27 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

27 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

İiterine Neber Glayor) İSPANYA SAKİN- - LEŞTİ GİBİ Âi * . Fakat Âti İçin Korku Devam . Ediyor İspanya ihtilâli, şekli umu- misi ile sakinleşmiş görünü- yor. Fakat tabii — vaziyete dönülmesi ve parlâmentonun açılması — hususunda — temayül umumidir. Bu ihtilâlin müdür- leri olup hareketin akamete uğraması üzerine tayyarelerle Portekize — kaçan — tayyareci Franko ve Jeneral ( Lola ) ile “arkadaşları başka- memleket- lere gitmek için pasaport iste- mişlerdir. Franko, jenubi Amerikaya gidecek, — jenral Lola da ağlebi ihtimal Almanyaya ge- çecektir. — Fırka reislerinden kont (Romanones), bir an ev- SİNEMA ÂLEMİNDE vel tabil vaziyet hasıl olmazsa memleketin daha fena bir hale girebileceğini söylemek- tir. Allah Fransız Mı, Alman Mı? Bir Alman muharriri, bir kitap yazdı. Allah Fransız mı, Alman mı? diye kendi kendine sorduktan sonra dünkü Alla- han belki Fransız, fakat bu- günkü Allahın Alman olduğunu söylüyor ve Fransayı içtimai hareketlerde Avrupadan uzak- laşmış bir yer olarak tavsif ediyor, diyor ki: — Fransayı — Avrupalılaştır- mak İlâzımdır. Lehistanda Bir Tevkif Lehistanın maruf tayyareci- lerinden binbaşı Kobala tevkif edilmiştir. Bu zat, Bahrı Muhi- ti geçmek için iki defa teşeb- büste bulunmuştu. Tevkif edil- meden evvel de ayni maksat için hazırlanıyordu. Tayyareci Kobalanın tevkifi, Lehistan hava kuvvetleri ku- mandanı Miralay Rayhski ile Aralarının açık olmasından mü- fevellit bir hadise olmak üzere kabul olunuyor. Almanyada Sahte Rus Paraları Mı? Berlin ile Moskova arasında son günlerde birkaç nota teati edilmiştir. Bunun sebebi Al- man piyasasında (5) rublelik sahte bazı Rus paralarına te- sadüf edilmesidir. Bunlar o derece meharetle yapılmıştır ki hakikilerini sah- telerinden tefrik etmek kolay elmamaktadır. Alman hükümet bankası Rus parası bulunan — eşhası davetle bu paraları banka weznesine tevdi etmelerini bil- dirmiştir. Ayrıca Alman se- firinin — Moskovada — yaptığı teşebbüse şu cevap verilmiştir. “— Ortada sahte para yok- tur. Fakat bir tabı yanlışlığı yardır., Filhakika bir kısım paralar iki defa tabedilmişlerdir. Çünkü ayni seri mumarasını taşımaktadırlar. Nina Mak Kinney Sinema aleminde yeni bir yıldız yükseldi : Fakat esmer ve sevimli bir yıldız. Adı (Nina May Mak Kinney) dir. Ninanın en büyük muvaffakıyeti, en beyecanlı hadiseleri, en - tabil şekilde ifade edebilmesidir. Meselâ bu resimde ( Nina ) ağlıyor. Fakat hiç zorluk çekmeden, rahat, rahat, sanki içten gelen bir acının tesirile ve işte bu meziyeti içindir ki az zaman evvel intisap ettiği sinema aleminde bu esmer dilberin şayi bir şöhreti hasıl olmuştur. ve en yüksek ıldızlar derecesinde — ücret alıyor : laftada bin dolar. Sevilen Artist Bu sene en ziyade sevilen ve öhret —kazanan — artistlerden biri z_[ııııt Makdonalt )tır. Bu güzel kız, :;'ııel ve sevimli sesile derhal sahneye kim olmuştur. Şimdi (Monte Karlo) isminde bir film çevirmektedir. Bu filmde Moris alye ile birlikte çalışmaktadır. Bu film ilk baharda tamam olacaktır. Yukarda Gördüğünüz Sinemadan hoşlanan — karileri- miz için bir müsabaka tertip et- tik. Haftada iki defa sinemadarn bahsettiğimize göre, haftada 8, bir ayda 32 maskeli artist res- mi dercedeceğiz. Bu maskeli artistlerin kimler olduklarını bulup çıkararak“ SON POSTA sinema müsabak memur- hığuna ,, bildirenler arasında bir kur'a çekilecektir. Bu kur'anın cevapları baka bittikten sonra muayyen #“LÜP” ' VELEZ, Tabiatını Değiştirdi | “Lupe Velez,, bir değişiklik yap- | mıya karar vermiş: Sahnede hırçınlık ve kavgalara nihayet vermek. Bun- dan sonra kullanmak - istemediği ke- lime ye yeminlerin ve diğer bazı kaba ve hırçın şeylerin listesini yap- miş ve onları rolünden ihraç