yeni Habeş ordusu arasında.. Amerika de- niz üslerini genişletiyor Bunun için 242 mil- yon dolar verilecek Vaşingten 20 (AA) — Mümes- &iller meclisinin deniz encümenin- | de, deniz üslerinin genişletilmesi hakkındaki programın müzakere. sine başlanmıştır. Bunların arasın” da Guan adası da vardır. Plâna göre, 242 milyon dolar sarfedile - cektir. Amerika deniz harekâtı dairesi gefi Amiral Stark'ın bir mektubu , Amiral mektubunda, in geçen sene Guan ada« (Devamı 5 inci Sayfada) Polonyada Al- man askerleri ile şiddetli bir çarpışma Bir Alman Generalı ile beraber 44 nefer öldürüldü Londra 20 (A-A.) — Bütün Po- Jonya mehafilinde beyan edildi - ğine göre, Almanyanın işgali al- tında bulunan Polonyanın cenubu garbisinde, Bronberg — civarında Almanlarla Polonyalılar arasında | vukua gelen bir. çarpışmada, bir Alman generali ile 44 Alman neferi öldürülmüştür. Romanyada | tevkif edilen- | lerinsayısı do- kuz bini buldu Bir günde müsadere edilen silâhlar 168 kamyonla taşındı ee silih top - kreşte çok miktarda Banatır. Bu silâhlar 168 kamyon. la taşınmıştır. — — Kira bedelleri kararnamesi mer'iyete girdi İBugün - başladık. Yazan: ZİYA ŞAKİR Bu yeni tef- |/ * rikamızı 4 ncü sayfamız da mutlaka okuyunuz. ('NASREDDİN HOCA| Memur talebe Memuriınn :n;ktebe | devam etmeleri mü- | saadesi kaldırılıyor Ankaradan bildirildiğine —göre, ha- | marlanan bir kanun — projesi, memur ©- danların vazife gördükleri müddetçe | herhangi bir tahsli — mücesetesine asli talebe elarak devam etmelerini me- netmektedir. Bu kamunun bir madde- sine güre orta mekleplede yardımcı | Musllimlik vazilesi / görenlerle hususi | ve adlık mekteplerinde öğretmen bu- İunanlar yakandaki maddenin şümu- Yüne glı nsiyeceklerdir. | detini. bitirmiş - olanlar mekteplerine | devam edetilleceklerdir. | ” ikzaklı sığınaklar İlkbaharda şehrin muhtelif yerlerinde sığınaklar yapılacak Vilâyet sefenberlik müdürlüğü şehrimizde korunma yerleri ve sı- ğınak inşası için geçen yıl 400 bin lira sarfetmiştir. Vilâyet bütçe . sine bu yıl da bu hususta tahsi - sat konulmuştur. Diğer taraftan selerberlik mü - | dürlüğünce ilkbahardan itibaren | şehrimizin muhtelif — semtlerinde zikzaklı sığınaklar inşa olunması kararlaştırılmıştır. Fili a._;kerlı'k | hizmetini | ifa edenler Bunların da muhtaç âilelerine yardım edilecek Ankaradan - bildirildiğine göre, fiili askerlik hizmeti ifa etmek ü- zere silâh altma alınan muvazzaf eratın muhtaç ailelerine de yardım yapılıp yapılmıyacağı — hakkında bazı yerlerde tereddütler olduğu anlaşıldığından, alâkadarlara bu hususta yeni direktifler verilmiş. tir. TI sayılı askerlik mükellefi yeti kanununun muhtaç asker aile- (Devama & inci Sayfada) Eski metresini bıçaklamaya |kalkan aşık! Kadının imdadına ko- şan yeni dostuyla |beraber yaralandı ! Evvelki gün Hasköyde kadın yü- | zünden bir vak'a olmuştur. | Beşiktaşta oturan Süleyman Kı- Tan ile altı senedenberi beraber (Devamı 5 inci Bayfada) Sulh için şart koş- mıya ne lüzum var? Almanyanın, İtalya ile Yunanis- tan arasındaki harbi durdurmak içim büyük gayret — sarfettiği ve şartlar bildirdiği hakkındaki ha - berler üzerinde ısrarla duruluyor. Bizim mahtıt arkadaşla bu bahsi konuşuyorduk da: — İtalya ile Yumanistan aramın. da sulk şartı koşmuya peşin bir icap olmasa gerek.. | yan - durur. Sonra da sulh şartları ko- .r veya düşünülür, — * * Türk - Bulgar Beyannamesi- nin tefsirleri devam ediyor “Taymis ,, Diyor ki: Türkler, Alman ve Bulgarlarla bir çarpışmada Bulgar Başve- kili Meclis- te beyanatta bulundu Bulgar Başvekili Profesör Fi- lof, Türk - Bulgar müşterek be. yannamesinin