30 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İspanyada Yeni Bir Isyan Hareketi Tayyareci Franko Endü- lüs Cümhuriyetini İlân İçin İsyan Etti Madrit, 27 (A.A) — “İnfor- mationes, gazetesine — Seville den bildiriliyor: Bu sabah Tab- lada tayyare karargâhı zabit- lerinin jeneral San- Jurjo'nun emrine itaat etmedikleri ve hükümete karşı asi bir vaziyet aldıkları şayiası çıkmıştır. Bu mesele hakkında ma- halli hükümet erkâmı kat'i bir ketumiyet muhafaza etti- ğinden bu şayiaları tevsik kabil olamamıştır. Esasen ka- rargâh şehirden 5 kilometre mesafede bulunmakta ve oraya yapılan telefonlara da cevap verilmemektedir. Diğer taraftan, — jeneral Buiz Trille'nin iki bölükten mürekkep bir asker mülreze- sinin Tablada'ya sevkini em- emrettiği fakat askerler tam kamyonlara bindi- rilecekleri esnada karargâhtan bir memur geldiği ve bareket emrinin geri alındığı — öğrenil- miştir. 5 tayyare yüzbaşısı sa- bık umum kumandanlık daire- sinde mevkuf bulunmaktadır. Anlaşıldığına naz ıran karargâ- hın bütün zabitleri isyan hare- ketins tüzelüret etmemiş ve her halde — yarısı hükümete sadık kalmıştır. Madrit, 27 (A.A) — Seville- den “La Voz,, gazetesine bil- dirildiğine nazaran kumatdan Francu'nun 'plânı şu idi. Tablada tayyare karargâh- nin isyanı ve kendisile hemfi- kir olan zabitlerle — birlikte Seville garnizonunun müzahe- retini temin etmek; zabitanın silâhlarını ve Seville'de Endü- lüs cümhuriyetini ilân eylemek, İsyan hareketini binbaşı Bar- ron'un akim bıraktığı ve ka- rargâhın idaresini ele almıya muvaffak olduğu söyleniyor. Zabıita — küvvetleri — Tablada etrafında devriye gezmektedir. Asker kıtaatı Seville s#okak- larında gezmekte ve mühim poktaları — işgal — etmektedir. Hükümet makamati ( Tabla- da)da yapıldığı şayi olan tevkifat hakkında büyük bir ketumiyet muhafa etmektedir. Bu akşam saat 17de bir asker » müfrezesi, tahrikâtçıların mev- kuf bulunduğu şehir civarında bir nümayiş yapmıştır. İspanyada Madrit, 27 (A.A) — Harice gönderilen matbuat telgrafları — gşiddetli bir sansüre tâbi tutul- h maktadır. Başvekilin - Boyanatı Madrit, 27 (A.A)— Muvak- kat hükümet reisi M. Zamora matbuat mümessillerine beya- natında sabahleyin bütün İs- panyada sükünun mevcut ol- duğunu ve Tablada tayyare ka- rargâhı isyanını hayretle haber aldığını söylemiştir. M. Zamora tayyare kuvve'- leri kümandanı — Franco'nun tevkif olunacağını beyan et miştir. ÖLMÜŞ ARTİSI SON POSTA BALARINI FİLİMDE SEYREDİYORLAR Anneler, Babalarını Cani Rolünde Görer Çocuklarını, Hakikati Anlatıncıya Ka- dar Kan Ter İçinde Kalıyorlar... Fred - Thomson öldüğü çocuğu — onu hatırlıyamıyacak kadar küçüktü. zaman onu bu hırsız j rolünde gö- Fred Thomson bu filimde bir şaki rolünü yapıyordu. Sinema - artistinin oğlu ol- ' cuğun hıçkırıklarla mak belki' iyi bir şeydir. Fakat babanız öldüğü zaman onu tanımıyacak kadar küçükseniz, © vakit bu, bir felâkettir. Bir gün ansızın sinema per- desinde babanızla karşılaşır, sesini duyar, hareketlerini gö- rürsünüz. — İhtimal ki - orada yapmakta olduğu rol bayaliniz- de beslediğiniz. güzel adamla taban tabana zıttır.. O vakit sukutu hayale uğrar ve müte- essir olursunuz. Bu faciayı tecrübe eden ço- cuklardan biri (William Walice Reid)in küçük oğludur. Bir gün mahalle sinamala- rından birinde filim gösterilir- ken seyirciler arasında bir ço- ağladığı görülür. Işıklar yanınca yanın- da oturan ihtiyar kadın çocu- ğa sorar: — Neye ağliyorsun yavrum? Çocuk ağlamaktan kanlan-, mış gözlerini kaldırıyor. ve: — Bu gördüğünüz adam babamdı, — diyor. Bu