5 Ekim 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Ekim 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Lıderlerm Son | | Kadın Rekabeti | Devlet Ve Osmanlı Bankalarının Vaziyetleri Ne Olacak?.. Konsorsiyom Heyeti Reisi İzahat ıhat Veriyor.. Nutukları Ve Halkın Fikri Fethi Bey ve İsmet Paşa, perşembe günü Mecliste matuk ve programlarını okudular. Yapılan vait ve bilmukabil Fetbi Bayin — serdetiği tenkit hakkına halkta hazıl olan intibaları biz aşağıdaki satırlarla tezbit edebildik : Sami Bey ( 1887 No.lı oto- mobilin sahibi ) — Fethi Bey, meclisteki nutkunda hükümetin, alacakları için hapis cezasını terviç etti- ğini, vergilerin çok ağır oldu- ğunu söylüyor. Filhakika alacak için hapis gayrı medeni bir usuldur. Bu- mu, artık, hükümetin alacak- ları için de tatbik etmemelidir. Ben otomobilcilerden, musak- kafattan ahnan ağır vergilerin tahfif —edilmesi fikrindeyim. İsmet Paşa bunu vadediyor; bu vadinin müsbet neticesini beklerim. * Ali Galip B. (Yeniköyde, Ayanikola mahallesinde 251) — Fenni ziraati memleket- te teşvik etmek için traktör- lerden vergi alınmamasına ta- raftarım. Hükümet bu nokta- da haklıdır. Sayım vergisi, kazanç, musakkafat, muamele vergisi ağırdır. Fethi Bey, bu vcrgılenn azaltılmasını — iste- mekle iyi yapmıştır. Yeni hü- - kümette vergileri azaltacağım, diyor. Temenni ederim ki bu vait tahakkuk etsin. * Cevdet B. (Fatihte, Bahri- siyah Servili talebe yurdunda 1 8)- Fethi Beyin tenkitlerin- de şu noktalar doğrudur: 1 — Murakıp bir fırkaya lüzum vardır; Fethi Beyin fır- kası bu noktadan memlekete hayırlı olmuştur. 2 — Devlet bütçesinde tağâbrufa lüzum vardır. 3 — İzmir, Bahkesir, Mani- sa'daki tezahüratın sebepleri; Fethi Beyin nutkunda söyledi- ği şeylerdir. İsmet Pşanın nutkuna gelin- ce: 1 — Şimendiferlere lüzum vardır. Ancak: Bu siyaset, memleketimizin içinde bulun- duğu mali ve iktısadi şerait göz önünde — bulundurularak yürütülmelidir. ve bu siyaset maliyemizi sarsmamalıdır. 2— Bir kabine reisinin va- tani endişelerle yapılan ve | Bir . —Adami Ölümle | Tehdit Etmişler — | İstinye'de oturan Muammer Efendi ayni evde oturan Zehra Hanımla nişanlarımış. Evvelce Zehra Nanımı almak istiyem- lerden — Neşet, — Ali ve Yusuf namındaki — adamlar dün gece Muammer Efendinin yolunu keserek dövmüşler ve bu kadarla da kani olmıyarak Zehra Hanımdan vazgeçmediği takdirde öldüreceklerini mek- tupla bildirmişler, Zabıta bu adamları yakala- mıştir. Türksİtalyan Mah: kemesinde Ayın on birinde Türk - İtal- yan muhtelit mahkemesi, hü- kümet aleyhinde açılan üç davaya bakacaktır. Bunlardan bir tanesi, mülga Harbiye nezaretinin aldığı iki buçuk milyonluk malzeme bedeline ait davadır. Yankesiciler 1 — Kırlangıç vapuru tay- fasından Mehmet Ef. Balıkpa- zarında bir birahanede rakı içerken cebinden (25) lirası çalınmıştır. 2 — Kadıköy'de oturan İb- rahim Ef, nin Sirkecide tram- vay içinde saati çalınmıştır. Açığa Çıkarılan Muavin Beyoğlu merkezine merbut Hendek mevkü, komiser mua- vini Hamdi Ef, açığa çıkarıl- mıştır. yapılacak tenkitlere tahammül etmesi gayet tabiidir. * Hasan Tahsin B. ( Fatihte talebe yurdunda 13 ) — Alacak için hapis gayri medeni bir keyfiyettir. Bunun hükümet alacağı için de tat- bik edilmemesi lâzımdır; İs- met paşa bir iş ve işçi kanı- nu yapılacağını temin ediyor. Bu noktada kendisini takdir ederiz. Böyle bir kanuna ihti- yaç vardır. Kabine reisimiz: baremde büyü memurları düşünmenin zaruri olduğunu söylüyor: ih- tisas kelimesini vâsi manada