22 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İZMİR SAYFASI Yamanlar Dağı | BURASI EÖLENCE MERKEZİ OLDU Sanatoryoma Ecnebiler Çok Rağbet Ebiyor İzmir 19 (Hususi) — Bu sene İzmirde Yamanlar dağı sanatoryomu adeta günün me- selesi halini almıştır. Karşıyakaya bir saat mesa- fade 800 metre irtifaında bulanan bu dağ, İzmir — ve havalisinde —adedi — gittikçe artan veremli vatandaşlar için cidden iyi bir tedavi mahallidir. Yamanlar dağında hava serin, fakat mülâyimdir. Sular, kuv- vetli ve enfestir, Şimdiye kadar yapılan müteaddit tıbbi ve fenni tetkikler, su tahlilleri ve diğer ameliyeler, burasının ve- remliler için en iyi bir darüş- Şifa olacağı neticesini vermiştir. Şinıdi burada Hilâliahmerle veremle mücadele cemiyetleri- nin tedarik ettikleri mütead- dit çadırlar vardır. Bu çadır- lar, tedavi ve istirahate giden aşhas ve ailelere tahsis olun- muştur. Her cuma günü bura- da İzmirin en ileri gelen aile- lerini, doktorları, rücsa ve eşrafı görmek mümkündür. Bu me- yanda umumi eğlenceler tertip olunmakta, sazlar ve saire ile musiki kır âlemleri yapılmak- tadır. Yamanlar dağından hakika- ten istifade etmek isteniyor- sa, sıhhiye vekâleti gelecek sene burada sıhhi ve fenni tertibatı haiz bir sanatoryom tesis ve inşa etmek çarelerini aramalıdır. Memlekette şim- diye kadar ihmal edilen ve- rem hastalığı her sene bu havalide binlerce vâtandaşı aramızdan alıp götürmektedir. Fakir olanlar, en ufak bir te- davi bile göremiyorlar.. Zen- ginlere gelince bu kısım halk, gerçi diğer mahallerdeki sa- natoryomlara — gidebilirse de | tabiatile fazla masraf ve (kül- | Fetlere vabeste oluyor... Yamanlar Dağına Seyahat İzmir, 15 (Hususi) — Cuma günü Yamanlar dağında eğ- lenceler tertip edilmiştir. Eğ- lenceye —müstahkem — mevki mızıkası da — iştirak etmiştir. Tebdilihavaya giden bastalar | muhitlerinden gördükleri- alâ- kalardan çok müteha.sıs olmuş- lardir. Yamanlar dağına gideu- ler meyanında - İzmir valisi ile Aydın demiryolu kumpanyası müdürü M. Mazat ve Çekos- lovakya konsolosu, doktorlar ve veremle mücadele cemiyeti erkânı da vardı. Yamanlar dağinda daimi surette hastaların muayene ve tedavisi ile uğraşan doktorlar vardır. Yapılan esaslı bir mu- ayene neticesinde Kampa ç- kan hastaların bir ay zarfında 3-15 kilo kadar fark göster- dikleri anlaşılmaktadır. Ecnebiler Yamanlar dağına | büyük bir alâka gösteriyorlar, | Kafileler halinde — mütema- diyen gidip geliyorlar. İ Son P: osta. 1— Bıyrıklı_ takımı > — İlk parti şata tahmil edilirken 3 — Anadolu takımı 4 — Gümrük memurları tarafından ayar 5 — Voleybol takımi 6 — İzmir gençlerbirliği Bir Müsamere Birlik Tarafından Verilen Müsamere İyi Oldu İzmir; 15 (Hususi) — Genç- ler birliği tarafından cuma ak- şami Şık sinemada: bir müsa- mere verilmiştir. Müsamereye evvelâ İzmir methiyesinin ta- gannisi ile başlanmıştır. Son zamanlarda İzmir gazetelerinde | sık sık münakaşa edilen met- hiye, sinema salonunu doldu- ran yüzlerce seyirci tarafından şiddetli ve sürekli bir surette alkışlanmıstır. Temsil edilen piyes İbnür- refik Ahmet Nurinin (Sekizin- cisi)dir. Epeyce zamandan beri kendi muhitlerinde