29 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

* Ça Ğ aziye Verilen Rapor SERMAYE DAHİL- DE BULUNUR M? Kimya, Toprak Ve Tahta Sana- yit Ne Halde? Ticaret odası tarafından gerek — İz- tanbulun ve gerek memleketin umuml Aktsat vaziyetine alt olmak Üzre Gazi Hazretlerine — verilen — raporu — kısım kalım neşrettik. Sen bakis sanaylin himayesine ve germaye bahsine altti. Bundan evvel kredi ve sermayenin mühtelif şekiilerde temlel usülleri tavsiye ediliyordu. Bu- gün de sermaye ve kredinin dahilden masil Bulunabileceği gözden — geçirili- yör ve kimya sanayil tetkik olunuyor. Sermaye Ve Kredinin Dahilde Temini 1 — Makinelerin, gayri men- kul addedilrek terhin edilebil- mesinin temini. 2 — Bu esas kabul edilir- ken gayri menkulât üzerine Ikrazatta bulunan Emlâk ve Eytam bankası gibi müessesa- ftın nizamnamelerinde muktazi tadilâtın — ifası, — müessesatı sınaiyetin ticari krediden da- ha müsait ve bol şartlarla is- tifadelerinin temini. 8 — Müessesatın anonim şirketler halinö ifrağile hisseler çıkarmaları: Sınal anonim şir- ketleri ve bunların hisse ih- raçları ve bu anonim şirketlerin muhtelif suretlerle himayeleri çok mühimdir. Bunlar üzerinde yapılacak — tetkikat, —anonim şirketlerin tesislerini ve kuv- vetle doğmalarım kolaylaştira- caktır. Sınai — müessesatımız -girketçiliğe doğru gitmek ıztı- .rarındadır. Bu suretle bugün dağınık bir halde bulunan .müessesatın birleşmeleri mez- kür müesseselerin masraflarının mühim bir kısmını azaltacak, di- ğer taraftan halen olduğu gibi bazı sanayide aradaki muzır rekabeti de kladıracaktır. Kimya Sanayii En zayıf şubei san'at olup belli başlı sabunculuk, Yağ tasfiye sanayii, - Ecza ve müstahzaratı tıbbi- yedir. Sabun ihtiyacının büyük kıs- mı dahilde temin edilmektedir. Yağ tasfiye sanayli henüz başlangıç halinde olup tekâmü- le muhtaçtır. Toprak Sanayii Ç&_ıınto. Tuğla, kiremittir. imento memleket ihtiyacı- n tamamen temin ede- cek miktarda istihsal edilmek- te isede” fiatlar yüksektir; yakm bir atide mahreç aramak Kizumu hasıl olacaktır. Kireç: Son zamanlarda ma- halli istimalin azalan — kireç imalâtı iptidai — şekilde ise de dahili ihtiyacı tamamen temin eylemektedir. Tuğla ve kiremit: İhtiyacın nısfına yakınını temin etmek- tedir. Ağaç Sanayii Kerestecilik, Mobilyecilik. Memleket ormanlarının pek müssit olmasına rağmen büyük sanayiden addedilecek — olan kereste di — ihtiyacının sanayii ancak nısfını temin edebilmek- te ise de istihsalât kurutma tesisati olmadığından — hariç mallarile rekabet edememek- Bize haber verildiğine göre bir müddettenberi mezbahada usulsüz bazı zephiyat yapılmak- tadır. Usulsüz dedikten sonra bu- nun gizli icra edildiğini kay- SON “POSTA MEZBAHADA USULSÜZ ZEPHİYAT MI YAPILIYOR? Mezbahada, büyük bir baş hayvan kesilirken dır? Örfün, kanunun menettiği | rudan İstifade edilemez, ziyan |'bir meseledir. bu iş, gebe hayvan kesimidir ki netice itibarile zararı birkaç | eti dokunur, yiyenlere muzırdır; | şekilde tecelli eder. Bir defa gebe hayvan kesilmesi, hayvan nesli üzerinde müessirdir. Bu detmiye bilmeyiz lüzum var mı-| hayvanın karnından çıkan yav« | olur; sonra bu kabil hayvanların üç muayyen nizam altında ça- lışan mezbaha gibi bir mües- sesede bu iş nası! yapılır, ya- pıabilir? Bunun tetkiki ayrı Fakat bugün — muhakkak olan şey, bu. hadisenin bir em- rivaki olduğudur. Binaenaleyh, zararı birkaç tarafa şamil olan bu gizli ve usulsüz ticarete bir ân evvel mani olmak lâzımdır. GAZETELER NELER SÖLİYORLAR? Tehlike Var Mı? (MİLLİYET) te (Falih Rıfkı) B. bu serlâvha