12 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

12 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMA 12 HAZİRAN 1931 6 ncı sene, No. 1915 NUSHASI 5 KURUŞTUR e a İRİ GEL İL —Masmaalarriri: Siirt Bolum RE A EEMENE PiYANGO Kuponu BU KUPONU KESİP SAKLAYINIZ 2 aaa A Fırka grupunda tasarruf esasları görüşüldü Maliye Vekili izahat verdi. 30 senelik memurlar tekaüde sevkedilmiyecek- LANAN MARA ler. İnhisarlarda memur çokluğundan, maaş fazlalığından şikâyet edildi ALAKAM ARKAYA Hükümetçe hazırlanan kadrolar | encümende tasvip edilecek mi? Yalnız maliyeden 100 memur tekaüt olmak için kendiliğinden müracaat etti aliye vekili inhisarların tevhidinden mühim bir tasar- Maliye vekilinin izahatı.. imhuriyet Halk fırkası gru- bu sabah on buçukta Afyon »b'usu Ali Beyin riyasetinde planmıştır. Bilâ fasıla 14 te devam eden i celsede Maliye KİİİS1 bütçe lâyihasının ana hatla hu ve memurların vaziyetini h etmiş ve müteakıben ayni etrafmda azalardan bir Murlarla maaşlar ve alelu- Mum yeni bütçe etrafında içtimada söz söyleyen grup azaları İnin (Eskişehir ),- Mazhar Memi (izmir), ismet ( Çorum) i İsim ( Gümü İL 4 Gaz Aş İİ sin 4 Atay Necip Ali beyler İN söz alarak mütalealarını an etmişlerdir. Canlı hakikatlar Maliye vekili Abdülhalik B. men İtin safhalarını fırka arkadaş ÖN aüresida birer birer açar ÜR cokcanlı hakikatlere temas iş ve hükümetin bütçede İlarruf temin © ederkm “yeni İtoların tanziminde i til, ye ili vaziyeti olduğu gibi gös "miş ve fırkasından bu mev- *trafında görüşülerek kana- izharını te- ve düşünceleri Nenni etmiştir. Maaşlar yekünu Verilen izahate göre devlet ide © maaşlar yekün mumiye, Posta ve 3) resi mümkündür. “İİ ve binmetice muhtelif senelerde şu rakam- lara baliğ olmuştur: 1926 da 54000000 bunun 46 milyonu te diye edilmiş, mütebakisi tasar- ruf olunmuştur. 1927 de 56, bu nun 50 milyonu tediye edilmiş mütebakisi tasarruf olunmuş- tur. 1928 de 56, 1929 da 59 milyon ve bu senelerde de ve 54 milyon tediye edilmiş mü tebakisi tasarruf olunmuştur. 930 senesinde ise 65 milyon 500 bin lira tutmuştur. Devletin idaresi Ve şu kanaate varılmıştır ki bu gün devlet hizmetinde mev cut memur adedinin. dununda bir mikdar ile de devletin ida- Bu vaziyete istinaden memur adedinden maaş fasıllarından al etmek esası- hükümet tasarı İl nı tesbit etmiştir. İlgası zaruri görülen memuriyetler Filvaki ağustos bidayetinde tatbikma geçilecek olan yeni bütçe ve kadrolarda kadro hari ci kalacak o memurların adedi ruf temin edilemiyeceğini söyledi. Dahliye, Emniyeti telgrafta açıkta memur kalmıyacaktır İlçtmaa riyaset eden Afgon Ali Bey i hükümetçe tesbit edilmiş ve ilgası zaruri görülen memuri- yetler takarrür ettirilmiştir - Bu karara nazaran: AA — Dahiliye, jandarma pos ta ve telgraf, emniyeti umumi- ye ve sıhhiye kadrolarda bir tebeddül yapmak imkânı görü- lememiştir, Bu daireler tasar- rufu diğer fasıllardan icraya ka rar vermişlerdir. Belediyezabıtasını tek rar ayırmak ihtivacı Polisle tevhit hiç bir faide verme- miş, bilâkis belediye işlerini durdurmuştur.. Son zamanlarda lokanta, ga- zino ve emsali yerlerde müşte- rin önüne getirilen tabak, şişe gibi kırılabilen şeylerin çat ak ve kenarları kırık olduğu görül mektedir, Evvelce zabıtai bele- diye memurlarının vazifeleri ayrı iken, bu gibi yerler daha dikkatle kontröl ediliyordu. Bu kontrölün niçin gevşediğini sorduğumuz belediye erkânın- dan bir zat bize şunları söyle- di: — Polisle beledi zabıta bir- leştikten sonra bu gibi mahal. lerin teftişi kaymakamlara tev- di edilmiştir. Kaymakamların elinde ise yalnız polis memur- ları vardır. Müfettişler yoktur. Tevhitten sonra zabıtai