temaşaya fazla ehemmiyet veren birlik, bu son temsilile hakikaten elde ettiği muvaffakiyeti her- kese takdir ettirmiştir. Genç- ler arasında çok müstait kabi- liyetliler varırd. Burada kaydet- mek istediğim nokta; birliğe dakil olan hanımların da piyeste rol almalarıdır. Birlik, hemen hemen kâmi- len gençlerden mürekkp olmak üzere muharrir, şair, başmu- allim ve muallim gibi uzuvlarla mücehhezdir. İdare ve temsil heyetlerinin bir arada çekilmiş fotoğraflarını da gönderiyorum. Nakliye Ücretleri İzmir, 20( Hususi) — İzmir | ve üzümün şehir — içindeki taşınması için hamallara veri- len ücret biraz indirilmiştir. Arabacılarla hamallar bu hal- den şikâyete başlamışlardır. Avrupaya Sevkedilen İlk Üzüm: Şenliği 12 Ağustos tesadüf eden Salı güşü saat sekizden itibaren İzmirin kor - donu şenlik günlerini andırır bir kalabalıkla dolmıya başlamıştı. İlk parti turfanda olarak yükle- necek olan üzümlerin konu - lacağı şat sevimli Türk bay - rakları ve defne dalları ile gayet güzel bir surette süs - lenmiştir. Saat tam dokuz buçukta 1006 kutudan ibaret ilk üzüm partisi süslü arabalara tahmil edilerek şata geldi. Şat üze - rinde bir incesaz — takımı lâtif havalar — çalıyordu. İlk araba muhteviyatı şata indi - rilirken komisyoncusu tarafın - dan bütün amelelere mutat olan BAHŞİŞ verildi. Saat 11,30 da şat Tahmil ve Tahliye şirketinin Kısmet römorkörü tarafından — yavaş yavaş çekilmiye başlandı. Bir taraftan ameleler oyniyor di - ğer taraftan da limanda bulu - nan bil'umum vapurlar —kalın ve ince yordu. Şat büyük bir kavis çizerek İtalyan bandıralı F. Grimani — vapuruna — yanaştı. Bu esnada vapura gelemiyen binlerce halk merasimi sahilde hasretle seyrediyordu. İlk sapan vapura çıkarken bilâ fasıla düdük çalan vapualar bir an sustularve İtalyan vapu- runun süvarisi tarafından mahsu- lümüzün üzerinde bir şişe şampan- düdüklerini — öttürü - | 1930 - tarihme |ya kırıldı. Vapurlar yine canavar gibi, öten düdüklerini çalmıya başlâdılar. Vapur — süvarisine ve diğer zabitanına Paji tica - retanesi — tarafında — kırmızı beyaz — kurdeleler bağlanmış zarif — kutular içinde sevimli mahsulümüz — hediye olarak verildi : Bugünün şerefine vapurda Loit Triyestino acentesi tara - fından büyük İzmir tüccar ve acentelerine mükellef bir ziyafet verilmiş ve şampan - yalar — içilerek — mahsulünü bereketli olması temenni edilmiş ve merasime nihayet verilmiştir. İzmir Kadınları Bir. Hanım Yalısını Fakirler İçin Bıraktı İzmirden yazılıyor: Son günlerde İzmir kadın- larının, kadınlık için faaliyet- leri müsbet bir sahaya girmiş- tir. Peşteden henüz dönen Asuman hanımın yazıları ha- nımlarımızı - şiddetle alâkadar ediyor. Geçen gün güzel bir top- lanma oldu. Hayır ve şefkat işleri görüşüldü. Zayıf ve fa- kirlere yardım edilmiye karar verildi ve bu güzel karar Nes- rin Galip hanımın, yalısını fa- kirlere bırakması ile ilk müs- bet eserini verdi. Seniha Cevdet HAFTADA BİR DEFA İzmirde SPOR FAALİYETİ HAYLI CANLIDIR Geçen—lîftanın Maçları Ve Oyunlari İzmir, 15 (Hususi) — Futbol heyetinin ikinci küme takımr, ları için tertip ettiği turnuvayâ, €uma günü devam edilmiş vt neticede Bayraklı