13 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

: SON *P OSŞTLA NE TARAFTAN TUTULSA üt HARİÇTE: l FLİSTİN.. İtalya, Buranın Mandasını Niçin Senelerdenberi İstemektedir ? . -— R Paris Cöse aai ğgine göre Cemiyeti Akvamın gelecek toplanışmda İtalyan murahhaslarımın başlıca vazife- sini Filistin özerindeki İngiliz mandası ile meşgul olmak teşkil edecektir. Geçen sene Filistinde cere- yan eden bazı kanlı vak'alar, Araplarla Museviler arasındaki anlaşamamazlık — İtalyayı bu karari — almıya - sevketiniştir. Burada —üç — mesele “mevzu- bahistir. 1 İngiltere Filistin mandasını istediği zaman, birçok kimseler Arapların — gadre — uğradığını ileri sürmüşlerdi. Son hadiseler, Musevilerin mağdur oldukları feryadının ayuka çıkmasına sebep oldu. İtalyanlar ise hırıstiyanların hakkından bahsediyor ve bu hakkı müdafaa etmek içindir ki Filistin — mandasını istiyorlar. İşte bir davaki içinden çıka- bilene aşkolsun. Filistinde Buhran Meğer Kadınların Pa- halı Olmasından İleri Geliyormuş Filistin'de — halkın iktısadi derdine çare bulmak için İngilizler bir mütehassıs gön- dermişler. Heyet - tetkikatını bitirip dönmüş, raporunu da vermiştir. Bu raporun başlıca noktası şudur: Arap köylüsünün uğradığı iktısadi müşkülât, bilhassa ka- din — fiatınn — yüksekliğinden ileri geliyor. Meselâ son defa bir Arap bütün tarlalarını sat- mış, (8) bin liraya üçüncü bir kadın satın almıştır. Bu yüzden hemen bütün Arap köylüsü borç - içindedir. Araba, bir kadın, vasati olarak (5) bin liraya mal oluyor. Hükümet bu hususta bir narh koymalı, bu nahrta bir kadının ağırlık denilen fiatı (20) altını geç- anemelidir. Rusya'da Iktısadi Sui Kast İzvestiya yazıyör: Okranya ve Türkistanda mahsulat ve harmanlara ateş vermek su- retile yapılan bazı sui kastlar olmuştur. Bunlardan — birkaçı Türkistanda yakalanmıştır. Yorulmaksızın Para Kazanmak İstemez misiniz? Evinize veya işinize giderken, sokak- la gezerken veya birisile görüşürken her hangi bir vaka karşısında kalabi- | lirsiniz... Havadis nedir. biliyorsamz 6 — vakayı derhal görebilirsiniz. Bir yangın, bir katü, bir kaza birer havadistir. Ras- geldiğini: vakalardan ertesi günü ga- zetelerde görmek İstediğiz biri olunca derhal telefonumzu açımız ve havadisi | gazetemize haber veriniz, isim ve ad- | resinizi de bırakınız. Verdiğiniz hava- distin ehemmiyetine güöre — gazetemiz mükâfatımı vermeyi vazife bilir, Telefon mumaramızı / İstanbul “ 203 , tür, ÇÜRÜK ÇIKAN BİR DAVA Vasıfları Gibi Va-! zifeleri De Gez- diricilik Olan Cici Motörler Bodrum müuhabirimiz yazı- yor: Son Posta'da gümrük motörlerini mevzubahis ettiniz. Bunların daha ziyade tenezzüh motörü olduklarina işaret edi- yorsunuz. Meselenin sizce meç- hul birçok notaları vardır ki onları da size ben bildireyim. Akdeniz Rüsumat muhafaza müdüriyeti burada Bodrum'da- dır. Bı müdür güya Akdeni- zin Çanakkaleden Payasa ka- darki sahil kısmında kaçakçı- 'liğın men'ine memurdur. Hal- buki burada kaçakçılık kalma- mış gibidir. Kaçakçılığın böyle üç dört senede zevaline sebep olan amillerin burada