29 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

“Menemen,, Hadisesi .“ Genç bir inkılâbın en kü- çük bir irticai hareketten en- dişe ezmekte hakkı vardır. Vakıa bir softa bozuntusunun kahve — köşelerinde — şeriate dair homurdanması, yahut üç esrarkeşin sokak sokak dola- şıp haykırmaları, bir pamuğa düşen kıvılcım gibi, çabucak ateşe çevirilecek tehlikelerden değildir; fakat zemin ne kadar sağlam ve sirayet — ihtimali ne kadar uzak olursa olsun bu — kıvılcımın — söndürülmesi elzemdir. İnkılâp hükümeti de bunu yapıyor ve yapacaktır. Ancak, herhanği bir. kıvıl- cım karşısında: “Yangın var!,, diye telâş etmiyelim. Birçok akıl hastaları vardır ki, daima kendilerini bir Pey- gamber, bir havari, yahut ta tarihin büyük simalarından biri zannederler şifahaneler, buna benzer, “ megaloman ,, denilen birçok delillerle do- ludur. Serseri ve cahil üç beş adamın, çektikleri esrar tesirile azgın ve şuursuz bir halde sokaklarda gezmeleri ve hü- kümet kuvvetlerile mecnunane boğuşmaları, tabit insanlardan beklenecek bir hareket de- ğildi. Fakat bu adamların herbangi bir irticat maksatla ve büyük hisaplarla işe giriş- tiklerini kabul etsek bile, bu küçük ihtilâl manzarası karşı- sında telâş etmemize gene lüzum yoktur. Salim bir üzviyet üzerinde 'hiçbir mikrop kolay kolay tesir icra edemez; ve son “Mene- men,, hadisesi ispat etmiştir ki, Türkiyede, halkı eski rejim lehinde bir isyana teşvik et- mek hareketi bir çılgınlıktan başka birşey değildir. Halkın cahil tabakası arasından bir tek kişi bile bu teşvike aldan- mak zafını göstememiştir. İnkılâp hükümeti bu neti- ce ile iftihar etmelidir. Bazı hükümet muharrirlerinin iddia ettikleri gibi, Türk inkılâbı, halk arasında — kökleşmemiş değildir; bilâkis, herhangi bir irticai hareketi nefretle karşı- hyacak kadar, halk, inkılâbı kendine maletmiştir. 31 mart ve Şeyh Sait va- kalarından sonra, bilhassa bu küçük “Menemen,, hadisesi isbat etmiştir ki, Türkiyede, herhan- gi bir irtica hareketi, ferdi kalmıya imahkümdur, hiçir za- man sirayet ve intişar imkânı bulamıyacaktır. ve mürteciler, birkaç esrarkeş, mecczup ve şa- ki zümresine inhisar edecektir. Her memlekette böyle birkaç eski ve dar kafalıya tesadüf etmek mümkündür. Onların teş- vik ve telkinleri ümmenin vic- danında aksi tesir hasıl ettikçe her türlü hareketleri ferdi mahiyette — kalmıya daima mahküm — demektir. — Bütün bir cemiyetin bu — münferit ve dağınık birkaç mürteci kar- gsında korku ve telaşa düş- mesine imkân yoktur. Sömestr |Tatili Şehrimizdeki mektepler önü- müzdeki Çarşamba gününden Perşembe gününe kadar sömestr tatili ';'Pıulhı- tatilinden sonra Maarif müfettişi umumi- leri — ilk ııkt:pİeı'l teftiş ve inanmak olmaz, der, onları hiyanetle itham ederler. -SON POSTA 2 — Barzıları kadını kedlyo beııı:hılu: Sırnaşık, dalkavuk - ve riyakârdır. Son da- | kikada bırnaklarını gösterir. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ İzmir Halk Fırkası Heyeti Mahkemede İzmir, 27 (H. M.) — Asliye ceza mahkemesi bugün Halk Ceviz Kıtali Bandırma Havalisinde Ağaç Katliâmı Var Bandırma, (Hususi) — Ban- dırma iskelesi civarında nazarı dikkati ceviz ağacı vardır ki son za- manda bunların bir kısmı harıl, harıl — kesilmektedir. Beheri ( 20 - 30 ) senede yetişen bu ağaçlar yok pahasına köylü tarafından komisyonculara sa- tılıyor, onlar da metre mikâbı ( 100 ) liradan Alman ve diğer ecnebilere devrediyorlar. Muayyen bir müddet için ihracatı kabartan bu yekün bir gün gelecek, bu havalide ceviz buhranı tevlit edecektir. Bu kitale Gönen, Sarıköy, Kirmastide de tesadüf ediliyor. Herhalde mani olacak tedbir alınmalıdır. Bozkurt MalatyadaZelzele Malatya ( Hususi) — Son günlerde fasılalı surette vukua gelen zelzeleler dördü