7 Kasım 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Kasım 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

em aim | ' |Halkın Sesi i Gazi Hz.nin Se- yahati Ve Halkın Fikirleri... Gazi Hz. , memleket dahilinde birkaç ay sürebilecek bir seyaha- | Altmış Yaşında Bir İhtiyar te çıkmıya karar verdiler. Halk | Yanında ile temas edip görüşmek üzere ihtiyar edilen bu seyahatin bütün halk arasında azim bir sevinç doğurduğuna şüphe yoktur. Bu sevincin ifadesini diniemek üzere görüştüğümüz zevatın fikir ve mütalenlarını aşağıya kaydediyo" rüz Etem Akif B. (Hukuk ve tı» fakülteleri mü rislerin- den) — Bir o darbı meselimiz vardır: “Güneşin girdiği yere dert girmezl,, bu demektir ki, güneş sıhhat ve (o hayalın amil ve müessiridir. Büyük Gazimiz de Türkün, heyeti içtimaiyemizin güneşidir. Nur ve hayat ilham eden bu güneş geçtiği yerlere elbette taze hayat ve saadet geti- recektir. * Yusuf Ziya B. (Hukuk tari- ni müderrisi) — Gazi Hz. bu seyahatle- rinde memleketin hali içtimai ve fikrisini yakından görmek, anlamak ve daima rehber olduğu millete hakikat ve se- lâmet yollarını göstermek fisti- yorlar. Onun nuru ile aydın lanan efradı milletin, onun ko- ruyucu ve kurtarıcı dehayı harikulâdesinin göstereceği reha ve selâmet yollarını takip edeceğine şüphe yoktur. » Ahmet Reşit B. ( Hukuku umumiyei düvel müderrisi ) — Heyeti vekile, kelimeyi ıstılah manasile kullanmıyorum, yani millet işmi yürütmiye vekil olanlar halk ile nekadar fazla .kaynaşırlarsa demokrasi o nis- pette fazla tahakkuk ve inki- | şaf eder. Reisicümhur Hz.nin halkla sıkı bir temas temini için vuku bulacak seyahatleri demokrasinin daha çok derin- leşmesine yarıyacaktır. » İhsan Kaya R.( Pangaltı, Rus sokak, (5) darülfünun me- zunlarından) — Memleketimizm Riyaseti Cümhur makamını işgal buyu- ran müncimiz ve mücahidimiz ulu Gazinin kurtarmış oldukları Anadoluya seyahatleri elbette ki aziz yurdumuzun yeni dert- lerini duyarak o dertlere te- kabül edecek ihtiyaçları temin edeceklerine kani bulunuyoruz. Kızın İffetini Kirletti Mahmutpaşa'da O Yusufyan hanında ahçılık eden 60 yaş- larında Artin isminde birisi, yanında hizmet eden Todora isminde 17 yaşında bir genç kızın iffetini kirletmiştir. Ar- tin yakalanmış, karakola gö- türülmüştür. Hırsızlıklar Şehrimizd: son 24 saat zarfında 10 hırsızlık vak'ası olmuş 100 lira para, bir gra- mofon ve 25 plâk, bir singer makinesi, peynir ve saire çalınmıştır. Otomobil | Altında. Edirnekapıda oturan kasap Röstem £ Efendinin oğln 12 İ yaşında Rüstem Vezneciler i den geçerken 2305 No.l oto- mobilin çarpmasile yaralanmış- tır. Şoför tutulmuştur. Vazife Başında Öldü İstanbul gümrük (idaresi veznedarı evvelki gün mas” başında vazifesile uğraşırker nezefi dimagiden ansızın öl- müştür. Vazife başında öler bu memurun ailesine ikramiye verilecektir. 