17 Temmuz 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

17 Temmuz 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

tirilir, Bessamların gravürü, bu sanatkârın orjinal çalışması ile el- de edilir. Bu çalışma namütenahi mütenevvi olabilir. Sanatkâr hazır lanmış plâk üzerine bütün sanat kudretini, kendi kaprisini ve heye- omnıni, serbest bir ruh ve elile ka» zar, asid yapar ve bitirir. Bu jan- ndeki gravürün üstüdları Albert Düren, Rembrandt, Piranesi, Goya sayılabilirler. Rembrandt erişilemi- yecek ve çok serbest sirlı gölge ve ve ışıkları havi şaheserler bırak- mıştır. On dokuzuncu asırdaki bü- tün büyük sanatkârlar çok kıymet- metli gravürler yapmışlardır, Kan- tite itibarı ile hayatlarında sekiz parça gravürden fazla yapmıyan- lar da vardır. Bunlardan Millet'in otuz kadar plânşından sekiz tanesi şaheser sayılabilir, Corot gravür tekniğine bir haylı ehermmiyet ver- mıştir, çalışiş tarzı çok serbesttir. Rodin zamanının en büyük gravür portrelerini yapmıştır. Yalnız on iki plânş yapdığı halde eserleri on do- kuzuncu asrin en güzelleri arasın- dadır. Degas planşları üzerinde bü- yük bir dikkatle uğraşır ve prose- delerini daima değiştirirdi. Whistler Venedik şehrinin karakteristik ve- pitoresk havasını fevkalâde maha- retli bir çalışış ile vermiştir. On dokuzuncu asırda çek kıymetli gra- vürler yapan diğer sanatkârlar şun- lardır: Yonkind, Manet, Daubigny, Bracguemond, Odilon Redon, Fan- tin Labour, Gauguin, Albert Beş- ngrd, Toulouse - Laurirce, Yean Lo- pan artislerde Toulouse - Loutrçe, Raffaelli, Redon, Mauris Denis, Banvard, Vuillard, Camille Pişsar- ro, Signac, Gross, Luce, Rouauld dır. LİTOGRAFI Litoğrafya 1798 ya doğru Ba- viyeralı Senefelder tarafından ica- dedilmiştir. Almanyaya yaptığı bir etüd seyahatinden sonra Charles Philibert de Lasteyrie 1814 - de Fransa'da bilâhare bu sahada tees- süs edecek bütün müesteselere nü- munelik eden bir litoğrafya mües. sesi tesis etmiştir. 1818 de Fransa hükümeti litoğrafyaya çok yardım etmiş ve litoğrafya büyük bir in- kişaf göstermiştir. Fransa'da bu sa- uatın tekemmülüne en çok yardım etmiş olanlar arasında Lasteyrie den — Devamı son sayfada — Epigram Yazan: Ahmemed Muhip ve Avni İnsel'e Söyleyiniz, Türkçemiz Bilmecemidir, falmı? Acaba şu prens Miçkin Budalamı, aptalmı? denemeleri Ziya YAMAÇ A. H. Çelebi'ye Asaf Halet, genç nesle Özeniyor olsun şef. Gelgelelim kıymetçe Sırası... neuf cent dix neuf. Nizametilin Nazif'e Nizamettin kızınca, Falan ve... filân eder, Bir sermayecik bulur, “İstiklâl, ilân eder. Notlar : » Meşhur İngiliz romancısı Somerset Oo Maugham “in «Kaçak» adlı eseri dilimize çevilerek «Remzi» tarafından vitrinlere konulmuştur. Yine «Remzi» , «Garp cephesinde. yeni bir şey yok>» adlı ese- rile dünyaya ün salmış olan Erich Marie Remargue 'in «Üç arkadaş» adli eserinide neşretmiştir. » Ankarada onbeş günde bir neşredilen «Dikmen» ad- lı edebiyat gazetesinin ilk sayısı çıktı, Bu sayısında: Sadri Ertem, Abidin Mümtaz Kısakürek, Beki Süha, Bertev N., Esen Engin, Ercüment Behzat Fü- rizan Hüsrev, Fethi Giray, İskender Fikret Akdora, Orhan Suner, Necmettin Basman- oğlu, Şehap Sıtkı, Zeynel Akkoç ve Ziya İlhanın ya- zıları vardır. İyi niyetlerle yola çikan «Dikmen? i okuyucularımıza tavsiye ederiz. # Şair Fazıl Hüsnü Dağ- larcanın hazırladığı ikinci büyük şiir kitabının adı «'Taş- devri» dir. Şair bu kitaptan «Anavatan» serisinden bir kaç şiir neş- rettniştir, « <Yeni Adam» Fransız çöküşünde edebiyatin rolü varmıdır? mevzulu bir anket açmıştır. Bu sunle memleke- timizin en güzide muharrir ve mütefekkirlerinin verdikle- ri cevaplar neşredilecektir. 103 -— Servetifünun — 2343