12 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

& Hergün CEalp B“günün Hakiki Kahramanları M. ZEKERİYA Geçende sinemada (Byrd)in Edup kutbuna yaptığı seya- ı'i seyretmiştim.(Kapiten Byrd) Bitbiş dalgalar, buz tabaka- ha kar fırtınaları içinde yapı- ha tehlikeli bir seyahatten son- İtinsan ayağı basmamış buzlar rinde kamp kuruyor, bu- TNda dört ay ebedi bir zulmet kutup seyahatini hazır- Yor. Nihayet ilkbahar gelince Âr tayyare ile cenup kutbu- tün üzerinde uçuüyor ve oraya Amerikan bayrağını atıyor. Bu meçhul ufuklara vata- Unm bayrağını atabilmek için ay geceden ibaret sert ve in bir kış, karlarla, buzlarla, İhlikelerle mücadele ederek Taşıyor. Tayyarede - tehlikeli geçiriyor. Fakat yılmıyor, kmuyor ve muvaffak oluyor. * (Wilkins) isminde bir Ame- Tikalı, — tahtelbahirle — buzlar Utından şimal kutbüne gitmek ere yola çıkmış bulunuyor. Seyahat buzlu — mıntakaya dar su üstünde yapılacak, hu mıntakaya gelince tah- fslbahir buzlar altından Yahatine — devam — edecektir. Ök, toprak, güneş, ve hava #örmeden günlerce, belki haf- klarca deniz altında seyahat tdecek ve ilk bulacakları men- fezden çıkarak buzlar üzerinde se- p kuracak, şimal kutbün- bir rasat merkezi tesisine falışacaklardır. * ( Lemberg ) isminde bir merikalı genç Üç sene evvel ük bir tayyare ile korkunç Ve karanlık bir maceraya atıl- Ruş, fırtınalarla, ölümle çarpı- ttrak (36) saatte Parise gel- Mişti. * Profesör Piccard isminde içreli bir âlim, geçen hafta avaların şimdiye kadar insan #işemiyen — — yüksekliklerinde ikikat yapmak üzere hususi bir balonla (16) bin metre ir- Haa çıktı. Bu teçebbüs İsviç- Tei — profesörün — ölümile Reticelenebilirdi. Çünkü - çık- Mak istediği — irtifada insan Yaşıyabileceği meç'uldü. Ona —bin zamiın bu teh- hk'—')'i biliyardu. Bu sebeple alonun içine, ölse dahi tetkika- tesbit edecek makineler ve Yüt ve edevat koydurmuştu. Profesör (Piccard) 48 saat ha- Yada kaybelduktan sonra Alp '!_'İlırmm eteklerinde baygın bir halde bulundu. * Bir vakitler kahramanlar Yalnız cephelerde yetişirlerdi. gün onların yerlerini, fenne, e, ve insanlığa hizmet için ::Yıklnrını tehlikejo “köyen ekiki kahramanlar — almıştır. rinciler millt kahramanlardı, İlüciler — beynolmilel — kahrar lardır. Türkiye şimdiye kadar yak- ? milli kahraman yetiştirmiş- :’:- Medeniyet âlemine karışabil- 'ek için bizim de beynelmilel datramanlara ihtiyacımız var- Ür. Böyle bir kahraman ye- Hrmedikçe Türk — milletini P medeniyetine tanıtmak Büıı yoktur. Rel ugünkü nesilden böyle bey- milel kahramanlar çıktığını ğ:m-ı.. Türk — milletinin en Vük zaferi olacaktır. Ba- | 1 — Bazı insanlar vardır, kararsızdırlar, hiç bir teşebbüste bulunmazlar. Başladık- ları işi başaramazlar. 2 — Bunlar korkak ve kararsız. insan- Yardır. Nefislerine itimatları yoktur. Bu se- beple bedbin ve âvare olurlar. 