24 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

LKT 2 Sıyfı' Halkın Sesi Yeni Muamele Vergisi Ve Halk Muamele vergisinin yeni geklinden memnun olmiyan kimasler olduğunu İşitiyor- duk. Bu şayianın doğruluk ” derecesini tesbit etmek için dün halk ve alâkadarlarla görüştük. Bize, aşağıki fi- kirleri söylediler: aaf Hasan B. Mabmutpaşa Harem sokak trikotaj fabrika aahibi Muamele vergisinin yeni şek- li trikotajcılara öldürücü bir darbe — vüruyor. Teşviki Sa- nayi Kanununun trikotajcılara hığyeniği muafiyeti bu kanun hemen hemen hiçe indirmek- tedir. Bugün umümi kazan- gımız yüzde onu geçmez. Bu- nun altısını muamele vergisine weren bir amil mütebaki yüzde dördü hangi derdine tahsis etsin? Ragıp Cemal &. Mahmutpaşa bü- yük Yıldırhan 9-10 Triketöj fabrikası — Hükümet muamele ver- ü mevaddı iptidaiyeden al- . Bu suretle hem fab- rikacılar memurların — daimi kontrol ve tazyıkından kurtu- lur, hem de hükümet muamele vergisi memurlarını hedef ede- rek bütçesinde tasarruf yapar- dı. Bu şekilde muamele vergi- sinde tesadüf edilen kaçakla- rın Önü de alınmış olurdu. * Ferhatzadeler ( Abut Efndi Han 53 trlkotaj fabrikası sah'pleri ) Yeni şekil bir defa fabri- kalar — üzerinde —mem tazyikimı — arttırıyor. Eskiden bütüa satışın yüzde altısı al- nıyordu. Şimdi (10) bin liralık ciro affedilecek, yüzde yirini mevadı. iptidaiye fiati tarhe- dilecek — sonra da e altı vergi alınacak. Ba şekilde memurlar — fabrikalarla — fazla meşgul olacaklar. Saniyen ufa- ck bir bakkal dükkânı bile senede (10) bin lira ciro yapar. yapar.' Esasen on bir lira ciro yapan bir müesseseye dünyanın hiçbir yerinde fabrika deneme- diğine göre lâyihadaki bu kayit tuhaftır. (25) bin lira sermaye- si olan bir trikotaj fabrikası hükümete senede gü) bin lira vergi veriyor. Acaba (25) bin lira sermayeli bayka müesse- aöler “bü'kadar verği veriyors lar mı? Gümrük muafiyetinden de âmiller değil, müstehlikler istifade ediyorlar. * Mühmet B. Sultanhamam — köseşe Yabrika Nurl 15 — Meelisin İktısat ve Mali- ye encümenleri lâyihada sana- yicileri kısmen memnun ede- cek şekiller tesbit — etmişti. Fakat bütçe encümeni bu na- yalım... veriştiriyor. 1: Hasan B. — Evvelâ gu gazeteyi oku- Rum Kilisesinin Vakıfları Mütevelli Heyeti Hak- kında Başvekâlete Müracaat Edildi Edirnekapı civarındaki Pana- iya kilisesinin mütevellileri Koço Velandros - Efendiler kilisenin Vakıf mallarını ve bando mu- zikasını sattıkları ve bazılarını kiraya vererek paralarını doğ- rudan doğruya alıp kilise ha- zinesine vermedikleri Rum Ce- maati tarafından Başve kâlete şikâyet edilmiştir. Ayrıca Hı- ristaki Efendi isminde birisi tarafından da dün — Birinci Ceza Mahkemesine bir dava açılmıştır. Bir Talebe Otomobil Altında Ağır Surette Yaralandı Şoför Süvezin idaresindeki 1714 numaralı otomobil Beşik- taşlan geçmekte olan Feyziye lisesi B inci sınıf talebesinden Sabahattin Efendiye çarparak ağır surete yaralanmıştır. Azrail Süsü Veren Adam (Baş tarafı Tinci sayfaa ) başlamış. Fakat tam Tevekkül hamamıtın önüne gelince Ah- met eski nışanlısının elini tut- muş ve, öteki elinde tultuğu karasaplı bir usturayı Mediha Hanımın başına saplamış ve kaçmıştır. Bu kızcağızın ferya- dına yetişenler — onu hasta- neye kaldırmışlardır. Ahmet te dün tutulmuştur. fi kayitleri kaldırarak (10) bin. lira ciro yapan smaf müesse- seleri vergiden istisna etmiş- tir. Halbuki bu miktar birşey değildir. Aksaraydaki bir bak- kal dükkânı bile senede buka- dar ciro yapar, Binaenaleyh bu