23 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi !Kirli Çamaşırdan Mmgt_îiedir? Yeni fırkanın teşkili mevzu- bahis olurken ortaya bir - kirli çamaşır dedikodusu çıktı. Fakat nasıl meydana atıl- dığı pek belli olmadı. Karile- rimizden — bazılarile hasbühal ederken bu husustaki fikilerini öğrenmek istedik, “ Kirli ça- maşır ,, tabirinden ne anladık- Eski Salıpazarı No. 13) 1 — Ben kirli çamaşırları şöyle tasnif ederim : | - Siyasi fırkalarda ve iktısat ve idare cihazlarında maddi ve mancvi sulistimal yapanlar, 2 — Fikri kültürü olmadığı halde, başarılması bilgiye, ilmi usüle mütevakkif işlere müda- hale etmeyi âdet .edinmiş ve bu suretle kirlenmiş olanlar, 3 — Hürriyet ve siyasi te- samühü bir türlü hazmedemi- yen dar düşünenler. Yeni fırka şayet sevilmek ve yaşamak istiyorsa, bu vaziyelte bulunanları içine almamalıdır. Hayri B. ('ltıvıyıçı ustala- rından) — Yeni fırkayı bir yara- nın üzerine konan bir merhem addederim. Bu fırka şu gibi- leri almamalıdır: 1 — Ruhuna istibdat işle- miş olanları; 2 — Sulüstimallere — ismi, hakiki mes'ul olarak karışmış * Mehmet Toğan B. ( Şark pansiyonunda No 8 -eee x ; Tifkasına çu şekildeki adamları” almama- hdır: — Siyasetçiliği — ticaretçilik addedenleri, 2 — Gerek nazari ve ge- rekse şeeni hiçbir. kanaati ol- madığı halde muhtelif fırka- ların arabalarına binerek muh- telif düdükler öttürmüş olan- ları. * Mahmut Muzaffer B. (Be- yazıtta Ş. P.) — Fırkaların — nüfuzunu şahsi düşmanlarıni ezmek — için kullanmayı itiyat edinenler ve fırkaların temiz birer varlık ha- linde yürümesini gaye edinmi- yenler. x Mehmet Naci B. (Kadı- köy Kuşdili 126) —Evvelâ Fethi Beyin fırkası SON POSTA DAHİLİ HABERLER Barolar | Umumi Bir Kon- gre Yapacaklar İstanbul barosu, bütün mem- leket baroları arasında müşterek bir kongre yapılması için teşeb- büste bulunmuştur. Bu teşebbüse barolardan büyük bir alâka gösterilmekte, her taraftan muvalfık cevaplar gelmektedir. Kongrenin ne zaman ve nerede -toplanacağı henüz belli değildir. İstanbulda toplanması muhtemeldir. Baro, tatilden sonra bu işle daha esaslı olarak meşgul ola- caktır. Kongrede, barolar arasında daha sıkı rabıtalar, tanışmalar temini, terakki ve tekemmül için müşterek çalışılması etra- fında görüşülecektir. Oktruva Resmi İthalât Tacirleri Gene Teşebbüste Bulunacak Oktruva namile alman pa- ralar her yerin belediyesine ait bir vergidir. Avrupadan İstan- bula ithal edilen herhangi bir malın derhal oktruva resmi alınıyor. Anadoluya gönderil- diği zaman da mahallinde bu oktruva tekrarlanıyor ve bina- enaleyh eşyanın kıymeti fazla- laşıyor. İthalât tacirleri bu res- min yalnız istihlâk edilen mal- lardan alınıp ber ithal edilen maldan alınmaması için teşeb- büsatta bulunmıya karar ver- mişlerdir. Hikmet B. Almanyada Dresden şehrin- de açılan beynelmil hıfzıssıhha sergisine Müze namına ( 40) sandık eşya götüren hıfzıssıhha müzesi müdürü Dr. Hikmet Bey avdet etmiştir. Sergi üç ay daha devam edecektir. Bu müddet zarfında Sıhhiye vekâ- leti memurlarından Rebii Bey Almanyada kalacaktır. ya gelişi güzel herkes girme- meli. Fırkanın idealini anlıyabile- cek, onun için, icabında müca- dele edecek kimseler fırkaya kabul edilmeli, Hacıyatmazlar bu fırkayı kirletmemelidirler. Bizde —maatteessüf, — şahsi menfaat herşeye — tercih edi- mektedir. Bu hal ergeç ber taraf edilmelidir. Sanayi Mi, Ziraat Mi? Nizamettin B. Netice Olarak Ne Diyor? (Baş tarafı birinci sayfada) ve teşvik te bu safhalara uyar olmalıdır. Burada size, Türk sanayi tekâmülünün müstakbel inkişafını —devrelere — ayırarak bir sanayi programı çizmek niyetinde — değilim. Yalmız şu kadar - söyliyebilirim ki: Dev- let poletikasına girmesi iktıza eden böyle bir sanayi porg - ramı olmadıkça sanayie tah - sis edilecek Millet kutreti yok olur, gider. 