29 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

29 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Yapılmalıdır? Menemen hadisesi, inkılâbın kuvvetlendirilmesi, halk tabakala- r mneşrü tamim edilmesi K ep et sarhı lüzu- E:ıu Mım’ı;u anlattı. Bu münasebetle dün temas ettiğimiz kimselerin de bu husustaki fikir- lerini ve bu vadide yapılması lâ- zngelen şeylere alt mütalealarım sorduk. Aldığımız cevapları aşağı- ya yazıyoruz: Memduh B. (Maltepe $birinci mektep müdürü ) — İnkılâbımızı ve cümhuri- | ankesici üleyman Yakalanı Bu Adam, vrupada Bile Meşhur Bey’elmilel Bir Dolandı! Bir müddettenberi İstanbul- da bulunmuıyan ve Avrupanın bir çok meşhur merkezlerinde yankesicilikle —şöbret — bulan, yetimizi takviye etmek ve va- ' her tarafına sindirmek — için esaslı bir program dahi- linde çalışmak - lâzimdır. Bu programın ana. hatları şunlar olabilir : t — Müallimleri teşkilâtlan- dırmak ve onlar vasıtasile mek- teplerde ve hariçte ilmi pro- pagandalar yaptırmak. 2 — Cümhuriyet ve inkılâba € dair ilmi eserler yazdırmak, bunları vatanın hez bucağına dağıtmak ve okutmak. B 4 * ğ Ali Rıza Seyfi B. (Muharrir ve rüflellif) — İnkılâp kültürünü yarat- Ü ra mak ve halk arasına yaymak Evvelâ gençleri cümhuri- terbiyesi ve ilmi ile yetiş- mek; bu, daha ziyade istik- & gp bakie semere verir. Bugün için p ise, muallimler, gençler, ocak- lar, fırka teşkilâtları, memurlar — her vesileden istifade ederek — çümhüriyetçiliği ve cümhuriyet immannıi ber tarafa yaymalıdırlar. * Hükümet tez halkı memnun edecek maddi bir takım mua- meleler yapmalı, mesleâ halka “ resmi dairelerde kolaylık gös- terilmesini vesaireyi temin et- melidir. Bu suretle halk cüm- huriyeti anlar ve cümhuriyet- çilik bir iman haline gelir. * (Fadıl B. (İlk mektep mu- Blakadeki —İptidal tahsilin hemen her esaslı bir surette tamimi. Eski devirle yeni * devir arasındaki farkı gösteren mukayeseli kon- feranslar verdirmek vesaire. * (Feneryolu 164) mücadele bir ma- arif ve terbiye meselesidir. Cümhuriyet ve inkalâbı. kök- Teştirmek için maarif kadro- * bı'ıldıı B. (Sirkeci Serdar Tevfik B. — İrticala İlzlare İetlk toyalli; Myikdiği çuk sene yatan meşhuür — yan- kesici Arnavut Süleyman dün | yette serserilik kanunu - tatbik edil- mek üzere müddei umumiliğe verilmiştir. - Süleyman Şark — vilâyetlerindeki — demır- yollarına gönderilecektir. Sürüri B. Tahliye Edildi Belikesir, 27 (Hususi)— İr- tica teşebbüsile alâkadar ol- mak üzere zarnaltına alınarak teykif edilen İstiklâl gazetesi sabhibi imtiyaz ve başmuharriri İbrahim Süruri ve biraderleri Sadullah ve Mustafa Beyler tahkikat — neticesinde - tahliye odümişlerdir. 1500 Frank Çalındı Dün Foto Süreyya önünde Fransız seyyahlarından Mösyö Ödresin " yeleğiinin * cebinden 1500 frangı yankesicilik sure- tile çalınmıştır. Bir Işlial Dün Zeytinburnu - civarında bir tecrübe csnasında işlial eden bir madde e "'M, Hanif isminde bir Avusturyalı ile amele İbrahim ve kenan Bey isminde bir memur yaralan mıştır. sokak 9) — İrticaa büsbütün yok et- mek için maarif teşkilâtımızı genişletmeli; halkı okutmama- lıyız. Mehdiye vesaireye inan- mak iptidailik ve cehalet ese- * Necdet B. (Sultanahmet, Meh- malıyız. Muallimler, Türk ocak- lan Halk arasına yayılmalı; Cümhuriyet propagandası yap- malıdır. Türk ocaklarımnı