miktar fazla ciro yaparak az kâr arıyan fabrikacıları müteessir etmiştir. Encümen mevaddı - iptidaiye bedeli olarak yüzde (20) tenzil esasını kabul etmiştir. Halbuki mevaddı iptidaiye fiatleri hiç bir zaman ıîll'n'le elliden aşağı değildir. Binaenaleyh amiller sermayelerinin yüzde yirmisine ! de vergi vermek zarureti hâsıl “Son Posta'nın Resimli Hikâgyesi: SON POSTA DAHİLİ HABERLER [ Şakir Beyin Şeker Da- vası Ankaraya Gidiyor |Çekirge Ve Fare [Miicadelesı' Ankaradan gelen îDünkü İstanbul Celsesinde | Vilâyetin Her Tarafında Yine Ankaraya Dönen Bu Dava, Meşhur Şeker Ve Traktör Davasından Doğmuştu Sabık İktısat Vekili Ş;kiı Bey, Şeker ve Traktör meseleleri hakkında yaptığımız neşriyatla hakarete uğradığını iddia etmiş, Ankarada aleyhimize bir hakaret davası açmıştı. Muhtelif safha- lardan geçen bu dava, nihayet Ankaradan İstanbula naklolundu. Bunun sebebi şu idi: “SON POSTA,, nın Şeker ve Traktör bhakkındaki neşriyatı deyam ederken “ Yarın ,, gazetesi de bazı yazılar yazmıştı. Şakir Bey ( Yarın ) aleyhi: ine de bir dava açtı. Halbuki bu gazetenin mus'ul müdürü ihtiyar bir zatti. Ankaraya gidip gele- miyordu. Ankara mahkemesinden cürmün mahalli icrası olan İstanbula naklini İstedi ve bu talebini, Tevhit Kararı Ankara Mahkemesi bu talebi kabul etti ve bu davaya benzer “SON POSTA,, nın da diğer bir davası olduğunu düşünerek her ikisini birleştirdi, İstanbul İkinci Ceza Mahkemesine sev- ketti.Dün, öğleden sonra işte bu müttehit davanın rüyeline baş- landı. Celse açıldı. Şakir Be- yin vekili Avukat Sadettin Fe- rit Bey, “Son Posta,, ve “Ya- rın,, gazetelerinin İstanbulda buna benzer davaları mevcutsa tevhidin mümkün olabileceğini aksi halde davaların ayrılması lâzımgeldiğini bildirdi. Bir Teşebbüs Belediye Limanda Va- pur İşletmek İstiyor Haber a!dıjzıınîıı göre be- lediye liman dahilinde sevahili mütecavire seferleri hakkında| tetkikat yapmaktadır. Bu tot- kikat Haliç, Seyrisefain ve Şir- vaziyetlerile keti Hayriyenin alâkadardır. Belediye, varur - ücretlerinin makul bir dereceye indirilmesi için limanda ayrı ayrı sefer yapan bü üç vapur idaresinin birleştirilerek bir elden idare- sini, hatta belediyeye devrini lüzumlü görmektedir. Bu hu- susta hükümete müracaat ede- cektir. Avrupa Soyahatı Kostantinoplu Kolej talebe- sinden 34 Hanım bugün baş: larında — muallimleri olduğu olacak ki bu pek fecidir. halde Avrupaya gideceklerdir. yaş mazeretine istinat ettirdi. Tekrar Ankaraya Nakil *“Son Posta,, namına M. Ze- keriya ve Selim Ragıp Beyler mahkemede hazır bulunuyor, müdafaa vazifesini Avukat İr- fan Emin Bey ifa ediyordu. Karşı tarafın bu talebi kar- Şasında Sft vaziyetin kabulü lehinde idarei kelâm etti. Mah- keme heyeti müzakereye çe- kildi. Müzakere neticesinde de tevbit kararının yüksek mah- keme tarafından verilmesi lâ- zmgeleceği esbabı mucibesile * Son Posta ,, davasını Anka- taya iade etti. : Memurlara Esnaf Bankası Borç Para Verecek Esnaf Bankası idare heyeti devlet ve belediye memurları- ma borç para vermek için bazı saslar tesbit etmiştir. *diğimize göre borç bir aylık nisbetinde az bir faizle veri- lecektir. Para alan memurlar borç- larını altı ayda muayyen tak- sitlerle ödiyeceklerdir. Alınacak faiz ayda yüzde otuz paradır. Ayrıca yüzde on para da kumüsyon hesap edi- lecektir. Edebiyat Talsbesi İzmire giden edebiyat Fa- kültesi talebesi dün Meneme- ne geçmişler, şehit Kublâyın mezarına - bir çelenk koymuş- lardır. Mücadeleye Devam Ediyorlar Yalova kazasında çıkan tar- la farelerine