7 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

7 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

HANEDEN - EMLÂRİ NE- OLABİLİR? Millet Namına Müsadere Edil- mek Lâzımdır? Dz>e>—)1931 SENESİNDE BİR HARP Ha mmir OLMAK İHTİMALİ-VAR MIDIR Bir Kari Soru- yor: Ağaoğlu Mu, Yoksa ?.. “Yabancı bir meb' Uus,, kalesine cevap: Yeni intişara başlıyan bir gazete, ilk nüshasında “yaban- c bir meb'us,, serlâvhası al- tında bir makale neşretti. Görünüşte, yalnız bir şahsa bücum mahiyetinde olan bu yarzı hakikatte daha ciddi ve daha acıdır. ı Sırf şahsi garez dolayısile Ağaoğlu Ahmet beye hücum eden bu makale sahibi Rus- | yada yaşıyan 40 milyon Tür- | kün, bilhassa Azeri Türkleri- | nin milli izzeti nefsini rencide etmekten çekinmemiştir. Bir Azeri Türkü olmam ha- sebile, bu muharriri, umum Türk münevverleri müvacehe- sinde şiddet ve nefretle pro- testo ederim. * Azerbaycan devletinde va- zife kabul etmekle Ağaoğlu FTürklükten — çıktı , — deyecek kadar, Türklüğün ne olduğunu anlamıyan bu cabil muharrire cevap vermek — tenezrülünde #bulunmakla kendimi küçülmüş bissediyorum. Senelerce Rus istilâsı altında inliyen bir Türk ülkesinin bir | ferdi olması basebile Ahmet Beye “Bey,, değil “Gospodin,, diye hitap eden ve "Yabancı!, diyen bu adam: “ hafızalar paslanmış ise bu cihetleri âm- | meye batırlatalım ,, — diyor. Hayır, hafızalar paslanmamıştır. *Paslanan birşey varsa o da sensin muharrir Efeudi, #enin beynindir. Senin “ yabancı ,, dediğin ülkenin evlâdı büyük Türkçü #smail bey Gaspirinski mer- Mumu, her Türk —münevveri bürmetle anar. Balkan ve is- tiklâl harplerine iştirak etmek için gönüllü olarak Türkiyeye koşan o kardeş ülkenin ev- Jâtları, Azerbaycanı halâs için Kafkasyaya — gelen — Türk ordusuna yapılan tezahürat ve nihayet son irtica hadisesinde bu vatan için şehit düşen ayni ülkenin evlâdı Kubilây bu iki kardeş Türk ülkenin birbirine yabancı — olmadığını — pekâlâ gösterdi. Sen onlara yabancı aazarile bakıyorsun! O halde Türk olmıyan, yabancı olan #sıl sensin, muharrir Efendi. Ağaoğlu Ahmet Beyin şah- siyetine gelince: Yazdığı saç- malardan utanarak makalesinin altına imzasını koymıya utanan bu muharrire şunu hatırlatmak isterim ki Ağaoğlu Ahmet Bey 1907 senesindenberi Türk tabiiyeline girmiş ve şimdiye kadar ayni tabüyette kalmıştır. Türk münevverleri Maltaya sü- rüldükleri zaman içlerinde Ağa- oğlu Ahmet B. de vardı. Azer- baycan heyeti — murahhasası” azasından olduğunu söyliyerek kurtulabilirdi. Fakat öyle yap- madı. Ve bu millet uğruna sevine sevine Mıltıyı sürüldü. Çıkardığı “gazete parçala- Dİ?, na 'Llıncc şunu - ilâve edeyim ki, bu “gazete parça- Mecbur edilmeden kimsenin boğazına sarılmıyacağını söylişen İto.gu beşverii Müsolini Vatikan heyeti arasında Dünya müthiş bir buhran | tadır. Bilirim, Fransızlar müte- içindedir. Bu buhran, önümüz- deki seneler için neler hazır- hyor? Bunu bilmiyoruz, bugün herkesin sorduğu ve cevabını araştırdığı sual budur, Müsolini, kendisine sorulan bu suale Şşayanı dikkat bir cevap vermiştir. İtalyan diktatör diyor ki: “Ben boğazıma sarılmadık- ları müddetçe harbe girmiye- | ceğim. Benin gibi cephede siperler arasında muharebe etmiş, harbin bütün faciaları- nı görmüş bir adam harp ta- | raftarı olabilir. mi? Maamafih Avrupada beynel- milel işler çok gergin bir hal almıştır. Bunun en mühim se- beplerinden biri muhtelif Av- rupa milletlerinin teslihat iti- barile müsavi vaziyette bulun- mamalarıdır. Bir kımım devlet- lerin askerlikçe diğerlerine faik bir vaziyette bulunması. Cemi- yeti akvamdaki müsavat iddia- sını gülluıç bir hale koymık Çavdarlı Buğdaylar Anadolunun muhtelif yerle- rinden — İstanbula gönderilen