almalıdır. Bu kelimenin şümu- lüne küçük memurlar da gire- ı bilir. Son kabul edilen kanun ile bankalar konsorsiyomuna (Dö- viz) mübayaası için verilen salâhiyet üzerine konsorsiyom beyeti reisi Nurullah Esat beyle görüştük. Kanunun se- meresi ne suretle görüldüğünü anlamak istedik ve öğrendik ki murakabe heyetinin mesaisi otomatik bir şekilde devam etmektedir. Yani İngiliz lirası bilâ kaydü şart (1030) kuruş- taki hymum muhafaza etmek- Evvelcı muhtelif bankalara istinat eden mübayaayı şimdi kendi parasile konsorsiyom bizzat yapmaktadır. Osmanlı bankasının bu işteki rolü de- poziterlikten başka birşey de- gildir. İngiliz lirası hissedilecek derecede düşer düşmez acen- teler tabit bir şekilde konsor- siyom hesabına mübayaa et- otomatik olarak muhafaza edi- Hırsızlıklar Son Yirmi Dört Saatin Hırsızlıkları 1 — Vezir hanı arkasında oturan sarraf Mehmet Ali Bn evine giren hırsız (2) altın saat, elmas iğne ve bir gramofon çalmıştır. * 2 — Küçükpazarda bahçı- van Ömer ağanın bir çuval bamyasını çalan Ahmet yaka- lanmıştır. 3 — Beşiktaşta köprülü hamam arkasında oturan Selim Efendinin evine hırsız girmiş, bazı eşyalar çalmıştır. Düğüne Çağırılmadığı İçin Kızmış Beşiktaşta oturan kebapçı Osman Efendinin evinde yapıl- makta olan sünnet düğününe davet edilmediğinden hiddet- lenen kahveci Mustafa, bira- deri Osman ve kör Mehmet namındaki adamlarla beraber düğün evine giderek küfür edip tabanca — teşhir ettiklerinden yakalanmışlardır. (Bu muamelât neticesinde bankaların biraz istifadesi ol> duğunu ve sarrafların bir mik- tar mutazarrır. olduklarını da piyasadan — öğrendik) Devlet bankası meselesi etrafında da bazı malümat aldık. Bu ma- lümata göre Devlet bankası fartık tahakkuk etmiş bir iş olarak telâkki edilmek lâzım- dır. İhraç bankasının tabiatile ü banknot çıkarmıya hak- vardır. Fakat bu iş para kıymetinin — tesbitinden sonra yapılacaktır. Bu şekil, daha muvafık görülmüştür. Devlet bankasınım Osmanlı sının da diğer bankalarla bir- likte elbetteki iştirak hakkı olacaktır. Osmanlı bankası an- cak Devlet bankasına müvazı sürette — muamelâtina devam edip etmemekte serbesttir. İçki Âleminde 'İş Usturaya Dayanmış Büyükdere'de Şule birahane- sinde rakı içmekte olan Bed- tos ve Viçen bir alacak yü- Zünden kavga etmişler. Bedros ustura ile Viçeni yüzünden yaralamış ve yakalanmıştır. ule birahanesi sahibi Osman FJ ırıhıneımı vaktinde kapat- onun hakkında da hkıbıtı bıılııııııdı Bir Mektebin Resmi Mührü Çalındı Kâabataş'ta — Gazi Osman Paşa orta —mektebine dün ıul 17) de — mektep MĞM görmek geluı biri mektebin resıni müh- rünü çalmıştır. Maçlar Yapılmadı Şilt ve İstanbul resmi mü- sabakalar şampiyonu Fenerbah- çe ile ekseriyeti Galatasaraylı oyunculardan mürekkep İstan- bul muhteliti dün bir maç yapacaktı. Hava bozuk olduğu için bu maç kalmıştır. Bittabi Galatasaray ve İstanbul kulüp- leri tekaütleri de oyniyama- mışlardır. Otomobilde.. Gazi Hz. nin Bir Muallim, Yanındaki! Flalk - Fırkasına Kadınlara Ne Yapmış?.. ı Almanca muallimi İbrahim Etema Bey yanında beş kadın olduğu halde — otomobil ile Kadıköyden Bağlarbaşına git- mekte iken sarhoşlukla yanın- daki kadınları ve şoförü silâh ile tehdit etmiş, müdahale eden polis Kemal Efendiye de tabanca çekmiş ve dövmüştür. Hakkında tahkikat yapılmak- tadır. Beyazıttaki Köşe Fen fakültesi köşesinin açık- ması için Cemiyeti belediye tarafından tahsisat verilmiştir. İnşaata bir haftaya kadar baş- lanacaktır. Esrarkeş Raufun Marifetleri ... Esrarkeş Rauf Uzm Yu- suf — mahallesinde — naralar atarken — mahallenin muh ları Ali Ef, kendisine öğ vermiş, mı:yl ve e vuAıguı Rıufmhhn luımış. sövmüş, saymış; üstelik, adam- cağızın üzerine silâh atmış ve evinin camlarını kırmıştır. Kaçak Rakı Arnavutköy iskelesinde Be- kir isminde bir şahıs 12 okka kaçak rakıyı sandal ile kaçırır- ken yakalanmıştır. Rakı müsa- dere edilmiştir. Çocuk Çocuğu Yaraladı 15 yaşında Hilmi isminde bir çocuk Beşiktaş sinemasın- dı avukat Mustafa beyin oğ- lu 13 yaşında Bahattin Ef. yi bi ile tır. Bahat- ıî:.kE!. hııiıney'mhn? yatırılmış, Hilmi yakalanmıştır. Tramvayda Yankesicilik Sirkecide Aydos otelinde oturan Osman Efendinin, tram- vay ile Sultanahmede gider- ken cebinden (60) lirası çalın- mıştir, Yangın Ortaköyde —oturan — tütün amelesinden Nuri Efendinin evinden yangın çıkmış, söndü- rülmüştür. Serbest Fırka Ocakları Bugün öğleden sonra Ser- best Cümhuriyet fırkasının Parmakkapı nahiye ocağı saat on dörtte açılacaktır. Eyip ve Ramiz ocaklarınm küşat me- rasimi yınıı xapılıuktır Hediyeleri Anadolu gazetesinin yazdığına göre Reisicümhar Hazretleri ev- velce yaptıkları vade tevfikan kendilerine millet tarafından he- diye edilen bütün arazi ve emlâki Halk Firkasına devretmişler ve muamelesini yaptırmışlardır. Millet Meclisi Reisi Fethi Bey Geldi Serbest Cümhuriyet — Fırkası lderi Fethi Bey bugün şehrimize dönmüştür. Adliye Vekili İstanbulda Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey hususi işlerini görmek için bugün şehrimize gelmiştir. Bir Komiser Muavinini Soydular Saraçanebaşında Mektep 2s0- kağında oturan Üsküdar merkezi mürettebatından komiser muavini Avn. Efendi gece evinde uyurken pencereden hırsız. girmiş, Avni Efendiye ait polis tabancası Hle bir kat sivil elbise çalmıştır. Hır- 81z aranmaktadır. Dün Gece Bir Kadını Vurdular Dün gece Sirkecide Teakya Inkınhımdı bir cinayet olmuştur. gün evvel hapisaneden iki huçıılı sene mahkümiyetini ge- çirerek çıkan Kâmil isminde biri Hacer isminde bir kadımı sırtından bıçakla vurmuştur. Bu cenada bira- hane altüst olmuştur. Mesele bir kadın kıskançlığından ileri gelmiş- tir. Hacer hastaneye yatırılmıştır. Carih, polisler tarafından yas kalandığı zamanı — Ne telâş ediyorsünuz? Bu kadını ben vurdum. İşte o kadarl Görüyorsunuz ki, gidiyorum de- miştir. Meseleye müddei umumilik vazıyet etmiştir. Rus Filosu Geldi Bir Kruvazörle iki Torpitodan mürekkep bir Rus Filosu dün ge'miştir. Filo kumandanı bugön resmi makamatı ziyaret edecektir. Bugün ayni filoya mensup iki tahtelbahir daha gelm litir. E Darülfünun Emini Neşet Öm A F e yalişir efir Fot el Yunan Başvekili Ankaradan - bildirildiğine göre Yunan Başvekili Mösyö Venizelos ayın yirmi İikisinde Ankarada bulunacaktır. Yunan Başvekili İzmir tarikile gelecek, İstanbul tarikile dönecektir. Macar Başvekili Macar Başvekilinin 29 Teşrini- evvelde Ankaraya gelmesi tekars rür etmiş gibidir. Atletlerimiz Atinada Atletlerimiz Atinaya varmış- lardır. Müşabakalara 12 Türk, 35 Yunan, 20 Bulgar, 21 Romen, 20 Sırp genci girecektir. 34 Felemenk Sefiri — Mem- leketine gitmiştir, [Devıııı 3 üncü ııyı.a.ı l Son Posta’nıı; Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B Ve Kedıler I 1: Hasan B. — Pazar ola kedi başı... Bu kala- balığı ne topladın ? t ' 2: Tekir kedi — Hasan B. ben de fırka yapıyo- [ rum. Devletin kilerinde bazı fareler var. | 3: Hasan B. — Hay yaşıyasın çuvalının etrafında bir fare kalmadı. *1 Hasan B. — Fetbi Bey... ı—ıw-ıuıııııt"'ı dıı.H-yııııhnmıyu.b—d.pıı.ıın.ııın” ü