12 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

12 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

j — Bu haber çok hoşuma git ti de.. Acaba Hüsrev de onu se viyor mu? © —Orası şüpheli. Fakat, Zamora vâdetmiş... ” —Neyi.. — Hüsrev'i Klio'nun ayağı- na gönderecekmiş! Sinyor (Knotarino) bu ha- berden çok memnun olmuştu. ; — Kito ile Hüsrevi elde et- mek mümükün olacak, Eleni! | Bu güzel bir tesadüftür... © rev (Klio ya Karşı istiğna gös- © teren m ağrur bir erkektir. (Za mora) onu Klio'nun kapısma kadar getirmeyi vadetmiş.. €- ğer Zamora buna muvaffak o- lursa, o vakit sizin dedikleri- — niz kuvveden fiile çıkar. — Çanakkale haricinde ka- çak eşya yüklü gemilerimiz, bir aydanberi, vaziyetin inkişa fını bekliyorlar. Sultan Mehme “din vazettiği bu yeni teftiş ve “ muayene usulü Venediklilerin “ Gcaretini mahvetti.. bu işi kö- — künden halletmeliyiz, Eleni! z Prenses Eleni, her zaman “şi sadakat ve merbutiyetini te- yit ederek: — Elimden geleni yapmağa hazırım, Sinyor! Fakat, bu iş — bana öyle geliyor ki —padi- şahla da halledilebilir. — Nasıl..? — Benim Sultan Mehmet i- le aram iyi olsaydı, Venedikli. — lerin Bizanslılarla ticari müna- . sebata girişmeleri ve Türklerin o buna taraftar görülmeleri lüzu mundan bahsederdim. © — Şimdi bundan bahsetmek ve hünkârin kanaatlerini bu noktaya toplamak mümkün de İLA bir adına ikimadı yok; Ben “ne söylesem aksini yapıyor. Be nim Venediklilerin âleti oldu- © Oğume kanidir. Fakat, Klio'ya © çok itimadı vardır. O ne derse manır, — Yahut inanır gibi görü- b Bu da Klio için bir muvaf © fakiyet değil mi? e işi (Klio) nun yapabi it ediyordum. Hal- ümitsiz gördüm... © — Kip kalbi ile meşguldür, Sinyor! Kendi ıztıraplarile mü “adele etmekten etrafına bak- © ağa vakti yok.. iade haberder mı? E Ky. > İşitse mcnhu pasiltelökki > « Benim tahminime göre padi- şah Hüsrev'i bu suretle saray “ muhitinden uzaklaştırmış ol- de... — Padişah'ın onu kıskandı- OOğanı mi zannediyorsun? disesi Cheguers'te İngiliz ve © Alman başvekilleri ile Hariciye Nazırları arasmdaki mülâkat- © tur. Mac Donald'ın daveti üze- © rine Dr. Brüning ve Dr. Von © Curtius Londraya gitmişler ve © başvekilin sayfiyesinde misafir © edilmişlerdir. Cheguers mülü- — katı eski zaman diplomasisini tıyor. Harpten evvelki © siyaset bu yolda tedvir edilirdi. ttifakı müsellese yol açan üç © İmparatorun itilâfı (Dreikai- » serbund), Bismark tarafından hazırlanan böyle bir mülâkat- © yaptığı gibi, Venediklilere kar | Padişah, onun Hüsrev'i sev ! “Bu işi kökünden hal- letmeliyiz Eleni,, i Yazan: M. Yavuz : Prenses Eleni her vakit yaptığı gibi Venediklilere merbutiyetini teyit ediyordu.. — Evet... — Sultan Mehmet çok kıs- kanç mıdır? — Hüsrev'i buradan uzak- “Ben bu işi, kıskançlığımdan yaptım!,, der mi? — Şu halde, senin bu sözün den bir hakikat anlaşılıyor: Sultan Mehmet (Klio) için her fedakârlığı yapabilecek! — Bu hususta ben de sizinle hem fikirim, Sinyor! Ancak, benim Klio'ya karşı itimadım çok zayıftır. a için?... — Kendisine emanet olarak verdiğim bir yüzüğü, geçen gün Sultan Mehmed'in parma- ğında gördüm. — Paleoloğ hanedanının ta- rihi yüzüğünden mi bahsedi- yorsunuz? — Evet. O yüz ben bir gün size göstermiştim. — Onu Klio'ya niçin vermiş tiniz? — Saklasın diye... Prenses Eleni, e ta is de zehir olduğundan bahset mek istemedi. — Böyle kendisine emane- ten teslim ettiğim bir şeyi pa- dişaha verirse, diğer sırlarımı- zı da hünkâra tevdi etmiyeceği ni kim temin edebilir? — Yüzüğünüzü ( padişaha kasten mi vermiş acaba..? — “Elimde gördü, hoşuna gitti, parmağına taktı!,, diyor.. — Olabilir.. Fatih antika me raklısıdır. Elinden gelse İstan- bul'u da müzeye koyacak! Bu meselenin mahiyeti bundan i- baretse, Klio'yu mazur görme- niz lâzımdır! Onu affedeyim demek?.. Sinyor, hayretle genç kadı- nın yüzüne baktı: — Dargın mısmız yoksa? — Hayır.. Onun bir şeyden haberi yok. Fakat, ben kalben darıldım.. Bana karşı samimi görünmiyor... — Siz öyle zannediyorsu- nuz, Prenses! Onu ben iki sene denberi tanırım... Klio fedakâr bir kızdır. Be- nim kendisile hususiyetim ol- mamakla beraber onu gıyaben tanıdım. — Yanlış o tanımamışsınız! a kalp işlerinde çok fedakâr- ir, şeyden evvel, padi sını söylememiz icap eder. Kli- o'yu bu gece göremez miyiz. — Vakit çok geç.. Ben gece yarısında sonra, yanımdaki ar kadaşımın odasına gitmeğe bi- le mezun değilim. — Bu tazyika sebep ne?.. — Padişah, benim sizinle Haftanın en ehemmiyetli hâ- | tan sonra meydana gelmişti. Rusya ile Fransa arasındaki it- tifak, Rusyayı manevralar mü- nasebetile ziyaret eden bir as- keri hey'et tarafından hazırlan mıştı, İngiliz — Fransız itilâfı, yedinci Edvard'ın Fransaya yaptığı ziyaretten doğmuştu. Reval'de Rusya çarı ile İn- giltere kralı arasındaki mülâ- katın neticesini hepimiz hatır- larız. Dünkü larihin bu tecrübeleri karşısında Cheguers mülâkatı- nın bir takım tefsirlere meydan yermesini tabii görmek lâztm- Mış, , “Jdır. Filhakika mülükat, İngilte Almanyaya Dönüş! Milliyetperverleden ba- hasmane nü- mayişlerde bulundular REMEN, 10 A.A. — Başvekil M. Brüning ve Hariciye Nazırı M. Kur- tus Europa vaparile saat 9 da bura ya gelmişlerdir. Alman nazırları, vapurda Bremen âyan meclisine men sup bir hey'et tarafından selâmlan- milliyetperver grupu ellerinde kendi lerine mahsus salipli bir bayrak ol- duğu halde, birdenbire ortaya çık miş ve “kahrolsun Brüning, kahrol- sun Kurtüus” diye bağırmıştır. Zabı- ta derhal müdahele ederek nümayiş- çileri dağıtmıştır. Dört kişi tevkif olunmuştur. Geceleyin, içinde milliyetperver- ler bulunan bir motör Colombus va- puruna yaklaşmağa muvaffak olmuş ve vapurun bordasma © “kahrolsun açlık diktatörü! Almanya © uyan!” yazısı yazılmıştır. Bu esnada mez- kür motör deniz devriyesi taralın. dan yakalanmış ve içindekiler tev- kif olunmuştur. Vapura konulan ya- zı vaktinde kaldırılmıştır. Sabahle- yin yazıdan « oser kalmamıştı. Diğer Gazetelerin mülâkat hak- kında mütalâaları LONDRA, $ A.A. — Avrupanın belli başlı memleketlerindeki bütün politikacılar Cheguer: mülüketının yakın atiye ait neticeleri hakkında tahminler yürütmekle meşguldurler. Berlinde çıkan demokrat gazeteler yeni bir tamirat konforansına yol a- çıldığından ümitvar bulunuyorlar. * Hattâ bazıları konferansın sonbahar da, Amerika hariciye nazırı Stimso- nun Avrupayı ziyaretini müteakip, toplanacağını — takmın — ediyorlar. Temps gazetesine göre; Konferans. tan evvelki vaziyet hiç bir tahavvu- le uğramamıştır. Journal Des Debats ya göre, mü- lâkatın mihverini terki teslihat teş- kil etmiş, tarafeyn nrasnda Young plâninen tadili takarrur etmiştir. İntransigeant diyor ki: “Che- guers'deki ipin ucu Amerikalıların İ dindedir, Amerika © alacağının bir kısmından vazgeçmeğe razıdır. Şu şartlaki Fransa terki teslihatı ka bul etsin.” Tamirat meselesi yeni safhada PARİS, 10 A.A, — “Petit Pari- sien” gazetesinin Cenevrs muhabiri yazıyor: Burada Almanya'ya mak muavenette bulunmak üzre bir kon- feransın toplanacağı söylenmekte- dir.Diğer taraftan, terki teslihat kon feransı ikinci plana düşmüşe benzi- Yor. Ve hiç değilse Avrupanın ikti- sadi ve siyasi vaziyetinin tavazzuhu na bağlı bulunuyor. Bazı Alman ma hafili, Young plânında tadilâtın de- ği, sadece La Hey itilâfnamelerinin re ile Almanya arasındaki tesa- nüdü tebarüz ettirmektedir. Fa kat bunu izam etmemek lâzim- dır. İngiltere ile Almanya ara- sında eski usülde bir ittifak mevzuu bahis değildir. Ancak | bulacak muayyen bazı beynelmilel me- selelerde İngiltere ve Alman- ya'nm müşterek hareketlerine mukaddeme teşkil edebilir. İngilterede tedricen yerleş- mekte olan bir kanaat vardır: İngilterenin dertleri, beynelini- lel dertlerdir. Binaenaleyh bey- nelmilel iktisadi vaziyette sa- lâh olmadıkça, İngilterenin va- ziyetinde salâh olamaz. Bu- gün dünya iktisadiyatını at üst eden iki bü yük âmil, Rusyanın kendisine Yunanistanda tayyarecilik ATINA — Yunan hükümeti bu sıralarda askeri ve sivil tayyareci” likle ehemmiyetle meşgul olmakta dır. Ahiren meclise bu yolda birçok kanun lâyihaları verilmiştir. Bu ya- kınlarda hava nazırı sivil ve askeri tayyareciliğe sarfedilmek üzre, bir kanun lâyihasıyla 150 milyon drah- ilik bir istikraz akdine müsande isteyecektir. Bu istikrazın bir kısmı enilli ban- ka ve diğer mali müesseselerin yar- dımı ile dahilden aktedilecektir. Bu para tayyare mektepleri küşadma, Faler ve Mikra (Selânik) tayyare istasyonlarının ıslaha sarfedilecek tir, Yakında başlıyacak olan Atina - Selânik ve Atina - Yanya tayyare servisleri için Tatoi tayyare istasyo- munda yer ayrılacaktır. Diğer taraftan Faler askeri tay- yare istasyonu bir harp halinde pek açık olduğu için Elevsis'e makledile- çek ve Faler'de büyük bir (ticaret tayyare limanı vücude getirilecektir. Aero-Ekspresso İtalyana şirketi bu- radaki tesisatını 14 milyon drahmiye Yunan hükümetine satmıştır. Burada memleket dahilinde ser. visleri temin edecek tayyareler için hangarlar ve hava rasat istasyonları vücude getirilecektir. Bu hafta içinde Fransız Aero - Union şirketile Fransa - Yunanistan « Sürye arasında ihdas edilecek tay- yare postaları için, bir mukavele im- za edilecektir. Yunan ticaret © tayyarelerinden Yunkers sisteminde ikisi Atina - Se- lânik ve Atina « Yanya arasında tec rübe uçuşları yapmıştır. Askeri tayyaresiliğe gelince, ye. ni takip tayyareleri satın almak üzre 30,000,000 