17 Temmuz 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

17 Temmuz 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

e ie Louis Jouvet Jouvet makyajını silerken ba- Da bir sigara yakmamı rica etdi bu teklif o derece nazik ve hafif bir jestle yapılmıştı ki kullanma- dığım halde bir sigara yakmağa mecbur oldum, O, cildinde parlr- yan vazelini kurulamak içün pa- ketini aramakla meşgul göründüğü sırada : — Öğle yemeğini beraber yiye- biliriz, dedi. Bu, bir tekliften ziyade bir em- rivâki idi. Dünyaya, bilhassa Fran- saya büyük san'atkörlar hediye etmiş, her şeyi kolay kolay beğen- meyen Ametikalıları bile kendine hayran eden bu tiyatro adamının bu emrivakiini bir lütuf addettim. Yemek tabaklarına görsonlara olduğu kadar mütebessim bir tav- rı vardı ; — Nefis, diyordu : Enginar çok ender yediğim yemeklerdendir. Bira ile beraber olunca havanın ve insanın iç sıkıntısını biraz hafifle- tebiliyor. — İçiniz mi sıkılıyor ? — Şimdi değil, yemek masa- sında neş'em yerindedir. İnsan sev- diği şeylerin karşısında daima mem- nundur. — 'Tiyatroda ve sinemada ol- duğu gibi değilmi 1. 104 — Servetifünun — 2343 Louis Jouvet ve TİYATRO YAZAN : Haluk C. TEPE — Tiyatro - Sinema ve enginar., Enginarın hazmi kolaydır. Biraz sinema ile benzerliği var. Fakat tiyatro öyle değil... Tiyatro o baş- ka şeydir. Bir muadele... Meseleler diyarı... Fakat hayır bu da doğru değil. Tiyatroda hiç bir mesele yoktur, Tiyatroda yalnız tiyatro meselesi vardır. Fakat yemeği ih- mal etmiyelim; şerefe 1... Bardağı kaldırırken kederli ke- derli kederli içini çekti ; içdikten sonra : — Bilirmisiniz, dedi. Beni üzen şez, tiyatrodan muvakkaten de olsa uzak oluşüm.. Birçok talebelerimi arkadaşlarımı, ve dostlarımı kay- bettim. Harb bizleri vatandan ve birbirimizden ayırdı. Talebelerim- den en gevdiğim Pidrre harpde öldü... — Hangi Pierre 9 — Jean Pierre ( bu Jean P. aumont dur). Sahnede olduğu ka. dar cephede de çarpışmış olduğuna eminim, Sahueyi mağlub etmek üzere iken onu harp mağlub etti. — Konservatuvardan mı tale- benizdi ? — Hayır, ben Pierre'i buldum. Buldum diyorum, çünkü onu kon- gervatuvara kabul etmediler. O, Konservatuvara girmeden tiyatro- ya girdi. Hemen hemen çocuk de- necek yaşda, uzun müddet tiyst- romda figüranlık yapdı. Muvaffak olduktan sonra bir müddet tiyat- royu ihmal etmiş kendişini filime vermişdi. Bunun için kırgın aynl- dık. Bana halâ dargınmıdır bil- mem fi, Fakat ben müveessirim, iyi gocuk veiyi san'atkârdı Pierre, 4 — Tiyatronuzda çalışan genç- lerin Konservatuvardan diplomalı mıdır 9 Benim talebelerimin ekserisi diplomasızlardır. Benim gibi !.. ve bunun için de iftihar duyarım. Çünkü Bizim Konservatuvarı bit- irenler mütenevvi tarzlarla ye- tişmiş, prensipleri birbirini tutmı- yan hocalardan ders almışlardır. Bu san'at mübtedileri esas yolla- rını buluncıya kadar oldukça güç- lük çekerier, neticede bir çokları bu aramağa ve yorgunluğa taham- mül edemeyerek sanatla helallaşır- lar.Rue Commarin 485 de bir bakkal vardır. Bu adam Fransiz Konser- vatuvar mezunudur. Ve Konserva- tuvarı bitirdiği için bakkallıkda muvaffak olmuştur. — O halde siz çekirdekten ye- tijme san'atkârlara kıymet veri- yorsunuz?, — Güzel pir tabirdir bu: Çe- kirdekten yetişme komediyen. Bun- lar iyi cins artistlerdir. Iztırabı bilir, yorgunluğu bilir, aramasını ve bulmasını bilir, kısacası müca- deleyi ve şahsiyeti bilir. Halbuki diğerleri melezdirler.... Ben melez olan hiç bir şeyi sevmem, — Fakat dünya yüzünde kon- gervatuvarı bitiren büyük san'at- kârlar mevcud değilmi 9 — Var, fakat bir Leslie Howard bir Blanchar, bir Renoir, bir Ga- bin, bir Pitoği, bir Jean Yonnel yok! Yemeği bitirmişdık. Büyük san” atkâr saatine baktı: — Öğleden sonra dostlara mek- tub yazmalı, diye mırıldandı. Re- noir', çok göreceğim geldi. Onun kadar Giraudoux'yu da özledim. Bu iki adam inandığım dostlardır. — Ya Madelein Özeray $ diye sordum. Güldü, sigarasını tazeledi ve : — Mektubları beraber yaza- cağız. Cevabını verdi ve ilâve etti: — «Kaybolmuş toprak»ı bera- ber çeviyoruz.