26 Haziran 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

26 Haziran 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

ARTHUR RIMBAÜD ve Eserlerine Dair Hayatı Verlaine iki gün sonra Paris'e döndü, yalnız kalan Rimbaud da tekrar seyahat aşkı uyanmıştı, Pa- rasının yekünunu biraz olsun &rt- tırmak için bavulunu bile sattı. Almanyayı terkederek cenuba doğ- ru yola koyuldu. Würtemberg, İsviçre, İtalya ve nihayet onu aç, perişan olarak Mi- lano caddelerinde görüyoruz. Bu- rada lisan ve ilim merakı tekrar sarmıştır. İspanyolca, arapça öğ- rendiği gibi ilmi etüdler de yapı- yordu. Hatta bir aralık üniversi- tenin fen fakültesinde imtihan ver- mek Teşebbüsünde bile bulundu. 1875 - 1880 seneleri; hiç bir za- man Rimbaud,yu bu seneler zar- fındaki kadar fikirlerinde kararkız ruhi tahavvüllerin ve heyecanların elinde yıpranmış olarak görmüyo- ruz. O Avrupanın her tarafıni ser- seriyane, fasılasız ve gayesiz gezdi. İngilterenin sisli ve Ardenne'le- rin rutubetli havasından bıkan Rimbaud artık kızgın güneşli şark memleketlerinde yaşamak istiyor- du. Parlak yıldızlı geceleriyle es- rarengiz mavi semâların süküneti altında yükselen hurma ağacı kızgın çöllerin vahşi güzel gözlü kadınları onun çocukluk rüyalarını süsliyen muhayyel bir belde tesiri yaparak cezbediyordu. Rimband her uğradığı şehirde kendine uygun bir meslek edini- yor. Ve böylece onu zaman, zaman amele, hamal, moço, asker tüccar gibi muhtelif 36 meslek değiştirdiğini görüyoruz. Genç şair yorgunluğunu gidermek ve ruhunu dinlendirmek için Paris'e gidi- Or. 1876 senesindeyiz genç seyyah Java yolunda, 1877 Anadoluya geçmek için Rimbaud iki büyük teşebbüs ya- pıyor. Birincisinde Avusturyada tev- kif olundu, ikincisinde vapurda hastalandığı için İtalyaya çıkardı- lar. 68 — Servetifünun — 2340 NE JEAN MARIE CARRE'DEN ÇEVİREN: Neriman KURTBAY 1881 - de Kızıldeniz, Asya ve “Afrika sahilleri arasında mekik dokuyor. i M. İsabelle, Rimbaud'nun nasıl parasız seyahat ettiğini anlatırken Javaya gidişinde gemiye moço Hindistana gitmek için de gönüllü bir asker olarak yazıldı diyor. O gezdiği şehirlerden en çok Çini beyendi. Halk Kitapları Serisi TİYATRO İSMAİL HAKKI BALTAĞIOĞLU “Yeni Adam. Adalet Tevzi yeri : J İSTANBUL Hanı Rimbaud Fransadan İtalyaya ikivci defa olarak Kıbrıs'a ve ora- dan Habeşistana geçti seyahatı esnasında kahve, fildişi, alltın deri, parfüm gibi kıymetli ve portatif eşyalar ularak diğer memleketler- de satıyordu, Annesi vasıtasıyla ihtiyar dostu Delahaye'ye yolladığı 1882 18 Şu- bat tarihli mektubunda şunları yazıyor: «Kıymetli dostum, bir sene kal- dığım Harrar ve Geallas şehirlerin- de jeografik etüdler yaptım. Bun- ları size yolluyorum, Lütfen Fran- sız jeografi enstifüsüne götürme- nizi ve bir de bana fotoğraf ma- kinesi, pusula, ilmi kitaplar yolla- manızi rica ederim. Siparişlerimin karşılığını snnemde bulunan p&- ramdan alınız, öcele cevabını bek- ler, saygılarımı sunarım. Arthur Rimbaud» Oğlunun yaşayış tarzına kızan ve yaptığı siparişleri fuzuli bulan annesi mektubu M. Delahaye'ye vermediği gibi oğluna yazdığı ce- vapta «paranla arsa aldık bu seya- hat ve serserilik aşkından vazgeg i» diyordu... Rimbaud annesine kızgın olma- sina rağmen 1883 tarinde Habeşis- tandan üç poz retim gönderdi. Sanatkârane yapılmış mahruti tepeli bir çocuk oyuncağını andı- ran kırmızı kırmızı kapılı, mavi balkonlu evleriyle, (şehrin etrafını süsliyen palmieler, banbular ve daha birçok şairane manzaralarıyla bu şehir neküdar güzeldi!.. Bu resimlerde genç sarışın şair yerine kızgın çöllerin kararttığı başı ve ayağı çıplak sırtında kürek mahkümlarına mahsus bir elbise ile muz ağaçları sltında yaşıyan eşmer bir adam görüyoruz, 1883 - Mhsır ve Habeşistan ara- sında harp patladı. Harrar şehrini artık harp sıkıntım ve kıtlığı ta- mamiyle sarmıştı, » iğ 280