çocuğun, (Reid)in oğlu olduğu anlaşılıyor. ( Wallace Reid) bu filimde hırsız rolü oynamaktadır. Babasını © hak de görmek çocuğu fena halde mütecssir etmiştir. Daha fenası çocuk babası- nn bulunduğu filmin ne vakit gösterilip ne — vakit gösteri- miyeceğini bilmiyor. Çünkü onun oynadığı filimler eski- rünce — şaşır- mışlır, Milton Sitl miştir ve sinemada program haricinde gösterilmektedir. Yine bu feci tecrübeyi yapan ikinci çocuk, ( Fred Thomson ) un küçük çocuğu- dur. ( Fred Thomson ) iki sene evvel öldü. Öldüğü zaman annesinin kucağında Üç yaşın- dâ küçük bir çocuk bıraktı. Fakat şimdi çocuk babasını hatırlamıyor. Fakat evde ba- bağının bıraktığı bir beyaz at vardır ki, filimlerde oynadığı zamanlar bu atı kullanırdı, çocuk buna biniyor ve onunla eğleniyor. Küçük Thomson babasını filimde bir haydut rolünde ilk gördüğü zaman ağlamaktan gözleri kızarmış, birkaç gece öldüğü zaman çocuğu bu yaşta idi. uyku — uyuyamamıştı. —Annesi ona babasının hakiki çehresini anlatıncıya kadar neler çek- mişti. (Lon Chaney) de öldüğü zaman arkada büyükçe bir evlât bırakmıştı. Bu çocuğun da bütün zevki sinemaları do- laşmak, — babasının — filimlerini seyretmektir. Şarlonun da annesi yanında kalan bir oğlu vardır. O da babasını filimde gördüğü şe- kilde — tanır. bakiki çehresini annesinin öğ- retip Öğretmiyeceği — meçhul- dür. Bu şerait dahilinde bir si- nema artistinin oğlu olmak lster misiniz ? Amerikanın Moratoryom Teklifi Berlin, 27 (A.A) — Berlinin salâhiyettar mehafilinde Fran- sız cevabı hakkında şu İntiba vardır: 1 — Fransız - Amerikan müzakeratı ancak bu İki mem- leketi alâkadar eden bir me- seledir.. Alman bükümeti bu müzakerata hiçbir veaçhile mü- dahale etmemelidir. 2 — Fransız cevabının muh- teviyatı İnkisarı hayali mucip olmuştur. Çünkü, hukukt ku- yudu ihtiraziyenin, Fransanın kabulünden — beklenebilecek müsait pisikolojik tesirleri kis- men imle etmesinden korku- luyor. Almanyaya morotoryom ve- rilirse iktısat edilecek paranın silâhlara verilmemesini Fransa şart koşmaktadır. Cenubi Amerikada Nevyork, 27 (A.A) — Nev- york Times gazetesinin Vas- bington —muhabirine nazaran M. Hoverin Teklifi İngiltere Londra, 27 (A.A)— Alman- yaya muavenet teklifinin ha- kiki amili M. Hoover olmakla beraber, bu hareketin bir- takım mesainin neticesi olduğu ve bu mesainin merkezinde de, mühim Britanya sermayesinin yatırılmış — olduğu — Almanya vaziyetini çok İşgal — ettiği, M. Montagu Norman'ın bu- lunduğu her gün biraz daha muhtemel gözüküyor. M. Mon- tagu birkaç haftadanberi Al- manya'ya süratle — muavenet edilmesi hususunda Britanya kabinesini iknaa çalışıyordu. M. Hoover, Cemahirimüttehide hükümetinin Cenubt Amerika- daki iktısat buhranını hafiflet- mek için derpiş eylediği vası- talar hakkında bir iki haftaya kadar mühim beyanatta bulu- mnacaktır. h bu teklifi ekser ecnebi devletlerin hüsnü =dı karşılamıyacaklarından lişe etmektedir. Buhranın :ıddh hissedildiği mahal Şi- Alman Başvekilinin Nutku Berlin, 27 ( AA ) — Baş- | vekil M. Brüning, bankacılar merkez cemiyetinde bu sabah söylediği bir nutukta ecnebi sermayesinin çekilmesi netice- sinde memleketin maruz kak- dığı vahim tehlikeleri ehem- miyetle kaydederek — Alman iktsadiyatının — yeniden doğ- rulmak - için Hoever plânının tahakkukundan ciddi bir hamle beklediğini söylemiş ve demiş- tir ki: Sıhahtli bir siyaset iktı- sadi ve mali şeraitin İstikrarı nisbetinde mümkündür. Umumi işlerde — olduğu gibi hususi işlerde de herkes için parola “ İktısat ,, kelimesi olmalıdır. Porvanesiz . tayyare