5 Ekim 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

5 Ekim 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Teşrinievvel “da bir takım dedikodular önüyordu. Kodamanların kol tuları altma gizlenen bir ta- ka fırsat o kahramanlarının ala, hayale gelmiyecek işler başararak on binlerce lira ka- n görülüyordu. Bu #ada hükömetin müzahereti ük bazı şirketlerde kurulmuş” Bu şirketler para kazan- > Yolunu tutmıyacak, bilâ- hayatı ucuzlatmak, iktısar ti faydalara vesile olmak gi- e teşkil olunmuştu. Fakat n alara bir takım himayeger- Yizden çok çirkin ihtikârlar Ve sharsızlıklar yapıldığı, mille- ta mütemadiyen * soyulduğu Grlarda; birer fısıltı. halinde ; dolaşıyordu. Bilmem yalan, bil- çe» sahi. Bununla beraber ya, Hliaların herhalde bir men- olmak lâzımdı. Karşımızda beterin ie al deri en koyu faaliyetleri anında ticaret Ve ziraat Mazı bulunuyordu. meb'usu Rağıp bey, , dedikodulu iddiaların tini, mes'ul nazırın ağ- işitmek istiyordu ve # Ve bunlar memleketin Mahsulâtıni istihlâk ettiler. İicede ise bir“ takım kime eler zengin oldular, Ahmet Nesimi Bey hiç değildi. Sanki ne istendiğini anlama- Edasını bozmadan ce- YAP verdi, © Bu şirketlerin niçin te- ettiği meselesi mi? sabık nazırın ayı anlamazlıktan “gele- mukabele etti: > Bu şirketlerin, başkala- Taa aradığını, çok ucuz kapattıklarını elbette iniz de duymuşsunuzdur. AY. Ragıp Bey, sözlerine ayyaş bir şekil vermiş 7 ? Fakat Nesimi Bey bir. soğuk kanlılıkla verdi: âni kastediyorsunuz, Fakat efendim, bu Kl ni? daha ileriye götürmek isteme- di ve şu sudan cevapla iktifa ettiz he Ticaret nezareti bu şir- ketlerin müdürlerini davet edip serbest muamelâtta bulunma- yınız mı demeliidi? Zırva tevil götürmez, diye bir söz vardır. Ben bu sözlere zırva demiyeceğim. Fakat sabık nazır una çabalıyordu. Or- tada elle tutulacak Okadar katılaşmış bir hakikat vardı. Bu hakikat o kadar kuv- vetli idi ki en maharetli man- tık oyunları bunun karşısında cılız mugalâtalardan başka bir şey olamazdı. Ragıp Bey bir sual daha sordu: — Bu meseleler hakkında © zaman nezarete hiç şikâyet edildi mi? Nesimi Bey tek hecceli bir kelime ile cevap verdi: Erzin Yolunda Üç Haydut Bir Arabacıyi Öldürdü Erzin 27 (Hususi) — 25-26 gecesi, o Ceyhandan (Kudret kulağı yolu ile Erzine gelen arabacı Hi şavuşla ar kadaşı Salih Ağa Erzine bir çeyrek (oo mesafede yeğin ocağı denilen yere geldikleri zaman Önlerine üç silâhlı adam — çıkmıştır; o Bunlar, hayvanların başıma sarılarak arabayı durdurmuşlardır. Va- riyeti gören Salih ağa araba- lun yan tarafına sap- iş kaçmıya o başlamıştır. Fakat arkadan atılan kurşun lardan biri, kaburgasına isa- bet ederek omzundan çık- mış ve biçare adam derhal ölmüştür. Fakat kurşun ses- lerinden ürken beyğirler yols yiz devam eden maktul arabacının evine kadar gelmiş, kayda durmuşlardır. ydutlar, Hüseyin çavuşu soymu$, yvanlarını almiş, kaçmışlardır. — Vak'a geldiği zaman evinde olmadığı an Gök Mustafa isimli bir sabıkalı zan altına alın- mıştır. * SİLİHTARAĞA VE SÜNNET KÖPRÜSÜ (103) bin liraya ihale edilen Silâhtarağa ve Sünnet köprü- lerinin betonarme olarak inşt- sına dünden itibaren bşlan- müşlır. Bir sene içinde ikmal edilecektir. KÜÇÜK ÇEKMECE YOLU (210) bin liraya ihale edilen Topkapı - Küçükçekmece as- falt yolunun toprak tesviyesi bitmiş, taşları taşınmıya baş- lamıştir. YALOVA - KARAMÜRSEL YOLLARI Yalova - Kaplıca yolunun dört kilometrelik kısmının, Ya- lova - Karamürsel yolunun da tamamının toprak - tesviyesi bitmiş ve yarısının da taşları taştomıştır. DOKTORLARA SON: POSTA“ İttihatçılar Divanı Âlide Hesap Veriyorlar. Sıra İhtikâr Meselesine Gelince | Sabık Nazıra Sordular: “Ucuz Alıp On Misline Satanlar Niçin Himaye Edildi? | Büyük, küçük herkesin ağ- | Sabık ticaret nazırı bu bahsi — Hiç.. Esasen Ragıp Beyin bu cevap lara aldırış ettiği yoktu.