2 Ekim 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Ekim 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Verğilerîn Azal- tılması Ve Halkın — Memnuniyeti Hükümet, beti vergilerde mü- him surette tenzilât yapmıya ka- rar verdi. Buna dair Ankaradan mühim malümat geldi ve dünkü nüshamızda kaydedildi. Bu mü- nasebetle halkın ne düşündüğünü öğrenmek — istedik — ve tesadüf “ettiğimiz kimselerden intibalarımı topladık. Bakanız ne diyorler: Cemil B. ( Beyazıt, Bakırcı- lar 3) — Vergilerin hafifleştirile- ceği haberini memnuniyetle karşılamamak — mümkün mü 2 Eğer böyle olmasaydı daha müşkül bir vaziyete girecektik. * Hüseyin Ef. (Orhan Gazi, Gürlei cedit köyünden ) — Kazanç vergisinin azal- tılacağını gazeteler — yazıyor, Hüseyinağa mahallesinde 13 ) — Hükümetler millete ağır gelen vergileri hafifleştirirlerse memnun olur ve onları takdir eder. İsmet paşanın yeni ka- binesi bazı vergileri azaltmak istiyormuş. Allah vere de azalt- salar; memnun oluruz. * ç Mehmet Murat Ef, (Fatihte, Yeniçeşmede, Çeşme sokağın- da celep) Vergiler çok ağirdır. Allah razı olsun; azaltacaklar- mış. Bir manda için (960) » kuruş veriyorum. Bu, çok ağır değil mi? Kazanç nerede, ticaret ne- rede? x Artin Ef. (Nurusmaniye - 48) — Hükümet vergileri azalt- mak — istemesini — alkışlama- mak ne mümkün. Kazanç ver- gisinden — müştekiyim. Olsa versek iyi, olmazsa me yapalım? DAHİLİ HABERLE SON POSTA N KEREEE A Teşrinjevvel 2 Hariciye Vekili Moskova Seyahatinde Hangi Meseleleri Gr"r_u"şüyormuş Zorğalık İki Kadınmı Kaçırmak İstediler Dün gece saat (1) buçukta İbrahim Nejdet ve Ahmet Ni- yazi efendilerle beraber Vezne- cilerden geçen Zeynep ve Le- man hanımları bir sivil ve üç bahriye elbiseli dört kişi zorla kaçırmak iztemişler, mani ol- mak istiyen Ahmet ve him efendileri bıçakla tehdit etmişlerdir. Kadınların feryadı. üzerine polislerin geleceğini anlıyan mütecavizler kaçınışlardır. Ticareti Hariciye Raportörlüğü.. Harici ticaret bürosu faali- yete geçmiştir. Büronun dört raportörü de tayin edilmiştir. En son tayin edilen Ankara Gazi muallim mektebi mual- limlerinden — Akil Emrullah beydir. Kanunsuz Vergi | Baş tarafı 2 nci sayfada) KİT fırkasının halktan nasıl vergi toplamakta — olduğunu — ispat eden bir hadise idi. Şu halde buradaki H. fırkası teşkilâtı esasiye kanununu ihlâl etmiş- tir. Bunun için mahkemeye verilmesi lâzımdır. İkincisi, vergi tarhı için muhtarlara gönderilen tamim eski harflerle yazılmıştır. Harf inkılâbırı yapan - bir -fırkanın mutemedi bizzat bu inkılâbı hiçe sayıyor, demektir. Bun- dan dolayı da bu mutemedin Halk fırkasınca mes'ul edil- mesi lâzımdır. İşte Çankırda Halk fırka- sının halkı soğutmasının sebep- leri bunlardır. Serbest Cümhuriyet fırkası burada teşkilât yapmıya teşeb- büs etmiştir. Çarşamba günü Ankaradan sureti mahsusada bir zat gelerek teşkilât yapa- caktır. Halk yeni fırkanın teşkilâtını sabırsızlıkla bekle- mektedir. Sahte İcra Memurları ! Nazmi ve Cevat isminde iki kişi kendilerine icra me- muru süsü vermişler; Bebekte kahveci Osman efendinin (12) Krasını dolandırmışlardır. , “Tan,, gazetesi yazıyor: Sov- yet mahafili, Tevfik Rüştü beyle Mösyö Litvinof arasın- | rici siyasetinin ne da cereyan eden müzakerelere büyük bir ehemmiyet vermek- tedirler. Umumi siyaset işlerile beraber bu müzakereler