'Bir İntihar Teşebbüsü Fener'de Bıçakçı Alâaddin | oturan Sanai | mahallesinde mektebi talebesinden Hüsnü efendi isminde bir genç, nişanlısı Muazzez Hanımla ev- lenemiyeceğini anlamış, bun- dan müteessir olarak intihar etmek istemiş ve eline geçir- diği tabancayı karnına sıka- rek ağır svrette yaralanmıştır. Yeni Meclis azaları Faaliyette Yeni şehir meclisi azasın- dan Kadın birliği reisi Lâtife Bekir H. dün Debağlar cemi- yeti katibi umumisi Cemal B. le beraber Yedikuledeki köse- le fabrikalarını gezmiş, kadın | amelenin mesaisini, yevmiye» lerile erkek amele yevmiyele- | SON POSTA DAHİLİ HABERLER Kazanç Vergisinin İtirazları... Defterdarlık Bunların ( Vaziyetini Tayin Etti.. 17 Yaşında Bir Genç Maliye şubeleri kazanç vergisi tabakkuk memurları tarafın | Olan Motörün Pervane- dan tarhedilen ve ihbarname tebliğindan itibaren bir ay zarfında kabili itiraz olan vergilere ait itiarzlar kanunen mal memurlarına yapılacaktır. Böyle olduğu halde İstanbulda kazanç vergisi itirazları bazan defterdarlığa'da yapılmakta ve bu itirazların defterdar- hkça mal memurluklarına ginderilmesi üzerinden bazan bir aydan fazla zaman geçtiği d görülmekte ve bu vaziyette olan itirazların kanuni müdde tayin etmek bir mesele : ma a Defterdarlık, defter arl :a gidinciye kadar üzerlerinden geçmiş olan itirazların mesmu kat'iyet kesbetmiş nazarile bakılacağını maliye şubelerine bil- Kanlı Bir Dün Gece Beyoğlunda İki Şoför Vruldu Dün gece saat on bir buçuğa doğru Beyoğlunda o Santral sineması önünde bir cinayet olmuştur. Fazlı isminde bir köfeci, ken- | disile dargın olan şoför Mus- tafa ile arkadaşı (o Necatiyi görmüş; eski kinleri kabarmış, bıçağını çekerek saplamıya baş» lamıştır. Mustafa kanlar içinde | yere yuvarlanmış ve ölmüştür. Kahve Tröstü Şimdi Büsbütün Geniş- Dün Akşam Cenevreye liyor Gibi... Arripiailime kaleye getirmeli | ve Türkiyede satmak için ars- | larında birlik yapan barı fir. malar bu son günlerde bu birliğe muhalif olan bazı tüc- carları da aralarına almışlar, vaziyetlerini sızıltısız bir şekle sokmıya çalışmışlardır. İthalât | emtiaları üzerine birlik yapmanın doğru olmıya- | cağı hakkında İktisat Vekâle- İ tine müracaat edilecektir. Yangın Yerinde Bir Çocuk.. Fatih yangın yerinde 3 gün- lük bir erkek çocuğu bulun- | muş ve Darülâczeye gönde- rinin nisbetini tetkik etmiştir. ! rilmiştir. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 2 : Tevtik Rüştü B. — Akvam cemiyetinde si- | da i den heyet dün akşam bare- ırfında verilmiş olup olmadığını idi. verilip te maliye (şubelerine bir aydan fazla bir zaman | olamıyacağını ve vergiye Cinayet Necati de ağır bir yara ak mıştır. Halk katılin üzerine atılmış, başka bir cinayet daha yap- masına meydan vermemiştir. Müddei umumi muavini Ce- mal bey meseleye vazıyet et- miştir. Cinayetin bir kadın yü- zünden kıskançlıkla yapıldığı söylenmektedir, Hariciye Vekili Gitti. Hariciye Vekili Tevfik Rüş- | tü Beyin: riyaseti altında, tah- didi teslihat konferansında bu- lunmak üzere Cenevreye gi- ket etmiştir, Hariciye vekili bu meselede noktai nazarımızı izah ederken: — Teslihatı müsavi surette tahdit ve sulhü temin edecek her teklifi tetkik ve kabule hazırız demiştir. Filim Faciası Maslak caddesinde (Kaçak- çalar) filmi alınırken vukubulan Haliç'te Bir Sandal Parçalandı Sandalcı, Kazaya Sebep sine Takılarak Yaralandı Dün Haliçte deniz ortasında bir kaza olmuşştur. Tahkikatımı- za göre henüz kime ait olduğu anlaşılamıyan bir motör Ha- liçten geçerken Mehmet efen- di isminde birinin sandalıra çarpmış param parça etmiştir. Bu sırada kürekte bulunan Mehmet Ef. denize yuvarlan- mış, motörün pervanesine ta- kılmış, ağır ve tehlikeli surette yaralanmıştır. Bin güçlükle kurtarılan Meh- met EF. Balat bhastansine