26 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

;1' SAYFASI L AYDINDA YĞİR İŞİNDEN BİR SMUÇUK MİLYON SLİRAYI KİM HAZANDI? Uşak Fabrikası Kâr | Etsin Diye Aydınlılar Ne Zarar Gördüler? Aydın halkı geçen sene €en çok servet ümit ettiği in- cir mahsulünden çok ziyan görmüştür. İsmet Paşanın, U- | şaktaki şeker fabrikasının zi- yanını - telâfi için Sanayi ve Maadin bankasına havale etti- ği incirlerimizden mezkür ban- ka bir buçuk milyon lira ka- zanmış, oradan bu büyük intifa ile Ziraat bankasına — dev- redilen mahsul nihayet üçüncü bir devirle bir Rus şirketinin keyf ve arzusu içinde çürümüş- tür. Halk; burada umumiyetle diye- | —— bilirim ki, meb'usları Reşit Galip beyin heyeti idaresine dahil 1 — Bolu orta mektep talebesi izcileri Zom geldak - Kozlu maden ocaklarında. 2 — Zonguldak maden ocaklarında asansör. 3 — Maraş Müuhtelit takımı ( İdman kulübü - Türk ocağı, yurdu ) gönderilen resim ürk kulübünün oynamadığı Haraş ahti v7 t ç Mütecahhit Fehmi Bey tarafından inşa edil- ge dlaha üç dört ay işi bulunan Ça köprüsi Ka;şıyaka İzmir Beledıyesıle Alâka- dar Olmak İstemiyor | Aldığımız mektup şudur: olduğu Serbest Cümhuriyet fır- kasına ve icraatına merakla inti- | zar etmektedir Yalnız herşeyden | 1 evel teşkilât başlar başlamaz eski) sistem ile çalışmağı aht etmiş ve o yolda yürümekten zevk alan belediye heyeti ve halk fırkası — teşkilâtı karşılarında mücadele edecek bir kuvvetin mevcudiyetine iman etmelidir- ler ki yeni başlıyacak belediye intihabatı halkın menfaatine göre halledilmiş ve neticelenmiş bu- hunsun, AAA Buğa'da Yeni Kaplıcalar Ve Yeni Sinema Yapılıyor Bursada asri kaplıcalar için yapılan otel binasının temel atma merasimi yapıldı. Tayyare cemiyeti Bursada asri bir sinema ve cemiyet hinası yaptırıyor. Bina bir se- nede ikmale edilmek — üzere 250 bin liraya ihal edildi. Ve iki gündür faaliyet başladı. Sinema 4000 kişiyi alabile- cek büyüklükte olacak ve mü- toaddit sigara ve istirahat salonları bulunacaktır. Konya Müzesini Soyacakmış Konya, 21 — Konya müze- sini soymak üzere buraya ge- len Kurt Cemil isminde bir hırsız. — yakalanmıştır. Hırsız, daha evvel İzmir'de bazı yer- leri soyduğu için hakkında ayrı tahkikat yapılmaktadır. Kastamonuda Kuraklık Kastamonu 21 — Daday çayı kurumıya başlamış, civar köyler su sıkıntısına düşmüş- lerdir. Kastamonu da kuraklık- tan müteesirdir. Yeni Bir Vekâlet Binası Ankara, 24 (Hususi M.) — Dahiliye vekâletinin Yeni şehirde yeni bir vekâlet binası yaptırmak tasavvurunda olduğu söylenmektedir. Biz Karşıyaka ahalisi - kırk beş senedenberi müstakillen idaâre edilen Karşıyaka bele- diyesinin — İzmir'e raptedile- | ceği haberi üzerine halk mü- | teessir olarak leffen suretleri takdim kılınan bin beş yüz imzalı iki telgrafla Reisicüm- hur Gazi Mustafa Kemal Hz. ile — Başvekâlete — müracaat ve yeni belediye kanunun- din istikade < odirek, — ge rimizin daha — ziyade imar ve ihyasına çalışacak bir za- manda İzmire raptı doğr - ola- mıyacağından istiklâlinin mu- hafazası — hususunu — istirham etmiştik. Karşıyaka halkının bu temenniyatına cevap vü- rut etmeden ahiren gayrı kanuni — bir vaziyette bele - diyemizin İzmire raptı - için (302) tarihli bir kanuna müs- teniden Dahiliye Vekâletinden emir verilmiştir. Halbuki yirmi bin nüfuşlu Karşıyakanın — işlerinin laylaşması