21 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

İntişa Tahkikab Ve Halkın Mütaleası Barut İrtişası maznunları- a alt muhakemenin ya- kında — başlıyacağını — iki gün evvel bildirdik. Bu suretle bu meselenin üç senedenberi devam eden İstintak — safhası — bitmiş olacaktır. Şu vaziyet kar- şısında halkın mütâleası ise aşağıdadır: Sabih İzzet B. (Aksaray Hüseyin ağa daahallesi Kalıraman sokak 14) — İrtişa meselesinde yapı- lacak olan tahkikat safhalarının Üç senelik bir maziyi ihtiva etmesi nekadar hüsnü niyet sahibi olursak — olalım hayli gariptir. Haâdiseyi — nekadar insaflı bir gözle tahlil edersek edelim. Bu teahhurda Adliye- miz için ittihamkâr olmamak kabil değildir. Dallanan, bur daklanan bir meselenin iptidal tahkikatı bu kadar uzarsa gizli kapaklı işlerin tahkikatına bir İnsanın ömrü kifayet edemiye- cek gibil * Ali B. (Kadirga Cincimeydanı 36) — Hükümet rüşveti alanlar ve verenler için çok şiddetli kanunlar düşünüyor. Fakat bu Barıt İnhisarından doğan rüş- vet hâdisesinin iptidai tahki- katı bir türlü bitirilemedi. İşin bukadar uzaması dahilde ve hariçte Adliyemiz için iyi bir reklâm değildir. Cemal B. r.ııh'xıııı.. 18 — İyi iş altı ayda çıkar derler amma irtişa İşi üç sene- yi de geçti. Hâdisenin mahiyeti malüm, cürüm ve müerimler malüm. İlk tahkikatı bu kadar devam eden rüşvet meselesinin muhakemesi de (3) sene Sürerse artık — Adliyemirdeki sürata diyecek yoktur. * Radvan B. ( Ortaköy Mezarlık sokak 108 ) — Rüşvet bir memleketin varlığını kemiren müthiş bir kurtlur. İşlerin selâmeti ve halkın menfaati namına raşiler ve mürteşiler seri ve şiddetli cezalara — çarptırılmalıdır. Bir rüşvet tahkikatının senelece sürdüğünü gören müstait adam- lar bundan cesaret alırlar. Bence Barut irtişa meselesi artık kat'i bir safhaya girme- Kidir. * Neşet B. (Nurussmaniye Kapalıfırın 193) Bi tü ü i —- lavası her nedense ç:l:l“ uzadı. — Efkârı umumiyeye bir şüphe bile Bütün Bir Aile Zehirlendi Hepsi Birden Hastaneye Kaldırılarak Ölümden Kurtarıldılar Vefada Darülhadis mahal- letinde berber Hifzı Ef.nin üç kadın ve iki çocuktan mürek- kep ailesi efradı evvelki gün hep birlikte zehirlenmişlerdir. Hâdise şöyle olmuştur: Ev balkı evvelki gün saat ikide beraberce sofraya otur- muşlar, öğle yemeği yemişler- dir. Fakat biraz sonra hepsine birden fenalık gelmiş, şiddetli mide sancıları içinde kıvran- mıya başlamışlardır. Derhal Belediye doktoru çağırılmış, muayene neticesinde bepisinin de zehirlendiği netice- sine varılmış, tedavi için Hase- ki hastanesine kaldırılmışlar- dır. Yemek - pişirilen kaplarda zebir. — eseri — görülmemiştir. Fakat doktor yemekten biraz evvel — zehirli bir —hayvanın kaplara — sürünerek — zehbirini bıraktığını söylemektedir. 