ya- tırılmıştır. Dabağların Müracaatı MUAMELE VERGİSİ AĞIR MI GELİYOR? Anadoludan getirilen meşin | ve sahtiyanları perdahlamak | için Yedikuledeki kösele fab- rikaları beherinden kırk para ücret almaktadırlar. Şimdiye kadar bu iş için muamele ver- gisi vermemişlerdir. Halbuki şimdi maliye tahsil şubesi bu deri- | lerin beberinden maliyet fiyatı üzerinden asgari (9) kuruş muamele vergisi istemektedir. Bu talep (o karşısında (400) amelesine yol vermek mecburi- yetinde okalan altı fabrikacı Defterdarlığa müracaat ederek bu verginin (o kaldırılmasını | istemişlerdir. Yumurtalarımız Ve Yu- murta Tüccarlarımız... Şehrimizdeki ecnebi konso- loslarından bazıları ticaret oda- sına müracaat ederek Samsun ve İnebolu üzerine yumurta ticareti yapan tüccarlarımızın isimlerini sormuşlardır. Bu konsolosların, mensup ok dukları memleketlere yumurta” larımızı ithal etmek istedik- Yedikule | Anadoluda Yapacakla” Seyahat Esnasında MİLLETİ İRŞAT EDECEKLERDİR Ankara, 5 — Gazinin seyabi” € etrafında serdolunan Tbti58E lerin o hülâsası, rejimi mahiyetindedir. Memlekette Pİ” muhalefet (o fırkasının Yi kararı umumi ve daimidir. Di noktada Serbes fırkanın ii na mani olmak ne İsmet Paşa kümetince, ne de başka mutasavver değildir. Ancak kalara sokulan ban menfi mürteci anasının ifsadatına mİ” dan verilmemesi katiyen karrerdir. Cümhuriyet Halk #7. kasının umum! reisi olan Gi Hazretleri, © Cümher © <Eİ olduğu için fırkalara karşı tab atile bitaraf bir vaziyet Fakat bu bitaraflığının " | Cümburiyet müessesesinin ii İ ve zaafa duçar olmamasile de kayyettir. Gazi hiçbir buna maydan ver diyacai ii iİ sicümhur Hazretlerinin seyabâ! ri bu noktai nazardan çok himdir. Gazi, | seyahatlerinde vaziyet ve ihtiyaçların yaracaklardır. Relsicümhur Hz retlerine refakat edecek arasında iki fırkanın kâtibi YE mileri de bulunacaktır. C EH kasının umumi kâtibi Saffet — bu sıralarda merkezde, esasi! “e mecburiyetinden dolayı ihtimal Gazi Hiz, ne, Kütahya Recep Bey refakat edecektir. g Ankaranın yüksek mahafiini4 derpiş edilen en mühim nokt” büyük inthabatta Cüreh olmamdan şüphe edilen anamın barlamyi bir surellö zijata: bilim: olmamın vizmemektir. -“Gasieği ke : : z 5 ta burada çok kuvvetlidir. İ bur Hiz.nin bir buçuk ay daha fazla sürmesi ihti: di ie i bu — seyahatlerinin eği | memlekette büyük hayırlar “© cağına şüphe yoktur. “ fırkaların faaliyetine yan, bulanık suda balik istiyenlerin ümidini kıracak tedir. Bu meyanda herşeyde ul leri anlaşılmaktadır. tarafından © İpekçi Kardeşler aleyhine — açılan filim faciası davasına bu sabah ağır otomobil kazası o neticesinde vefat eden Karakaş Efendi veesesi ve skiğr Sait Bey 3 : Tevfik Rüştü 8. — Hasan cezada devam ( edilmiştir, geçen davada gelmemiş şa- hitler dinlenilmişti. Pazar Ola Hasan B. Ve Teslihatı Tahdit Konferans! Bay! Sen de bi- B. — Ben bu honieraaslar £ RA Cümhuriyetçi fırkaların bir kil etmeleri ve menfi anası” müteyallar bulunmaları için ler alınması düşünülüyor. İşi” diden anlaşılan ve kararlaşiıni” mühim ciheti, gelecek İ her id firkamn meb'us listesinde, Guz! Hazretlerince İ ve cümhüriyetçiliçi meşkük bulunm; sına imkân br ak NR İ mira ii Hasan B. — Kazar ola siyasetçi başlar... Nereye böyle? — lâhları terk konferansma gidiyoruz. i ze bir akıl öğret bakalım, orada ne yapalım? dd,