3 — Nefse itimat, muvaffak olmanın en büyük sırrıdır. En korkunç işler karşısında bile kendilerine güvenenler İçin muvaffak olmamak mümkün değildir. ' BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ NÜFUS İŞLERİ Dahiliye Vekâleti Yeni| Bir Kanun Hazırlıyor Ankara, t1 (H. M.) — Dahiliye Vekâleti yeni bir nü- fus kanunu hazırlamaktadır. Salâhiyet sahibi bir zat, eski kanımun birçok sui istimallere ve asker kaçakçılığma sebep olduğunu, yeni kanunla gerek bu yolsuzluklara, gerekse ev- lenme, doğum - ve ölüm gibi işlerdeki — karışıklıklara yet verileceğini söyledi. Bina Vergileri Yarıya Yakın Azaltı- lması Muhtemeldir Ankara, 11 (H.M.) — Eski ve musakkafat vergisi kanununun tadili projesi Bütçe Encümeninde tetkik - ediliyor Bu vergi mühim miktarda ten- zil edilececek, bilhassa bina vergileri yarıya yakın bir mik- niha- Arazi tarda — azaltılacaktır. — Diğer taraftan arazi vergisinin te- mamen — kaldırdarak — yerine mahsulâttan bir miktar vergi alınması da düşünülüyor. 30 Bin Lira Verili İzmir, ( Hususi) — Kuşadalı Kirlizade Ahmet Beyin mirü- ait gizli vergi meydana çıkarılmış — ve — mirasçılardan (30 )bin lira vergi alınmıştır. Bu yüzden Kuşadası sabık Malmüdürü vekili Mehmet Ali ve varidat kâtibi Zeynel Bey- lere işten el çektirilmiştir. Bu Gizli Eller Kim? Seddedilen tekkelerdeki bazı kiymetli eşyaların gizli eller tarafından almarak Avrupaya götürüldüğü, hatta böyle kıy- metli bir halinın da geçende Pariste 430 bin franga satıl- dığı kaydolunmaktadır. Taşrada Tütün Teşkilâtı Kastamonu (Hususi)— Bura Tütün İnhisarı Merkez Müdür- lüğü mülhak müdürlüğe kal- bolunmuştur. Ayrıca İnebolu, Sinop, Zon- guldak, Kastamonu müdür- lüklerini içine alan bir Başmit- dürlük ihdas olunmuştur. Baş- müdürlüğe Edirne Başmüdürü, Başmuhasebeciliğe sabık Kas- tamonu merkez muhasebecisi İzzet B. tayin edilmişlerdir. Eski merkez müdürü Fadıl Bey mülhak müdür olarak kalmıştır. sına Kereste Ve Tütün Meselesi * * d Tahkikat Safhasına Girdi... İzmir 11 (H.M.) — Gazete vasıtasile intikal eden kereste sütunlarına evvelâ “Son Posta,, | ve tütün sulüstimalleri hükü- metin de şiddetle nazari dikkatini celbetti ve bugün Ticaret Odaşsının mütaleası soruldu. Şu halde tahkikatın başlamasına intizar edebileceğiz demektir. Tahkikatın başlaması İzmirin ve neticesi beklenilmekle beraber ticaret muhiti bu mesele ile çok yakından meşgul olmakta, bunları yapanların kimler olduklarını araştırmaktadır. Bir rivayete göre: Kereste meselesinde bu âne kadar ismi saklanan zevattan biri tüccardan Şerif Remzi Beydir. Ve Cevahirci Sabri Beyden büyük bir müzaheret görmüştür. Yine bir rivayete göre: Tütün , meselesinde faaliyet göste- enlerden biri de tüccardan İzmirli Talât Beydir. Bu zevat Halk Fırkasının İzmir İdare heyetinde dahildirler. Son olarak kaydedeyim: Izmir teşkilâtında çıkmış olan alâkadar görülmekte ve Fırka ki beklenmektedir. Geçenlerde - Halk - Firkasının İhtilâf şimdi bu meseleler ile merkezinin şiddetli bir tahki- Adnan Doğacağı SĞylenen Fırkayı Kimler Yapıyormuş? (Baş tarafı 1 incl sayfada | hareketlerinin — telgrafla Tütfunda — bulunulmasını rica — ederiz ve iş'arı hürmetlerimizle efendim.,, Verilen Cevap Bu telgrafa Zeynel Besim B. tarafından verilen cevap ta şudur: *Telgrafınızı — hürmetle al- dim. Hatırlamanıza -teşekkür ederim. Fırkaların taaddüdüne (Par prensip) Şiddetle taraf- tarım. muhabbetle - selâmlarım. Bu itibarla fırkanızı | _A"_'.