22 Ocak 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

22 Ocak 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SER VETİIFUNUN Sahibi ve müessisi A. İhsnu Tokgöz Moşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ —EDEBİ—İLMİ—SOSYAL— HAFTALIK GAZETE © Kuruluşu 1891 ya 5) — cur 9) No. 2370 Telgraf : Servetifünun İstanbal Teltfom: 31013 22 İkincikânun 1942 Perşembe HAFT A HA S B I HAL | İrtikâp ve hırsızlığın önüne geçmek için hazırlanan yeni kanun — Umumi harpler ahlâksızlık doğurur — İrtikâbın ve hırsızlığın en çok tehlikeli zamanı umumi harptir — Yeni kanun çok lâzımdır. Yazan : Devlet ve millet kesesinden bol bol cömertlik ve israf yapanlara ve buna vurgunculuk ve irtikâp katıştıranlara karşı devletçe bir temizlik hareketinin icrası karar- laşdığını ve bu hususta çok Bıkı bir kanun layihası hazırlanmakta olduğunu bu hafta gazeteleri- miz de görüp okuduğum zaman okadar sevindim ki tarif edemem. Hele doğruluk ve çalışmakla ka- zanılmamış paraların ve mülklerin menbeları dahi araştırılacağını ve bu paralarla mülkler başkaları ü- zerine geçirilmiş olsa dahi tasar- ruf hakkının korunulmamasına ka- dar gidilmek istenilmesi cihan harbinin istediği en mühir te6- mizlik başarısıdır. Biz cihan har- binin ateşinden dışarıdayiz ; fakat ateşten dışarıda kalmak bizi cihan muharebesinin sıkıcı ve mahrum birakıcı şartlarından kurtaramaz ve günler geçtikçe bu darlık ve karanlık daha ziyada artıyor. Böyle tehlikeli bir zaman içinde yaşa- nirken ve mübarek milletimiz ev- ladişrınım yüzde doksan beşi hu- dud bekçiliğinde ve köy mahrumi- yetlerde gün geçirmeğe kstlanirken yüzde beşinin iğrenç bir «hlâkaız- lığa tutulup doksan beş fedakâr vatan eviadlarını soymalarına ta. hammül etmek kabil değildir. O- Ahmed İhsan nun için Millet kesesinden israfı ve bilhsasa oraya el sokup vur- gunculuk yapmağı en şiddetli ted- birlerle ortadan kaldırmak mem- lekete son derece kıymetli bir hiz- met olacaktır. Hatta diyeceğim ki milli mücadelede İstiklâl mahke- melerine benzet birer Doğruluk mahkemeleri kurmak çok yerinde olur, Bir gazeteci arkadaşımızın yazdığı gibi vurguncular iş adam- larının ve memurların ahlâkını bozarlar. Bunların kötü ruhds olanları, memuru ticari mahiyette hilelere ve irtikâplara sevk etmek çok kolay olur. Muharebe yüzün» den hasıl olsn darlıkları ve mah- rumiyetleri hafifletmek için türlü türlü nizamlar ve usuller ihdas etmek zaruridir. Nizam ve usulle- ri tatbik vazifesi elbette bir takım memurlara tevdi olunacaktır. Me- murların arasına, irtikâptan ve hırsızlıktan korkmaz olanları bi- rakırsak, milletin başına felâketin en büyüğünü getirmiş oluruz. Es- nun, memura ber zaman büyük salâhiyetler verir ; fakat harp za- manında zaruri olarak ve âmme- nin selâmeti için çıkarılan muha- rebeye mahsuş nizamlar memur- lara daha yüksek ve sert salâhi- yetler vermektedir, o halde muhs- rebenin doğurduğu darlığı azaltmak TOKGÖZ İstanbul - 21 İkincikânun - 1949 için yapılan nizamların tatbikinde ena ve namussuz memurların kö- künü kazımak mutlaka lâzımdır. Cümhuriyet hükümetinin bu gibi haraketler ve cür'etlere karşı hat- tâ ölüm cezeları bile verecek bir kanuu hazırlanmakta (olduğunu gazetelerimizde okuduğumuz Zö- man, hasbuhalin başlangıcında dediğim gibi, çok sevindim. Piyasanın iş adamları ile der- ğ letin mübayaa memurları örasında dahi türlü türlü gizli anlaşmalar oluyor ve onların tatbikatı tabii olarak millet hazinesini vurgun- culara açıyor. Bu hususta doğru misali Pazartesi günü çıkan Vatan refikimizin baş makalesinde gör- düm. O parçayı ehemmiyetinden dolayı aynen aşaya alıyorum. Yoksazluğun şekli, pay w- sulünden ibaret değildir. Yeri. ne getirilmesi imkânsız şart. larla dolu bir şartname ile namusluları kaçırdıktan sonra geri kalanlarla uzlaşarak, tes- üm edilen malı şartnameye uygun gibi göstermek, iyi ka- lie yerine aşağı ve bozuk ka- Hite almak, miktardan çalarak — Lüifen sayıfayı çeviriciş — 109 — Servetifünun — 2370