birkaç kişinin inhisarından kurtarmalı, yatan çocuklarının oraya gir- mesini temin etmelidir. Gençler cümhuriyet —imanını — oradan almalıdır. yakalanarak hakkında l | diğer I serseriler gibi çalışmak Üzere | SON PO_STA İstanbulda Tevkifat Yapıldı Zan Altına Alınanlar Tanınmış Şeyhlerdir Menemen hadisesini 'yapnn haydutların saçma sapan söz söylemeleri, kan içmeleri ve esrar taşımaları ilk dakikalarda tamamen deli oldukları hissini vermişti. Fakat yapılan tahkikat, bu adamların bu teşebbüslere giriş- meden evvel Manisada mevcudiyet muhafazasına ve civarında, ber nasılsa gizli bir muvaffak —olmüş — olan - ban tekkeler ile münasebatta bulunduklarını göstermiş ve bu müna- tevkifat yapılmıştır. Ciryeste hapisanesinde bir bu- |.,betle gerek Manisada, gerek Menemen, gerekse İzmirda bazi İ an dün | — Dün şehrimizde bazi kimselerin nezaret altına alınmaları da polis tarafından şüpheli - vazi- | p4 mantıki silsilenin verdiği bir neticedir. Filhakika zan altına alınanlar meşhur Nâakşıbendi şeyhi Esat Efendi ile şeyh İsmail Hakkı ve Mustafa Efendiler ve bunlar- | la münasebette bulunan 11 kişidir. Tahkikat devam etmektedir. ... © Başvekil Bu Akşa | Hareket Ediyor Carmscıdı dikleri tedbirlerin bakılacak olursa: 1 — Şimdilik İstiklâl lüzüm — görülmemiştir. bir idare tesis edilecek, - Ayni zamanda d hatgi bir irtica şısında süratle h çilme: kanun ci | verec aktır. M —Başvelül — hügün edeceğine yarın Ankarada bulunacağına ve ki harflerle yazılı |ye bir varidat temini na teslirn müdürlerinin - riyaseli birer azanın iştirakile kül eden komisyonlar satacaklardır. ( Baş tarafı 1 inci sayfada ) mahiyetine | kemelerinin yeniden ihdasmna | 2 — Sade İzmirde ve ha- | valisinde mahalli surette TATBİKAT NE VAKİT? “hürtilet ran öğleden gonra vayasniha- Eski Defterler Ve! Kâğıtlar Satılacak 1 haziran 930 tarihinden- beri bir daha kullanılmasına kanunen imkân bulunmıyan ve bir hükmü ihtiva etmiyen es- nekadar Ge'ter ve evrak varsa hazine- salile satılacaktır. Bötün dai- rokr bunları mal sandıkları- | ta içinde Batı karayeli fırtına- edeceklerdir. Lelediye ve idare heyetinden | âle 9 motörcü yet salı günü Millet Meclisinde 'vaziyek hakkında izahat ver- | mesine ve kanun lâyihasım | arzetmesine intizar edilebilir. mah- | * ALİ VE CEMİL BEYLER Afyon meb'usu Ali ve Ce | mil Beyler dün içtimadan son- BT ra Saraya giderek İsmet Pş. ya her- | ülâki olmuşlardır. ar- MÜDDEİ UMUMİ VE POLİS MÜDÜRÜ ibir | — Müddei ve Polis | müdürü beyler de yine dün sa- ya giderek Dahiliye vekiline ala ait — malümatlarını bildirmişler ve kendilerine ve- telâkki — etmiş- umumi sabah naza- | rilen emirleri lerdir. Ereğlide Tahli- siye Teşkilatı Tahlisiye umum müdürlüğü Ereğlide yeni bir kaptanlık tesis etmiştir. Buraya 10 kişi- lik bir grupla bir can kurta- ran sandalı tahsis edilmişti bir vapurlar mezarlığı halini alan Ereğlideki bu teşkilât bir tecrübe maksadile yapılmıştır. Teşkilât vasıtasile son bir haf- <.. imak- Mal | Jarında | sandal ile 10 ve 15 altında | tonluk iki motör ve 30 yolcu ve sandalcıyı teşek- | batmaktan ve — boğulmaktan bunları | kurlarıldığı için teşkilâtın ge- | İki Arkadaş Arasında Evvelâ —Bir Gürültü Çıktı, Sonra Birbirlerini Ağır Surette Yaraladılar Unkapanında Çeşme soka- ğında oturan Sürtli Tahirle Vefada İmaret sokağında Ho- ca Ahmedin evinde oturan ma- nav Haydo, dün gece saat 23 te Haydar caddesinde gürültü yapmışlar ve Haydo Tahiri bıçakla ağır surette yaralamıştır. Tahir de yere yıkılırken can havlile çıkardığı bıçağını arka- daşının — göğsüne — saplamak surelile yaralamıştır. Yaraları ağır olan iki arkadaş Cerrah- paşa — hastanesine — nakledil- mişlerdir. Sabık Maliye Vekili Ankara, 28 (H.M.)