bulmuş- tur. Cümlesi hafif geçen bu hareketlerden hiçbir zarar vu- kubulmamıştır. Anadoluda Kış Bu Sene Fazla Olacak Deniyor.. Karsta — derececi — hararet (—16); Diyarıbekirde (—5); Erzincanda (—4); Kastamo- nuda (—4); Eskişehirde (—3)- tür. Bu sene Anadoluda fazla soğuk ve kış olacağı tahmin edilmektedir. Manyasta| Fare İstilâsı Bandirma (Hususi) — Man- yaş nahiyesinde fareler gene çoğalmıştır. Halk ve bil- hassa zürra bu muzır hayvan- lardan çok şikâyetçidir. Her- hangi bir dam zaman duvarlar, — kaçışan — farelerle simsiyah bir manzara arzet- mekte imiş. İktısat Odaları İttihadı Ankara, 28 (H.M.) — 5 kâ- nunusanide Ankarada toplana- cak olan kongrede Odaların Zirant işlerini kendi faaliyet sahasına ithal etmesi görüşü- lürken bir “iktıs *t odaları itti- hadı,, teşkili tekl f edilecektir. Malatya Hapisanesi Malatya ( Hususi )—Malatya hapisanesi, — Sultanahmetteki İstanbul hapisanesinin sekizde biri büyüklügünde olduğu hal- de movkuf adedi, üç yüzden ziyadedir. Bunlar nafia işlerinde çalıştırılacak - olurlarsa memle- ket çok istifade edebilir. celbeden bir hayli | Fırkasının sabık idare heyetini muhakeme etti. Maznun mevkiinde belediye reisi Sezai, mutemet Salih, cevahirci Sabri, doktor Cevdet, eczacı Ferit Beyler vardı. İddianamede Fethi Beyin İzmiri ziyaretinde yapılan muka- bil nümayişten bahsediliyordu. Reiş maznunlara o vakit yapılmış olan mitinge neden lüzum ıördükluını sordu. — Serbes firka taraftarları Gazi Serbes Hazretlerinin fırkadan olduğunu işaa ederek halkı fırkalarına çekiyorlardı. Halbuki Gazi bizim fırkamıza mensuptu. Bunu halka an- ; latmak için bir miting tertip etlik. Reis sordu: , — Bu mitingi aktedeceğinizden hükümeti haberdar etti- niz mi? Sezai Bey — Bu, fırka mutemedinin ” vazifesidir. Nizamna- menin 48 inci maddesi mucibince onuü salâhiyeti vardır. Bu cevap üzerine tevcih etti. Salih Bey: Reis Bey suali mutemet Salih Beye — Evet hükümeti haberdar ettim, dedi. Mahkeme bu ci- heti hükümetten sormak tehir etti. Serserilere İş Şarktaki Demiryolla- rında Çalışlınlacaklur İstanbul mıhk(ıııclen lara- fından — serserilikle mahküm olan yankesici, tavcı, karman- yolacı gibi sabıkalıların Şark vilâyetlerinde yaptırılan demir- yollarında çalıştırılmaları ka- rarlaştırılmıştır. Serseriler ıslahı hal edinciye kadar buralarda çalıştırılacaklardır. — Dilencilik yaparken yakalanan serseriler de vilâyet temizlik işlerinde kullanılacaklardır. için muhakemeyi | i 16 kânunusaniye llanda Düzen Beledıye Bu İşe Bir Şekil Vermek İstiyor Sinemaların önüne ve şehrin muhtelif yerlerine gelişi güzel ilânlar — asıldığı bunların şehrin — güzelliğini — giderdiği görülmektedir. İstanbul bele- diyesi — ilânların şekil, yazı, ifade, renklerile talik ma- ballerini karşı variyetini tayin için bir tali- ve resim, ve binalara mataame yapmaktadır. İster Inan, İster İnanma! İzmirde çıkan yet ,, gâzetesi yazıyor: * Menemen müaasebetile “ Hürri- | supları arasında — bulun- maktadırlar. Bu gençler hadisesi alâmeti farika olarak yal- muharrirle- nız çenelerinde sakal bı- rimizden biri, mefsuh Ser- | rakmakta, bunu okşıyarak bes fırka — müntesiplerin- | birbirlerini den bir hoca ile görüş- şayan olan şu sözlerini kaydetmiştir : — Efendim, — İzmirde de irticat bir maksat ta- gyan gizli bir tarikat va mensubini — vardır. Hatta mahdudülâdet bazı genç- ler dahi bu tarikatin men- selâmlamak- | tadırlar.,, müş ve onun çok dikkate | Bu havadisi Serbes fır- kaya mensup bir hoca veriyor. Bu hoca bu teş- kilâtı bildiği halde hükü- mete haber vermiyor. Fa- kat gizlemiye de lüzum görmüyor. Artık bu baberin cid- diyet ve mevsukiyetine : ister inan, ister inanmal İktıisadi Kast Mürefte Ve Şarköy Tü- tünleri Niçin Satılmadı Mürefte (Hususi) — Bu sene Mürefte, Şarköy ve havalisin- de tahminen (350) bin kilo tü- tün istihsal edilmiştir. Fakat ortada müşteri yoktur. Bunun sebebi, bu havali tütünlerinin satıldığına dair bundan bir ay kadar evvel ortaya atılan bir şayladır. Talât Behçet Frankonun Talii İspanya Pi_)'.