18 Nisan 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Nisan 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İspanyada Cümhuriyet Nasıl Oldu? Kıral Nasıl Gitti Halk Sarhoş Gibi So- kaklarda Bağırıyor (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Büyük şehirlerde büyük fır- tınalardan evvelki süküna ben- zer bir sessizlik vardı. Haberler biribirini takip edi- yor ve kırala kat'i -bir karar vermesi lüzumunu ihtar - edi- yordu. Nisanın 13 üncü günü akşamı saat yedide bir hususi tren ailei kıraliyi Valenceye göltürüyordu. Kıral Madritte kalmıştı. Cümhuriyetçilerle mü- sait bir anlaşma zemini bu- mıya çalışıyordu. Madritte kabine kırala mü- racaat ederek Kanunu Esaside tadilât yapacak olan müesse- san meclisinin tarih ve sureti içtimaz hakkında meşrutiyet- perver fırkası liderlerile isti- şare etmesi avsiye etmişti. Bunun üzerine kıral derhal kabineyi içtimaa davet etti, beyecanlı bir müzakereden sonra istifaya razı oldu. Kıral bu kararmı bildirirken şu şartları da koy- muştu. İspanyayı rahat rahat terkedecek ve azimeti esna- sında — kendisine — ihtiramatı lâzimede — bulunulacaktı. Ha- disat ileriliyordu. — Aralarında üuniformalı küçük zabitler bu- lunan büyük bir kalabalık kır- mızı bayrak taşıyor. ve “ şasın hürriyet, kahrolsun istib- dat » diye bağırıyordu. Kiral nihayet bir otomobile binerek Madridi terketti. Bütün resmi müesseseler riyet- bayrağı dalgalanıyordu Gelen haberler, Kiral Al- fonsun Principe Alfonsa kru- vazörile Marsilyaya gelmiştir. Sırtında sivil bir elbise vardı. Gemi zabitlerinin ve Bahriye Nazırının ellerini sıkarak ken- dilerine veda — etmiştir. bir otele inmiş ve uzaktan takip eden bir gaze- teciye tatlı bir işaretle uzak- Taşmasını rica etmiştir. Kıral, neşrettiği beyanna- mede, millet hakiki arzusunu ya- üzerinde -cümhu- kendisini cümhuriyetçilere | Kıral | Sefillikten Milyonerliğe Yükselmiş Bir Artist: Şarlo.. Şarli Şaplın hayalım yazdı. Bugün, sinemanın yarı Allahı mesabesinde bulunan, bir filmi milyonlar kazanan — Şarlonun çocukluğu ve gençliği, filimleri kadar — kasırgalıdır. Şarlonun çocukluğu çok hüzünlü ve sefil geçmiştir.. Bugün mil- yonlarca dolar sahibi olmasına rağmen küçüklüğünde karnı doyacak kadar yiyecek bula- mamış bir betbahttır. Anaları öldüğü zaman Şar- lo ile büyük kardeşi Sidney, henüz ne yapacaklarını tayin | edemiyecek kadar küçük idiler O gün, küçük Sidney, ayağına giyecek ayakkabı bulamamıştı. Karnı açtı. Çıkıp, büyük ima- | retlerden birinde çorba ile karnını doyurmıya muhtaçtı. Ölen Aanmnesinin is- karpinlerini ayağına - geçirdi. Ve sokağa fırladı. Evde Şarlo yalnız kalmıştı. Onun da karnı açtı. Ne yapa- | bileceğini uzun boylu düşün- dükten sonra ©o da sokağa çıkıp taliini denemiye karar verdi. Biraz yürüdü. Sokakta kör bir dilenci armonik çalarak halkı eğlendiriyordu. Manzara, Şarlonun karnını doyurabilmesi na yardım etti. Şarlo, yavaşça kör dilencinin yanına yaklaştı. Bir müddet sakin, sakin dur- duktan sonra kararını verdi. | Şapkasını çıkararak halktan para toplamıya - başladı. Kör dilenci farkında değildi. O bitirinceye kadar Şarlo da topliyacağını toplamıştı. | sım çıkarıp parsaya başlayınca iş çatallaştı, Şarlo, tabanları | kaldırır kaldırmaz kaçltı. Küçük Şarlonun, doyurmak | zeki, işin işini için bulduğu Fakat aykırı yol, onun dinlemiye — tahammül ettiği bir mevzudur. | nadiren ifade edinceye kadar