altında diyor ki: Şeriatçılığın ve Asyalılığın ya- tağı ve kaynağı kalmamıştı. Asıl inkılâp ta bu İdi. Fakat idarede, adliyede, ma- arifte, her işte zeval bulan ikilik, | eemiyetin içinde kalmıştır. Şeriat- çılığın menfaatleri kirilmiş, — ses- | leri boğulmuş adamları, ki adedi- ni birçok binlere çıkarmak lâzım gelir ve Anadolunun her köşesi- nin saf halk yığınlarile temasta- dırlar, bumlar ölünciye — kadar, kuvvet ve nüfuzdan — düşünciye kadar, her vakit aksül'ameller beklemek tabili idi, En büyük tehlike bu smıf kar- şısında inkilâp sınıfının ikiye ay- rılması, birbirine düşmesi idi. Biz sanki herşey olup — bit- miş, gibi nazariye sporları ya- parken, bu kara kuvvet yeniden yeniye müritler toplamakta, şe- riat #sözünü unutturmamak için fesadı elden bırakmamakta İdi. Son hareket, işte gene bu si- mıfın hareketidir. Bu simifin — artık Türkiyeyi Asyalaştırmasına imkân vermeyiz. Şimdi dört beş yaşındaki çocuk- larimız yirmi, yirmi beşini buls duktan sonra hiç imkân kalmı- yacaktır. — Bizim “vazifemiz, bu güne inkişaf bulmakta ve lüks eşya müstesna olmak üzere ihtiyacı tatmin eylemektedir. Yukarda arzedilen sanayi şubelerile iştigal eden İstan- | bul ve civarında fabrika ad- dedilebilecek (400) kadar mü- essese mevcuttur. sımıfın bir hareketi olduğu zaman bu hareketin sebeplerini kökten kazımak, gençliği her vakit uya- mik bulundurmak, onu tehlikeden korkutmamak, fakat ayni zaman- da tehlikesizlik gevşekliği içine id: atmamaktır. ve maatteeszüf | henüz eski terbiyenin birçox kusurları kendisinde devam eden Avrupa gençliğini halka yaklaş- tırmak, halkın içine sokmak, halka rehber, mürşit olarak sivil mektebi hazmettirmektir. Mürettep Bir İrtica Karşısındayız (CUMHURİYET) te (Yunuz Nadi) bey bu serlâüvha altında : “Şu lâvhaya bakın : Zabit vekili Kubilay bey mangasile hadise mahalline geldiğinde askerlerini biraz geride bırakarak — halkın arasında hezeyanları ” ile meşgul mütemehdinin — yanına — gidiyor, onun yakasına yapışarak yaptığı fena işten çekip çıkarmak İstiyor ve bu esnada hainlerin bir iki kurşunile vuruluyor. Sonra Çerkes Etemin en kan dökücü avenesin- den olduğu anlaşılan Mütemehdi yaralının arkasından koşârak onu düştüğü cami duvarı kenarında yakalıyor, ve binek taşına- kadar ( sürükliyerek kafasını kesiyor ve mızrağa takıyor. Ve Kurunu vusta vahşetlerini ihya eden bu manzara oradaki halk kalabalığının içinde vuku buluyor, ve ibtimal ki bu kalaba- | hk içinde faclayı hoş görenler bile bulunuyor. Herhalde itiraz eden yok. Menemen balkının hepsı'neı fenadır demek tabil mümkün | değildir. Fakat bu temaşager- lerin sükütundaki cinayeti ve hele onların içinden memnun olanların vahşetini inkâra im- kân var mıdır ? Bugün ordu müteessir, Mil- bet Meclisi müteesir ve bütün millet heyecanda — olmaktan daha tabii birşey olabilir mi? Millet böyle bir vahşeti kabul edemez. Onun için hü- kümetin alacağı — tedbirlerin ona göre kat'i ve kahir olması elzemdir, zaruridir,, diyor. Anlamalıyız (Vakıt) ta Asım Bey bu serlâvha altında şunları söy- lüyor : “Mazisi bukadar mülevves olan bir hainin bu derece cür'etle ortaya çıkıp bu türlü cinayetleri yapabilmesi hayret edilecek birşey değil midir?,, Asım Bey Menemen hükü- metine bu hadisede kusur terettüp edip etmiyeceği nok- tasının da — araştırılması — icap ettiği fikrindedir. Muhalefetin Mevkii « HÜR ADAM , da şunları söylüyor: İrticar eziniz, beraber eze- lim, Lâkin zararları tahdit etmek; memlekette nuru, hür- riyeti, fikri ezmemek; - serbest inkişaf vermek kat'iyen şarttır. Bugün muhalefet mevkiinde bulunanlar da, cürümlerince, inkılâba hizmet etmiş adam- lardır. Onlar da - memleketin evlâtlarıdır. İrtica ve anarşiden onların da içleri titrer. Türk Genci (HALK DOSTU) bu serlâv- ha altında diyor ki: Türk gencil (Kubilay) 1 unut- ma! Onun bağrını kurşunlar deldi. Of demedi. Yaşasın cümhuriyet, dedi. Delik deşik bağrından kan- lar akarken başını kestiler, gene of demedi, İnkılâp ya- şasın, dedi. Bu sesi cevapsız bırakma! Bütün — tarihin - dinlediği sesini yükselt, (Kubilay) duysun! Türk genci (Kubilay) 1 unut- ma! (Kubilay) 1 ara.. (Kubilay) yaşa. ( YARIN ) da başmakale yoktur. Benzin Müsaderesi DÜN 48 TENEKE BENZİN YAKALANDI Dün zabıtayi belediye me- murları - Beşiktaş, Kuruçeşme, Bebek taraflarında benzin sa- tan depo ve mağazaları teftiş etmişlerdir. Muhtelif mağazalar- dan, talimatnamenin gösterdiği | miktardan fazla benzin bulun- ( durdukları 48 - teneke benzin müsadere edilmiştir. Dükkân- larda bir tenekeden fazla ben- zin bulundurmak memnudur. . I Siyaset Dünyası l “ | Kânunuevvel 29 BULGARİSTANDA BURRAN- Va. Amerikada İşsiz Adedi Gittikçe Artıyor.. Bulgaristanda — dahi, — her memlekette olduğu gibi büyük ve şümullü bir iktısadi buh- ran vardır. Bulgaristan - dahi- linde 400 — bin Kıuııele vardır. Bunun 100 bini işsizdir. Köy- ü bu sene buğdayını sata- madığı için parasız kalmıştır. Hatta birçok köylerde halk vergisini ğdiyemımişür. vaziyetten istifade eden bazı komünistler, amele ve köylü arasında tahrikât yap- mak istemişler ve tevkif edil- mişlerdir. Bunlardan on sekizi eçen gün mahkemeye çekil- liler. %elııdel etmek Ş)ıere muhakeme salonuna — getirilen polisler yalan yanlış ifadede bulunmıya başlayınca komü- nistler polislerin. üzerine hü- cum — etmişlerdir.. Mahkeme içinde hayli kavga olmuştur. Nihayet jandarmalar müdahale etmişlerdir. Mahkeme maznun- lari hapisaneye göndererek celseyi tatil etmiştir. Amerikada İşsizlik Amerikada işsizlik artmak- ta devam — ediyor. Nev- yorkta son nmeşredilen bir istatistike göre işsizlerin adedi beş milyon kişiyi geçmiştir. birçok fabrikalar da hafta bir iki gün çalışmaktadır. Bu sene Amerika çiftçisi de) büyük bir sıkıntı içindedir. Çünkü mahsulünü satamamıştır. Hükümet köylüye yardım için 60 milyon dolar tahsis etmiştir. Rusyada Noel Düşmanlığı Bütün Garp âlemi bu hafta Noel yortusu — yapar. Rusya dini bayramları kaldırdığı için bugünü din aleyhinde propa- ganda günü yapmıştır. Hal- ka-Noel yortusunun manasını anlatmak için birçok propagan- da vasıtalarına müracaat edi- miştir. Sokaklarda konferans- lar, kiliseler önünde hitabeler verdirilmiş, filimler — gösteril- mişı, duvar ilânları asılmiş ve eamekânlarını Nocel aleyhinde en iyi tarzda tertip eden mağazalara mükâfat verilmiştir. . Rusyada Yeni Muhakemeler Rusyada geçen hafta mah- küm olan Sanayi fırkası men- supları bilhassa(Ramzine) şimdi hatıratını yazmakla meşguldür. Rusya hükümeti bu hatıratı milyonlarca —nüsha — bastırıp her tarafa dağıttıracaktır. Şimdi de köylü fırkasına men- sup muhaliflerin muhakemesi başlamak üzeredir. Bolşevik idar resini devirmek için çalışan köylü fırkası azası henüz mu- hakeme edilmemişlerdir. Surp Agop Mezarlığı Belediye Surp Agop mezar- lğıma ait tetkikatma devam etmektedir. Bu mezarlık ce- maâat namına kayitli - olduğu için yeni belediye kanununda- ki vakıf mezarlıklar hükmüne tabi değildir. Binaenaleyh be- lediye burada bazı lüzumlu tesisat yapacağı gibi artan kısımları için de plânlar hazır* hyarak halka satacaktır. Satış” tan toplanan — paralarla IÖ mezarlıklar yapılacaktır. y