30 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

30 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

HAFTADA BİR DEFA ÇANNIRI'DA Bir Köylüyü İşinden Alıko- yan Dava Çankırı — İki gün evvel mahkemede bir dava din- ledim, O Davacı. Şabanözü nahiyesinin O Çıparkayı köyü muhtarı, maznun da; yine bu köyden İshak oğlu Yusuftu. * Mahkeme reisi omaznuna sordu: | — Sen bu muhtara vazife- | sini yaptığı sırada karşı gel- miş, hakaret etmişsin, neden yaptın ?.. Yusuf cevap verdi: — Efendim bu, iftiradır. Ben muhtara hakaret etmedim, karşıda gelmedim. Reis muhtara sordu: — Ne dersin, karşı gelme- dim? diyor. Muhtar anlattı: — Efendim, Çankırıda Halk fırkası için bina yaptırılıyor, bunun için her köye olduğu gibi bizim köyede mutemet beyler haber gönderdiler. Halk fırkası için köyden yirmi beş lira toplamamı istediler. Ben de, ahalinin hepsine, haline göre, bu parayı taksim ettim, hep- sinden topladım. Bu Yusufa gelince : — Benim param yok, ben veremem , daha borçla- rımı veremedim. Bina yapılı yorsa benim neme lâzım, gi- bi uzun kısa lâf söyledi ve bana karşı geldi. Ben Halk zifesinde bulunuyordum. » Mahkeme evrakı tetkik etti: Şahsi istida olmadığı ve bu iddianm bir köy mazbatasile ve vazife telâkkisile mahkemeye kadar sürürklendiğini gördü ve Halk fırkası için ahaliden siyyanen böyle para toplamayı muhtarın vazifesi (o baricinde giren davayı reddetti. Mah- me bunda yüksek bir vic- danla hareket etti ve adaleti meydana koydu. * Yalnız şu dinlediğim dava- da beş şahitle, bir meznun, bir de davacı olmak üzere yedi kişi rençperliğin şu sıkı zama- nında işinden gücünden kala- rak makeme salonunda bek- lemişlerdir. o Bugünkü © usule nazaran kim bilir bu adamlar ilk tahkikat, hazırlık tahkikatı duruşma diye kaç defa işle- rinden kaldılar, bundan başka boş yere mahkemeyi, zabıtayı, müddei Oumumiliği, istintak dairesini kaç gün işgal ettiler. * * Şarkta Asayiş İyidir Muş — Muş ve Bitlis köy- leri arasında ötedenberi ufak tefek fenalıklar, soygunculuk- lar yapılmakta idi. Bunun önü- nü almak için ahaliden külliyetli miktarda gönüllü milis askeri kaydedilmiş ve kendilerine si- lâh ta verilmiştir. Her köy halkı, kendi mıntakaları dahi- linde zöhur edecek fenalıklara mani olmak ve faillerini der- dest etmek mecburiyetindedir- ler. Bu teşkilât yapıldığı gün- denberi eşkiyalık ve fenalık olmamıştır. | Epey Düzeltile- ağ ela yn Payla 3 2... Ugın - Eldeş köyü Belediye ! intihabında Mustafa ağa ismin- de bir zat kazanmıştır. Bü iş- te ikrah vardır. Bu münase- betle halk bir hayli teessür göslermişlir. Bulcuk muhtarı Hüseyin Et. Halk fırkası adamları tarafın- dan istifaya icbar edilmek istenilmiş ise de bittabi dinle- memiştir.--Bu adam, iki sene köyündeki işlerini bırakarak Ilgında zabıt kâtipliği ile çalış- mak O mecburiyetinde kalmış ve hususi müsaade ile köyüne dönebilinişti. Yukarı Çıkıl köyünde ise, halkın temayülü hilâfına Bekir isminde birisi muhtarlığa inti- hap ettirilmiştir. O Hırsızlıklar galmasına rağmen bu adam hükümete umumi telefonla malömat vermek istiyenleri bu işi yapmaktan O menediyordu. Bu halden bizar olanlar bir ece bu adam öldürdüler. eş kişi maznunen mahkeme- ; verildi. Biri idama, diğer- eri on seneye mahküm oldu- lar. Bu müessif o hadiseye sebep sırf inat ve İüzum- suz ısrarlardır. Bu memleket susuzluktan bunalırken sudan bir değir- men istifade etmektedir. Bu değirmenin kime ait olduğunu ise alâkadarlar Oo meydana çıkarsınlar, Lüleburgaz Da Şikâyetçi Lüleburgaz — Serbest Cüm- huriyet fırkasınm burada teş- kilâtı olmamasından bilistifade halkın reyi üzerinde tesir ya- pılmaktadır. Buna Oorağimen ayrı bir müstakil liste vücuda getirilmiştir. Bu münasebetle Hakkı Şinasi Paşa da buraya gelmiştir. İntihabatın bitarafa- ne cereyan etmediği muhak- kaktır. Nazan dikkati celbe- derim. Nuri 1 — Niğdede Yeniçarşı 17 Bilime Ağrı barekütinda tay aredilermiz. 