î f'îlim Bey bana şunları söy- cak — inhisarın her aleyhdar olduğum için kooperatifle — ithalât, ihracat gibi esasları ve fırka isminde milliyetçi tabiri bulunmaması fikrime tetabuk ettiremedim. Programda harici — siyasette şarktan garba teveccüh - kay- dı de yoktur. Size dürüst bir münekkit kalacağım. ,, Hizmet Başmuharriri Zeynel Besim Zeynel Bey Diyor ki Bu cevabı. veren Zeynel şekline İster İnan, İster İnanma! Tavşancılda tedavi edilmek üzere İs- tanbula — getirilen Hafız Ahmet isminde bir deli | Galatada ötekine berikine saldırmış ve “ben Allahın oğluyum,, diye bağırarak gelen geçeni rahasiz - ct- miştir. Fakat bu deliyi Tı- marhane kabul etmemiştir. Keza Samatyada otu- ran terlikçi Mehmet is- minde bir deliye geçen gün birdenbire bir buh- ran gelmiş, deli eline ge- çirdiği bir biçakla sokağa fırlıyarak İlk rast geldiği Halil Efendi ile karısı Ha- delirerek | fize Hanımı ağır surette yaralamıştır. | —Bunlardan mada Bakir- köy Tımarhanesinde yer | kalmadığı için bazı hafif deliler sokağa bırakılmış- | lardır. | Halbuki Belediye Ka- nununun (9uncu maddesin- de, bırakılmış ve bulunmuş delileri koruyup gözetmek vazifesi belediyeye veril- | miştir. Kanunun bu sarahatine rağmen sokaklarımız de- liler, hastalar, bırakılmış çocuklarla dolu olursa, o | memlekette kanunun tatbik Vedilmekte olduğuna artık, İster İnan, İster İnqıımıl HALK FIRKASI | Kadro İİ;irnde Bugün | Son Kararını Verecek Ankara, 11 (H.M) — Halk Fırkası meclis grupunun içtimat şimdi başlamak üzeredir. Müza- kerenin çok hararetli olacağı anlaşılıyor. Hâkim kanaat, hiç bir memurun açığa çıkarılma- ması ve tasarrufun maaşlar- dan bir miktar kesilmek sure- tile yapılması merkezindedir. Bugünkü — içtima kat'l bir kararla bitecektir. Bir Genç Kız Ustura İle Bileklerinin Damarlarını Kesti Çanakkale,(Hususi) — Avu- kat Davut Beyin kerimesi orta mektep son çınıf talebesinden (16) yaşında Mübeccel H. gece evinde jilet bıçağile bileklerinin damarlarını kesmek - suüretile intihara teşebbüs etmiş, mem- leket — hastanesinde — yapılan seri tedavi — neticesi hayatı kurtarılmıştır. İntiharın hskiki sebebi he- nüz anlaşılamamıştır. * — Ben dört senelik muay- yen esaslarımdan, ne evvelce Halk Fırkasında iken, ne de Halk — Fırkasından iştifa ile müstakil kaldıktan sonra bir dakika inhiraf etmiş değilim. Muayyen inhisar hedefi, tek dereceli intihap, vaziyetin kur- tulması için bu siyaset sayesin- de uzun vadeli istikraz hedefi peşindeyim. —Başka — muarız noktam yoktur. Serbest Fırka — zamanında vaziyetin yegâne — mes'ullüğü ile tehdit edilişim üzerine yük- sek bir |samimiyetle sırf bu hedeflere dağdagasız, kavgasız muvasalat