17 Aralık 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

17 Aralık 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

13-ncü TASARRUF Medih Yazan: Her yıl Birincikânunun 12 sin- den 18zine kadar yurdumuzda bir bayram şenliğiyle başlıyan ve bi- ten tasarruf ve yerli malı haftası, inkilâp tarihimizdeki büyük kalkın- ma hareketlerinin en canlı ifade- sidir, Ondokuz yıldanberi iç ve dış siyasetimizdeki kıymetli başarile- rile hükümet makanizmamızın en kuvvetli bir şahsiyeti olan muh- terem Başvekilimiz Şükrü Sracoğlu 12-12- 942 Cumertesi günü Ankara Halkevindeki açış nutuklariyle bu yılın tasarruf haftasına çok büyük bir şeref verdiler, Bütün bir hafta faaliyeti içinde memleket büyüklerimizin radyo konferansları iktisadi durumumuzu ve bir yılda başarılan programlı, müsbet vatan işlerinin bilâpçosunu hepimize en doğru ve salâhiyettar ağızlardan duyuracaktır. Bu ba- kımdan tasarruf haftaşı devletle milleti hesaplaştıran, önümüzdeki yılların çalışma enerjilerini kuv- vetlendirmeğe vesile olan en fay- dalı önânelerimiz arasında yer almıştır. Bu senenin tasarruf haftası, içinde yaşadığımız fevkalâde za- manın içtimai dertleri etrafında geçmiş yıllar haftalarından daha başka bir manzara gösteriyor ve daha geniş kıymet taşımaktadır, Tasarruf haftasını başlangıçtaki yıllarında en esaslı konuşma mev- zuumuz yurddaşlara yerli malı sevgisini ve tutumlu yaşamak iti- yatlarını aşılamak, milli malları- mızın iç ve dış pazarlarda satışı çoğaltmak gayeleri etrafında top- lanıyordu. Fakat bu yılın tasarruf haftasındaki hedefimiz memleket- deki hayat pahalılığı sebebleri ve ihtikârla mücadele mevzuu üze- rinde durmak, çare olarak da çok istihsal ve az istihlâk yapmayı fertçe, milletçe ve devletçe mil- li bir vazife edinmektir. Dünyayı saran büyük bir harp yangını içinde hudutlarımızın, milli a Muzatfttfer istikiâl ve emniyetimizin korun- ması İçin üç yıldanberi silâhı 0- muzunda bekliyen kahraman or- dumuzun büyük istihlik masraf- ları karşısındayız. Yurdumuzda bu- günkü huzur ve saadet içinde ys- şamamızı temin eden ve büyük .bir müstehlik kuvvet olan ordu-” muzun iaşe ve her türlü ihtiyaç masrafları devlet bütçemizde mem- leketimizin umumi masrafları kar dar mühim bir yer tutan kemiyet ve keytiyetiyle, lepimizden milli fedakârlık ve feragat istiyor. Cumhuriyetimizin ondokuzuncu yıldönümünde Milli Şefimiz İnönü, Türk milletine hitabeden ve bü- tün dünyada derin, akisler bıra- kan kiymetli putuklarında, bu vg- tan vazifesini milli birlik ve be- .raberlikle; istiklâl sevgisiyle, seve seve yapacağımızı bütün varlıkla- mızı ordumuza vermek gibi milli asaletimizi isbat edeceğimizi yük- sek itimatlarile ifade etmişlerdir. Büyük Şefimizin bu itimadına lâ- yık olmak milletimiz için çok bü- yük bir şeref ve babtiyarlıktır. Büyük dünya âfeti milletler arasındaki iktisadi münasebetleri daralttığı için diğer dünya mem- leketlerinden eşya gelirmemiz ve kendi mallarımızı kolay kolay her tarafa göndermemiz mümkün ols- mıyor. Memlekette istihlâk güç- lüklerinin çoğalmasına rağmen u- zayan harp yılları içinde mal stok- larının azalması, vatan müdafaa- sına giden ordu kuvvetimizin İş sahasında bıraktığı boşluk, ham madde kıtlığı, taşıma imkânları- nın zorlukları gibi toplu ve bir- birine bağlı sebebler, milli istih- salin gerilemesine müessir oluyor. Diğer taraftan mevcut mallara hücum da fiyatları yükselterek bu- günkü hayat zorluklarını ve ge- çim darlıklarını meydana getir- miştir. Hükümet bir yandan hayat pa halılığını önliyecek tedbirler ve piyasayı normelleştirecek çareler HAFTASI BAY SAL İL ararken, öte yandan doğru yoldan sapan muhtekirleri, soysuzları ce- zalandırıyor. Ellerindeki bol para- larla mal biriktirenle, diğer va. tandaşları aleyhine servet ve der mays edinmek istiyenler on sekiz milyon içinde birkaç yüzü aşmaz. Hükümetle milletin el birli- giyle açtığı mücadele savaşında bütün vatandaşlar gönüllü bir pro- pagandacı olmalıdırlar, Bu soysuz- lar nekadar hilekâr ve kurnaz 0- lurlarsa olsunlar, ergeç yakalana- cak ve yüz karalarının cezasını çekeceklerdir. Bugünkü yaşama şartları kar- şısında bu büyük vatan dâvamıza yabancı kalan, nermal zamanlar- dakl gibi en geniş ölçüde yagamak istiyen zengin vatandaşlarımız el- lerindeki fazla paralarını banka lara yatırarak memlekeite milli sermayenin çoğalmasına, iş haemi- nin genişlemesine; devlet ve istik- raz tahvilleri alarak hem kendi menfagtlerine ve hem de yurdun imârına çalışsalar, dünkü bollukla yaşamak arzularını, bugünün der: lığını çeken yoksul vatandaşlara yardım etmek gibi manevi bir zevkte arasalar,.. Mühim bir vatan borcunu ödemiş olurlar. Hükümetin çok kıymetli bir icraatı olan varlık vergisi tedavül- deki milli paramızın miktarını azaltarak kıymetini koruyacak, fi- yatları normal seviyeye getirmiye yardım edecektir. 13 sene içinde milli biriktirme- ye karşı olan bağlılığımız banka lardaki tasarruf hesaplarımızı bağ- langıçta pek küçük bir hacimde iken, seneden seneye artan bir yükselişle bugün yüzümüzü gül- dürecek hir seviyeye vardırmıştır Milli tasarruf, yalnız çok para kazanmaklş değil hesepb, bütçeli harcamakla mümkün olur. Hin ke- zanıp hiç arttırmıyandân, yüs ka- zanıp doksan dokuz sarfeden daha zengin ve dahs mesui zayılır. 53 — Servetifünun — 2417 . — Ni N # si