drahmiye ihtiyaç göste. rilmektedir. Bu tipte tayyareler için Yunanistana tekliflerde bulunulmuş tur, Fakat hava nazırı henüz bir karar vermiş değildir. Hava nezaretinin 193132 büt. çesi 146,762,254 drahmidir. Bunun 58,062,250 si memurin maaşı, 25,000 000 tayyare mübayaası, tayyare le. vazımı ve tamirat içindir. yaaa ve Dondurmadan zehir- lenenler ROMA, 10 A.A. — Popolodi Romano gazetesinin Sienne'den istih barına nazaran, dondurma yiyen 10 kişi zehirlenmiştir. unların sekizi a- ğer hastadır. lacağı bir konferansın akdini iltizam eylemektedir. İtalya yardım taraftarı ROMA, 10 A.A. — Jurmale d'lta. lin gazetesi Cheguers mülükatının büyük bir samimiyet havası içinde cereyan ettiğini ehemmiyetle kay. dederek diyor kiz “Müttefikler Amerika ve İngilte reye yaptıkları, tediyat ile Almanya nın tediyatı arasındaki farktan isti. fade etmekten vazgeçmeli ve Alman dil davranmasına saik olabilir.” | elsa iktişadi sistem dolayi- sile âdeta dünyadan çekilmiş ol ması ve Almanyanın tamirat bedeli nâmı altında tediye etti- ği paranın yükü altında ezilme- si. İngiltere birinci derde çare vaziyette değildir. Fa- kat Almanya'ya yardım ede- bilir, İngiltere bu yardımı ne şekilde yapabilir? İşte Cheguers mülâkatında görüşülen mesele budur. *. Tamirat meselesile en yakın dan alâkadar olan devlet Fran- sadır. Tamirat meselesi Fransa niyet meselesidi manya'dan tamirat bedelini al- malıdır ki, Amerika'ya olan HARİCİ HABERLER. Çhepuers mülâkatının neticeleri Almanyaya yardım için yeni bir tamirat konferansı- nın içtimaa davet edileceği söyleniyor.. | Ana mektubu. || ak Petrolleri | Akdenize get getirme için iki boruhat- tanın ferşine başlanıyor MUSUL, 10 (A.A.) — Ha- vas Ajansı bildiriyor; Irakta is tihsal edilen ve edilecek olan petrolün sevki için yapılacak mecraların inşası şeraitini ta- yine müteallik bulunan itilâfla- rın hepsi aktedilmiş ve tatbik mevkiine konmuştur. Irak hükümeti ile “İrak pet golleri kumpanyası” arasında yapılan yeni mukavelenin me- riyeti de ilân olunmuştur. Petrol mecralarınm geçece- ği toprakların tayin ve tahdidi hakkında Filistin ve Surye hi kümetlerile müzakere edilmek te olan itilâfnameler de aktedil | miştir i Hadla ve Ebu Kemal tarikile Kilsuk'dan Şam Trab- Yusuna, diğeri Hadita ve Rutba tarikile Gergükten (o Hayfaya İ müntehi olmak üzre açılacak boru yollarının gececekleri yer leri gösteren haritalar tasvip edil bu yolların Surye ve Filistin arazisi dahilinde kate- decekleri yerlere şimdiden işa- retler konmağa başlamıştır. Irak petrolünün sevki mese lesi bu suretle kat'i bir şekilde halledilmiş bulunmaktadır. az e işsizliğe karşı üç teklif CENEVRE, 10 A.A. — Beyoel- milel mesai konferansının. kapanış Tbonma, işsizlik meselesi hakkında izahat vermiş ve buhranm — haline Şare olmak üzre 3 teklifte bulunuz tar, 1 — İşsizlere iş bulmak meselesi- le meşgul olacak bir beynelmilel teş kilât vücude getirilmesi, 2 — İşsizliğe karşı siyorta usulü” nün kabul ve tamimi. 