beledi- ye memurlarından bir kısmı meslekten çıkmışlardır. Kalan- (Devamı 6 ıncı sahifede) Bükreş sefirimiz dün gitti Yeni Bükreş sefirimiz Hamdullah Suphi Bey ve refikaları Hanımefendi dün Romanya Seyrisefain idaresinin Prenses Marya vapuru ile Köstenceye hareket etmişlerdir. Hamdullah Supli Beyi rıhtımda bir çok zevat teşyi etmiştir, Bu resim Hara- 'dullah Suphi Beyin vapura gidişini göstermektedir (Devamı 6 ıncı sahifede) ——— Tayyare Piyangosu 50,000 liralık büyük ikramiyeyi kim kazandı Onuncu tertip tayyare piyango” sunun birinci keşidesi dün mutat veşhile Darülfünun Konferans sa: | lonunda icra edil. miştir. Dünkü ke. sidede bütün bü. yük. ilramiyeler çekilmiştir. 50 bin liralık en büyük ikramiyeyi kaza. nanlar ağır topçu kıdemli yüz haçı larından Kastamo. nulu Hüseyin Av. ni Beyle Gedikpa- şada Kumkapı Fran (Büyük ikra sız mektebinde mu- miyeyi kazanan allim Raymond Bey (OH. Avni Bey dir. 10 bin liralık mükâfatı da Ka- sımpaşada mütekait Leon efendi ka- zanmıştır. Diğer kazanan numaralar siraya konulmuş olduğu halde ye- dinci sayfamızdadır. Gene bir Cinayet Katil randevu evinin damında yakalandı. | larak avdet edecektir. Katil dökmeci Muharrem Dün gece bir buçukta Tarla- başmda Şehit Muhtar Bey ma- hallesinin Yağhane sokağında 19 numaralı randevucu Kadri- ye Hanımın evinde kadın yü- ünden bir cinayet olmuştur. Kadriyenin evinde dökmeci Arap Muharrem, Mehmet İs- mail, Zeki Halit amında üç şa hıs akşamdan oturup eğlenir- lerken, Mustafa Beyle arkada- şı İbrahim Ethem Bey de bu eve gelmişlerdir. Mustafa Bey Kadriye Hanımdan Muallâyı sormuş. Kadriye Hanım da Mu alâ ve Şükranın Arap Muhar- rem ve arkadaşları ile diğer bir odada oturmakta olduklarını söylemiş, bunun üzerine Mus- tafa Bey de bunların odasına girmiştir, Mustafa Bey Şükran ve Muallâyı kollarından tutup odadan çıkarmak isteyince, Mu harrem ve arkadaşları ayaklan mışlar, Mustafa ve İbrahim B. adan dışarı etmişlerdir. Mustafa Bey de kadınları al- madıkça bi ileri gidemi- i söylemiştir. Bunun ü- zerine Muharrem ve arkadaşla rı ile Mustafa ve Ibrahim Bey- ler arasında bir boğuşma başla mış ve nihayet Muharrem hâ- mil olduğu bıçakla Mustafa Be yi sol bacağından ağır surette yaralamıştır. Bunun üzerine ka dınlar feryada başlayınca, bu- nu işiden mahalle bekçisi İdri | Ağa koşup gelmiştir. İdris Ağa içeride bir cinayet olduğunu anlayınca, bir elile tabancasını çekerek diğer eli ile de sokak “Devamı 6 mcı sahifede) Karar ANKARA, Ii ALA. — Bugün Cümhuriyet Halk fırkası Meeli3 grupu Afyon meb'usu Aği Beyin riyaseti altında öğleden evvel ve sonra olmak üzere dört saat içli- ma etmiş ve kadro o münhalleriği! tahsısatının tasarruf edilmesi et-. rafında müzakerelerde buhunmuş tur, Bu bapla Maliye Vekili ve bir f gok hatipler söz söylemiş ve hü- Ül kümet tarafından teklif edilmiş olan kanun maddelerinin sul bütçe encümeninde ve Mec- lis hey'eti umumiyesinde müza- kerosine devama karar verilmiş- tir. sahadaki Meclis reisi Geliyor Kazım Pş. Pazar günü şehrimize gelecek eo ANKARA, 11 (Telefonla) — Meclis reisi Kâzım Pş. pazar günü öğle treni ile İstanbula hareket ede- cektir, Pş, İstanbulda birkaç gün ka Ankara'da 30 ANKARA, 11 (Telefonla) — Dün sabahtan itibaren memleketin oOher tarafına yağmur düşmüştür. En çok orta Anadoluya yağmıştır. Dün oğ- leden sonra Elmadağı cihetini kap- Biyan kara bulutlar Ankaranın eeki- lerine 1317 senesindeki büyük taş- mayı hatırlatıyordu. Dün hava ne (şehirde ve nede Kayaşta açıktı. Elmadağını kaplıyan siyah bulutlar onun için bu O kadar korkunç görünüyorlardı. Sekize doğ ru ortalık büsbütün karardı. Bu 6s- nada Elma dağında çok şiddetli bir