30 Bin Lira Evkafın Bir Senelik Mu- hakeme Masrafı Bukadar Evkaf Umum — Müdürlüğü 931 bütçesine muhtaçlarla âma- lara aylık verilmek üzere (33) bin lira tahsisat konulmuştur. Ayrıca kapanan eski tekkele- rin açıkta kalan mensupları için de 7500 lira ayrılmıştır. Fakat yeni Evkaf bütçesinin en dikkate şayan tarafı muha- keme masrafları faslıdır. Büt- çeye bu sene içinde yapılacak muhakemeler için 30 bin liralık tahsisat konulmuştur. Büyük Bir Tayyare Büyük bir Alman yolcu tayyaresinin bugün şehrimize gelmesine intizar edilmektedir. düştü. Sonra gazetelerde oku- yoruz ki suçlulardan bir kısmı da harice kaçmıştır. Hazineyi zararlandıran bu adamlar hak- kındaki — takiplerimiz ve hü- kümlerimiz çok şiddetli ve kat't olmak lâzımdır. Bu tah- kikat artık bitmeli ve müc- rimler cezalarını görmelidirler. Arazi Vergisi 'Şeklile İnmiyqr, Yeni Bir Karitmizin Gönderdiği Şayanı Dikkat Bir Mektup, Bu Vergiye 1331 Tahriri Esas İttihaz Edilirse Verginin Artacağını Gösteriyor Aldığımız şayanı dikkat.bit mektuptur: “Arazi” vergisi ka- nun İâyihasının metnini gazetelerde okudum. (İratsız arazi ve arsalar) vergisinin, kıymetinin binde beşi üzerinden alınacağı yazılıyor. Halbuki diğer bir kanun maddesinde (1340) senesin- den sonra umumi tahrir görmiyen mahallerdeki arazi ve arsa- ların (1331) tarihindeki tahriri umumide konulan kıymetin altı misli matrah ittihaz edileceği kaydolunuyor. Şu halde alıbacak vergi tenzil değil, tezyit edilmiş oluyor. Bir Misal Bunu bir misal ile izah edeyim ! Aksaray yangın ye- rinde (286), zira bir arsamız- da (1331) umumi tahririnde beher zirama beş liradan 1430 lira kıymet konuldu. Birçok defa —yaptığım — teşebbüslere rağmen rzirama (7) liradan faz- laya talip bulamadım. Halbuki (1331) tarihinde kullanılan kıy- metin altı misli (8580 ) liraya baliğ oluyor. Bu esas üzerin- den ve binde beş hesabile verilecek vergi miktarı (43) lira eder, Ne Yapmalı? Bu arsayı ( 2500 ) liraya her kim isterse satmıya amadeyim. Bundan anlaşılıyor ki 1331 tarihinde konulan kıymetler ancak bir buçuk mislini tutabiliyor. Bu hesapça binde beş he- sabile verilecek vergi de bu matrah Üzerinden binde beş değli, binde yirmi hesabına geliyor. Binaenaleyh ( 1331 ) ihindeki kıymetin altı misli matrah değil, bir buçuk misli- nin matrah ittihar edilmesi âzımdır. Ta ki binde beş he- sabını - tutabilsin.,, Avukat Ziya Muzaffer Burası, Güya İstanbulun En Ma- Tarife hacet yok. Burası, Galata köprüsünün yanındaki meşhur motör ve kayık iske- lesidir. Fakat — motör — ve kayık iskelesi diyebilmek - için her halde şahit ister. Giriş, çıkış müşkül, bir Son Posta'nın Resimli Hikâgesi: 1: İsmet Pş. — Tasarruf killer attan inip — eşeğe dersin ? İik Dü eZT 2: Hasan Bey - Hay gözünü seveyim, binmelidir, ne | yahu... Geç olacak amma temiz olacak... | kadar meharet istiyen bir me- seledir. Bugün burası dünkü halinden ne kadar farksız ise yarın da aynı vaziyette kalaca- ğından emin olabilirsiniz. Bu bin- | iskeleye kim karışır, kim bak- 3: Encümen — Olamaz... değil... Hem de vekillerin çabuk iş görmeleri, işlerin yürümesi lâzım. "! Çamlimanında Bir Ceset Çıkıyor Bulundu Ceset, Geçende İntihar Eden Yaşlıca Bir Ruma Aittir Dün Heybeliadada Çam limanında bir ceset bulunmuş- tur, Tahkikat neticesinde ce- sedin, on beş gün evvel orta- dan kaybolan 45 yaşlarında Koço isminde bir Ruma ait olduğu anlaşılmıştır. Koço © , zaman kendini deniz atarak intihar etmiştir. Yine Çarpıştılar Şoför Niyazinin idaresindeki 1695 mumaralı otomobil ile Sabrinin — idaresindeki — 1642 numaralı otomobil Mahmutpa- gada çarpışmışlar, ikisi de ha- sara uğramıştır. Bir Çocuk Bulundu Dün Üsküdarda bir sokak kenarında bohçalara sarılı yeni doğmuş bir çocuk bulunmuştur. Kadınlar Da Mı Başladı ? T bmda bür' l aa İşielne yakalanmıştır. Rakıdan Sonra.. Dört Arkadaş Bıçak Bıçağa Geldiler Küçükpazarda oturan Ha- mal Musa, İhsan, Kürt Akif ve Mahmut isminde dört şahıs sarhoşlukla kavga — etmişler, Musa bıçakla muhtelif yerle- rinden yaralanmıştır. Bu sıra- da orada bulunan 10 yaşların- da Hayrettin isminde bir ço- cuk ta sırtından yaralanmıştır. Kavgacılar yakalanmışlardır. Kokainle İntihar Taksimde boş bir arsada oturan serseri takımından Aziz isminde biri fazla miktarda kokainle intihar etmiştir. mak ve nizama koymakla mü- kelleftir? Meçhul! Artık siz istediğiniz kadar bu şehirde bir belediye mev- cut olduğunu ve bu gibi yer- lerden deniz vasıtalarına girip n hayatlarının emniyet altında bulunduğu iddia edinir, mal meydandadır. Pazar Ola Hasan B. Ve Vekiller;ı Kanun müsait 4: Eşek — benim kibrime dokunuyor.Eğer ben işler! çabuk yürümezsem yediğim saman Haziran 21 — £ [ Günün Tarihi Validei Hidivi Vefat Etti Misvin en zengin kadını VE Mısır kırı| hanedaninin — en yâl uzvu olan valldel hidivi evveli gece Bebekeki yalısında vefat etmiştir. Valitei hidivi şehrimiz? geçen aylarda süzlerce maiyetilt gelmiş, Bebektesi ( valide paşa yalısında yerleşmeti. On beş gündenb.ri hastalanat merhum bütün tedavlere rağımet? iyileşememiş, evvelki sece yarıs! vefat etmiştir. Meclis Reisi Millet Meclisi Reisi Kapm Paşa dün akşam ekisprosle V karaya gitmiştir. Dünkü Kongreler Dün dört — cemiyet senelik kongrelerini — yapmışlar, — hesap raporlarını telkik ve idare heyet” lerini intihap etmişlerdir. Bunle' Amelt Hayat mektepleri, har? malülleri, Kadıköy Fıkarapervef cemiyetleri lle Süleymaniye Spo'” kulübüdür. Darülfünun Bütçesi Darülfönun bütçesi son katf şeklini almış ve Millet Meclisidt verilmiştir. —Bu — mi Ankarada bulunan Hukuk ve Fet Fükülteleri reisleri Tahir ve Mut” tafa Beyler şehrimize dönmüt lerdir. Afyon Fiatları Afyon Hatlarında devamlı bir tenzil vardır. Geçen sene liraya satılan afyon için bu sen€ (11) liraya bile ahcı yotur. Pul Cezaları Pul Müfettişleri faaliyete bağr lamışlardır. Birçok müesseselerif eksik pul yapıştırdığı görülm! bu meyanda Alpullu şeker fabri- kasına da (8) bin lira ceza ke* silmiştir. İzmir Valisi Aleyhinde Aleyhindeki muhakeme beraet kararile neticelenen İzmirde çıkaf Yeni Asır gazetesi bu davay! açan İzmir Valisi aleyhinde mah* kemeye müracaat etmiştir. Kastamonuda Yangın Evvelki gece Kastamonuda bİf yangın çıkmış, dört Ev yandıktaf sonra müşkülâtla söndürülmüştü" Tahrir İşleri Fatih —kazasında — çalı! müsakkafat — tahrir heyi birçok mahallelerin tahrir lerini tamamlamışlardır. Türklüğü Tahkir İddias! Düöu akşam Ada vapurum dan çıkan Yuda isminde Musevİ bir yolcu biletçilere bilet fâ” kını vermek — istemediği /da münakaşa çıkmış, Yudt” Ş:ıub: eahkir niği iddit * M ai ıılıııııııı?:.ı ve birr z:l::ıl'ü'u' tutulmuştı " İ — A Otomobili Z lel: Hasan B. böyle ıöylw'!':’_,,. baram “ı'“.