hakların- |— dan feragat etmiyeceğini - bil- dirmiş, —muvakkaten — milletin muhabbetinden mahrum kal- dığına işaret etmiştir. Meşhür bir şahıs, Kıraliça Kıristiyanın heykelinin başımı Kaçktinişti. Pariste ve ecnebi memle- ketlerinde bulunan cümhuri- yetçiler memleketlerine dön- mekte ve alkışlarla karşılan- | maktadır. İspanyol — Fasında, — yerli muhafızlar halk üzerine ateş açarak 8 kişiyi yaralamışlardır. Muvakkat — cümhuriyet hü- kümeti, milli felâketin müseb- bipleri hakkında üÜüç dava açacaktır. Sevilde komünistler- le müsademeler olmuş, örfi idare ilân edilmiştir. Kıralın nereye gideceği ma- lüm değildir. Sabık İspanya başvekili Portekize gitmiştir. Kıralın İspanyadan ayrılması intihabatta, —İspanya halkımı tamamile hür bırakmak için ihtiyar edilmiş bir hattı hare- ket olarak Dük dö Miranda tarafından beyan olunmuştur. Sinema Artistliği Tehlikelerle Doludur da hayatı tehlikeye koymaktır. kıskanılacak kadar parlak ve mes'ut görünen ar- | Karşıdan | tistler, artist olarak yaşıya- bilmek için mukavele müdde- sıkletlerinden bir kilo indirmiye, ne de bir kilo tince ne arttırmıya mezundurlar. Bu yüzden Mary Nolan geçen sene hayatını stadyodan ziyade hastanede geçirmiştir. Dolores Del h hastalığa tutulmuş ve mu- Riyo devam- kavelesini bozmıya mecbur | olmuştur. Richard Dix geçen iki sene zarfında iki defa ölüm tehlikesi atlatmıştır. Lila Lee ve Rende Adore sahra sanatoryumlarında kay- bolmuşlardır. Holivut doktorlarından sıcak — bir ! için berki bir fikrin doğması- | Kör dilenci şapka» | karnını | bu | Sinema artisti olmak, biraz | BÖN PS İNEMA Matmazel Floranten Ken tantineskos -Şarlonun Vi yanada görüp te beğen- diği Viyanalı — Hanımdır. Bütün Avrupa kadınları, parlak bir istikbale 'nam- zet olan bu geç kz l Gıpta - ediyor. OYA Stanley Smit Lola Len Stanley Smit ( erkek ) ve ( Lola Len ) iyi — havadis filminin çok | muvaffak muş iki masıdır. Smit, genç- lik ve güzel- liği ile şöhret almış bir er- kek, Lola Len ise gözlerinin sihir. ve fü- sunile şöhret almıştır. — İyi Havadis, hissi bir Amerikan filmidir. Bx resim, Loı Anjelos sahillerinde iş bekliyen ve Figüran | denilen artistleri nasıl vakit geçirdiklerini gösteriyor. e Bu iki resim Şarloya aittir. Biri (1914) te, biri de Şarlonun son Avrupa seyahatinde alınmıştır. 16 sene zarfında genç bir adam olan Şarlonun saçları bembeyaz olmuştur. Bu da, armtm ne kuvvetli bir fikir mesaisi mr/ım;ııu ,aııerıı Televızyonla Sinemada BüyuklnkılapYapılıyor Almanyada tele- vizyonu tatbika sinemaya çalışıyorlar. ? Yani sinemayı perdede göste- Bu ne demektir, bilir misiniz rirken, siz evinizde radyonuza takılan bir aletle hem oynanan artistleri seyredecek, hemde ses- lerini ve şarkılarını dinliyecek» diyor ki: “Con sihhati- daha takip ettiği perhize tahammül edemez. Kravfordun uzun Bu yeni misallere, geçen seneler içinde ölen artistleri de ilâve ederseniz, sinema artist” | liğinin — pekte kolay olmadığı anlaşilır. * müddet | birşey | * siniz. Almanyada yapılan tecrübe- ler birçok muvaffakiyetli neti- | celer vermiş, Almanya ve Amerikada büyük alâka uyan- | dırmıştır. (Shenektâdy) de elektrik — kumpanyası bulunan sinema resimlerini Berlin, Layipzig ve | Londraya ayni zamanda ver- miye muvaffak olmuştur. Şimdiye kadar yalnız bir resim nakline m- vaffak oluyorlardı. Şimdi bütün bir filmi nakledebiliyorlar. televiyonla Bu muvaffakiyet sinema âle- minde büyük bir inkılâp ve | yenilik vücuda getirecektir. Ne İmişler ? Ne Olmuşlur ? Amerika sinema gazetele- rinden bazıları artislerin mazi- | lerini ifşa ediyor. Bunlardan birkaçını nıkledı/nruı. (Johsn Barymoor) evvelce bir gazete muhabiri imiş. (Lon Chaney) bir seyyah rehberi | imiş, sonra bir kömür made- ninde çalışmış. Nihayet artist olmadan bir ticaretanede sevk | memurluğu ediyormuş. ( Mabel Norman ) ve (Alice Joy) birer mankendi. | İngram ) Nevyork uzun müddet ame- lelik etmişti. ( Conrad Nagel ), ( Adolf | Menju ) birer garsondular. ( Pom Obrien ) Kanadada polisti. (Willian Boyd) bir hamaldı. Hulâsa bugün bütün dün- yada isimleri işidilen ve her- kesçe imalar, tanman — bu daha — düne kimsenin — bilmediği kimselerdi. Sinema — bunları keşfedip ortaya attı ve meş- meşhur kadar hür yaptı. | gazetelerin meçhul | Nisan Artık Son Söz Kanuna Kaldı ( Baş tarafı 1 inci sayfada | Müstantik tarafından kanuni delilleri ihtiva etme iddia olunan ret karı birisi şudur: “Rüşvetten maznunen lıuf Nesim Mazilyah u»di' â'ı tahliyei sebil istidasi okun Mumaileyh bi tahliyesini talep etmekte ise | de bugün de mer'i ceza usulf nün 108 inci maddesi hükmül” ce bihakkin tahliyenin i cürmün müstelzem olduğu mir cazatın derecesi iki sel eksik hapis cezasını istilzati etmekte bulunmasile m bulunmasına ve her nekadâf sebebi maznüniyeti olan fi indeldava rüşvet mahiyetindt tavsif edilmiş ise de tahkil neticesinde — vasfın — tebeddil Detmesi ihtimali — varit olmü* sına ve tetkikat henöz takâ” mül etmemesi itibarile cüfr” mün mahiyet hakikate ve vaf? fiyesi teayyün etmemesine gört mumaileyhin bihakkın tahliyesi | ne cevazı kanuni görülmemif olduğundan istidasının reddilt tahkikatın mevkufen devamma bermucibi talep karar ve rildi. ,, 29-8-19 Müstantik: Nazım Birkaç gündenberi devami ettiğimiz şu meşriyat gösteri” | yor ki barat irtişası denilet u mesele, bir haylı dediko” duları, çok karışık ve esrarli | safhaları ihtiva etmesi itibarile | hayli dikkate lâyıktır. Öyle zannediyoruz ki birkaç gündenberi yırtıp açtığımız büu safhalar karileri oldukça tenr vir etmiştir. Bugünkü yazımız- ada bu meseleyi tamamlaimıt oluyoruz. Şimdi işin muhake- me safhasının açılmasını bek- Hiyebiliriz. Dempsey Ve Karısı Nevyork, 15 — Karısına dari- larak (Renoya) giden boksör Dempseyin zevcesinden ayrılmak için kat'i kararinı verdiği anlar lmaktadır. Boksör (Reno) da lunduğu sırada talak bahsinde dünyanın en müsait kanunu olan Nevada kanunu — medenisinden istifade — edeceğini — söylemiştir. Dempseyin zevcesi (Estelle Tays lor) eski bir filim yıldımıdır. Meşhnr Canavar Dusseldorf, 15 — Dokuz kadın katili (Peter Kuerten) dünkü celsede verdiği son derece müs- tehcen tafsilâttan dolayı hâkimler heyeti bugünkü — muhakemenin hafi olarak icrasına karar verdi: ginden salona kimse girmemiştir. Fakat halk daha erkenden mahs keme koridorlarını doldurmuya başlamış, küşat edileceği sırada koridor ve civar salonlar- da kımıldıyacak yer kalmamıştı. Katil mahkeme salonuna dünkü gibi büyük bir soğuk kanlılıkla girmiş ve ifadesini cebinden çıkardığı büyük bir not defterine bakarak ve vesikalara — istinat ettirerek vermiştir. Alman mat- buat cemiyeti nezdinde yapılan müteaddit teşebbüsler neti de gayri abhlâki olan | bu tafsilâtı neşretmemesi karar- laştırılmıştır. VATANDAŞ! Bayramlıkların yerli malı olmalı Milli iktısat ve tasarraf cemiyeti