takımı ta” fiyeye tabi tutulmuştur. Bu maç, Güzel İzmir ve bay” rakbı takımları arasında idi- Takımlar şahaya çıktılar. Bay” raklı, Hamdi gibi eski ve tec” rübedide bir oyuncu ile mü cehhezdi.. İlk kanaatler tama” men, lehinde — idi, | İik dar kikalarda — tehlikeli hücumlaf yapmıya başladı ve — Güzel İzmirin müdafaa hattının gay” retine rağmen rakip kalesint indi.. Top bir iki dakika ayak” larda dolaştı ve nihayet Güzd İzmirin ağlarına takıldı. Fakat bu gol, oyunu açacağına ak” sine olaran ahenksiz, zevksil bir şekle soktu... Sahadaki yirmi iki kişide de yekdiğerinde? kıskanılarak ika edilen bif beceriksizlik baş gösterdi. Bu Güzel — İzmirit sağ içi mukabil sayıyı yaptı: | Birinci haftaym da bitti.. sırada 'TramvayMcselesi' İkinci. - haftaymde Bayraklı | St İzmirde Elektrikli Tram- vay Hâlâ Bitmedi İzmir, 17 (Hususi) — İstan- bulda olduğu gibi İzmirde de eskiden bir kavsi fasit mese- lesi vardı.. Uzun mücadeleler, neşriyat vesaireden sonra halledildi. Onun yerine de ümdi bir, Gazi bulvarı ve onak önündeki bekleme sa- lonları meselesi dikildi. Alâkadarların her gün be- yanatı var: — Yakında Gazi bulvarında ray ferşiyatı başlıyacaktır. Bu suretle Reşadiye semtinden tramvaya — binecek olan bir yolcu hükümet önüne gelecek parkta aktırma yaparak gene elektrikli tramvayla birinci kordondan, Gazi bulvarını ta- kiben Kemer istasyonuna gi- decektir Bu beyanat epeyce zaman- | danberi devam edip gidiyordu. Fakat formalite ve kırtasiye- | çilik bir türlü fili sahada bir (eser göstermiyor. Bakalım | İzmir halkı Gazi bulvarı efsa- nesini ne vakit kalkmış görecek? Beklem salonu meselesine | gelince; | Bu da başka meta... İzmir elektrikli tramvayının işlemiye başladığı günden beri tek bir bekleme salonu — yaptırmak imkânı hasıl olmamıştır. Alâ- kadarların, halkın huzur ve istirahatine, — sıhhatine karşı gîı[erdiklcri lâkaydi, şayanı yrektir. Yağmurda, sıcakta halk ıE.k kubbenin altında tramvay bek- liyor ve kimse görmüyor.. Şimdi yeni bir hareket var: Bekleme salonu, hükümet parkı yanında yapılacakmış... Halı: — Amin diyelim - diyor - amin! .., | biraz canlanır gibi oldu.. far kat muhacim hattı, eline ge çirdiği sayı avanslarını kâmi” len kaybediyordu. Ayni 227 manda Güzel İzmirin müdafas” sı gittikçe — kuvvetleniyordu- Bu aralık Güzel İzmir muha” cimleri Bayraklı kalesine — seri bir akın yaptılar ve ikinci s4” yıyı yaparak takımlarının gü” libiyetini temin ettiler.. Voleybol İzmir, 15 (Hususi) <© Altınordu. spor kulübü tar#” fından Voleybol takımı ar#” sında tertip edilen maçlardi? dördü evvelki akşam kulübüf voleybol sahasında yapılmışt!” Neticede kırmızı takım 7-! sayıya mukabil 11 - 15 sayı e lâciverde, sarı takım da g- 1f sayıya mukabil 5 - 15 sayı * beyaza galip gelmiştir. Dörtyoldan Bir Heyet ( Geldi Geçen sene Dörtyol pr"' kalları satılmadı. Bu yüzd de memleket epey ziyan et Prim üzerinde yalan yanlış takı bikattan dolayı iyi bir müştef olan Ruslar da bir şey almi” dılar. Geçen sene bışll”; gelen ayni akibete uğramat için Dörtyol yerli P"“’kj tacirleri şehrimize bir bö * göndermiştir. Çünkü — iki ye sonra Dörtyol portakallari tişmiş olacaktır.