3 — Vasi mikyasta beyneleilel nafta işlerine girişilmesi. M. Thomas, çalışma saatlerinin a- zaltılması ve işçi ücretlerinin artar ması usullerinin muvaffakiyeti meş- kük çareler mahiyetinde tedbirler. den ibaret olduğu kanaatinde bulun duğumu söylemiştir. Roma- Vatikan ROMA, 10 A.A. — Papalık mala mu tarafından gönderilen notalara Italya hükümetinin hazırladığı ce- vap dün tevdi edilmiştir. işsizler için bir teberrü LONDRA, 8 A.A. — İngilterede İ ki Karnesi Tröstü iş peşinde dala şan işsizlerin barınmasına mahsus yurtlar inşası için 10,000 sterling teberra etmiştir, Bir milyonluk kürkler BRUXELLES, 10 A. A. — Dün gece bir mağazadan bir — milyon, rank kıymetinde kürk çalınmıştır. Hırsızlar mezkür mağazaya bitişik bir dükkâna girerek duvarı delmişler ve bu suretle kürkçü mağazasına da- hil olmuşlardır. Mağazanın sahibi bundan tam bir ay evvel aldığı im- sasız bir mektupla bu hursızlıktan ve bu hırsızlığın nasıl vuku bulaca- harp borçlarmı tediye edebil. sin. Almanya tamirat bedelini tediye etmekte devam etmelidir ki, iktisaden zaif kal- sın ve Fransa'ya karşı tecavüz emeli beslemesin. Fransa Al- manya'nın iktisadi zaafına si- lâhlardan tecridi kadar ehem- miyet veriyor, Biri Almanya'yı askeri noktai nazardan müdafa asız bırakıyor. Diğeri de iktisa di noktai nazardan zaif bir hal- de bulunduruyor. İngiliz ve Fransız siyasetle- ri sulhtan beri bu nokta üzerin de ihtilâf hâlinde idiler. Fakat bir taraftan Almanya'nm tedri cen zaiflaması ve izmihlâle doğ ru yürümesi, diğer taraftan Fransanın gittikçe kuvvet bul- ması ve Avrupada Hâkim bir Ölüm cezasına mahküm oldular ANKARA 11 (Telefonla) — Rizeli Mehmet oğlu Ali ve Ri sih oğlu Hamdinin ölüm cezasına çarpılmaları hakkındaki Bi vekâlet tezkeresi Meclise gelmiştir. istanhul - Pudapeşte telefonu BUDAPEŞTE 10 (A.A.) — devam etmektedir. Bu günkü cel: rahhasları İstanbul - Budapeşte konferansın Yugoslavya teklif kabul edilmiştir. SİLİVRİ 10 (A.A.) — İki şaki yapan Yalaklı tulmuşlrdar. Millet meclisi l ANKARA, HAA. —B.M. | Meclisi bugün reis vekili Refet Be- yin riyasetinde toplanmıştır. Kütah- ya meb'uşluğuna intihap edilen A- llettin ve Halil beylere ait intihap mazbataları muallel görülerek maz- bataları tetkik encümenine verilmiş- tir: Burdur mebusu Halit, İstanbul meb'usları Sadettin, Mithat, alüet- tin Cemil, ve Ziyaettin Beylerin in- tihap mazbataları kabul edilmiş ve Sadettin Rıza ve Mithat ve Alâettin. Cemil Beylerin tahlifleri yapılmıştır. Meclis cumartesi günü toplans- caktır. Harp borçları mesele- sinde yeni safha NEVYORK, 10 A.A, — Chris- tian Science Monitor mecmuasının sütunlarma geçirdiği bir habere gö- ve Amerika hükümeti harp ve tami- rat borçları meselelerinin biribirine bağlı olduğu mütaleasında öteden beri ittihaz ettiği vaziyetten vazgeç mek imkânını derpiş emekte bulum- Şehrimizde bulunmakta olan Almanların Ayntraht takımı bu gün birinci maçını Galatasa rayla yapacaktır. Alman takı- munın kuvvet ve kıymeti hak- kında elimizde müsbet malü- mat olmadığı için müsabaka- nın neticesi herhangi bir tahmi ne raptedilemez. o Maamafih Ayntrahtın Merkezi Avrupada ve Balkanlarda iyi neticeler al- mış bir ekip olduğunu hesap edersek Galatasarayın ciddi bir imtihan geçireceğini anlarız. Galatasaraym bu gün saha- ya şu şekilde çıkacağı muhak- kak gibidir: Avni Burhan Vahi Suphi Nihat Mithat Mehmet Kemal Necdet Lâtit Rebii Maçı ağlebi ihtimal © Refik Osman Bey idare edecektir. Almanlar bu günkü maçın AL YADA başlaması, Şagi. lizleri harekete sevketmiştir. Acaba İngilizlerin şimdi takip etmek istedikleri siyaset Fran- sızların siyasetine taban taba- na zıt olduğuna göre, Almanla ra tamirat > hasıl yardım e Ötedenberi tamirat mesele- sinin beynelmilel borçlar mese- lesine o bağlı o olduğunu ge- rek Fransa gerek | İngil- tere ilin “edip duruyorlar. dı. Tamirat borcu Almanyanın itilâf devletlerine vermekte ol- duğu borçtur. Beynelmilel borç, larda itilâf devletlerinin Ameri kaya verdikleri borçlardır. Ya- ni itilâf devletleri Almanyadan aldıkları tamirat bedelini, harp nezdinde teşebbüsünü Balkan murahhasları, teşriki mesai e satımı tesbit için yarın toplanacaktır. Muhafız gücü atlılarının seyahati Muhafız Gücü atlıları saat 22 de ray» geldiler. Memurin ve kalabalık bir halk tarafından lanmışlardır. Atlılar yarn Çorluya hareket edeceklerdir. ölü tutuldu SAYSERİ 11 (A.A.) — Pınarbaşı mıntakasında şakavı Ömer ve arkadaşı Elbistanlı Ali, Sarnız nahiy sinin Geyve yaylasında jandarmalar tarafından eminliği raporun uydurma oldu; Galatasaray Almanla Bugünkü maç çok heyecanlı olacağı muhakkaktır.. Ajanslar konferansı mesaisi isede Türk, Bulgar, Yunan telefonunun yapılması iç istediler. ölü olarak ti Yeni nüfus kanun ANKARA, 11 — Dahiliye V. leti yeni bir nüfus kanunu maktadır. Salâhiyet sahibi bir eski kanunun birçok sut isti ve asker kaçakçılığına söbep nu, yeni kanunla gerek bu yolsi hullara, gerekse evlenme, doğum Uydurma rapor mu neşrettiler? IZMİR, 10 — Bazı gazeteler arif eminliğinin vekâlete verdiği raporu neşretmişlerdir. Bu Aydın ve İzmir mektepleri arasında komünizm cereyanları ğu yazılmaktadır. Halbuki söylemiştir. Avusturya - Yugosla' ya ticareti VİYANA, 10 A.A. — Yugosbi ya ile Avusturya arasında müns ticaret muahedesinin tadili hakk daki müzakerelere tekrar başlan neticesi hakkında fikirlerini ran bir muharirimize demiş dir ki; “— Galatasaray takımı kuvveti hakkında bize ge Balkanlarda, gerek burada rilen malâmat bu gün tehlil bir rakip karşısında olduğur zu göstermektedir. Bu tehli yi muvaffakıyetli bir netice atlatmaya çalışacağız.,, Carnera ile maç NEVYORK 10 (A.A.) Carnera ile bir Amerikan $1 piyonu arasında bu akşam pılacak olan boks maçı yağı dolayısile pazartesiye kale tır, Atletizm müsabakaları! tehiri Atletizm heyetinden: 12.6-931 cuma günkü 9 tizm teşvik müsabakaları iş ahire değin tehir edilmiştir borcu olarak Amerika'ya * yorlar. Binaenaleyh Alma ya karşı tamirat bedeli met sinde müsamahakâr davran mek için Amerika'nın da k lerine harp borçları meselt de ayni nispette müsaade lıkta bulunmasını isteyorl Amerika ise bu iki mesel ayrı ayrı alacak verecek m leleri olduğunu söyliyerek ribirine karıştırmak istemi du. 1929 senesindeki randan sonra Amerika'nın sadi vaziyeti fenalaştıkçf merika borçlar hakkındaki tai nazarını değiştirmeğ€, ladı. Tıpkı İngiltere, kend tisadi derdinin bir manya'nın iktisadi zaaf m