için bir taraftan nahiye teşkilâtı yapılmış iken bunun maküsu olarak belediye- nin bu defa hiçbir münasebeti olmadığı ve arada deniz ve on iki kiolmetrelik mesafe bulu- nan ve tabiaten ayrı olan İzmire raptı Hakimiyeti milliye esasına müstenit olan Cümhu- ko- riyet perensiplerine muvafık görülmemektedir. Yeni belediye kanunu iki bin nüfuslu olan yerlere bile belediye teşkilâtı için salâhiyet | verir iken yirmi bin nüfuslu ve kırk beş seneden beri müs- takillen idare edilen belediye- nin ,balkın kat'iyen talep ve muvafakat ve haberi olmaksızın bir emirle İzmire raptı halkın hryret ve teessürünü mucip Susığırlıktan: Belediye reisj- | mizden memnun değiliz. Çünkü ! bu zat, nefsinde o kadar işleri toplamıştır ki bunların hiçbirile urette meşgül olmuyî. Tabiatile belediye işleri Wde yüzüstü kabyot Bü vadiiler- den birkaçını yazayım : 1 — Belediye reii 2 — Fiırka mutemetliği. azalığı. edecek münevver gençler mi yok? Fakat niçin böyle oluyor? fedilerek getirilen su çeşmeleri larına aitmiş gibi reis ve aza- ların evleri önüne yapıldı. Bu doğru mudur? »î/ehıp V Paşa > İskenderon'da Ne Yapıyor? Adana — Suriye'de gayri resmi menabiden çıkan habe.- lere göre İtalya'da oturmakta çıkmıştır. Bu seyahatin manası pek anlaşılmıyor. Cenup hududumuzda yaptığı bir baskından mağlüben dönen Haço'yu ederek Cemil paşalarla birlikte Şam'da ikamete mecbur et- mişlerdir. Fransızlar Suriye hududu- muz üstünde bulunan Kürtlerle Ermenileri — Suriye — dahiline tebit etmekte ve şu suretle Fransızlar — derdest olmuştur. K. Y. Kemalpaşa Caddesi Fahrettin huduttaki asayişi temin etmiye gayret eylemektedirler. Susığıflikta Herşeye Hakim Eskişehirde 3 — Tayyare cemiyeti reis- | gi 4 — Vilâyet umumi meclis | Memlekette bu işleri idare | Sonra halkın(70)bin lirası sar- | sanki yalnız belediye mensup- | olan Vehip paşa İskenderon'a | Bir Mutemet Bundan başka Türk ocağı | intihabında münasip olmıyan | | bir şekildeki müdahale ile ocak azaları dağılmıştır. Bir zat fırka muteme di olabilir. Fakat her hareketinin tenkit ve muahaze- sinden azade olamaz. Umumi , menfaate ziyan veren bu hab- lerin önüne geçilmesini istiyo- ruz. Geçenlerde belediye intihabı oldu. Rey sahiplerine hazır birer liste dağıttı. Reyler bu | suretle kullanıldı. Buna rey | kullanmak nasıl denebilir? kesesinden çıkıyor. Şu halde, halk, kendi — işlı gören bir belediye reisi ister ve iste- mekte de haklıdır. Şikâyeti- mizin ciddiyetle nazarı dikkate alınmasını rica ederiz. Talât Sadık “Bir Tecavuz W Belediye reisinin maaşı, halkın | |- Kanlı Bir Cinayetle Neticelendi , Mudanya 22 — İskeleden | birkaç. adım ilerde - bir cina- yet olmuştur. Vak'a şudur: (31) numaralı otomobil saat (6) da Bursaya hareket eder- ken oduncu İbrahim Ef. zev- cesi ve baldızı ile birlikte ge- lerek otomobile binmiş. Ar- kadan da arabacı Mahmut na- minda - birisi gelmiş, İbrahim efendinin baldızına lâkırdı at- mış ve kavga başlamış. Her ikisi de şoförler tara- fından arabadan indirilmişler; fakat dövüş gene devam et- miş. Bu sirada Mahmut, İbra- him efendiyi ensesinden ve şakağından yaralamış, — kaç- mıştır. A. Kemal | Lise Lâzım Mıdır? İlk Mekteplerin Hali Eskişehirden yazılıyor: Eskişehir karileriniz tarafından gönderilen bir mektupta Turan mektebinin lise ve orta mektep olması doğru olamıyacağı hak- kında yürütülen