25 Aralık 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

25 Aralık 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Kutsi hecenin iyi örneklerini ver- diler, Birazda son nesil şairleri üze- rinde durmak lâzıygdır. Sabahattin gri Cahit Saffet, İlhan Berk, Cahif Külebi, Asaf Ha- let Çelebi, Bedri Rahmi, yeni Türk şlirinin birçok dedikodulara yol açan numüpelerini verdi. SabahaHin Kudret Türk şürin- de mühim rol oynayabilecek kıy- mette olduğunu muhtelif vesile- lerle gösterdi. Cahit Saftetin mahalli renkle süslenen şiirleri, bir gurbet hava- sı arzu edilen bir teessürü, bir me- lankoliyi insanın içine &indirdi. İlhon Berk şiirde bambaşka bir yol tuttu. Daima «insan» dan bah- setti, Humain olan şair ümitleri üzerinde topladı. Cahit Kulebi, Sabahattin Kudret gibi eserler yazdı. Nihayet Asaf Halet Çelebi ge- liyor .. Bu şair kuvvetli mistikdir. Diğer şairlerimizden ayrı bir cep- he tutuyor. Anlaşılması pek güç olan çiir- lerinden bazıları mistik çgiirin en güzel örnekleridir. Orhan Veli ne kadar realist ise Aasat Halet o kadar mistikdir. İler- de Türk şürinin tarihini yazacak adam muhakkak Asaf Halet tende uzunca bahsedecektir. H. İ. Dinamo, Nail V. de kendi sahalarında ciddi eserler veren iki şairdir. Bunlardan başka, önceleri kuv- vetli lirik şiirler veren Suat Taşer ve son şiirlerile kendini bulmaya başlayan Suphi Taşhan görülmek- tedir. Suat Taşer gittikce tahavvül etmektedir. Onun «Şılacı» gibi çi- irler tarzında yazması kendisi için daha iyi olurdu. Suphi Taşhan ise gittikce ken- âini idealist şiire kaptırmaktadır. Bununla beraber son şiirleriyle mu- vaffakiyet yolunu tutmaya başla- mıştır. Lirik şiir janrında ise Gavsi Ozansoy, Emin Ülgener, Suavi Ko- çer gibi isimler görülüyor. Gavsi OÖzansoy'un «Saadet» gi- bi şiirleri ondaki derin melanko- lik ruhu anlatır, Genç şsit ayrılış» Hiri, bekleyişleri, nekaheti şiirinde bir demet yapar. Emin Ülgener, kendisinden çok gaylst beklenen bir şairdir. Bilhas- «i son şiirleri ile iyiye ve güzele kavuşmak üzeredir. Kuvvetli lirik A) DS RM e AE Ayrılık Gözlerimden akan yaş kan mı bilmem ? İçimde ürperti isyan mı bilmem ? Adını dünyaya hevkırıyorum Gözümde bunaltı dumanmı bilmem ? Ayrılık ne hazin, elim manzara, Açıyor kalbimde derin bir yara Kararıyor ufuk batıyor güneş Gidiyorum belki o son diyara. Bakıyorum resme hep alık alık, Kalıyor sofrada bir takım artık. Aklım hayalette, sönüyor ruhum Seni ben sinemde sakladım artık. M. Sıtkı BİRBEN bir şair olan Emin Ülgener uyni zamanda heceyi muvaffakiyetle kutlandığı gibi « İç alem x inden yeni setler çıkarabilmektedir, Suavi Koçer &on şiirlerinden olan «Roman> yle bedbaht bir insanı anlatmıştır. Bedbinlik çeiri, şiirle. ile ıstırap çağlayanından bize ça- naklarla su sunmaktadır. Lirik şiirimizin kuvvetli ele» manlarından ikiside: Rifat Ilgaz, Niyazi Akıncıoğlu'dur. Rifat İlgaz son şiirlerinde rea- lizme dönmekte olduğunu göste- riyor. Niyazi Akıncıoğlu'da realizme dönmüştür. Bu janrıda muvaffak olup ol- madıklarını bırakalım; onlar lirizm- de daha çok muvaffak oluyorlardı. Tek başına tetkik edebileceği- miz mühim bir şair var: Bedri Rahmi. Bedri Rahmi «Oğlum Meh- mede» adlı şiir serisinde ve kırk odalı konakta görüldüğü gibi, şi- irin iç bünyesine ve ritmine ba- kim olmayı bilen bir şairdir, Mıs- ralarını bambaşka bir ahenk ve ruhla ören şair resimde olduğu ka- dar şiirde unutulmayacak bir gi- madır, Arif Nihat Asyadan nesir bab. sinde mütesla edeceğimiz için, onun hakkında kısaca bahsetmek lâzım, Arif Nihat «Mektup» ve «Fırat Şi- irleriyle kuvvetli lirizminden kü- çük bir parça vermiştir. 18 yıllık Türk şiirinde mühim bir mevkii olan Ömer Bedrettin unytulmamalıdır. Hüseyin Nail Türk şiirinde «A- nama? gibi bir lirik şiir hediye et- miştir. Vine son nesil şairlerine bak- tığımız zaman Celâl Silay, Cahit Tanyol, Baki Süha, İlhan İleri, Sa- lah Birsel, Vecdi Bürün'ü görüyo- ruz. Salah Birsel'in giirleride Saba hattin Kudref'in takip ettiği yola pek benzeyen bir yol takip ediyor. Ziya Osman Saba dikkatle tet- kike değen «ince» bir şairdir. Ma- zi, ıstırap onun şiirlerini süsler. Onun şiirleri saf bir insanın Alla- ba ellerini kaldırarak ettiği dua gibidir. Bunlardan başka realist şiirde; Sefer Aytekin, Behiç Atabek isim. lerini görüyoruz. Sefer Aytekin realizmde mu- vatffak oluyor. Behiç Atabek'de kuvvetli istidat taşıyor, Şiir sahamızda başka birçok isimler görüyoruz : Yusuf Mardin, Cayhun Atıf Kansu, Osman Attila, Cemal Oğuz, V. B. (Devamı Son sayıfada) 69 — Servalifünun — 2366 Ni

Bu sayıdan diğer sayfalar: