12 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Muallim Maaşları Birçok — vilâyetlerimizde — ilk mektep — muallimleri — maaşlarını vaktinde alamazlar. Hatta bazi varidatı az vilâyetlerde bu vatan mürebbilerinin beş altı ay maaş almadıkları görülür. Son tetkikler bu hakikatı bir dafa daha mey- dana çıkardı ve bu büyük derde karşı gelmek gayesile bir kanun lâyıhası tanzim edilerek Millet meclisine — verildi. Şimdi bütün Ümitler bu yeni kanuna bağlıdır. Biz dün halka bunu sorduk. Al- dığımız ceuapları yazıyoruzı Ekrem Bey ( Vefa, mektebi müdür muavini ) — Biz maaşlarımızı munta- zaman alıyoruz. Bazı yerlerde muallimlerin geç maaş aldık- larmı işitiyoruz. Maarif vekâleti, muallimlerin maaşlarım muntaraman alma- ları için bir lâyiha hazırlamak- la çok iyi etmiştir. * Sabri B. (İstanbul Erkek lisesi, Almanca muallimi) — Maarif vekâletinin —İlk | tedrisat muallimlerine munta- zaman maaş verilmesini temin yolundaki mesaisi çok musip ve — şayanı memnuniyettir. Birtakım — hadiseler ispat etti ki memlekette, cehle, fenalığa karşı ilk mektep muallimi vü- cudunu ve irfanını siper eden bir kuvvettir. Anlaşılmıyan nokta bunun senelerdenberi orta İstanbulun Ve Halkın Fikri E£Lmek Sarfiyatı İstanbulda Bir Günde (300) Bin Kilo Ekmek Sarfedilmektedir. İstanbulda -günde 250 ile 300 çuval arasında un sarfe- dilmektedir. Şehrin günlük ekmek sarfiyatı 300 bin kilo kadardır. Ekmeklerin” altına fırın — etiketleri konmasından dolayı yevmi 900 kilo kadar ekmeğin hedür olduğu söylen- mektedir. « Belediye iktısat müdürü Kemal B. bu hususta bize şu izahatı verdi: “Pu etiketler hamur halinde € mökle yük- sek derecei harareneki - fırına girdiği için sıhbi bir mahzuru yöktük! Filhakika bu- yüzden her ekmekte bir iki gramlık bir ziya vardır. Fakat kont- rol için başka bir usulün tatbiki imkânını bulamadık. Hamurlara konacak kabart- ma damgalar pişince kayb- oluyor. Etiket usulü kaldırı- dığı takdirde — kontrolsuzluk yüzünden balka daha hamur, daha bozuk ve daha mnok- san ekmekler yedirileceği mu- hakkaktır. Bugünkü şekil şer- rin ehvenidir.., neye — düşünülmediğidir. İlk |Kayısını Öldürdü mektep — muallimlerinin — de umumi müvazeneye alınmasile bumaaş — teehharlerinin önü- ne geçilebilir. * Yaşar B. (Galatasaray mu- allimlerinden ) —Ben taşrada iken maaş al- mak için çak güçlük çekerdim. Maarif Vekâleti ilk tedrisat hocalarının muntazaman maaş almaları için esaslı tedbirler alacak — deniyor; gazetelerde okuyor, memnun oluyoruz. * Mehmet B. (Beyoğlunda, ilk mektep muallimlerinden) — İlk mektep muallimleri hükümetin her türlü ihtimamına lâyıktırlar. İki irtica hadisesinde de cümhuriyet için canlarını feda ettiklerini görüyorsunuz. Hükümet memleketimizin her tarafında — meslektaşlarımızın vaktinde maaş almalarını temin ederse bu, bütün musllimleri memnun edecektir. YHLLRĞR Kıskançlık Kavgasının Kanlı Neticesi Kadıköyünde, Acıbademde oturan mütekait Hakkı B. zev- cesi Hidayet Hanımla yolda giderken kıskançlık: yüzündün kâvga etmişler, Hakkı B. zev- cesini göğsünden sğır surette yaralamıştır. mra — karakola — giderek şöpbelerisi - zöylemiş; ba.yür- den cinayeti işlediğin anlat- miş ve teslim olmuştur. Fakat hastaneye kadırılan kadıncağız az sonra ölmi Otomobil Şlarpışması Salih ve Ferit Efendilerin oto- mobilleri dün Pagaltıda çarpış- mış, her ikisi de hasara uğra- mışlardır. İntihar Teşebbüsü Fenerde oturan Mehmet Nafiz isminde bir genç zaru- ret yüzünden