buğdayların çavdar nisbetleri bu buğdayların muayyen bir miktar halitası üzerinden ya- pılmakta idi. Bu buğdaylar üstüste satıldığından az çav- darlı boğday alan kazanıyor, çok çavdarlı —alanlar zarar ediyordu. Bu yüzden bir kısım köylü, satıcı ve değirmencile- rin zararlarına meydan veril- memek için ticaret borsası çavdar — tahlillerinin bundan sonra her buğdaydan ayrı ayrı yapılmasına karar ver- miştir. ları , Türkiyenin — hürriyeti için çalışan, ve padişahlara hücum eden ilk Türkçe gazete idi. Vaktile gazeteci Ali Ke- mal, Ziya Gök Alp beyin Türk olmadığını — iddia — ediyordu. Ziya Gök Alp ona bir şiirle cevap verdi. Sözümü bitirirken, muhar- rir efendiye, bu şiirin son par- l caviz bir millet değildir. Fakat ! Avrupada temin ettiği Hege- fakat | monya bütün dünyada bir fe- sat menbaı olmuştur. Avrupada bir sükün ve em- niyet havası yaratmak için ya!l- nıiz silâhların azallılması veya | tahdidi kâfi değildir. Ayni za- manda sulh muahedelerinin de tadili lâzımdır. İtalya yeni bir. siyast blok tesisi fikrinde değildir. Fakat bugün Avrupadaki gayri tabi vaziyellen zarar gören milleb ler 'arasındas müşterek menfo- Si | at tesisinden hali değildir, Biz İtalyanlar silâhlanmıya mecburuz. Çünkü komşuları- mız silâhlanmakta devım edi- yorlar.., Müsolini milletler arasirdüki müvazenesizliğin, — huzursüzlu- ğun ve iktısadi buhranın dün- yayı yeni bir harbe ve daha büyük bir Felâkete sürükle- mekte olduğuna okadar kani- dıı ki, yılbuı münasebellle | Şehit Kublâya Konyanın » İhtiramı Muallimler Menemene Konya, (Hususi) — Mene- men hadisesinde —mürteciler tarafından şehit edilen Kublây Bey için Konya erkek mual- Him mektebinde büyük bir ihtifal yapılmıştır. İhtlifale kız muallim mektebi talebeleri de iştirak etmişler- dir. çasımı okumasını tavsiye ede- rim: *“Türklük hem mefkürem hem de kanımdır, Sırtımdan alınmaz, çünkü kürk değil, Türklük hadimine “Türk değil, diyen, Soyca Türk olsada “piç- tir, Türk değill,, A Fuat ben bir nutuk söylemiş ve ayni noktai nazarı izah etmiş- tir, Bir taraftan da bu nutku- nu sesli filme aldırmıştır. Filim hem Fransızca, hem İngilizce- dir. Bütün dünya sinemaların- da gösterilmektedir. l radyoda bütün dünyaya hita- I Macaristanda İşsizlik Viyan, 4 — Macaristanda işsizlik endişe tevlit edecek derecede çoğalmıştır. (Kapsvar) şehrinde işsizler belediye dairesini işgal ederek | belediye Telsinden İaşe edil- melerini istemişlerdir. Belediye reisi işsizlere çorba verilme- sini emretmiştir. İşsizler bu- nunla kalmamışlar ve adam akıllı yardım görmedikçe be- lediye Gairesini — terketmiye- ceklerini bildirmişlerdir. Bunun üzerine belediye reisi polisi haberdar etmiştir. Polis ame- leyi dışarı çıkarmak isteyince, işsizler mahkemeye Mmüracaat ederek hıpud*l lennı ve bu Ve Talabe Bir Çelenk! Gönderdiler lene- | — İhtifalde —muallim beyler talebe efendiler ve hanımlar tarafından heyecanlı hitabeler irat edilmiş, kara kuvvetin tarihte —oynadığı meş'um rol izah, bu tehlike karşısında | Türk gençliğine düşen vazife- ler tekrar olunmuştur. Bundan sonra merhumun | silesine taziye telgrafı çekil- miş, her iki mektep talebesi tarafından — hazırlanan büyük bir çelenk şehit Kublâyın mezarına konmak üzere Mene- men Maarif memurluğuna gön- derilmiştir. Şehir Bakteriyolojihanesi Bu sene İstanbulda, bir şebir bakteriyolojihanesi açı- | lacaktır. suretle hiç olmazsa açlıktan | kurtarılmaların istemişlerdir. Rusya'da Anlaşma Moskova, 4— Bolşevik lider- leri arasındaki ibtilâf nihayet halledilmiştir . Stalin, — Rikof ve Voroşilof arasında muhtelif noktalarda ihtilâf vardı. İcra komitesi (Rikof) ve (Zinovyef)in icra komitesinden çıkarılma- sına karar verdi. Stalin