29 Mayıs 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

29 Mayıs 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

(sinema Dünyasından Portrele r Centilmen ve Büyük Bir Artist: Robert Donat ve Jean Parker “Satılık hayaletler, filminde Geçen sene vefat eden, büyük sinema adamı İrving Tbalberg 8hakeaspeare'in en iyi komeğdile- rinden biri olan «Romeo ve Jüli- yet» i filme almak niyetini edin- diği zaman Jüliyet'i derahte edecek olan zevcesi Norma Sharer'de istenilen bütün vasıfları bulduğu halde Romeo rolünü Amerikan artistlerine vermekte tereddüt edi- yordu. Bu rolü derubte edebilecekler- dir tümüdiyle Clark Gable ve Franebot 'Tone'i düşünmüştü fakat nihayet bu teklifle beraber 40.000 Donet'a sterlini genç İngiliz aktörü Robert gönderdi. Fakat İrving Thalberg sinema hayatında en kati «hayır» 1 bun- dan aldı. Charles Langhton'le bes raber zamanımızın en şuurlu ar- tis#lerinden biri olan Robert Donat'ın zevk ve mizacını İrving Thalberg tanımış olaaydı tabiatiyle ona böyle bir teklifte bulunmazdı. Çünkü Robert Donat herşey- den evvel centilmen bir artisttir. Manchester şehrinin en hâzin ve en tenha sokaklarından birinde doğan Robert Donat daha çocuk- luğunda şiir ve tiyatro heveslerini izbar ediyordu. Daha küçük bir yaşta iken diksiyon dereleri almış 18 — Servetifünun — 2336 ROBERT kendi kendine sâkin caddelerde İngiliz edebiyatının en güzel şiiri- ni okuyordu. Çok fakirdi ve ha- yatta sadece sebat ve çalışmasıyle muvaffak oldu. Çok zaman ikinci sınıf sâhnelerde seyyar truplarla seyahat etti ve ekseriyetle meçhul kalan Shâkeaspeare tiyatrosunun teknik ve manasını anlamıya baş- ladı. Bir çok istidatlı aktörler gibi Donat'ı da Alexander Korda adın- daki büyük rejisör ve sinema &da- mı keştetti (1932) İlk filmleri olan «Yarının inşanları> ve «Paralar» da muvaffakiyetle oynadı. «Sekizinci Hanry'nin hayatır adlı filminde Kulpeper rolünde müvekkit ve balkın pazarlarını üstüne çeken Robert Donat'ı Hol- Iywood «Monte - Cristo Kontü»'nü çevirmeğe davet etti. Hollyvooda Amerikan stüdyolarındaki çalışma tarzına büyük bir hayranlıkla git- medi, Holiywood'un çılgın lüksü onu şaşırımağı. Londradaki basit döşenmiş evini, mütevazi otomo- bilini ve karısı ile çocuklarının yanında bulunmasını tercih edi- yordu, Robert Donat, Hollywood'un israrlı tekliflerini kabul etmiş ol- saydı silâhşor ve cengâver rolle- rinde kalıp, iddialarına erişemiye- ceğini biliyordu. Kendi cebimden DONAT 3000 gterlin vererek «()ueens The- ster» de İ, L. Hodson'un «Kızıl gece» adlı piyesini oynayan Robert Donat centilmenliğini 1938 - de yine ispat etmişti. «Satılık hayaletler» filmini çe- virmek için Rene Clairile aylarca çalışmış olan Robert Donht, Ma- deleine Caroll'a beraber «39 basa- mak> filmini çevirmiş fakat «Gizli ajans filminin baş rolünü reddetmiştir. Yeniden dostu ve rejisörü Korda ile çalışmıya haşlı- yan Robert Donat Marlene Diet- rich ile «Kontes Alexsandra » yı çevirdi. Hollywood'un yeni bir davetine cevap vererek orada çi- tadel (Şahika) adlı filmi (bizde «Uçurum» diye oynandı) çevirdi. Beraber im. artist sevimli Rosealind Russel'd M Robert Donat'ın «Şahika» dan önce İngiltere de çevirdiği «Biveda gençlik» (Good - by Mr. Öbipps) adlı filmi şimdiye kadar çevirdiği filimlerin muhakkak ki en mükem- meli ve en ganatkâranesidir. Bu filmi çevirdikten sonra Robert Donat'a yedi muhtelif film şirketi tarafından birbirinden d&ha kârlı roller teklif edilmişsede o kabul etmemiş ve istirahati tercih etmiştir, Behçet GÜNEBAKAN Robert Donat'ın Diet- beraber Marlene rich'le çevirdiği “Kon- tes sikemmelin filminden süjes- tif bir sahne

Bu sayıdan diğer sayfalar: