18 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

18 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Fikirlerimize İsim Koyalım ! — M. ZEKERİYA Geçen gün bir hükümet Buharririnin Faşizm hakkında Çöviğı yazılardan bazı parça: naklederek çıkardığı hü- kümleri kaydetmiştim. Bu hü- kümleri de şu suretle hulâsa timiştim : “ Asırların çürümüş Befhumlarını bırakalım, realite karşılaşalım ve bir Faşist üre tesis edelim. , * Bu hükümet muharriri yine hükümet gazetesinde — cevap Veriyor. Fikrini yanlış anladı- ispat için yine Faşizm kkında yazdığı — yazılardan fzı parçalar naklediyor. Bunlardan biri şudur: “Faşizm bir inkılâp mı? Ha- b “Dir trtlca Güğük " Hayinür 'aşizm yalnız anlığa mahsus Ve İtalyanın şartlarına uygun bir Nistemdir. Bu sistem, Garp de- mümessillerinin, yeni hareketlere karşı, son — tutunuş tecrübesi telâkki olunabilir. ,, Bu küçücük rçada iki büyük hata var: Evvelâ faşizm bir irticadır. Saniyen bu sis- tem garp demokrasisi mümes- Glerinin değil, gerp burjuva- tisinin, yeni hareketlere karşı ton tutunuş tecrübesidir. Haamafih münakaşa etmi- yelim. Mademki faşizmin bu Memlekete yaraşmadığında hem- iriz, fazla konuşmıya lüzum Yoktur. Geçelim. * Demokrasi buhran içindedir. 'aşizm, bizim için değildir. O halde biz nasıl 'bir devlet tistemi kuracağız? Hükümet muharriri şu ce- Vabı. veriyor: *“Biz Şarkı bırakırken varmak İstediğimiz Garp d.îıııyoı. Biz Karbın sağ değil, sol kolundan futarak yürümeliyiz, “Biz yeni zamanların milletini ve devletini yapmıya çalışmakta- Yız. Bu, Tanzimat maymunluğu İle değil, yaratıcı ilim kafası İle Mümkün olabilir. Yeni cemiyet- imizin temellerini hnıznl. ::ı. :rdnîlyeü örnek olarak teneffüs eden hakikatlerin peşin: 'den gideceğiz., Âla, bugünkü Garp burju- Vazisinin — içtimal — nizamını ğenmiyoruz. — Faşizm — gibi tağ koldan da gitmiyeceğiz. Garbın sol kolundan — tutüp Yürüyeceğiz. Hükümet muharriri yazdı- Zinı biliyorsa, bu sol kolun İsmi tam manasile komünizim, Yarım manasile sosyalizimdir. Ohalde hükümet muharriri “ sol koldan yürüyeceğiz. Yeni temiyetimizin temellerini kurar- en eski bir cemiyeti örnek tlarak almak değil, yaşıyan, Yürüyen, teneffüs eden haki- katlerin peşinden gideceğiz, ., diği zaman bunu mu murat ediyor? * Fikirleri ortaya atan zat, Halk — Fırkasma — mensuptur. yazıları da Halk Fırkası hikümetinin gazetesinde yaz- Maktadır. Halk — Fırkasının bBizce şimdiye kadar müdaffaa #ttiği devlet ve cemiyet sistemi krasidir. Demokrasi bub- tan içinde ise ve bu sistemin kabulünde — mahzur — varsa ıl_ıııı Halk Fırkasına mensup ir meb'us yine Halk Fırkasının Kazetesinde yazamaz. Kendi fırkasının prensiple- Tni reddeden bir yazıyı ya- tabilmek için evvelâ fırkasın- dan çekilmesi lâzumgelir. Nitekim bir Faşist, Muso- ünin — gazetesinde — Faşizm teyhinde neşriyatta — buluna- Maz. Keza bir Komünist Pra- la garzetesinde kapitalizmi TMüdafaa edemez. Demokrasiyi, Teşkilâtı Esa- ı Son Postanın R 1 — İnsanlar yaşadıkça hayatlarındaki Yaşanan günlerin hatırası, aile bağı, çoluk çocuk rabrtam, bütün bunlar insanı hamle yapmaktan meneden bağlar çoğalır. BUGÜNÜN KERESTE iŞi Bu İşte De Yine Bir Kurnazlık Yapıldığı Anlaşılıyor Ankara, 17 (H.M.) — İzmir muhabirimizin (SON POSTA) da çıkan bir telgrafından son- ra matbuata — intikal —eden Gümrüksüz kutuluk keresteler meselesi Halk Fırkası Meclis Gurupunda dün mevzau bahs oldu. Kastamonu meb'usu Hasan Fehmi B. bu hususta bir tak- rir vermişti. Memleketimizde kereste sanayi ilerilediği hal- de hariçten gümrüksüz kereste getirtmiye niçin lüzum görül- düğünü soruyordu. İktısat Vekili bu takrire verdiği cevapta, bu sene on bin metro mikâp için ruhsat verileiği halde geçen sene bir kanun maddesinden istifade ile her nasılsa fazla ithalât yapı- dğxını. fakat istihlâk kontrol edilerek bu kerestelerin başka inşaatta kullanıldığı takdirde gümrük alımacağını söylemiştir. Bu tedbir muvafık olmakla beraber burada bir sual varit oluyor: Böyle, kanunların ince ta- raflarını bulup hemen menfa- atlerine uygun olarak tefsir attirenler kimlerdir? Vekil B, bunu da söylese idi istikbal için hatırda tutulabilecek iyi bir ders vermiş olurdu. Futbol Temasları Yunanlılar Kuvvetli Bir Takım Gönderecekler Atinanın üç kuvvetli klü- | bünden mürekkep bir muhte- lit takımın temuzun on yedi- sinde İstanbula geleceği haber veriliyor. Daha evvel Peşte ikincisi Heogarya. talâmi — da Bükreşe gelecektir. Macar ta- kımını İstanbula celp ederek Galatasaray - Fener ve Beşik- Demokrasiyi kıp memlekette Sosyalist bir devlet sistemi kurmak lâzım- geldiğini iddia edemezler. Onun için, açık konuşalım, mütezat fikirler içinde müphem hükümlerle karil tereddlütte bırakmıyalım. Fikirlerimize isim koyalım. Demokrasi istemiyor- sunuz, Faşizm istemiyorsunuz. Sol bir sisteme taraftar gö- rünüyorsunuz. Bu sol sistemin adı nedir? İsminl! söyler mi- siniz ? bita pek azdir. lerdir. | feda edebilir. Müsakkafattan 2 — Genç adamı hayata bağlıyan ra- Onun için © atılgandır, müteşebbistir, gayaye yarmak - için herşeyi esimli Makalesi — Nasıl Ve Ne 5 * * Miktar Vergği Alınacak?.. Ankara, 17 (Hususi) — Müsakkafat vergi lâyihasının son şekli şudur: Her bina, Türkiyede vergiye iabidir. Müstesnalar devlete ve mülhak ve hususi bütçelerle idare edilen teşekküllere ait olup irat getirmiyenlerdir. 2 — Sefaret ve konsolosluk binaları, 3 — İbadethaneler ve müştemilâtı, 4 — Meccani hastane, #anatoryum, hamamlar, itamhane, darülacezeler, 5 — Memnafii umumiyeye hadim cemiyetler ( kazanç gayesi olmıyarak ), 6 — Zürram anbar ve depoları, samanlık, ahır, arabalık ve saire, kurutma ve bekçi mahalleri. 7 — Sahipleri oturup senevi iradı (25) liradan aşağı olan evler. İradı altmış liraya kadar olanların (25) lirası vergiden muaftır. Bu binalar taaddüt ederse istisma keyfiyeti bir binaya ait olur. Umumi sergiler, felâket musabini için yapılan mu- vakkat barakalar da vergiden maaftır. Bu kanundan sonra yapılacak binalar mali seneden itibaren üç sene vergi vermezler. Bina mhhacire aitse muafiyet müddeti beş, aşaire ait ise (10) senedir. Verginin nisbeti, safi iradınının yüzde on ikisidir. Bu vergi tahrir usulile ve irat üzerine mücssestir Bir binanı iradının tahmin için kâfi vesika bulunamazsa hakiki kıymeti takdir edilir. ve yüzde onu vergi olarak alınır. Doktorlar Heyeti| Ankaraya Giden Heyet Geldi Doktorların kazanç vergisi hakkındaki tememnilerini bü- kümete bildirmek üzere An- karaya) giden doktor İhsan Arif, Fahrettin Kerim ve Bahri İsmet Beylerden — mürekkep doktorlar heyeti bugün gelmiş- lerdir. Bir hafta sonra kanunun müzakeresi — sırasında tekrar Ankaraya gideceklerdir. Devlet Bankası Devlet Bankası şehrimizde sadece bir büro açacak, ayrı- ca şube açılmıyacaktır. r—_———:——N Yevmiyeler Vekiller İîeyeü Ücretleri Tesbit Etti Ankara, 16 (Hususi) — En büyük devlet memurları da dahil olmak Üüzere hariciye murahhası olarak gidecek bir, iki, —üç derecesine lar — yevmiye bunlardan numaralı — barem dahil — memur- beş — İngiliz, müşavirlere — (4), baremin 4, 5 ve altıncı dere- celerindekilere (3,5), yedinci- den(19)ucu derecedekilere ka- dar (3) İngiliz lirası vm'ilıcelttir_ İster İnân, İster İnanmal Üsküdar kaymakamlığı, ölen hayvanların — ötede beride açıkta kalarak te- fessuh ettiğini ileri süre- rek Karacaahmette - bir hayvan, mezarlığı — yapıl- masını teklif etti. Bu fik- rin esas itibarile doğru olduğu kabul olundu ve Mühittin Bey gelince der- hal tatbik edileceği ilân olundu. Ölmüş hayvanları yaka- rak imha etmek mümkün olduğuna, ve ölülerimiz için bile henüz derli toplu bir mezarlığımız bulunma- dığına göre, artık hayvan- lara mezarlık yapmak fik- rinin gülünç olmadığına, İster İnan, İster İnanma! Bağlar » î&x, 3 — Büyük gayelere İrişmek için hayat bağ- larının zayıf olması lazımdır. Hayatımı İstihkar eden Namik Kemal biler: Viran olası hanede evlüdü ayal var « Demiye mecbur olmuştur. TELGRAF HABERLERİ ENCÜMEN REİSİ Yeni Bütçenin Tetkik Safhaları Etrafında İzahat Veriyor Ankara, lî(îususî) — Büt- çe encümeni reisi Hasan Feh- mi B. bütçe tetkikatı, tasar- ruf meselesinin son şekilleri hakkında şu izahatı vermiştir: “— Bütçe Encümeni bir ta- raftan varidat kanımlarını tet- kik ediyor, diğet taraftan da m. ve varidat cetvellerini hazırlıyor. Senenin hususiyeti ve umu- mi dünya buhranının Türkiye- ye yüklettiği vaziyet göz önün- de bulundurularak sene orta- sında açık vermiyecek müte- vazin bir bütçe yapmak lüzu- muna kaniiz. Bu sebepledir ki geçen sene 230 milyonu bulan masraf bütçesine mukabil 931 büçesi 182 milyon üzerinden tertip ediliyor. Aradakı farkın tenzili meselesinde hükümetle encü- men müttefiktir. Tekaüt maaşlarından tenzilât düşünülmemiştir. Esasen Encü- men buna mütemayil değildir. Varidat kanunları üzerinde yapılan tadilât iki maksadı istihdaf etmektedir. Evvelâ: Tarh ve tevzi usul- lerinin ıslâhı ve vergi sahiple- rine daha emin bir itiraz hak- kı tanıyarak adalete uymak, ayrıca iktısadi vaziyete göre istisnaları düşünmek, İkinci maksat ta — vergi nis- betleri üzerinde muvafık gö- rülen tenzilâtı yapmak. Bu maksatlarla yapılan tet- kikat neticesinde (182) milyon Hiralık bir varidat tahmin edil- miştir. Sayım Vergisi Vergi Miktarları Tesbit Edildi Ankara, İ7 ( Hususi) — Sayım, arazi, miras ve intikal vergileri ğ larının encümence tetkikleri bitirilmiştir. Maliye Encümeni sayım ver- gisi İâyihasında bir çift ko- şum hayvanı olanlardan vergi alınmaması kaydini sui istimal- lere yol açar düşüncesile ka- bul etmemiş, buna mukabil verginin nisbetlerini indirmiştis. Lâyihanım son kat'i şekline göre mandalardan bu sene (150), gelecek söne (125), ko- yon ve diğer davar hayvana- tından 932 senesinden itibaren ellişer, domuzdan (200) kuruş alınacaktır. Bütçe Encümeni gelecek hafta 931 bütçesinin masraf kısmını tetkike başlıyacak ve ı Sözün Kısası Türk Demokrasisinin Düşmanı Halk Fırkasının arada bir iç gıcıklayıcı “ Parazit ,, ses- leri neşreden Oparlörü, geçen- lerde, Fırka — nizamnamesini unutarak, Teşkilâtı Esasiye Ka- nununu unutarak, Türk de- mokrasisi - aleyhinde koskocar man bir makale yazdı. Türk demokrasisinin bu mu- karriri, Türk demokrasisinin bu meb'usu, Halk Fırkasının tesis ettiği halk rejiminin açık- ça aleyhinde — bulunuyordu. Ben buna hayret etmedim. Cüretin haritası, pusulası ve is- tikameti yoktur. Bugün bizi tenkide yeltenen o cüret, yarın kendi' fırkazma karşı da şaha kalkabilir; nitekim şaşkın bir ideoloji kisvesine bürünerek bunu yapmış bulunuyor. Bu muharrire göre demok- rasi, modası geçmiş ve bugün- kü cemiyetleri tatmin etmiyen bir rejimdir. Kendisi yeni bir makalesinde Faşizme taraftar clmadığını da yazıyor ve solu müdafaa eciyor. “Sol,, denilen şey, Sosyalizmin mutedil veya müfrit derecelerini ifade eder, Komünizmde nihayet bulur. M. Zekeriya da yeni bir makale yazdı ve bu muharrire soruyor : — Demokrasi — istemiyen, Faşizm istemiyen bu muharrir ne istiyor? Bize açık söylesin. Ben M. Zekeriyaya dedim kiz — Onün ne istediğini bili yorum ben,. — Ne istiyor? — Bir viski. Hâkim Aleyhindeki Dava Solaryum plâj meselesinden ağır cezaya verilen ikinci hu- kuk hâkimi Mithat ve başkâ- tip Macit Beylerin muhakeme- lerine devam edilmiş, müddei- umumi başkâtibin yeddi adil tayininde ve bir icar işinde Mithat Beyin ihmalini, başkâ- tibin de ihmal ve lâkaydisii tesbit etmiş ve 230 uncu mad- deye göre tecziyelerini iste- miştir. Avukatlar Ne Yapıyor ? Baro İnzibat Meclisi dün toplanarak kazanç vergisi me- selesi için heyeti umumiyeyi içilmra davete karar vermiştir. ıhracat İstatistiği İhracat Ofisi ihracat malla- rımızın bu sene istihsal edilen miktarlarına ait bir istatistik hazırlamıştır. Bir Mecmua Toplatıldı Bir mecmua, açık resim neşrettiği için müddeiumumi- lik gazete aleyhine dava açtı- ğa gibi gazeteler de dün polis vasıtasile toplattırılmıştır. Dava tahkikatile Dürdüncü müstan- tiklik meşgul olmaktadır. Bir Telefon |smistiîı İzmirin — otomatik — telefon şirketi bir istatistik neşretmiş- tir. Bu istatistiğe göre numara ararken telefonun — otomatik lâvhasını — yanlış - çevirenlerin yüzde ikisi erkek, yüzde dok- san sekizi de kadındir. nihayet temmuz başlangıcında bütçe müzakeresi Meclis he- yeti umumiyesine intikal ede- cektir. Masraf bütçesine kuponlar için konulan (5) milyon lira encümence ipka edilecek, an- cak bunun tediyesi bamillerle müzakeratı — neticesine bağlı kalacaktır.