bu iki rakibini bir kenara attıktan sonra diğer arkadaşlarile anlaşmıya karar verdi. Kızıl Ordu kumandanı Voroşilofun da icra komite- sinde mes'ul mevkii — olması kabul edildi. Ayni zamanda Stalin de diktatörlükten vaz geçerek mes'ul bir kabine reisi gibi çalışmıya muvafa- kat etti. Bu değişikliğe çok büyük bir “Yehdinmiyet * sifedilinekte- dir. Çünkü - Stalin, Leninin ölümündenberi ilk defa kuv- vetinden bir kısmını fedaya razı ulınuıtur Mensucat Sanayii Ankara, 6 (H. M) — Men: perdah, cilâ ve boya işlerini yapmak için bir santral — tesisi prensip itibarile kabul edilmiştir. Te- sisatın idare ve teşekkül tar- zile, fabrikalarla olan müna- sebetini tayin ve tesbit için bir komisyon teşkil edile- cektir. sucat sanayiinin Yorulmaksızın Para Kazanmak istemez misiniz? Evinize veya işinize giderken, sokak- ta gererkem veya - biyialle görüşürken her hangi bir vaka karşısında kalabi- lirsinlze. Havadis redir. biliyorsanız o — vakayı derhal görebilirsiniz. Bir yangın, bir katli, bir kaza birer havadistir. Ras- geldiğiniz vakalardan ertesi yünü ga. zetelerde görmek İstediğiz biri olumca derhal telefonumau açınız va. havadisi gözetemize haber veriniz, isim ve ad- resirizi de borak.nız. — Verdiğinie have- disin ehemmiyetina göra mükâfatımı vermeyi vazife bil Teleton suzamamüz İstanbul * 209 , dır. gezetemla | tılar $ zorla alınmıştı. ! İstida hazırlamaktadır. HANEDAN AZASININ EMLÂKİ 1 — Teşvikiyede 60 bin llralık arsa. 9 - Galatada 160 bin lrahk Mehmet Ali Paşa hanı. 3-Çatalcada 4 bin lira kıymetinde Torzalan çiftliği, 4 » Kırk- kilisede, Geliboluda, Dedeağacında, Mihaliçte çiftlikler. $ - Yenimahallede Kaptan Mehmet Ali Paşa arsası. 6 « Serencebeyde Üç konak. 7-Ortaköyde İki dükkân. 8 - Balmumcu çiftliğinde 16 parça arsa. 9 - Dudulluda 80 par- ça tarla. 10 » Alemdağında $$ parg #raa 11 - Merdivenköyünde bahçeler, 12- Beykozda Abraham Paşa çift- ği 18 » Kadıköyünde yeni yapı- lan rıhtim. 14 » İstinyede Taşocakları 15 » Nazaret apartımam. 16 - Çarşıx kapı Bankı Osmani depoları. 17 - Edirne, Tekirdağı, Silivride çiftlikler. ME- Alemdağı çiftliği 19 - Dahi bir çok çiftlikler, evler, — konaklar, arsalar.. “Osmanlı hanedanı asırlarca kanımızı — sömürdü, — canımızı aldı. Memleketi dilediği gibi kullandı. Biz sarardık, onların suratları pembeleşti.. Biz çalış- tık, onlar saraylar yaptırdı; çiftlikler, ormanlar aldı.. Biz öldük, onlar yaşadı.. Hanedan azalarının mücev- herlerini, — altınlarınıpırlantala- rını alıp kollarımısallıya sallıya gitmelerine müsaade ettik. Halbuki o mücevherlerin her biri bizim göz yaşlarımızdan yapılmıştı.. O altınlar renklerini bizim dökülen kanlarımızdan almıştı. O mücevherier ve altınlar bi- zimdi.. Bizden çalınmıştı.. Ve bizi soyan haydutların, vur- günları -beraberlerinde götü- rerek, sallana sallana gitme- göz yumduk.. Dahası var, çiftlikleri, ormanları, mal- ları, mülkleri, hanları, apartı- manlarını istedikleri gibi sat- ve satıyorlar. -Halbuki bunların hepsi bizimdi. Bizden lerine Biz nasıl olu- yor da onların bu haydutluk haklarını hâlâ kabule mül ediyoruz ? Osmanlı hanedanı bu mem- lekette bir karış toprağı kendi elile süörmüş, bir parça demiri kendi eğesile işlemiş midir ? , Saraylarımı aldık.. — Fakat * bâtapu ,, onların ?! olan emvale dokunmadık ? - Bütün bir milleti asırlarca soyan bir haydut çetesinin “ bâtapu « emlâki ne demektir?. * Zararın neresinden dönü- lürse kârdır. Artık bu tufeyli derebeyi sürüsüne milletin ma- lnı daha fazla kaptırmamak için harekete geçmek zamani gelmiştir. Hükemet derbal bütün bu emlâk arasiyi — müsader€ etmelidir. ,, Resimli Ay bunun için Bite yük Mület meclisine halk na- bir de taham- ve ek üzere