âr;kosunun Büyük İkramiyesini Kazandı Londra— Deyli Meyl yazıyor: İspanya isyanının muharrik ve müteşebbislerinden olup kıya- min akamete uğraması üzerine tayyare ile Portekize firar eden binbaşı Frankonun her sene Noelde çekilen panyol. - piyanlonmden - bir milyon (288,875) frank kazan: dığı bildiriliyor. Saçsız Kadınlar Rus Kadınları Saçlarını Uıalmıyacaklar Berlin, ( Huzasi ) — Sovyöt bükümeti, halka medeni bir şekil bulmıya karar vermiş, evvelemirde kadınların saçla- rının Almanya ve Amerikada olduğu gibi kısa kesilmesini emretmiş ve bunu Sibirya köylerinde hemen tatbike baş- lamıştır. Birçok köylü kadınlar “ çanımızı — veririz, — saçımızı vımeyııl diye — foryat et- mişlerse de “ Oralsk ,, mınta- kasındaki bütün kadınlar bü- yük bir meydana lophlılırık saçları kestirilmiştir. “ Sovyet Jüstis ,, gazetesinin yazdığına göre kesilen bu saçlar milli mevaddı iptidaiye müdüriyetine ait olduğundan at kıllarile karıştırılarak sanayide istimal edilmektedir. | Petrol Taharrisi Ankara, 28 (H. M.) — İktisat — vekâleti — memleketi- mizde petrol taharrisine ehem- | miyet vermektedir, Bu iş için 1931 senesi bütçesine daha ziyade para konacağı söy- lenmektedir. Maliye Memurlarına Gece Zammı İstihlâk vergisinin tahakkuk: için geceleri gaz, kolza ve sair mayiat depolarında çalışan tahakkuk — memurlarına gece zammı verilmesi istenmiştir. kahramanlarından biri iddia edi- yormuş: : — Beni — ateşe — atsanız yanmam! Kendimi “ Mika ,, gibi bir madenden yapılmış zanneden bu zırzop, delilere mahsus bir kendine güvenişle, cinmetten cinayete giden köprü üstünde cesaretle yürüdü. Onun da, hempalarınm da döktükleri kanda hepimizden birer zerre vardır. Bir kişinin kellesinden akan o aziz kır- buradadır. Kanunlarımız müsait olsay- dı, ben bu, ateşe atılsa bile yanmıyacağını — iddia — eden meczubun evvelâ kaynar suda bir banyo yapmıya mecbur edilmesini isterdim. Fakat bu adam ahrete inansaydı, ateşe girmek tecrübesini dünyada değil! €-hennemde yapacağını düşünür ve elini mukaddes bir kana bulamazdı. MK9 Sinema İlânları ' Bundan Sonra Vergiye Tabi Olacak Sinema perdelerinde, seans aralarında ticari müesseselere ait ilânlar gibi gerek sinemayı ve gerekse temaşacıları — alâ- kalandıran ve gösterilen filim- den başka herhangi bir filme ait ve gelecek seansta neşre- dilecek ilân —ve — filimlerin damga —kanunu — mucibince metre murabba itibarile mak- tu vergiye tabi tutulacakları defterdarlık tarafından — dün İstanbulda mevcut 30 sine- maya tebliğ edilmiştir. 9 Balık Bolluğu Et Fiatına Da Tesir Etti Üç gündenberi İstanbula zengin bir uskumru akımı baş- lamıştır. Dün balıkhanede altı kuruşa kadar uskumra - satı- miştir. -Perakende ılınk ta balık (20-25) kuruşa sa- tılmıştır. Bu balık bolluğu hergün (2) bin koyun sarfeden İstan- bulun et istihlâkini dün (1200) e indirmiştir. Baskül fiatı (28 - 35 ) şe satılan etler de 23- 27 ) ye düşmüştür. A Ziraat Sergisinde Mec- cani Pavyon Yakında —Ankarada açıla- cak olan ziraat sergisinde İk: tısat vekâleti bir pavyon yap: tıracaktır. Bu pavyonda yerli alâtbı ziraiye parasız — teşbir edilecektir. Karışık Gazlarla Mücadele Defterdarlık vergdien kaçır- mak Üüzere inhisar ve muamele vergisine tabi olmuyan 860 ke- safetindeki kolzalara benzin karışlırarak gaz diye satan fabrikalarla ciddi bir mücade- leye bi Dün defter- d:dık“:mn tarafından iki fabrikada bu suretle karış- tırılmış 600 kilo gaz müsadere edilmiştir. Fabrikacılar hak- kında takibat yapılacaktır.