19 Mart 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

19 Mart 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

a SER VETİIFUNUN Sahibi ve müessisi A. İhsan Tougöz Naşriyat Müdürü : . H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ —SOSYAL— HAFTALIK GAZETE & Karuluşu 1891 Ya 5) —cm 9İ No. 2378 Telgraf : Sorvetilünun İstanbal Teletonı 21013 19 Mart 1942 Perşembe HAFT A HA S B I HAL | Bir dostun mektubu — Çıplak hakikatler — Kendimize ve istikbale güvenelim — Natürden ders alalım; Japonları iyi tedkik edelim Yazan : Bu hafta hasbuhali yazmak İ- gin kalemi elime slmıştım. Bir mektup getirdiler; bu mektubda o kadar yüksek hakikatler vardıki buuları olduğu gibi okuyucularıma okutmaktan zevk duydum. İşte mektubun dünya haline aid ta- rafları : «Dünya muharebesinden evvel Avrupalılardan örnek alınaçak yer- de, Japonyalılardan örnek alsak daha iyi olacak imiş. Bir milietin tertlerinde mili şuur, milli ii leme düşünceleri yer bulmazsa, ferdler MEn Müşiiceği âv Bizde böyle oluyoruz, Halâ kadın çoraplarında, iskarpinlerinde, elbi- l ind dol Tâ, ft edata. LL ; > remiyoruz. Halbuki İsviçre lükstür diye boyun bağını kaldırdı, Ameri- ka pantalonların kıvrımlarını kal- dırıyor. Fanteziye sarfedilen para- iar milli şuurun istihdaf ettiği ihti- yaçlara sarfedilse ve aynı zamanda ortalıkta hırsızlık, sahtekârlık, mü- rabahacılık, ve ihtikâr yapanlara çok müessir cezalar tertip edilse delâmete eteriz. Memurların maaşları haricindeki sarfiyatını murakabe etsek ve mey- dan vermesek bügün nüfusu 17 mil. yon olan Türk milleti keyfiyet ba- kımından kendisinden üç misli olan Ahmed İhsan devletten daha kuvvetli olur. İşte Fransızlar dört milyon asker cep- heye sevkettiler Almanların bir buçuk milyonu ile ezilip gittiler. Artık bizde bir milli şuur, bir milli vahdet, bir milli genişleme emeli- nin tam belirmesi lâzımdır. Bun- lar gecikirse vay bizlere! - Bizler gelip gidiyoruz - evlâdlarımıza dünya karanlık olacak! Makamları aldatanlardan, tabasbus ve riya hastalıklarından vazgeçmek, doğru sözlerin karşısında hürmet hisset- mek vazife olmalıdır. Her büyük makamın başında tecrübedide, €- nerjik - Yaş mevzubahs değildir - akide ve karakter sahibi insanla- rın geçmesi zamanı gelmiş ve ge- çiyor kanantindeyim. Sonra her şeyi güzel göstermek gibi kötü âdetler bilmem bizden ne vakit kalkacak? Köylümüz cidden teb- tike lâyık insanlardır. Hakiki Meh- medciklerdir. Fakat entellektüel arasındaki o yüz karası insanlar yok mu, memleketi sülük gibi emmektedir. Ne ise derd büyük! Çare bulmak da zor! İnşaallah son demimizde bu yüksek ideale doğru gidildiğini görmek nasib olur, Bütün hayvani gıdalar toksik ve muzırdırlar, Eyvah ki insan oğulları ( nekrofaj ) olmuşlardır. TOKGÖZ İstanbul - 18 Mart - 1942 Öldürülmüş etlerden hayır bekler. ler! Ortaya bir alim çıkup da şu etlere bir boykot tavsiye etse ne iyi olur. Japonların yemekleri (a8- kerlerinin) süda pişmiş fasulyedir (içinde “43 albümin “635 yağ var- dır) bu güzel gıdaya memleketimizde neden darılmıyoruz 1 Singapurda 90,000 asker şarap, viski, şampan- ya, Âlâ et kongerveleri yerken suda pişmiş pirinç yiyen daha az Japon askerlerine mağlüb oldular. Cava adası d8 ayni bahistir. Dünya bir revizyon istiyor. Biraz natüralist olmak icnbediyor. Bakalım bu mo- dern kanaatleri kim değiştirecek * Dünyanın sonu gelmedi... ölüm: Ademoğlu için mukadder bir iştir. Akıl, zekâ bu takdiri geciktirmekle uğraşmaktır. İnsan hayatı suni bir makineye benzeyince onün tamiri ile uğraşmak her balde mevcut olan ömrü uzatsa gerektir.» » Arkadaşımın mektubundan al dığım parçalar burada bitti. Bir daha okudum ve okudukca için- de ne doğru ve isabetli sözler ol- duğunu bir daha takdir eyledim. Tam bu aralık günün gazetelerini getirdiler. Refik Helidin «Göz» -— Lâyen sayıfayı çeviriniz — 205 — Servetifünun — 2378