— Sabık Maliye vekili Saracoğlu Şükrü bey iyileşmiştir. Dün otomo- bille şehirde bir gezinti yap- mıştır. Bu hafta içinde İstan- bula gidecektir. Yıkılan Camiler Yaptırılacak Ankara,28 (H.M)— Edirnede fırtınadan, Erzincanda zelzele- den yıkılan ve kismen harap olan minarelerle camilerin ta- miri için evkaf tahsisat ver- miştir, Yakında tamirata baş- Tanacaktır. Mikyaslar.. 'Yakında Değiştirilecek Ankara, 28 (H.M.) — İktisat vekâletinin — hazırladığı ölçü- | ler kanunu Bütçe encümenin- de müzakere edilmektedir. Kanunda — metre — sistemi esası kabul - edilmiştir. Arşın gibi eski mikyaslar tamamen kaldırılmıştır. Kanunun mevkiüi tatbike konması için iki se- nelik bir müsaade kabul edil- miştir. Maliye Müsteşarı Ankara, 28 (H. M.) — Ma- liye müsteşarı, istifası hakkın- daki neşriyat için: Bu haberin aslı yoktur, uydurmadır, diyor. Adliye Teşkilâtı Ankara, 28 (H. M.) Adliye Teşkilât — kanunu — hazırlamıyor. Buna göre bazı — müdürlükler nişletilmesine karar verilmiştir. tevbit edilecektir. Pazar Ola I -Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: » Ps Genç — Hasan B., şurada bir İrtica akrebi | yar, onun Üstüne filit mkayorum. bak ben nasıl öldüreceğim ! 3: Hasan B. — O akrep - filitle militle Hasan B. Ve âlıııı.ıı İrtica Akrebi 4: Hazasi Bu— Akrabi ayağının altına ahai Ö irtüne bir basaraın, doğru camı cehçaneme— Fethi B. Bu Sabah İstanbula Geldi Ankara, 28( H. M. )—Sabık lider Fethi Beyle Kütahya meb'usu — Nuri Bey — dünkü posta trenile İstanbula hare- ket etmişlerdir. A Kemali Suriyeye Firar Ettiği Anlaşıldı Adana, 27 ( Hususi ) — A Kemali Beyin kaçtığı Tes- men sabit olmuştur. Husust İs- tihbaratıma göre bu adam, fi rarı esasını Adanadaki evinde hazırlamış ve on beş kadar arkadaşı ile Toprak kaleden Erzine kitmiş, orada bir nu- tuk - söylemiş, sonra tedarik ettiği Kkılağuz ve hayvanlarla hadut üzerindeki Hacılarkö- yüne gitmiş ve Kırıkhan — Fransız istihbarat zabıtasına müracaatla huduttan geçmiştir. — İktısat Vekili Bu Hafta Çekilecek Diyorlar Ankara,28 (Hususi Muhabiri- — miz) — Evvelce Devlet ban- umum mi tekarrür etmiş iken Maliye ves kâletine getirilen Abdülhalik fında istifa edeceği bekleniyor. Yerine İzmir meb'usu Rahmi Beyin getirilmesi muhtemeldir. Darülfünun Emini — Maarif vekili ile Darülfünun emini dün Maliya vekilini zi- yaret etmişlerdir. Darülfünua emini bugün ekspresle İstan- bula gelmiştir. acatımız. Artıyor 1930 senesi teşrinisanisin- de ihracatımız ithalâtımızdan 3,330,336 — fazladır. Şirket Hattı Terkediyor Mudanya - Bursa demiryı şirketi hattı terkederek gide- ceğini hükümete bildirmiştir. Hükümet, hattın devlet demir yollarınca teslim alınmasını ve işletilmesini kararlaştırmıştır. Muallimlerin Tekaüdü | İlk mekti tekaüt — lâ : tarafından tetkik edilmektedir. Gayri Mübadillere Tevziat Dün Gari mübadiller cemi- yetinde 30 bin liraya kadar olanlara para verilmiye baş- lanmıştır. a