İthamla- nna devam ediyordu: — Bu" şirketler teşekkül edince ticareti inhisar altına almışlardı. Bir takım vaziyet- ler yapılmak suretie ticaret ediliyordu. Meselâ şekerlere vazıyet edilmiş ve alınan fiattan on misli fazlaya satılmıştı. Bu işler ticaret - nezaretine “ait değil midir? Nesimi bey reddetti: — Hayır, dedi, ticaret ne- zareti iaşe işlerile meşgul olmadı. Bu cevap ta eksikti. Çünkü ortaya atılan iddia, ticaretin bazı şirketler tarafından inhisar altına alındığı idi ki buda herşeyden evvel ticeret neza- retine ait bir mesele, hem de çok mühim bir mesele idi. Susığırlıkta S. Fırka Kazanıyor Susığırlık, ( Hususi ) — Dün belediye intihabma ait nam- zetler her iki fırka tarafından otuzar adet ilân edildi. Halk fırkası o namzet — listesinden on kişi birden istifa etti. Lis- tede hasıl olan bu boşluğu doldurmak için Halk fırkası adam bulamıyor. Halk müte- madiyen akın halinde Serbest fırkaya kaydolmıya koşuyor. Serbest fırkanın kısa bir müd- det zarfında azasının mecmuu yedi yüzü geçmiştir. İntihap .bugün bir sürü münakaşadan sonra ancak saat ondörtte başlıyabildi, Sandığın açılması iki saat edebildi. Halkın reyini o Serbestcilere atması Halkçıları endişeye düşürdü. İntihabın devamına mani olmak için encümen reisi ve diğer bir aza vazifelerini terk ile çekil- diler. Bu iki zat Halk fırka- sından, mütebaki dört encü- men azası serbest fırkadandır. İbtilâfın Sebebi rey pusula- larınin resmi olup olmamasıdır. Serbest fırka rey pusulala- rın mühürlü olmasını istiyor ki bu talepleri kanuna mutabık- ür. Encümen reisi ise mühür- süz olabilir diyor. Bu yüzden intihap geri kaldı. Ekseriyet Serbest fırkada, belediye inti- habında biç şüphesiz kaza- nacaklır, Sadık Talât Kaçak Cibre Yakalandı Müskirat inhisar omemur- ları tarafından (o Kumkapıdı Keropanın evinde taharriyat yapılmış 140 kilo kaçak sala- mura bulunarak imha edilmiş fıçılar da müzayede ile satıl- mıştır. ——. TÜRSPORUN FEVKALADE SAYISI Türkapor bu hafta ikinci Uk sayısını renkli, harikulâde ae pa kapağı içinde 50 reshmle, gek cazip ve mütenevvi münderecatin 36 sahife olarak neşretmiştir. Türkapor' bu nüshasile seve seve okunacak ve bakilicak birçok yazılar ve resimleri havidir. Türksporun bu sayısı spor için olduğu kadar Türk gızsteciliği ve mat- basclığı. için de bir karançlır. TR Je aşe komptime kolatli) & rıdra SON POSTA BEDAVA pan ği 4 a . .. İstifade ediniz 1 — İlân 5 satın geçmiyecektir. 2 Her östır 4 kelime hesap edi — Her ilân $ din kuponu ekle. 4—Her 3 sıtırdan fazlasına 2 kupon ilâve edilmelidir. $ — Her kupan üzerindeki tarihten bir hafta müddetle muteberdir. m yı okuduktan sonra kuponunu saklayı- nız. Bundan 5 adedini ilânımz ile birlikte bir zarfa koyarak posta ile idarehanemize gön- deriniz. lânınızın gazeteye gir- mesi için bu kadarı kâfidir, —s SON POSTA —— BEDAVA İLÂN KUPONU 5- Teşrinievvel - 1930 HANIMLAR TERZİHANESİ —Bahçe- kapı Rasimpaşa hamı 12 No, Telefon İstanbul 4057 TÜRK KADINLARI BİÇKİ YURDU— İnci ders senesi için talebe kaydına Başladı. Divanyola