Berlin, 27 (A.A) — “ Jour- nal de Douze Heures ,, gaze- tesine nazaran pervanesiz tay- yarenin — İnşaatı — ilerlemiştir. Tayyare hava cereyanını ken- Ihdas etmektedir. Lı'beral Fırkasında Ayrılık Londra, 27 (A.A) — Baş- larında sör John Simon oldu- ğu halde 12 kadar liberal meb'us liberal fırkasından ay- rılmağa — karar — vermişlerdir. Bunlar muhafazakârlar fırkası na geçmiyecekler, — müstakil liberal sıfatile hareket edecek- lerdir, ları maliye nazırı M. Snowden' in umumiyetle liberal fırkasına karşı almış olduğu vaziyeti muhakkirane — görmüşler — ve bundan dolayı gücenmişlerdir. M. Simon liberal fırkası reisi- nin bundan sonra vaki olacak tebligatını telakki etmek arzu- sunda olmadığını reise bildir- miştir. Fransada Casusluk Paris, 27 ( A.A ) — Lecca, isminde bir Romanyalı Fransa hariciye - nezareti binasından bazı vesikaların aşırılması me- selesinde — casuslara - yardım etmiş olmakla zan altına alın- Ona Şarlonun Sör Jhon Simon ile arkadaş- ERİN ÇOCUKLARI BA- ( verite meter) Ürpertici Bir Facia Bir Amele Makinenin Çarkına Takıldı, Feci Şekilde Ezildi Mürefte, (Hususi) — Bura: ya bir saat mesafede bulunant Hora köyünde feci bir kazâ oldu. Un fabrikasında - çalış- makta — olan (40) yaşlarında Bayram oğlu Hüseyin isminde bir amele, makinenin çarkına kolunu kaptırdı, ezilerek Feci şekilde öldü. Talât Behçet Sıvasta At Koşuları Sıvas, (Hususi) — İlkbahar at koşularına başlanıldı. Ko şular üç hafta devam edecektir. Uydurma İlmühaber Merzifon, (Hususi) — Bu civarda Ağveren köyü imami Ziya, Muhtar, Piri Mehmet, aza Seyit ve Kâmil Efendiler uydurma — ilmühaber — tanzim ettikleri iddiasile mahkemeye verildiler. Tacirlere Kredi Meselesi Dörtyol, (Husüsi) — İktısa- di — vaziyet yüzünden bazi tacirler bankalara — borçlarını ödemiyeceği — için — bankalar diğer tacirlere borç para ver- memektedirler. Tacirler İktısat Vekâletinin bu işle alâkadar olması fikrindedirler. Sahipsiz İskambiller Mürefte, (Hususi) — Ban- dırma vapuru ile buraya gelen — yolcular karaya çıkarken bir kayık içinde (60) deste kaçak iskambil kâğıdi yakalandı. Bir İntihar Bartın, (Hususi) — Ayas zade Ata Efendi bir sinir buhranı esnasında kendini iple asarak intihar etmiş, ölmüştür. Bartında - Tahkikat Bartın, (Hmîd — Bazı şi- kâyetlerin — tetkiki - için bir mülkiye müfettişi bugünlerde buraya gelecektir. Afyon Kaçakçısı Adana, (Hususi) — Bir ba- vul içinde “on üç okka afyon açıran Afyonkarahisarlı Ömer Lüfi Efendi yakalandı. İki Gazete Arasında Adana, (Hususi) — (Yeni Adana) ve (Türk Sözü) gaze- telerinin — biribirleri aleyhine açtıkları — karşılıklı — davaların muhakemesine devam edildi. Yeni Adana sahibi Ahmet Remzi B. tarafından satıldığı iddia olunan — Fransızlardan iğtinam edilen — bayrak- için şahitler — dinlesildi. — Mersin Meb'usu Ferit Celâl —Beyin şehadetine müracaat için da- va talik edildi. Birbirlerins Girmişler Lüleburgaz, (Hususi) — Prr narhisarın — Tuzaklı - köyünde ihtiyar heyeti azasından Veysel ağa Salim isminde bir köylür nün tarlasını benimsemiş vt sürüp ekin bile ekmiştir. Ayrıca — tarlasında karısile birlikte çalışan Salimi de döv” müştür. Veysel ağa bukadarla da kalmamış, akşam olunca Sali- mi köy odasına götürmüş, ora* da da dövmek istemiştir. Far kat Salim daha evvel davra- narak Veysel ağanın kafasın! sopa ile yarmıştır. Fare Tehtikesi Lüleburgaz, (Hususi) — Bir müddet evvel yapılan mücade” lede kisşmen mahvedilen tarlâ fareleri yeniden baş göslerdi: Ziraat memurları mücadeleyt başladılar. Fakat bu —muzif hayvanların verdiği zarar çof mühimdir.