Ankarada imzası üzerine, bu beyannamenin met- VAZİYETE UMUMİ BAKIŞ nini dün Bulgar meclisinde oku- Mmüuş ve ayrıca da beyanatta bu - kunarak şunları söylemiştir *— Dünyanın geçirmekte ol - duğu güç zamanları müdrik bu- hunan Bulgar ve Türk hükümet- leri, iki memleket arasında mev- €ut dostane münasebetler dola- yasile, pek tabil olarak, karşılıklı münasebetlerini aydınlatmak i- çin yeni bir çare aramışlardır. Bu hususta başlıyan müzakere - ler, karşılıklı bir itimat ve bulüs havası içinde cereyan etmiş ve 17 şubat 1941 deklürasyonu ile IIM a Bulgar hükümeti şu ciheti te- barüz ettirmek ister ki bu suretle elde edilen mes'ut netice, bütün Bulgar milletinde derin bir mem- nuniyet doğurmuştur. Türk - Bulgar deklürasyonu, muhtelif ve birbirine zt teksir- lere mevzu teşkil etmiştir. Bun- dan dolayı evvelâ şu ciheti teba- vüz ettirmek lâzımdır ki, bu Bul- gar hükümetinin mazide takip ettiği ve istikbal için de derpiş eylediği salh siyasetinin yeni bir bürhamdır. Bu zihniyetle ve dek- Târasyonun birinci maddesile mü- tabakat halinde Bulgar hükü - (Devamı 5 imel Sayfada) 2 kuruşluk gazozları Belediye halka 5 ku- ruşa sattırıyormuş! Gazozcuların kongresinde bundan şikâyet edildi. Kapsülsüzlük yüzünden şehrimiz- deki gazoz imalâthaneleri kapanacak mı ? Şehrimiz «Müskirat âmilleri ve ga- zoscular Camiyeti> Szaları yühk kon- grelerini dün Cağaloğlundaki — merkez binası salonunda yapmışlarıdır. Evvelâ okunan faaliyet ve muhasebe Taporları ittifakla kabul edilmiştir. Bu raporlara göre, Cemiyet, esnaf hastane- sine 470 lira, muhtaç esnafa 26 lira yardımda bulunmuş ve ayrıca cemiyet (Devamı: 8 inei sayfada) MOTÖRÜ KURTARMAK İÇİN 240 çuval arpa denize döküldü Beşiktaş sahiline gelen kerestelerden de bir deniz vasıtasının battığı anlaşılıyor Şile limanna ait 12 tanluk Yalova | sında bocaladıktan sanra içindeki M0 motörü arpa yükü ile limanımızdan İğncedaya giderken denizla birdenbi- te kabarmazı üzerine, batmak tehlike- 4 geçirmiş, ve mütlerce delgalar ara- ÇERÇEVE Çuva) arpunın denize atılması ile bat- maktan kurtarılmıştır. Bundan başka dün Başiktaş sahille- (Devamı 5 inci Sayfada) Son Söz.. Dün beni gazeleme uğramak- tan ve gündelik çerçevemi ka- ralamaktan alıkoyan bir istira- hat mecburiyeti sonunda, sütu- numun altını bir küçük — ilâna tahsis edilmiş buldum. Bu ilân- da (Namık Kemal eserinden do ğan münakaşa münasebetile..) bir şahsın bana verdiği cevap- tan bahsediliyor; ve cevap ge- zetenin 4 üncü sahifesinde yer- gazetede bahşeder. Zaten kanunun bu Tütufkâr bahşişi olmasa da, ka- faları ve gönülleri cömert in » sanlar, kendi tarizcilerini öz ev- lerinde, öz muhitlerinde ve öz dir. Bana herhengi bir mesele- den dolary tariz ihtiyacında her kim varsa, evimde, gazeltemde, NECİP FAZIL KISAKÜREK yazılarımda, şahsi nüfuzumun sirayet mımtakasına dahil her yerde bizzat benim yardımıma güvenebilir. Zira benim gibi dü- şünen ve duyanların hesabı, ilâ- hi murum yatağı öz viedanları dır. Onlar bizrat nefslerimin in- di tekliflerine muarız; ve bizzat kendi kendilerini, mtlarile tak. viye ve ikna ihtiyacındadırlar, Bu şahsın yazısını okuduğum saman hayretlere düştüm, Zira bu şahıs kendisini, benim (csex rim etrafında) ve (Namık Ke- malin karısı) isimli iki fıkranın hedefi olarak göstermekte son derece heveskârdır. Yine aynl şahıs, kendisinin çoktanberi dr gında olduğu edebiyat âlemin- den beni çıkarıp mahkeme ka- pısından içeriye sokacağını söy- Temek ihtiyacile yazdığı bir yar zıda, hâlâ (Namık Kemal) gibi bir mevzuu münakaşa etmek cesaretini gösterebilmektedir. Bu yeni cesaretin yeni mer- (Devamı 5 inci Sayfada)