çakı ile kendini göğsünden yaralamıştır. Ceza Ve Mükâfat İçin Nizamname Yapıldı.. Ankara, 11 (H. M.) — Yeni polis teşkilât kanunu Tâyihası |. bu hafta içersinde Başvekâlete Lâyihada, polis müdürleri, resmi polisler üçer üçüncü edilmiştir. dereceye sınıf polis müdürlerinin maaşları tevdi edileceklir. merkez memurları, - sivil ve ayrılmışlardır. Yeni lâyihada dört bine iblâğ Bu suretle maaş farkı kalmıyacağından kaymakamlardan is- tiyenler de polis mesleğine geçebileceklerdir. Amir vaziyette yalnız merkez memurları bulunacaktır. Polis mensubini için yeni k idari ve taharri polis teşkilâtlar urslar açılacaktır. Adli, siyasi vi farklılaştırılacaktır. Polislerin cezalandırılma ve mükâfatlandırılma usulleri de bir talimat ile tesbit olunuyor. Terfilerle — takdirnameler esas tutulacak ve — muayyen miktar takdirname alanlar terfie hak kazanacaklardır. Bu ni- zamname yakında Şurayi devlete sevkedilecektir. Mudanya - Bursa Hattı Ankara, 11 (H.M.)— Mudanya - Bursa hattını hükümet 1 kânmmusaniden itibaren işletmiye başlamıştır. Çünkü bu battı işleten şirket zarar ediyordu. Mukavele mucibince şirket hattı altı ay sonra tekrar müza- yedeye arzedecektir Eğer gene talip çıkmazsa hattı hükümet işgal edecektir. Mühim Ves'll_(zîl_ar Elde Edildi ( Baş tarafı 1 inci sayfada ) Carramın velveleye veren bu devletlerin, Türk vatanı dahilinde istihbar teşkilâli vücuda gelirmiş ol- dukları da tezahür - etti. * Ele geçen' vesikalardan - öğreniyo- ruz ki bu nevi iştihbirata memur olan adamlar,- Paris Vesair Avrupa — şehirlerinde çalışan hirtakım' merkezlere bağlıdır. Bu merkezler, muh- telif devletlerin hesabinir çalığır. İstihbar * memurları, herhangi bir memleketten — gönderilen afyon vesair uyutucu madde- nin mereye gönderildiğini merkeze haber verir, "0 mer- kez de hesabına çalıştığı devleti haberdar eder. Gönde- vilen mal tutulunca kıymetinin üçte biri muhbire verilir. Üçte ikisi de alâkadarlar arasında | taksime uğrar. Memleketimizde —bu nevi istihbarat işi yapmakla maznun olarak Türk polisi tarafından | malâmatlarına müracaat edi- lenler şunlardır: Beyaz Ruslardan Jozef Ras- kin, İtalyan tebaasından Loran- zetti, Romen tebaasından Tri- ton, tebaası meçhul Ronzblât, tebaası meçhul Meri, Rum Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 1 : Salamura balığı — Hasan B.l Hasan B.! yahu biraz da buraya bakl! 2: Hasan B. — Allah Allah! Balıklar da |e geldi! Hayrola salamura balığı? Aleko, Rum Kostas Blokas, Musevi Jak Halyo, Salomon Eskinazi, Yasef, Ermeni Artin, sakallı Eşref. Dün bir muharririmiz, polis- çe isticvap edilen Aleko ile görüşmüştür. Beyoğlunda bir mağaza sahibi bulunan muma- ileyh polisçe gümrük muame- lesini kime yaptırdığının ve Jozef Lanski isminde - birile münasebeti olunp olmadığının sorulduğunu, münasebeti ol- madığı anlaşıldığını ve serbest bırakıldığını beyan etmiştir. Bir nevi iktısadi casus teş- kilâtı demek olan bu mesele ile adliye ve zabita ehemmi- yetle meşgul oluyor. Paralar Denize Mi Düşmüş? Haliç şirketi tahsildarların- dan İbrahim: Efendi, dün Ka- sımpaşadan köprüye geliyor- Dmuş, yanında şirkete ait 907 lira varmış. Müesseseye mü- racaat ederek paraları denize düşürdüğünü söylemiştir. Tah- kikat yapılmaktadır. Bir Şoför Ölmek İstedi Fatihte oturan şoför İzzet Fevzi Ef. ölmek için dün ze- hir içmiş, fakat kurtarılmıştır. Pazar Ola Hasan B. Ve | 3 Balık — Hasan Bey, beni bu fıçıya sok- tular. Her tarafım acıyor, ben daha ölmedim. Yepi Polis Kanunu BuHaftaBitiyor| Hangi Hayvan Mezarlıkları Biz Şimdilik İnsan Me- zarlıklarını Islah Edelim Öbür Tarafı Sonraya.. Şehrin üç muhtelif yerinde hayvan mezarlıkları yapılacağı yazıldı.