Telefon İs: 2038, HÜSEYİN ZEYTİN YAĞINI — Dalma Kullanınız. Yemekleri izi nefis ve İeazetli yemek İster misiniz? Behemehal Hüseyin teytin yağı İle pişiriniz. İstanbul Zindan kapım Babacefer türbesi karşınındaNo.53 ÜMİT SABUN VE ZEYTİN YAĞ TİCA RETİ —Taklit sabun ve mahlüt yağlardan “ukınmak İsterseniz eniyi, enucuz, en temiz mal satan depomurm bir defa uğrayınız. İstanbul Zindenkapısı Babaca- ter türbesi karşısında No.53 Hüseyin. Mühim fırsat — Az sermaye ile ka xanmak İsterseniz. Anadolukavağında 97 mumaralı hane ve altındaki dükkân hem satılık ve hem kiralıktır. Üşküdur'da çarşı boyunda (126) , nuttaralı bakkal Ahmet B BEYOĞLU GÖBEĞİNDE KİRALIK ODA — Namuslu silede, temiz, büyük, TKİRALIK HANE — Üsküdar Paşeli- mam Değirmen arka sokuğı No. 8-5 süstakil üst kat, İçindekilere müracaat. | ZAYİ — 2674 mumaralı şoför ehliye- ini kaybettim. Yenisini çıkaracağımdan eskisi mawteber değildir. Nurullah KİRALIK HANE Aksaray Haseki Bakibey sokağı İl numaran dört ada, terkon elektrik içindekilere müracaat, Tramvaya bir dakikadır. Tatbik Edilmemiş Bir Tarife... Gümrük tarifemizde nakış- hı, çiçekli kumaşlardan, saten dimi, kaput bezi gibi kumaş” lara nazaran © 23 fazla güm- rük almacağı yanlı olduğu kalde tarifemizin buraya te- mas eden fıkrası şimdiye ka- dar tatbik edilmemiştir. Dahili ensucalımızı korumak için bu madde bundan böyle tat- bik edi'ece! İ | Buniyet balış Sifa 7 | Bugünün Mesciclerinden | Cevabım — I Baş tarafı 1 inci sayfada J Benim mensup olduğ hırka tam bu esastan ğer tur. Yani bu fırka Gazi Mus- tafa Kemal Hz.nin Halk fır- kasının program ve mukadde- ratına lâkayt kalmamasının bir eseri ve bir mahsulüdür. Bunun en bariz delili Gazi Paşa Hr. ile Fethi Bey ara- sında teati olunan mektuplar dır. Fethi Beyefendi mektubun- da Lozan sulhnamesinin ak- tinden beri milletin çalışması- na, bükümet ricalinin gayret ve hizmetlerine rağmen mem- bir netice elde edilememiş olduğunu kaydede- rek bu hadisenin sebebi olmak üzere tek fırkalı bir meclisin murakabe vazifesini e a, eriyor. Ve em e yeme etmek ve hükümetten muhtelif işleri hakkına hesap sormak ve halk fırkasının mali, iktisadi, dahili ve harici siyasetlerine birçok noktalarda muarız kalmak ni- etile yeni bir fırkanın tesisi ri büyük rehberin - fi- kirlerini soruyor. Büyük Gazi ita eli rı cevapta aynen şöyle buyuru- yorlar: “ Memnuniyetle tekrar görüyorum ki lâyık cümhuri- yet esasında beraberiz. Zaten benim siyasi hayatta bir ta- raflı - olarak aradığım ve arı- yacağım temel budur. Binaen- aleyh ayni temele istinat eden yeni bir fırkanın faaliyete ge- çerek millet o işlerini serbesi münakaşa etmesini cümhuriyet esaslarından Sayarım.., Görüyorsunuz ki Gazi Haz- “İ retlerinin ikinci fırkayı tasvip- lerindeki başlıca amil o ser- best münakaşa ile cümbhuriyet esaslarının inkişafı fikridir, bu esasların inkişafı Cüm- huriyet Halk o fırkasınn asıl hedefi değil m'dir? Bu hedefin husule gelmesi bu fırkanm programı ve mukadderatı ile yada bir mesele değil mi- dir Hususile Gazi Paşa Hz. ye- ni fırkanın tesisini tasvip eder- ken Halk fırkasının mını ve mukadderatını düşün- mekten hali kalmamışlardır. Binaenaleyh bu hususta be- nim bugünkü fikrimle altı se- neki fikrim arasında ihtilâf yoktur ve olamaz. Ben daha ne demiştim? Demiştim ki bir reisi devlet mensup olduğu fırkadan ay- nlamaz. Bugün O mensup (olduğum fırka ne diyor ?. Bu fırka Gazi Mustafa Ke- mal Hz. nin