esna- Serbest Cümhuriyet fırkası kar- şısında Türk hükümetinin ha- olacağı sorulduğu zaman Tevfik Rüştü Bey demiştir ki: *“Harici siyasetimiz, Gazi ve Büyük Millet Meclisi tarafından da Sovyet hükümetinin Ce- | Pututu çizilen milli siyasetimiz- miyeti Akvamı istiskal etmekte devam edeceği ve Karadeniz- de Rus filosunun kuvvetlendi- rilmesi için tanzim edilen plân hakkında Tevfik Rüştü beye izahat verildiği “zannedilmek- tedir. İsmet Pş. hükümeti, harici siyasetinde daima © yolu ta- kipetmiş ve edecektir.,, Tevfik Rüştü B. Sovyet ti- careti hariciyesinin mümtaz nâ- zamm Mösyö Litvinofu yakında Türkiyede görmekle memnün * Tas , ajansı tarafından ! olacağını beyan etmiştir. Yangın Müthiş—Şey B 3 Dükkân Yandı Bir Kadın Gaz Dökerek Galatada Arapcamiinde Ma- | Kendisini Tutuşturdu karacılar caddesinde fıçıcı Mi- Kurtuluşta Kurtoğlu soka- halin dükkânından yangın çık- | ğzanda 67 No.lı Madam Eleni- mış,| yelkenci Emin ve hırda- vatçı Hasan Efendilerin dük- kânları tamamen yanmıştır. Mihal iki gün evvel dük- kânını — (1000) liraya sigorta ettiği anlaşıldığından tahkikata başlanmıştır. Yankesicilik Eminönünde Meşrutiyet ote- linde oturan Raif beyin Köp- rüde, tramvayda, (40) lirası çarpılmıştır. —— Şehir Meclisi Salonu Şehir meclisinin içtima ede- ceği Cemiyeti belediye salonu- nun genişletilmesi bitmiştir . azanın — oturacağı — sandalye adedi (68)e iblâğ edilmiştir. Otomobil Kazası 1703 Numaralı — ötomobil Ankara caddesinden geçerken nin evinde kiracı 60 yaşlarında Madam Anastasya yoksuzluk- tan intihara karar vermiş ve üzerine gaz dökerek tutuştur- muş, vücudunun muhtelif yer- leri yandığı halde hastaneye kaldırılan meyus kadın biraz sonra ölmüştür. Bu Sabah Şirket Vapurunda Do- ğan Çocuk Bu sabah Boğaziçi seferini yapan — (70) numaralı vapurda Yeniköyde köse Hayık paşanın köşkünde oturan Nazmiye H.ın sancısı tutmuştur. — Köprüde mevkiye çıkartılarak bir askeri doktor tarafından — vazıhamli yapılmıştır. Çocuk erkektir. seyyar satıcı - Aliye çarpmış, | Gevryüsefer İşaretleri yaralamıştır. Şoför kaçmıştır. 180 Lira Çalındı Ankara caddesinde — Reşit Beynelmilel seyrüsefer işa- retleri — belediye — tarafından yerlerine konulmaktadır. İstan- Efendi hanında kahveci İranlı | bul ciheti ikmal edilmek üze- hüseyin efendinin *odasından (180) lirası çalınmıştır. Hırsız belli değildir. Yeni Paris Sefirimiz Ankara, 1 (H. M.) — Yeni Paris sefirimiz memuriyeti ma- redir. Gelecek hafta Rumeli tarafındaki işaretler konacaktır. Beyazıt Havuzu Bozuldu... Beyazıt havuzunun zemini bozulmuştur. Yarından itibaren halline on beş gün sonra gide- | sular boşaltılarak 15 gün zar- cektir, fında tamir edilecektir. Fort Fabrikası Pire'ye Gitmek İçin Müracaat Etmiştir Fort montaj fabrikasının Pireye nakletmek için Yunan hükümetine müracaat ettiği yazıldı ve sonra bu haber tekzip olundu. Atinada çıkan (Mesaje Daten) gazetesi ilk haberi teyit etmekle kalmıyor, Fort müessesesinin Yunan hü- kümetine iki defa müracaat ettiğini ve teklifinin elyevm tetkik edilmekte olduğunu bil- diriyor. Ticaret Kamusu İstanbul ticaret odası ticaret bürosu şefi Hakkı Nezihi bey (3) ciltlik bir ticaret kamusu yazmaktadır. Kamusun - basıl- ması masrafını iktisat vekâleti verecektir. BALIKÇILIK KOMİSYONU Balıkçılık - komisyonu |J Cu- martesi günü saat ikide 1icca- ret odasında toplanacaktır. Bu toplantı komisyonun son top- Balıkçılık raj münakaşa edilecektir. Bırl’:;.lım iste- dikleri şunlardır: 1 — Tuzların ucuzlaması. 