yağmur başlamıştı. Çaylar taştı Yağmur az zamanda çok mikler da düştü ve yer emmediği için çay- ! Devlet demiryolla rı müdürlü. ANKARA, 11 (Telefonla) — Ri- fat B. in Devlet Demiryolları ve li- | Milliyet pigangosunda yazı l makinası kazanan Muallâ H. Abdullâh ve Lâtfullâh beyler, nısıf tayyare piyan go bileti kazanan Uşakta muallim Emin Mesrur B. Tazısı 7 inci sahitemizde ) Kavalla konser Elbesan ve Görice'ye gidiyoruz. Şimdi Arsavutlukta emniyet var. Dağlar durulmuş ve tüfek duvara otuz kilometrede telefonlu bir jan- Bu münbit toprak nüfusu, kurutma tek evler var, Arnavut yuvası, bep yüksekte ve bir başımadır. Şoför: — Daha beş sene evvel bu yollar- İ dan geçmek mümkün değildi, diyor. Arasira; zeytin kokularından ge- çiyoruz ve büyük bir zeytin ormanı mış evler, kerpiç bir istihkâmder. Elbesan'dan sonra tırnak memleketlerin ( başlıca alâmetlerin- den biri olan ağaç düşmanlığı... Kavalcı Bulgar M. Jorj | üımları, gölincik grupları gibi duru- Kehayof Ankarada kavalla muhtelif Türkçe, bir kaynak suyunun gibi, bozula bozula sönüyor. ... Sert bir yokuştan sonra lünü gördük. Karşda yi kan toprağı, üstü karlı ki bitişi konserler veren kavalcı Bulgar M. Jorj Kehayof bu akşam rad yoda saat 8,30 da bir konser ve recektir. , aşar | ları taşırdı ve önce Kayası sur basti | Roma, Tiran, Atina ye asılmıştır. Elbesan'a doğru yirmi beş ve sulama beklemektedir. Sırtlarda içinden Elbesan'a giriyoruz. Feodal sehrin dokunulmamış ve bozulma- mış methali: Duvarlar içine kapan- yolum. muş gibi çıplak dağlar: Geri kalmış Şurada burada kırmızı, beyaz ve kara giyinmiş arnavut erkek ve ka: yor, Tiran'da hemen herkesim-bil- dij Ohri gö- vi sek ve. | ( Florina'dan Selânik'e giden trene ğıda bahar akşamının güneşi ve) Bet deresinin feyezanı ile sular altında kalan evlerden.. Yağmurlar her tarafta hasarat yaptı kulübe yıkıldı nufusça zayiaat yoktur.. Meteoroloji enstitüsü yağmurun bir müddet daha devam edeceğini bildiriyor Kayaş deresi macrasmdan taşmış ve bostanları kapladıktan sonra evlere girmeğe başlamıştı. Oradaki asker jandarma ve köylü bir elden tedbirler aldı. Burada su iki saat kadar yüksek liğini muhafaza etti ve sonra İndi. Evlerde tahribat Su evlerde tahribat yapmış ve u- fak tefek eşya da götürmüştür. Bu esnada su bütün sür'atile Ankara üzerine akmıya başladı. Henüz gece olmuştu. Tahakha- ne civarında oturanlar. Beni deresi. »in yükseldiğini hissediyoriardi, do- kuza doğru ani bir yükseliş herkesi korkuttu. Tonlarca su derenin yata ğandan taşarak etrafı kaplıyordu de (Devamı 6 ıncı sahifede) Falih RIFKI Makedonya Heybeliada denizinin rengi. Kenar tepede bir hudut kulübesi var, Ötesi Yugoslavya'dır. Hudut şizgisi Ohri gölünün ortasından ge çiyor. Dağdan inerken görünen Lin ka- sabası suyun tâ yanında sderi bir ka- ya parçasma oyulmuş gibidir. Oto- mobilden dışarıya çıkıp bakınıyo. rum: Aşağıdan yüz bin kurbağa se- si, bir fortma sesi gibi geliyor. Artık yolumuz gölü dolanmakta. dır, Büyükada tur yolu gibi, iki ta ge daha ağaçsız, fakat İptidai ve boş bir tabiat, ilk doğ- duğu zaman gibi... İki arnavut ba lıkçı kayığı akşam güneşi içinde ağ- larmı toplıyor. Beyaz külâhl: bir kaç amavut genci karşı Sırp kıyılarına bakmaktadır. Görice'ye gece geç vakit geldik. Temiz muntazam bir oteli var. Bir aralık müdür: — Vali ve Belediye reisi mek istiyorlar, dedi. Balkona Türk bayrağı asılıyor du. İkisi de türkçe konuşan reislerini tanıdık. Vali: — Bütün âzamız akşama kadar sizi bekledi. ler; karanlık basınca evlerine gitti- ler, diyordu. Görice ve İşkodra Arnavutluğun *n umranlı iki şehridir. yetişmek için yarın sabah erken kal (Devami 6 ıma: sahiiade)