Halk fırkasından ayrılmasını talep. etmek gibi ham bir fikir beslemekten uzaktır. Mensup olduğu fırkadan ayrleğiyı değil iki. fırkanın © Emvali metruke müdürlüğüden: Satılık maa arsa bir bap mağazanın nısıf Hissesi Galatada Mehmetpaşa mahallesinde eski testereciler yeni kalafat yeri sakağında eski 16, 6, 8, 10, 12, yeni 16, 18 numaralarla mürakkam maa arsa bir bap mağazanın Hazineye ait nısıf hissesi, bedeli sekiz taksitte ödenmek üzere 10000 Bira bedeli muhammen ile ve kapalı zarf usulile 48-10- 930 tarihine müsadif Cumartesi günü saat 14 de icrayi müzayedesi mukarrerdir. Taliplerin 96 7.50 teminatı havi teklif mektuplerr ni yevm ve saatli muayyeneden düriyeti satış komisyonuna tevdi eylemeleri. Vöğgrranlle evvel İstanbul Milli emlâk mü- ( Granüle ) ii Yazan: Ağaoğlu Ahmet K ” ları, iyet, v. '. yorgunluk, hamile ve süt Zin be : PGOTHLRAPIGUE dınlar, çocukların neşvünemalarına ka fevkinde olarak bir taralılığı arzu ediyor. Meselenin asıl ruhu, asıl can alacakve muarızlarımın kaçın- mak istediği nokta budur. Malümdur ki altı sene evvel meselesi (o münakaşa edilirken Gazi Hazretleri “Ben bir taraflıyım,,vecizesini ifade bu- yurmuşlardı. Sözlerine fikirle- rine daima sadık kalan büyük reisimiz altı sene sonra İkinci i tesisini tasvibe yürür- en ayni vetizeyi filen teyit iyidi aşili z Büyük şefin yukarıya der cettiğimiz cevaplarındaki cüm- lenin bu kere de diğer bir < kısmına nazarı dikkati cek bediyoruz. Büyük rehber diyor ki: “Memnuniyetle tekrar görü- yorum ki lâyik cümburiyet esasında beraberiz, Zaten be- nim siyasi hayatta bir taraflı olarak aradığım ve arıyacağım temel budur.,, : Bizim istediğimiz. işte bu ir taraflıktır. Başka biz değildir, m mi4 Dikkat olunsun Gazi Hz- nin lâtuf buyurdukları cevapla en ziyade ehemmiyet verdik- leri cihet Cümhuriyet ve Lâ- tir, Ve bizzat kendileri de ber iki fırkanın istinat ettikleri müşterek esasın bu temel ol- duğunu kayıt O büyuruyorlar, warızlarım. Şimdi mı in sora- rm: başka yerlerde fırkalar böyle mi teşekkül eder?, Yahut altı sene evvel teşekkül eden fırkalar böyle ini teşekkül et mişlerdi 2. O fırkalar arasın daki alâka ve münasebet böy- le midir?. Oralada gerek €sa3- lar, gerek menşe ve gerek ga- 5 itibarile derin uçurumlar arışmaz teratlar yok mudur ? “Binaenaleyh bir fırkaya mensup bir Vekil diğer fırkaya karşı ayni vaziyeti alabilir mi ?. Bizde ise bunun tamamen aksinedir. Bizde iki fırka ayni menbadan çıkan, ayni işaret noktalarını takip ederek ayni gayeye doğru yürüyen iki yolcu mahiyetindedirler. Bu yolun tini gösteren onu aydınlatan eğri büğrü karanlık ve tehlikeli örülen işaret ederek ikaz eden nur menbamdan her iki yolcunun ayni tarzda müstefit olmasın talep etmek bir günah mıdır? bir kabahat midir? Biraz insaf ve biraz haki- kate riayet yahu!.. Hayır hayır, bizim istediği- miz bir traflılıktır. Bir taraflıhk asıl bizim işimize yarar. Tas- vipl 0; esaslarımız onunki; gayemiz onunki. OO halde biz nasıl bitaraflık yani bize karşı lâkaytlık isteriz. Haki- katte (o bitarafık © istiyenler bizi ondan ayırmak istiyenler- dir. Biz bitaraflık istemiyoruz. Çünkü o büyük nur menbain- dan kimseyi ayırmak emelinde değili Bizim istediğimiz hepimizin fevkinde, hepimize ayni tarada . Çünkü hep onunki ağn Eeşsi elisişiz, obun yo” İnan yolcularıyız. Şimdi muarızlarımdan sora- nm: Altı sene evvelki fikirle. imle bu; fikirleri silda a ame idir. we şı en müessir mukavvidir