bir fikir Eıkiqehir gençlerini müteessir etmiştir. Bu gençler ne vakitten beri ihtiyaçları olan bir liseye kavuşmak — ümidile — bekler- ken sathi bir takım bahane- lerle bu arzuları aleyhindeki bir mektup onları çok müte- essir etti. Size hakikati oldu- ğu gibi arzediyoruz: Burada senelerden beri ancak orta mek- tep tahsilile iktifa eden ve hariç memleketlerde tahsille- rini ilerletmiye mali vaziyet- leri müsait olmıyan bir çok gençler vardır. Burada lise tahsilini takip edemiyen gençlerin sönük iş- lerle hayat geçirmeleri cidden acınacak bir haldir. Bukadarcık bir lütfün Eskişehir gençlerine çok görülmemesi rica olunur efendim. Edirnîde Yeni Fırkanın Şubesi Açılıyor Edirne, 22 (Husust) — Edir- nede Serbest Cümhuriyet fır- kasının şubesi yakında küşat edilecektir. Tüccardan esbak belediye reisleri İbrahim, Kasım bey- lerle gene tüccardan Ömer Lüfü B.n teşkilâtamemur edil- diği şayidir. Yakında yapıla- cak belediye — intihabatında Serbest fırkanın kazanması için faaliyete geçilmiştir. Halk yeni fırkanın lek': v HAFTADA BİR DEFA |KAYSERİ'DE TOZDAN LOKAIL- TADA . OTURMAK AÇIKTA DURMAN İMKÂNSIZ Buradaki Belediye Günlük İşlerin Onda Birini Bile Yapamıyor Kayseri mektubu: Ka ıır— e geldiğim 15 gün ölda. İlk gekliğie « ga cUlar den gem mdım, sabırsızlıkla sabahı yaptım. Henüz uykudan uyanmış, karyolama oturmuş- tum. Başımı açık duran pen- Sereya “ çevirdini, ' bir “de na göreyim efendim, viranelik bir manzara. Kalktım uykumun mahmurluğu ile aynaya bak- tım. Yüzümün sarılığı nazarı dikkatimi celbetti. Aynaya bir parça daha yaklaştım, yüzümü gayet ince bir toz tabakası kaplamıştı. Tevekkeli değil, gece uyku- dan uyanmiştim, sıcağın - tesi- rile yorganı üzerimden atmış, arka Üstü uzanarak düşünmi- ye başlamıştım. İşte ©o sırada yüzümde ve gözümde hisset- tiğim hafif, ince ve sık temas- ların ne olabileceğini düşün- düm. Bir parça asabi mizaç bir genç olduğum için bu hafif toz yağmurunu evham olarak kabul ettim. Bu kadr toz ne- reden gelir? Evet cadde bir karış toz rüzgürın ve geçen otomobillerin — tesirile havala- nan tozlar kendilerini bizim odada buluyorlar. Bazartesi günü bir arka- daşla öğle yemeğine lokanta- ya: gitmiştim. Karşı karşıya oturarak birer “çarba içtik. Garsonu çağırarak bir de ke- bıp #eurmuıııı söyledim, gel- yemiye başladığım ıırıdı toz duman kıyamet kop- tu. Lokanta dahili birbirine irdi. Sizi temin ederim ki toz lan karşıki masada oturanları göremedim. Kayseride ( sözüm ona ) üç tane park var. Biri kolorduya, biri belediyeye, biri de umuma küşat — edilmiştir. Bahçelerin içinde her hususta nazarı dik- kati celbeden kolordu bah- çesidir. Umuma ait bahçenin etrafı mezbelelik halini almiş. Köpek ve kedi cesetlerile hasıl olan sıhhate muzir kokular.. Buradan başka bir yer yok ki. Sabahtan beri çalişarak yoru- lan vücut ve dimağınızı dinlen- dirmek için istirahate muhtaç- sınız. Oturduğumuz beş dakika olmadı, müthiş bir toz koptu. Oturmak kabil mi?.. Fazla yazmasam daha iyi olur; çünkü: Dedemizden kalma bir misal vardır. ( Doğru söyli- eni yedi köğdeu kovmuşlar ) ahsettiğim bu toz meselesi her günkü hadiselerin onda birini teşkil eder. Kayserideki belediye her günkü hadiselerin onda birini teşkil eden bu toz meselesini halletse müşkülâtın, hasta'ı dın, pisliğin bir derece önünü almıf olmaz mı?. aai aci