2 — Bomba ile balık avla- manın ngeı. Şi f.h 3 — İSeyrisel vapurla- rında ve şimendiferlerde soğuk balık dolapları yapılması. 4 — Balıkçı motörleri için benzin muafiyeti. 5 — Balıkçılığa yarayan ip- lerin gümrük muafiyeti. FATİH-HARBİYE- Peyami Safanın *En Son Eseri Yakında “İmdat Geliyor, is- mindeki tefrikamız bitmek üze- redir. Ondan sonra edebi bir roman tefrika edeceğiz. Bu eser, Peyami Safanın Fatih - Herbiye ismindeki romanıdır, Eski ve yeni devrin teradı içinde, kahra- manlarının geçirdiği ruhi değiş- meleri tahlil eden bu romanda, kadın ve erkek bütün karilerimiz kendilerini alâkadar eden unsur- ları bulacaklardır. Fatih - Harbiye, genç bir kazm hem kendi kendisile, hem sev- diği adamla, hem de ananelerle mücadelesinin bararetli ve heye- canlı bir. hikâyesidir. Bu ruhi mücadelenin dekoru içinde, şark ve garp bütün manzaraları ve âdetlerile görünür. Bu itibarla, Fatih - Harbiye romanında, hem kuvvetli bir aşk ihtirası, hemde bugünkü Türk cemiyetinin tas- viri vardır. | Günün Tarih İZMİR'DE Gazetecilerin Muhakemelerine Dün Başlandı.. İzmir, 30 — Fethi Beyin İzmiri ziye- retlerinde “para İle tutulmuş sarhoşlar, para ile bağırtılan sarboşlar, gibi yazılar yazarak efkâri umumiyeyi tehyiç ve Fe'hi Beyin nutkunu tabrif ettiği iddia edilen ( Anadolu ) müdürü İbrahim Bey asllye cezada muhakeme edildi. ğ Mahkemede - vekillerile kendi- sinden başka kimse yoktu. Dava- nn mahiyeti teşrih edildikten ve İbrahim beyin hüviyeti anlaşıldık- tan sonra reis, İbrahim beye şu suali sordu: — Fethi beyin İzmiri teşrifinde istikbaline gelen on bin kişiyi “para ile tatulmuş sarhöşlar, para - ile bağırtılan sarhoşlar,, diye teş- hir etmişsiniz, hakkımızda bukuku umumiye davası açılmıştır; "Ne dersiniz? İbrahim bey: — On bin kişiyi değli, yalmız on kişiyi teşhir ettik, bu teşhir efkârı umumiyeyi tehyiç mahiye- tinde değildir. Esasen bu adam- lar da tevkif edilmişlerdir. Dedi. Reis — Fethi beyin nutkunu tahrif ederek şark meselelerini lıllıhrıM uşsınız, buna ne dersiniz? kanuniye — ifa edilmiştir. İddiayı vakimn redini isterim dedi, Heoyeti hâkime bu hasusta bir. ka- rar vermek Güzero mahkemeyi Sah gü- nüne talik etti. Yeni amır ve Hizmet davalarına HARİCİYE VEKILİ Tevfik Rüştü B. bugün Moskovada- dır. Dört beş güne kadar Ankaraya ave detine intizar edilmektedir. MEKTEPLER AÇILIYOR Şehrimiz ilk ve orta mektep ve lise- lerde ba günden itibaren tedrisate baş- lanacaktır. AMANULLAH HAN Kışı geçirmek Üzere yarın Romaya avdef edecektir. Kaza Malmüdürleri Yeni teşkilattan sonra kay- makamlık — dairelerine tayin olunan malmüdürleri bu hafta vazifelerine — başlıyacısklardır. Fatih malmüdürü vazifesine başlamıştır. Maarifte Değişiklikler Ankara, 1 (H.M.) — Ma- arif müşsteşarı ile bazı mü- dürlerin — değişeceği — haheri mevsimsizdir. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve Yük Arabası lt Hasan B. — Allah Allah... Burada bir kalaba- hk var. Nedir acaba? Gidip görelim. 2: Hasan B., — valb at niye böyle yerde yatıyor? Pazar ola arabacıbaşı... Bu za- e yükü ağır geldi, Ba- ı & Hasan B, — Ne imiş Arabacı — Sabılmıyan — ki taşıyamadı ? .ıık..'u'ıı'ı...ı geselesinin lade