vadile iktifa ederek yürüdüm. Kendisini satan na- mussuz ve alçak bir adam olmadığımı ve muayyen fikir- lerimi tahakkuk - ettiremiyecek hiçbir. fırkaya girmiyeceğimi ve girmediğimi efkârı umumiye nasıl anladı ise yeni fırka erkânı da anlamış- tır ki bana lütfen yer göster- mek büyükliğünü esirgemedi. Örtiya atılan esasatta benim fikirlerimle karşılaşan fikirler görmeseydim bu teklifi kabul- de tereddüt etmezdir. Bence memleketin fırkalara ihtiyacı vardır. , Adnan | ı Tıbbi Bir Musahabe Birisile konuşurken ona çok yakın durmayınız. — Aranızda bir metreden fazla mesafe olsun. Her türlü nezaket ka- idelerini bir kenara bırakınız. Vücudun sıhhati her şeyin fev- kindedir. Böyle yaparsanız bir-J çok hastalıklara tutulmak teh- likesinden — uzaklaşacaksınız : Grip, kızamık, beyinzarı iltiha- bı, kabakulak, verem, daha birçok — illetler sizden irak olacaklar.. Bu nasihatleri veren ben de- ğilim, bir ecnebi doktorudur. Ve ilâve ediyor: * Bu bir terbiye ve İtiyat meselesidir. Ben hastalarıma sıkı sıkı tenbih ediyorum. Fa- kat bir doktorun zayıf sesi, birçok hurafelere, — muaşeret kaidelerine, dudak dudağa ö- püşmelere, her rasgelenin ço- cukları kucaklayıp öpmesine karşı nekadar müessir ola- bilir?,, Bu doktorun nasihati İstan- bulda mükemmel tatbik edi- lebilir: Sabah ve akşam tram- vaylarında, vapurlarında, tü- nelde, yahut eytam ve eramil maaşi alırken, yahut icra da- irelerinde bir kâğıt takip eder- ken... Haddiniz varsa yanımız- dakinden bir metre değil, hatta bir santimetre uzak durmıya çalıçınız. Sağdan, soldan yiye- ceğiniz dirsekler, sizi yanınız- dakile burun buruna gelmiye, onunla ayni santimetre mikâbı havayı teneffüs etmiye icbar eder. Şehirde bu tedbir im- kânsızdır; köylerde ise, bahse- dilen sari hastalıklar enderdir. Küçük Bir Ders — Evbaş kelmesini obaş yazan, meşhur bir avukatı “Matmazel,, zanne- den, yeni Türkiye kanunlarının olduğunu — unu- tarak, —kanunlarını — terçüme eden milletlerden hayır gelmiyeceğini söyliyen ve he- mütercem men her satır yazısında ceha- letin yeni bir delilini veren hükümet muharriri, yine muha- lif gazetelere çatıyor ve onları bozgunculukla, “anarşist,, ol- makla itham ediyor. Bozguncunun Fransızcası anarşist değildir. “ Anarşizm ,, felsefi ve içtimat bir akidedir ve “anarşist , Bbu” akidenin hâr taraftarlarına derler. Tür- kiyede böyle bir akide ve ta- raftarı olmadığı malümdur. " Bozgüncunun Fransızcası ise “defaitiste / dir. Artık, işlerinin bozulmasını istemedikleri için muhalifleri bozgunculukla it- ham etmekten başka söz bula- mıyan bu tufeyli nakaratından gına geldi. Senelerdenberi hep bunu dinliyoruz. Artık bu kurşun yandı. Bir daha ateş almaz. Hücum silâhlarını yerden top- ladıkları barutları yanmış mer- milerle dolduranlara bir kere daha gülmüş olmak için bu satırları yazıyoruz. Plânlar — Çalındı Brüksel, 10 (A.A.)— Gene iki meçhul şahis Pontisse zırhli kalesine girerek oldukça ehem- miyetli bir takım askeri vesaik çalmışlardır. a