Şehircilikle alâkadar bir zat bu hususta bize şunları söylemiştir: “Yeni belediye kanununda en mütekâmil ve medeni bir şehrin ber türlü — ihtiyaçları ve dertleri nazarı itibara alın- mıiştır. Bu kâanün şebirlerin ber tür- lü ihtiyaçlarına cevap verebi- lecek bir mükemmeliyettedir. Fakat bunun ihtiva ettiği her- şeyin bir iki senede fiil saha- sına çıkmasını düşünmek biraz hayalperestlik olur. Bu, bir bütçe ve para işidir. Şehrin bütçesi ve gelirleri malümdur, Beş aylık yapılacak şeyler bütçe çerçevesine alınmıştır. Bunun haricinde yazılan şeyler uydurma değil- se bile birer temenni ve mü- lâhaza mahiyetinden ileri ge- çemez.., 1100 Lirayı Dolandırdılar Sirkecide — geçen — Kay- serili Mustafa Efendinin 1100 lirasımı sahtekârlar - dolandır- mışlardır. Bir Otel Kapatıldı Tepebaşında, Venedik s0- kağında, Aron isminde birinin İuhini “Üen ll taiğin Örkedezabalk dünzabıta tarafından - kapabıl- mıştir. Kesik Çocuk Başı Evvelki gün Uzunçarşıda bekçi Recep ağanın bahçesin- deki boş fıçının içinde kesik olarak bulunan çocuk Başmın vücudu bulunmamıştır. Zabıta bu hususta azami faaliyet sar- fediyor. Bir Araba Parçalandı (253) numaralı travmay ara- başı Kabataştan — geçerken Mebmet — ismindeki sucunun arabasına çarpmış, — parçala- mış, beygirlerden bıri de ölmüş, diğeri de yaralanmıştıra Tah- kikat yapılıyor. Ziraat Kongresi Umumi #iraat kongresi dün ikinci toplantsinı yapıış, muh- telif airaf istihsalâtın ziyadeleşe tirilmesi çareleri aranmıştır. 4: Hasan B. ivsan olup ta Salamura Balığ! ün atlık İçtima Yapti Halk fırkazı teşkilâtı Kırklar — meclisinden gelebilen aza dün Baş veti altında beş saat t | tetkik ve müşahedelere dinlenmiştir. Yarın da İzt usu Celâl Beyin — şifahi mevzubahis olacaktır. Baba Katilinin Baba katili olup idart küm Şileli Süleymanın idi mü aakzen mahkemci tasdikine iktiran etmiş mann, ağlebi ihtimal yarın karşı idam edilecektir. Halk Fırkası Kon$ Halk Fırkasının kaza lerine yarın başlanacaktır. Avrupaya Giden İ On kişilik bir talebe | dün akşam — Almanyaya etmiştir M. İzzet Bey İçi Avrupada ölen müdü İzzet Bey için Darülfünut si bugün İhtifal yapacald Şüpheli Bir Ad Mehmet Zati isminde r mühendis hak bita tahkikat yapıyor. mabiyeti meçhul bir takır hatler yapmıştır, deniyor. Haylaz Çoc Sokaklarda başı boş çocukların tabsillerine hu itina. gösterileceğini — Vali miştir. | Gazi Hazretlel Gazi Hz, nin bir hafta seyahatlerine devam İçia radan — ayrılacakları bi Akşehir ve Afyon tarikile Adana ve Antalyaya gidip te Menemen, İzmir ve yolile şekrimize uğramalafi mali vardır. Tahran Sefiri Tahran sefiri Hömrev B günü mahali memuriyatin ket edecektir. Hüsrev devlet münasebatının tabil ğunu, Ağrının bize — intiki yapılan anlaşma neticesii hudut tahdidine kadar bozulmasına mani olacak birin alındığını beyan eli mesele hallolunur — olunm devlet mesaili ticariyesinit “fazlolunacağın söylemiştir. | | Maksat Anla | — Bürükselde, parlâmenta gresinde bulunan murâb mızla Fransız murahhasi © ( Bonfi ) arasısında ga kat bir mnbavere olmuş, “ borçları mevzubahs olurket sız murahhası demiştir. di « — Türkiyede — Lozatt hâkim oldukça bizden n lât beklenmemelidir.,, — Sen orada keyüne F şu — tramvaylara b halin daha kötü olurdu.