izahı u- zun sürer. Kaçakçılık kendi kendine sönünce —Akdeniz — rüsumat muhafaza müdüriyetinin de devamına bir lüzum kalma- mıştır. Halbuki — müdüriyetin epeyce dolgun maaşı vardır. İşte bu mevkün — muhafazası içindir ki kaçakçılığın devamı lâzımdır. Kaçakçılık devam ese bile Ankaraya kaçak- am ettiği kanaatini rmek lâzımdır. İşte bundan dolayıdır ki gümrük müdüriyeti umumiyesince — bu motörlerin lüzumuna kanaat getirilmiş ve bu motör satın alınmıştır. ve Bu motörlerin tenezzüh mo- törleri olduğu tamamen doğru- dur. Çünkü bu motörler, daha ziyade Mutemet Beyi Muğlaya, bazı zevatı maa aile, hademe ve hizmetçi, Küllüğe ve şura- ya buraya taşımıya memurdur. Ama motör saatte yüz elli ki- lo benzin yakıyormuş. Yani bu Beyleri "gezdirmek İçin hü- nan . Muallimler Türkçeden Orta mektep muallim muavinliği imtihanına giren (55) kişiden 6 kişi ka- zanmıştır. Kazananlar şunlar- dır: Cemal Bey (Beyoğlu birinci mektep müdürü); Hüsnü Gül- tekin Bey (Zeytinburnu askeri mektep muallimlerinden); Fadıl Behiç, Necmi Beylerle, Şeküre ve Meliha Hanımlar. Meşhur masraf yıpı&oıııqv. Onu İü- şünen yoktur. Bu motörlerin yaptığı yegâne iş: Köşede bucakta, sahilleri- mizde kaçak suretile sünger avlıyan — ve — İtalyan tebaalı Rum motörlerini yakalamakbır; Halbuki bunların yakalan- masına rüsumatın evvelce kul- landığı motörler belâğan ma- belâğ kifayet ediyordu. — — Motörler GH aai a Mürettebat ve saıre masra- fnı da düşününüz. Burada ka- rada kaçakçılar hep bir olüp ta hazineyi alabildiğine 1zrara kalkışsalar, bu motörlerin ha- zineye verdiği zarar kadar za- rar veremezler. Kaptanlarla görüştüm. Mo- törlerin dinamoları müthiş su- rette isınıyormuş. -Kaptanın | bir tanesi söyledi. 1 Bufğfadâ Köm Var? Bu hi arasında varin arkadaşını bulmak ( !—Aıı.-!ıdı.ll-ı T Çizgi çekiniz, ve (35 ) mumaraya gelince oradan ( bir çizgi daha çizimla. O vakit küğıttaki APNE SKİ | SAa İ | çin (1) mumaradan, başllyarak numaralar Y uumaraya dür ni bulacaksınız. $ — Koş yahu,| — Gördün mü başımıza geleni, 4— Nerede, nerede? — Köşeyi döner dön- gabuk olu Akdenî—z—Kıyıla- rında Pek Mühim, Pek Mükemmel İşler: Görüyorlar Orkadar” isiniyör ki,” hani- | ya eskiden fes kalıpları 1sının- ga kalıpçı tükrüklü —parmağı- ni kalıba sürdüğü zaman, na- sıl tükürük caz diye yanarsa iste dinamo da öyle yanıyormuş. Bu motörlerin iki tanesi Hmanımızda — lengerendazdır. Bunların harp — zamanın- 'da yardımcı gemi olarak kullanılmaları da — imkânsızdır. Evvel emirde İngiliz motörleri Şel benzini olmayınca - işliye- mez, hudutlarımız kapanınca Şel benzini nereden bulacağız. Bu motörler buradan İzmire gitmek için koca depolarını benzinle doldurduktan başka güverteye de benzin fıçılarını sıralayıp bağ lamaktadırlar. Her tüfeğin yani Hoçkis mit- ralyözünün sağına ve soluna birer — fıçı bağlanıyor. Yolda birini takip icap ederse tüfekler nasıl kullanı- lacak, bilmem ? Bahusus ki düşman mevaddı müştaileli birşey atarsa, hatta fıçıları mavzerle — delerse motörün havaya uçtuğunun res- midir? Onun için bunlar ciddi müsademelerde hiç