4—Ziraatin İnkişafı İçin Ne Yapmalıdır? İlk önce memlekete getirecek kâr itibarile kısımlara ayrılmalı ve her kısımda yapılacak zira- at tayin edilmelidir. Ulu orta her nevi ziraat yapılacağı ka- naatinde değilim. Şiddetli ziraat var; şiddet- siz ziraat var. Bütün bu usul- lerde de konulan sermaye ile alınan kâr başka başkadır. Memleketimizin her tarafı şid- | detli ziraate müsait olmadığı gibi, birçok yerleri de hâlâ bugün şiddetsiz — ziraat —usulü — ile alınabildiğinden — bahse- dilebilir; fakat bü nemanın nasıl bir emek ve ne sermaye ile elde edildiğini bilmek lâ- zımdır. Körü körüne elde edilen kârların kıymeti olamaz! Nema ancak —- sermaye; emeğin mahsulüdür ve az sermaye ve az emekle elde edilen yüksek nemalardır ki iktısadi bir faa- liyete belâlet edebilir. Bu itibarla Türkiyede yapı - lacak — ziraatin tarzını tayin etmek evvlâ fenni bir tet - kik neticesi olabilir. Bu tet- kikin bugüne kadar yapıldı- (Bu mütalâa bitti) Bir Sandal Devrildi üç yolcu bulunan bir sandal devrilmiş, fakat yolcular kur- Bugünün Meselelerinden (Baş tarafı 1 inci sayfada | Vaziyet bu merkezde iken,Hansızın ARKOS şirketile bir mu- kavele akdedildi ve Ruslar Bu şeekri vermeyi taahhüt ettiler. Yalnız... fiatta biraz fark vardı: (5000) ton şeker BEHER TO- NU OTUZ İNGİLİZ VE ON-ŞİLLİNG hesabile. Şu hale nararan aradakıtark, yani hazinenin ziyanını vasati olarak hesap edelim: Biraz cömertçe hesap ederek Ruslardan başka bir müteah- hitten şekerin (25) ingilize alındığını farzedelim. Bu, maliyet fiatıdır. Şu halde arada ton başına şu tefavütü buluruz; 31,5—25—6,5 ingiliz İiası. (5,000) ton şeker için bu fark: 6,5 X 5,000 — 32,â00 İngiliz lirasına baliğ olur. O zamanki İngiliz rayicini vasati 950 kuruştan tutarsak bu meblâğ, paramızla: 9,50 X 32,500 — 309,750 Türk İirası eder, Bu yekün hakiki paradan pek dundur. O zaman söylendi- ğine göre arada Arkos şirketinin bir memuru ile diğer bir komisyoncu (20 - 30) bin lira komisyon almışlar. 50,000 lira komisyona tahammülü olan bu işte hazinenin zararmı varın siz hesap edin. İnhisar idaresinin o zaman meclisi idare reisi bugünkü İktısat vekili Şakir bey idi, müdür de Ömer Lütfü bey bulunuyordu. Meb'usların Meclisi idareden çekilip yeni meclisi idare geldiği zaman şark vilâyetlerinde depolarda ihtiyaçtan pek fazla şeker stoku bulmuşlar ve hayret etmişler. Şeker inhisar | idaresi şarkta nüfus başına 5 kg. hesap ederek sipariş verdiği halde pek az ve mahdut şeker istihlâki yapan bu şark valâ- yetleri için bu miktarı yeni meclisi idare fazla bulmuştur. Bu yanlışlıktan ve bu kanunsuzluktan kim mes'uldür ? | Kahve Memlekette Çok Sarfediliyor 'Geçen seneye nisbetle kah- ve fiatları yüzde elli eksiktir ve piyasada yalnız Brezilya kah- vesi bi ır. Bu tenez- zülün devam edeceği tahmin edilmektedir. Okkası toptan 108 - 115 arasında satılıyor. Okkada 43 gümrük — ve 5 kuruş oktruva — almmaktadır. Mem- lekete her ay vasati olarak beş bin çuval, yani otuz bin okka kahve girmektedir. ekirgelere Karşı min B. isminde bir eczacı açkun bhalindeki çekirgeleri derhal öldüren bir - ilâç keş- fetmiştir. Tecrübesi — muvaffa- kiyetle neticelenen bu ilâcın imtiyazını için bazı ec- Tei yaayır De laraN racaatlar yaj , Bu haberi Mısır gaıcte?erî azmaktadır. Fikriye H. Konserinde Çok Muvffak Oldu Sahibinin Sesi — gramofon ŞA “taralanlür e ĞA Çiftlik parkında bir — konser rağbet görmüş, bir çok müş- gelerek — mevcut — kalabalığı azaim derecesine çıkarmıtır. Fikriye H. n — yeni ve eski, alaturka ve — alafranga, repertuarına dahil otuz kadar şarkı söylemiştir. Konser gece yarısından fazla — devam et- miştir. Mızıkçı Sigorta Kumpanyaları Bazı sigorta şirketleri, bil- hassa vapur tekneleri üzerine uzpınln bir kaza olunca, ütlerini yerine getirmemek için bin bir türlü bahane bulu- yorlar Bu gibi şirketler, bun- dan böyle mahkemeye verik mekle beraber halka da teşhir edileceklerdir. Abideye Çelenk Koydular yan mektep gemisi tarafından bu sabah saat 10 da Taksim- deki cumhuriyet abidesine çe- lenk konulmuştur. İntihabat Tama- mile Serbesttir Yalova, 21 — Dabiliye Vekilk *Bir fırka lehine müdahale mevst” bahis olamaz. İntihabat serbest yapılacaktır,, demiştir. “Üçüncü bir fırkanın teşekkül edeceğinden — heberim — yoktuf Doktor Ziya Beyin Sosyal demok” define bulunduğu evde kendi masrafı ile taharriyat” ta bulunmaktadır. *# AKALLİYETLERİN SEYA- HATİ — Dabiliye Vekilinin u!;; lediğine göre kanun dahilin: serbestir. *« VAPURCULAR — İle Sey” risefain arasında bir itilâf akti ümida zayif görülmektedir. * FIRKADA İÇKİ OLAMAZ— Türkocağında — içki — içilmesint müsaade verilmesi üzerine ayfi müsadeden bazm cemiyetlerinde isfifade — edip — edemiyecekleri düşünülmüşrü. Hakkı Şinasi Paşâ' “Fırkada çalışılır. içki içilmeze “demiştir. üçük Bakkallar Ve Belediye Bakkal dükkânlarının dö* şemesi, — belediye — talimatınâ göre beton veya muşamba 01 mak lâzımdır. Halbuki bazkı fakir esnafın vaziyeti bunü yapmıya müsait değildir. kkallar cemiyetinin mürü” caatı üzerine şöyle bir esa$ kabul edilmiştir: Sık teftiş yapılmak ve sof derece temizliğe riayet etmek- Seyyar Sıhhiye Müzeleri Sıhhiye vekâleti seyyar mü” zeler yapmağa karar vermiştif" Teşhir edilecek hastalıklarf ait lâvha ve mum kalıpla' sıhhiye müzesince hazırlanmak” tadır. Bunlar camekânlı saf” dıklar içinde ve beygir V€ merkepler sırtında köylüler? gösterilecektir. Bu portatif sandık ve camakânlar müzect hazırlatılmıştır. Sıhhiye Müzeleri Sıhhiye vekâletinin İstanbul sıhhiye müzesi atelyesinde 15 vilâyet için muhtelif hastabi” ları gösteren resim, lâvha v* mulâjlar hazırlanmaktadır. But” ların masrafını - vilâyet —i hususiye — veya be.lediye“’i Bursa, İzmir, Manisa, Gire” son, Ordu, Tokat, Konya, Di” yarıbekir - vilâyet müzelerini” lâvha ve mulâjları ikmal lerek halkın istifadesine 2” mıştır. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 1 — Hasan B. — Allah Allah.. Ne çok kiralik ev var? 4 — Hasan B. — ( İnşaat yaptıranlara) Heyi İratçi Size de“pazar derlim artık Fa Ş TERiN İ G e Bu ve perhiz, bu ne lâhna turşusu, 2 — Hasan B. — Hoppala.. Burada da [ bir sürü kiralık ev, apartıman.. 3 — Hasan B. — Bir taraftan da | inşaat var, boş arsa kalmıyor. habire