açılan mücadele muvaffakiyetle neticelenmiştir. Burada çıkan ve pek kesif olan çekirgeler de mahsule zarar vermeden tamamen te- mizlenmiştir. Silivride (250) bin dönmlük bir sahada tarla faresi çıkmış ve ketenleri hayli zararlandır- mıştır. Şimdi Silivride son zamanlarda çıkan İ!alyan çe- kirgelerile de mücadele ya- ıilmaktadır. Bunlar çok tehli- Eeli görülmektedir. İntihal Davası Bürhan Cahit Beyin Aleyhine Açılan Dava Esası Ne İmiş? Dünkü nüshamızda yüzbaşı Nuri B. namında bir xzatin muharrir Bürhan Cahit Bey aleyhine bir —eser intihali iddiasile on bin lira tazminat istediğini bir Ankara telgrafı- ha atfen dün yazdık. Bugün aldığımız mütemmim malümat vaziyeti şu şekilde gösteriyor: Dava, bir kitaptan değil Bürban Cahit Beyin matbaasın- da basılan bir kitaptan doğ- muştur, Bundan iki sene evve! matbaaya -bir zipariş gelülş Yüzbaşı Nuri B. isminde bir zat bu siparişe benzer bir eser vücuda gelirmiş ve tes- cil ettirmiş imiş. Matbaanın bu eseri bastığım — görünce kendi eserinden intihal ya- pıldığını iddia ederek (10) bin hralık davayı açmıştır. Bu Sabah Gelenler Hariciye Müsteşarı Numan Beyle Birinci Umumi müfettiş İbrahim Tali B. bu sabah ekspresle Ankaradan şehrimi- ze gelmişlerdir.. Numan B. tedavi için Almanyaya gide- Acaba Neler Söylemiş? Dün gece Kumkapida Ma- nol Ef.nin pastahanesinde Aziz isminde bir kunduracı bazı sözler söylediği —için tevkif edilmiştir. Günün Tarihi Kuzu Eti Fiatlar Bir Türlü Ucuzlamak Bilmiyor Kuzular koyun olmıya başladıs fakat fatlar ilk günlerdeki T” kamları hâlâ muhalaza ediyorlar: İyi cins kuzu etinin okkası yüz kuruştan aşağı alınmamaktadır: Bazı kasaplarla temas ettik. Et Hatlarının bu sene döçeceğini hif ümit etmemekte ve sebep olarak ta ihracatı ileri sürmektedirler. Mahküm Divanı Harpte İzmirde yakalanan idam mah- kümu Sabri Efendi İzmir Divami Harbinde tekrar muhakeme edir lecektir. Kuduz Mücadelesi Belediye Kuduzla mücadele için sokak köpeklerinin tmhasına başlamıştır. İstanbul Adliyesinde Kocaeli Müddelumumisi Kemal Bey İstanbul Sulh hâkimliğine tayin edilmiş ve vazifesine baş” Tamıştır. Cam Meraklısı Bir Yolcu Hayrettin isminde bir yolcü dün Yedikule tramvayında kon” trol memuruna kozmış vetramvar yın Üç camını kırmıştır. - Kardeşini Yaraladı İstinyede Hüsnü Efendinin 13 yaşındaki oğlu Yaşar, küçük bİf tüfekle oynarken kardeşi Feridi bacağından yaralamıştır. Pilânda Hata Mi Var? Bir müddet evvel Alman mü* tehassısı M. Yansen tarafındat yapılanive — tatbikima — başlanat Ankara imar plânının hatalı ol duğu kaydedilmektedir. İtalyan Seyyahlar” Şehrimize geldiklerini yazdığı» mız İtalyan seyyahlar dün şehris muhtelif yerlerini, müzeleri ge mişlerdir. Yarın hareket edecek“ lerdir. Sofya - İstanbul Telefonu Sofya-İstanbul telefon hattınıf işlemesine — intizaren — şimdil İstanbul-Edirne telefonunun umu* ma açılması düşünülmektedir. Devlet Şürası Millet Meelisinde dün Devlet şurası relsliğine Tanzimat ı.ıılj reisi Reşat ve azalığa da Ev müdürü Niyazi Beyler .cçllıll" lerdir. Valdei Hidivi Valdel hidivinin cenazesi bf sabah Pendik — vapurile İzmif vapuruna nakledilmiştir. — İzmif vapuru öğleden sonra İskendef” hareket edecektir. Sabıf Hıdiv Abbas Hilmi Paşa da di gehrimize gelmiştir. Otellerde Ücret Otellerin dört sınıfa ve ücretlerin o sımıflara $Ö7 tesblli kararlaştırılmıştır. — Ü, —— —— miş Cet Pazar Ola Hasan B. Ve Yaylım Ateş 4: Hasan B. — hepsi ağız birliği yapmış, | boğazlarını birleştiren, ağızlarını da bir ”” Anlaşılıyor... ondan!