kullanıla- mazlar. Bunlar üssülharekeleri etrafından ancak altmış mil mesafede iş görebilirler. Halbuki evvel emirde Ak- deniz'de bir bahri üssülhareke yok. Sonra kırk, kırk beş mil yapan düşman torpitolarından bu yirmi mil yapan tenezzüh motörleri nasıl kaçabilir? Di- yorum ya ne taratftan tutulsa dava çürüktür. Koçhisar Mute- mediMahkemede Koçhisar, 9 (Hususi) — Sekiz senedenberi - Koçbisar Halk fırkası mutemetliğini yapan ve vaki şikâyetlere rağmen mev- kiinde kalan köse Rıza Efendi son —zamanda verilen emir üzerine fırka mutemetliğinden | çıkarılmış ve mahkemeye veril- miştir. Rıza Efendinin “muha- kemesine Aksaray ağır ceza mahkemesinde başlanm diye memurları yakalamışlar. Bir Hastalıktır Ki Muhtelif Da- hilt Sebepleri Vardır Sivilce B irir lüsünden bahsedeceğiz: Adi sivilce ve noktalı sivilce: Adi Sivilce — Bir iğne başi kadar küçük, sivri, kır- mızi bir. çıkintıdır. Etrafında pembemsi — bir tekerlek, bir hale vardır. Tepesi —morarır, ikinci veya üçüncü gün de- linerek bir damla cerahat bıra- kır. Nihayet küçük bir esmer leke bırakarak kurur ve kay- bolur, » Sebepleri: Gençlik, romatiz- malılik, hazim güçlüğü, obur- kuk, yahut rüzgâr, soğuk, sı- cak, bir takım pomadalar * ve bir şey batması gibi haricl tesirler. Tedavisi: Sa hastalıklar yüzünden ise geçir meli ve (Mevzi) olarak şunları yapmal: Gayet sıcak, kayna - mış kolanyalı su ile ve geceleri siyah sabunla yıkamalı. Noktalı Sivilce — İşaret- leri: Yüzde (burun kanatlarımda, alında, şakakta, çenede) ve sırtta toz taneleri gibi küçü- cük siyah moktalar çıkar. Sebeplerit: — gençlik, mide bozokluğu veyahut kansızlıktır. Tedavisi: Bir anahtarı kızdir rıp soğuttuktan sonra sivilce* lerin üstüne koymalı, sonrö kâfurulu rakı ihtiva eden sıcak su ile yıkamalı, İnkıbaz varsa önüne geçmeli, Bükreş'te Bir Facia Bükreş (Hususi) — Milli t> yatro akterislerinden — ( Elen$ Paritzyano) kocasını ve bif polis müfettişini ağır surette tabanca ile yaraladıktan sonrâ intihar etmiştir. Facianın se bebi meçhuldur. H ğ Şehir Meclisi İçtimalarda Müzakere Usulleri Nasıldır? İntihabatta halkın reylerini iyi kul lanması için belediye kanununun Bo kısma alt fasıllarını dercediyoruzş dik* katle okuyunuz: RUZNAME Madde 55 — Adi ve fevkalid içtimaların ruznamesi - belediyt reisi tarafından en az bir haftâ evvel umum belediye azasınl!? beldeki adreslerine gönderilir v€ mahalli gazeteler vesair münasif vasıtalarla ilân edilir. Müstacel || hallerde bu müddet üç yün? indirilebilir. AÇIK VE GİZLİ TOPLANMALAR Madde 56 — Meclis mü: het açıktır. Reis veya aza tarafındâ? teklif vukuunda meclisin ekseri” yetle vereceği karar üzerine gi celse yapılabilir. Açık ve gizli celselerdeki karar hulâsalarını? mahalli en büyük mülkiye me” muruna / verilmesi ve karari! verildiği tarihten itibaren K sekiz saat zarfında hulâsaların!” belediye kapısına asılmak sureti'” neşir ve ilânı meşruttur. Yapıli” cak gizli celseden ve rumam?” sinden en büyük mülkiye memi”” runa malümat verilir. Bunlt” gizli celselere bizzat girebilecek leri gibi bir memur da gön bilirler.