3 Zirast müeadele kursu 4 2 Tekattan bir manzara $ — Çeşmede kaymakam vekili Ba tuk söylerken zmir Mühakemesi ok Sayâanı Dikkat « özak Gibi... İzmir, 26 (Hususi) — Hiz- met ve Yeni Âsır gazetele” rinden tevkif altına alındh arkadaşların, Selim Ragıp Be yin tahliyesinin burada: şöyu ve gazetelerde intişarının er- tesi sabahı tahliye edildikleri malümdur. OEfkârı umumiye gerek İzmir, gerek İstanbul tevkifatı ile yakından alâkadar olmaktadır. Arkadaşların tah- liyesi çok müsait bir tesir uyandırmıştır. Hergün Hizmet ve Yeni Asır idarehanelerine birçok vatandaşların ziyretleri vuku bulmakta, yüzlerce mek- tup ve telgraf alınmaktadır. Anadolu gazetesi mes'ul müdürü İbrahim B.; ilk defa asliye © mahkemesine (o verik mişti. Mahkeme riyaseti müd- dei umumiliğin vaki itirazı üze- rine, Anadolu gazetesinin asliye cezada muhakeme (o edilmesi hakkında müstantiğin verdiği kararı Obozmuş, bu suretle Anadolu gazetesi de Ağır ce- za mahkemesine verilmiştir. Hizmat ve Yeni Asır gaze- telerinin baş muharrir, muhar- rir vea mes'ul müdürleri (i) teşrinievvelde mubakeme edi- leceklerdir. Mevsukan haber aldığıma göre Hizmet gazetesi başmuharriri ile müdafaa ve- killeri muhakeme celsesinde ortaya mühim bi mesele ata- caklardır. Bu mühim mesele- nin, Arap harflerile yazılmış ve bir tarafta unutulmuş not- lara ait olduğu ve bunotların güzeteciler neşriyatı ove son vaziyetlerle alâkadar (o bulun- duğu da söylenmektedir. Anadolu gereicsi * ceza mahkemesinde iki günlerde fırkasının propagan dasım yapmak sevdasına sap- lanmış ve maale sef şahıslara hücumlara © başlamıştır. Mu- halif “gazeteler, bu Deşriyala cevap vermemektedir. Hizmet gazetesi, oOAnadolu gazetesi aleyhine dava açmaktadır. Hiz- met'te (Leylek) namı müstearı alında yazı yazan muharrir, (gazetecilerin tavkifi babında) serlâvhası altında mizahi bir makale neşretmişti. Bu yazıda; © gazetecilerin hastanedeki vaziyetleri sanlatıl- makta ve mevkuf arkadaşla- rın boynunda bir tarafında as- iye ceza mahkemesi reisi Ramazan, diğer tarafında müd- dei umum! muavinlerinden Şükrü Beyin fotoğrafları bu- lunan bir madalyon bulundu- ğu ve gazelecilerin bu madal- yonlara bakarak teganni et- mekle oldukları yazılmakta idi, Bugünkü Anadolu, Hizmet gazetesi ve makalenin muhar- riri aleyhinde dava açılmak üzere bulunduğunu yazıyor. Halbuki Odiğer ( gazetelerde böyle bir haber yoktur. Son günlerde İzmir gazete- leri, Yakup Kadri beyin yazı- larma şiddetle hücum elmekte ve Yakup Kadri beyin mütema- diyen gaf yapmak illetine düş- tügünü yazmaktadılarr. Bir Mahkümiyet Pulatlı müstantiki Necmi B. irtişa maddesinden Ankara Ağır sene hapis ve üç ay memuriyetten mahrumiyet cezasına mahküm son olmuştur. HAYRET Edirne Sporcu-|Serbest Fırkay ları Gümülcüne-|Girenler Pe de Niçin Yenildi Çoğaldı.. Edirne — Beş idereci, on beş sporcudan mürekkep ola- rak Gümülcüneye seyahat ya- pan sporcular kafilesinin fut- bolcu azası bu seyahatin acı ha- tırasım bana şöyle anlattılar : Başımıza reji memurların- dan İzzet, İb ahin, Zraat ban- kası memurlanadan Nail, Halk | fırkasından İhsan ve Hilmi beyler konulmuştu. Yolda anla- dık kibu zevat, böyle sopr kafilelerini idare değil, ken- dilerini