2 Nisan 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

2 Nisan 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

“Servetifü Servefifünün kurucusuna açık mektup “Servetifünun“ un bu sayısında, 52 « nei yaşına giren, basbıhelini- zi okuyacağız. Memleketimizde, yarım asırdan- beri yazı yazmış ve yazan bilâis- tişnâ bütün istidatların yazı hays- tının en sağlam köprüsü olan «<Ser- vetifünün» un yazı ailesine girmiş bulunmayı büyün bütün kıymetiy- le takdir ediyorum. Yarım &öırı 2- şan hayatinda «Servetifünun» dai- ma genç kalmış- ve memlekete en güzide elemanfarı yetiştirmiştir. Türklerin «<Go'yaz sı olan «Serve- tifünun> la bugün ne kadar öğün- seniz yerindedir, çünki «Servetifü- nun» sizin sebât ve inadınızın en açık ifadesidir. «Servefifünun> un yazı hayatı- mızın grafiğinde işgâl ettiği yeri edebiyat tarihçilerine bırakalım. Ben yalnız sizin sebâtınızı ve bahtiyarlığınızı övmek istiyorum. 62 yıldanberi en harikulfâde azimle kurduğunuz bu edebiyat kalesini seyrederken bu büyük ür- permeyi kendimde (hissetmekteyim Bu hayranlıktır, dev gayretinin karşısında hissettiğim, hayranlık... Bahtiyarsınız üstadım, çünki yurdumuza en mümtaz edebi ne- silieri hediye ettiniz. Bahtiyarsınız, üstâdım, çünkü “bir yurdu kaleler gibi sağlamlaşlı- ran edebiyal ın bu muazzam ve bu sağlam ve daima bu genç ve bu gürbüz istidat kalesini kurdunuz. Bugün 53 - nci yıldönümünü kutlâyan «Serveli/fünun> la ne ka- dar iftihar etseniz yeridir. Çünki «Servetifünun» yurda en büyük hizmetlerden birini görmüş ve görmektedir. 100 - nci yaşına giren hasbıha- linizi de okumayı istiyoruz üsta- ım | Cavit YAMAÇ Milletler kalplerinde olan iyi şey- leri san'ata bırakırlar. Bir milletin sağlık derecesini anlamak için onun sonagi ve edebiyat nabzını yokla- mak faydah bir usuldür. 27 - Mart- 1942 de 52 yaşına basan ( Serveti- fünun - Uyanış) bu bakımdan, vakti: İe en değerli kalem sahiplerini bağ” rında toplamak ve ondan sonra genç nesillere temiz kucağını açmak su- retiyle büyük hizmetler görmüş ve sahibi sayın üstadımız Ahmed İhsan Tokgöz'ün azim ve sebafı ile ayni ideale doğru yürüyen bir kültür mecmuasıdır. Her ikisinede uzun 8- mürler dilerken, yıllarca önce ilk yazı- mın böyle dünü, bu günü ve yarını- da temiz ve şerefli olan bir mec- muada çıkdığını hatırlamakla bah- tiyarım . » o Müsaade buyurun, İnsan, değil 52 yıl 52 dakika bile şaşırmadan konuşamaz, Meselâ: bendenize bakın, soyle. yeceğim söz 52 kelimeyi ancak aşabilir. İhsan BORAN Duhamel'in bir yazısında şunu okumuştum : Napolyon tahta çıktığı gün bi- raderinin kulağına eğilip demiş —Yaşimdi, bizi babam görse.,.? Onun gibi ,.. ya şimdi maazal- lah tki sayıdan fazla ömürleri olmayan mecmualar Servetifü- nunun 52 yaşına bastığını gö- rürlerse ...? Mesele mühimdir. Salâh BİRSEL Edebiyat ve san'at hayatımızda devamlı neşriyatı ile kendine düşen vazifeyi bugüne kadar ifaya çalı- şan Seryetifünun 52 nci yılını ta- mamlıyor, Hadiseyi sadece devam bakımından alsak bile, bu işlerle uğraşanlar bilirlerki, bu büyük bir şeydir. M. Niyazi AKINCIOĞLU — Devamı 235 inci sayfada — nun, 52 yaşına bastı! Babadan oğula, oğuldan babaya Yarım asır evvel Servetilünu» nun ilk sayısını babam nasl bir heyecan ve hisler içinde tertib etti bilmişorum. Fakat ben bu gün, elli iki sene sonra Hafta Hasbıha- linizi elinizden alırken çok heye- canlı idim. Kütüphanenize girdiğim zaman, sizi köşede çıtırdıyan soba- nızs ayaklarınızı uzatmış ve Haf- ta Hasbihalinizi yazar buldum. O kadar dalmıştınız, elinizdeki bir ecnebi gazetesile o kadar meş» guldünüz ki bana bakmadınız bile, Sizi profilden görüyordum, yarım aşrı geçen yazıcılığınızı seyreği- yordum. Bundan elli iki yıl evvel 14 Mert 1307 tarihli İstanbul Pos- tası başlıklı ilk Hafta Hasbıhaliniz- deki şu satırlarınizı hatırladım. « Ayıb değil ya /. İnsan sanatını sever. Mesleğine mügtaktır. Helö be- nim muhabbet ve iştiyakım hadsiz- dir. Yegâne arzum ömrüm oldukça vazifei neşirde devamdır. Devam da | no iyi bir şeydir değilmi?. Zalen devamsız, sebaisız gayrelie nö mö- giyet vardır ki ? ». Sözünüzü tut- tanuz, İlk sayısını ancak iki imss ile çıkarttığınız Servetifünanu bü güne kadar yaşattınız. İlk sayı- sında ancak Ahmed İhsan ve Na. bizade Nazım imzaları bulunan Servetifünun, sebatsız, gayretsiz ve devamsız olsa idi bu gün Tev- İtik PFikretleri, Ahmed Rasimleri nerede bulacaktık. Ve nihayet ça- lışmanın, sebatın, abidesini nerede bulacak, bizde olamaz diyenlere gösterebilecektik, Daha çok uzun ömürlü olmanızı âizin bembeyaz saçlarınızla kâeleminizin üzerine eğilmiş başınızı seyrederken Böy- ledim,. Bunu siz duymadınız ve duyamazdınız da, çünkü dudak. larım kıpırdamadı. Fakat bu gün kalemim bunu âçığa vuruyor. Mehmed DİZMAN 233 — Servetifünun — 2380