18 Aralık 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

18 Aralık 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

WİLLİAM SHAKESPEARE | Yazan: S. Nahit BILGA | Yemyeşil birr cennet olan St- ratford köyüne 1551 yılında yerle- şen ve babası gibi bir çiftçi olan John Shakespeare orta halli bir adamdı. Mesleği ise bir ad kona- mıyacak kadar muhtelif işlerle uğ- raşmak ve didişmekti. Stratford köyünün o asırdaki ih- tiyaçları üzerine iş yapar: yün top- lar, eldiven ticaretine girişir, keres- te işlerini üzerine alırdı. Hatta ka- saplık bile ettiğini söyliyebiliriz. Kö- ye yerleştiğinden altı yıl sonra ken- disi gibi bir çiftçi kızı olan Mari Arden ile evlendi. Bu temiz bir ai- lenin kızı idi. 1565 de çeşitli ve yo- rucu işlerini hafifletmeye karar ver- di: Ve kasabanın belediyesinde ufak bir memuriyet aldı. John Shakespeare'nin çocukla- rinin üçüncüsü Vilyam Şekspir'dir. 1564 yılının 23 nisanında doğdu, 26 nisanında Stratford kasabasının küçük kilisesinde vaftiz edildi. Ka- sabanın mektebinde bir müddet okuduktan sonra 13 yaşında bele- diyeden el çektirilen babasının kö- tü vaziyeti üzerine hayata atılmak mecburiyetinde kaldı ve babasının belediye memurluğundan evvel tut- tuğu işlerle uğraşmaya başladı. 22 yaşına kadar bu ticaret işleriyle iş- tigal etti. Ailesinin vaziyetini dü- zeltmekte rol oynadı 18 yaşınday- ken kendisinden 8 yaş büyük An- na Hathavay adında bir kızla ev- lenmişti. İlk çocuğu Susennadır (1583) .. Bundan iki senesonra da Judith ve Hammet ikiz kalarak doğ- muşlardır. (1585) . William Shakes- peare, de herkeste güç bulunan bir aile aşkı mevcuttu. Karisına ol- duğu kadar çocuklarına da bağlı ve düşkündü. Onların üzerine titrer- di. Zaten yaradılışta çok hassas olan Şekspirin üzerinde şirin ve sevimli Siratford köyünün göz alıcı mah- zarası da müessir olmuştur. Köye 54 — Servetifünun — 2365 sık sık uğrıyan seyyar tiyatro trupları onun tiyatroya olan alâka ve meylini büsbütün harekete ge- tirmişti. Warveckshire'in ileri gelenlerin- den Sir Thomas Lucy'nin aleyhin- de hiçviyeler yazıp kapsına yapış- tırdığından ötürü açılan davada Stratford'u terketmek mecburiye- tinde kaldı. Londraya gittiği zaman 21 yaşındaydı. Tiyatrolardan birine girmek için tiyatro kapılarında seyislik yapmak- la, tiyatro kapıcılığı, perdeciliği ve sulförlüğüyle işe başladı. Bu suret- le adım adım tiyatro içinde yükse!- miye yüz tuttu. Nihayet Lord St- rangesmon'un kurduğu tiyatro tru- puna aktör olarak girebildi, 1592 de çıkan bir veba salgını yüzün- den tiyatro iki sene kapalı kaldı. 1594 yılı yazında tiyatrolar tekrar açılınca kendi başına bir trup ku- rarak ve zamanın tanınmış ârtist- lerile birleşerek trupun rejisörlüğü- nü yapmıya başladı. Yavaş yavaş tanınan Vilyam Şekspir sosyetelere ve kibar ailelerle münasebet peyda ederek sosyetelerin yaşayışına iyi- ce vakıf oldu. 29 yaşındayken ilk eseri olan «Venüs ve Adonissi yazdı. İngilterede ilmin ve maarifin ilerlediği bu sıralarda kraliçe Eli- zabet'in gözdeliğine karar yükseldi. Şekspir bu devirde sahne ve san'atın en kudretli bir mümessili olmuştur. 38 eser yazmıştır. Şeks- pir Londrada hem san'atını ve hem idealini tam manası ile başardıktan sonra artık başını dinlendirmek için 1611 de köyüne 'döndü. «Fırtına, «Bir kış masalı>, “Periklis,,, *Cym- belin, adlı eserlerini burada yazdı. Tekrar köyüne dönmekten sonsuz bir haz duyuyordu. Kendi eliyle diktiği ağaçlar altında serinlemek ve Stratforl'un çayırlarında veyol- William Shakespeare larında dolaşmak onun için engin bir zevk kaynağı oluyordu. Kızla- rının istikballeriyle yakından alâka- dar 'olur, onlara saadetin kudsiyet ve namütenahiliğini çok içten gelen bir hararetle anlatırdı. 28 mart 1616 da vasiyetnamesini yazmadan evvel fher iki kızını da evlendirmiş, mira- sını karısı, kızları, ve hemşerilerile pek sevdiği bazı dostları arasında taksim etmişti. Ölümünün adım adım yaklaştı- ğını hisseden şair vasiyetnamesini yazdıktan bir ay sonra doğduğu köyde, doğduğu günün tarihinde 23 Nisan 1616 da hayata gözlerini yumdu. Karısı Anna Şekspir 6 A- ğustos 1623 de öldüğü zaman ka- sabanın! küçük kilisesinin avlusunda hayatta pek sevdiği kocasının ya- nına gömüldü. Ştefan Zweig DAĞINIK HİSLER Çeviren : Ziya YAMAÇ GELECEK SAYILARDA TAŞ GENÇ BİR KALEMİN ROMANI