güç idare edecek bir vaziyettedirler. İçlerinden birisi bir başladı, Kuleli istasyonun- dân Gümülcüneye, Gümülcü- neden Edirneye kadar hep içmekle vakit geçirdi. Kulelide (o hem (meyhane, hem otel, hem lokanta, hem bakkal vazifesini gören mahal- de hasırlar üzerinde geceyi geçirdik. Dedeağaç misafirliği oldukça iyi geçti. Ertesi sa- bah işte böyle yorgun ve argın bir vaziyette Gümülcü- neye geldik. Şehri dolaştık. Yorgunluk büsbütün arttı ve bu şerâit altında öğleden son- ra maça başladık. Birinci haf- taym berabere bitti. İkinci devrede bir gol yedik. Bu, 7 bul tirilmek is- beli Biri Fakat nihayet tekrar oyun başladı. Biz bir gol yaptık. Saymadı- lar. Fakat bize gene gol ya- Idı. Halkm sesi “ayuka çıktı. ite böyle şerait altında bir Yunanistan seyahati yaptık ve döndük. Spor işleri böyle ida- re edilecekse, biz bu spordan çoktan vaz geçtik. Edirnede.. Halk Niçin İnti- haba İştirak Et- . mek İstemiyor? Edirne — İntihabat için ha- zırlanan listeler belediye önü- ne Abacılarbaşına asıldı. Lis- teler tamamen yanlıştı. Unutulan isimlerde (mühim bir yekün tutuyordu. Yapılan müdahale- ler neticesi halkın intihabata iştirak etmiyeceği inkâr kabul etmez bir hakikattir, İntihabatta hazır bulunmak üzere Hakkı Şinasi paşa bu- raya gelmiştir ve bu münase- betle bir içtima vapılmıştır. Diş tabibi Sait Tevfik, bor- sa komiseri Ekrem, sabık jan- darma kumandanı Rifat, Kırk- lareli jandarma kumandanların- dan Rifat, şekerci Şerif, Köm Köm namile maruf Rıza, mü- ( tekait Şerif, İbrahim Hayri, Mustafa İzzet, Ahmet beyler namzetler arasındadır. Bunlardan başka Ticaret odasından Kara Bekir beyin kayın valdesi ve Hakkı efendi- nin haremi de mamzetler ara- sındadır. Fakat memleket bir VİZEDE... Vize—Yeni fırkanın Kırklaı vilâyet ocağı reisi avukat Tah ve kâtibi Mehmet Beyler fından, Vize kazası doktor Kemal Beyin riyasetinde olarak tüccard Raşit, Kemal, Tahsin, Fi Tahsin, ve Celil Beylerdi teşkil | edilmiştir. Ocak, Mehmet Fehmi Beyin bül memleket (o halkı (Obuzurun irat ettiği bir hitabe ile açi mıştır. İki saat zarfında fırkasmdan istifa edip best Cümhuriyet fırkasına dolunanların adedi üç yü geçmiştir. Belediye intihal da Serbest fırkanın n cağı muhakkaktır. Yunanistana Üzüm Sevkiyatı... Mürefte — bulunan Mürefteli Rum w hacirleri Obüraya (O motörl gelerek şaraplık üzüm almi tadırlar. Beyaz üzüm 8, si; üzüm 6 kuruştur. Feci Bir Cinayet... Mürefte Lüleburg Mehmet isminde bir genç, kadaşı leblebici Mehmet windeki gençle beraber 9 giderken önlerine çolak seyin çıkmış ve Burgazlı M: medi bıçakla öldürmüştür, til teslim olmuştur. İfadesin şöyle söylemektedir: — Onlar benim önü çıktılar ve beni tehdit etti Ben de bıçakla mukabele etti! Halbuki leblebici Meh ifadesinde : Biz (o sokak giderken önümüze çıktı. R istedi, bulunmadığını sö yince: — Ben rakı istemiyorü bunu istiyorum diye arkad mı oldürdü. Ben kaçtım polise haber verdim! de Tahkikat devam etmektedir. oci Niğde'de Yeni Fırk#! Niğde— Belediyede mis#” bulunan Serbest Cümhuri) fırkasının Niğde (teşkilât memur olan Niğde meb Galip Beyi halk akm ziyaret etmektedir. dan O heyetler gelerek fırka meb'usunu ziyaret yorlar. Halk fırkasının simalarından o belediye Faik, Avukat Rahmi, beled Nuri ve avukat sabık meb lardan Hilmi Beyler Halk” kasından istifa ederek fırkaya girmişlerdir. çiftçi omuhiti olduğu isimlerden de anlaşılacağı re çiftçi, küçük esnaf ve halli halka intihapla yer Bu şerait altında halkın tihabatla alâkadar olmak memesini biraz da tabii enler vardır. | | Yunanistaniği