etmiş. | Fakat acaka bunlarsız “Lupe Velez,, Lupe Velexz olarak kalacak mı ? Geçenlerde bir gün “John Boles,, “Lupe,, nin hırçınlığını tahrik edecek bir hareket yaptı. Herkes. “Velez,, in coşmasını bekliyordu. Fakat mutadı bilâfına perdenin biraz arkasına doğ- ru çekilerek ağlamıya başladı. Baka- hm bu yeni “Lupe,, neler yapacak ? OLUP BİTENLER.. | “HAROLD LOYD,, in Evlâtlıkları “Harol Lloyd,, son zamanlarda |APoggy) ile (Gloria) yı kendine evlâtlık| | edindi. Ve buna karar verdiği ilk | gün evindeki bütün hizmetçileri top- ' İamış ve onlara şu talimatı vermiş. Gloria ile P. ;gy artık benim kü- çük kızlarımdır ve onların ikisine de Dayni şekilde muamcle etmenizi isti- | yorum. İkisini birbirinden ayırmama- | nızı ve onların artık kardeş - oldukla- fıni unutmamanız Vâzımdır. DOLORES DEL RİO Hasta Şimdi de hastalanmak sırası Dolores Del Rio ya geldi. Harici bütün lüksüne rağmen “DOLORES, in yaşayışı hiç te sakin ve düzgün bir hayat değildir. ve zaten o sinema hayatına karışmadan da gayet fakir ve zahmet çekmiş bir b “ndı. Amerikada Büyük Bir Şöhret Kazanan ( Marlen Ditrih ), Holivutta ( Mavi Meleği ) Çevirmiş Ve Avrupaya -dönmüştür. Resimleri Maskelerin Altından Bu Artisleri lf zin de iştiraklerini temin müsa- bir müddet zarfında gönderiln.ck (| sinemada lâzımdır. Bu müddeti ayrıca ilân edeceğimiz gibi taşra karilerimi- için arada kâfi zaman bırakacağız. Birinciliği kazanana maruf bir Tanıyabilir Misiniz ? mevsimlik bir abone ( Taşra sinema bulunan yer- lerde ayni şey temin edilecektir.) İkinciye — bir loca, beş kişiye birinci “—mevki sinema - bileti ve yirmi kişiye beşer tane artist kartı. etmek ” RAnunuevver Z7 ni SANAYİİN HİMAYESİ Nasıl Yapılabili, Ve Hahk, Usullerle? Ticaret odasti tarafından Gazi Hz. ne — verilen raporun — sanayi, alt olan kısmınin . neşrine - dü, başladık. Bu kısim iki; Öç gü daha devam edecektir. Bugünkü fasıl vergilerle himay, şeklinden bahzediyor: 1— Vergilerle himay, Vaktile yerli sanayiimizi h;, maye maksadile vnıedîlm;' olan muamele vergisinin . sana, yilmiz üzerinde yapınış olduğy ve yapmakta bulunduğu menfi tesirat malümdur. Bu itibarl, vergilerle himaye mıkııd,_ temin edilememiştir. K.ıunÇ vergisile buna müasil diğe, teşviki kanununa dahildir. muafiyetten sanayi 2 — Gümrük himayesi: Hariçten gelecek maddeler, karşı dahili yekâr resimlerle korumak. Yeni hususta birçok mamulâtı hima, tarifesi bu sanayi erba, bımızı memnun — ve tatmin ek. Yalnız gümrük tarifesinde pamuklu mensucat için mevzu resim, dahili pa. muklu mensucalı haricin re. kabetinden himaye ve ayrıca da teşvik edecek bir resim değildir. Bu resim himayekâr bir resim olmamasındandır ki gümrük miştir. yeni memleketimizde pamuklu men, sucat imalâtı, ipekli imalâh, kadar - ilerlememektedir. İptidai maddesi memlekette yetişen ve istenildiği kadar da yetişvesi mümkün olan bu nç. vi mensucat imalâtının himaye. sine ihtiyaç mevcuttur. 38—Mahalli ve mevzii rüsum da mahalli sanayii himaye ede. cek bir yol alabilirse de bun. dan İüzüumu veçhile - istifade edilmemekte ve oktruvada o|. duğu veçhile hatta sanayiimi bu beledi — resimden görmektedir. 4 — Kanunla Himaye; Esas itibarile kanunla hima. ye iki tüörlü olabilir. Zarar 1 — Teşviki sanayi kanunı gibi sanayii doğrudan doğruya himaye eden kanunlar. 2 — Yerli mal ve mevad. dın - istimali mecburiyeti hak. kındaki ahkâmı kanuniye gibi, bu himayelerini bilvasıta ya. panlar. Yerli mah ile ecnebi malı arasında fiatça yüzde on nisbetinde bir fark bile olsa yine yerli malın — tercihen istimali ahkâmı kanuniyenin, kazanç kanununun 13 üncü maddesinin tamamji tatbikinin temini. Teşviki sanayi hakkındaki mütalealar ayrıca arzedilmiştir, Sınal anonim şirketlere, sınaj kooperatiflere verilecek muafi, yetler ve imtiyazlar da kanım. larla himaye cümlesindendir. hususundaki y